Gå til innhold

Hvorfor hater menn kvinner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bare lurer. Menn skriver her inne at de vil innskrenke rettighetene våre mtp prevensjon og abort, at stemmerett for kvinner må opphøre, at kvinner er det svake kjønnet, at menn må slå "tilbake" osv. Hva er det med kvinner som provoserer menn så mye at de vil frata oss helt grunnleggende rettigheter? 

Anonymkode: 63a84...ddd

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aner ikke. Men hvis noen vil ta fra jenter grunnleggende menneskerettigheter er det verdt å slåss for. Igjen. 

Anonymkode: 0fd37...204

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er det med kvinner som provoserer menn så mye at de vil frata oss helt grunnleggende rettigheter? 

Og spørsmålet ditt er feil. Det handler ikke om kvinner. Det handler om menn. 

• Liker 11
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aner ikke. Men hvis noen vil ta fra jenter grunnleggende menneskerettigheter er det verdt å slåss for. Igjen. 

Ja, jeg skal sloss for harde livet. Jeg bare lurer på hvorfor disse grunnleggende rettighetene er så skremmende for menn? Hva er det som trigger dem med at JEG kan få prevensjon f.eks? 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og spørsmålet ditt er feil. Det handler ikke om kvinner. Det handler om menn. 

Selvsagt. Men spørsmålet er mer hvorfor. For jeg skjønner det bare ikke. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bare lurer. Menn skriver her inne at de vil innskrenke rettighetene våre mtp prevensjon og abort, at stemmerett for kvinner må opphøre, at kvinner er det svake kjønnet, at menn må slå "tilbake" osv. Hva er det med kvinner som provoserer menn så mye at de vil frata oss helt grunnleggende rettigheter? 

Ganske mange kvinner er også mot abort. Hater de også kvinner? Nei, det tror jeg ikke, men de er nok oppriktig overbevist om at abort er galt. Litt som at jeg vil nekte en hundeeier retten til å banke sin egen bikkje.

Noe av det du nevner er nok et konservativt ståsted hvor man ønsker en annen samfunnsordning. Jordan Peterson argumenterer på mange måter for det.

Anonymkode: 61bec...77b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke jeg heller. Men jeg antar det er de samme mekanismene som f.eks. fikk folk til å hate jøder eller for den saks skyld andre grupper. 

Man har det ille selv, oppholder seg i ekkokammer med enkle forklaringer, leter etter noen å skylde på og enkle løsninger, ikke i stand til mer avansert refleksjon (eller ønsker det ikke, pga fordelene det kan gi). 

Problemet er at kvinnehat er akseptert. Man kan si høyt at likestilling er et samfunnsproblem f.eks.  Man kunne ikke sagt det samme om jøder, da hadde man kunnet bli anmeldt, sett ned på, det hadde kommet på nyhetene. Men hets av damer kan man gjøre helt åpenlyst. Jeg synes faktisk det er mye mer interessant hvorfor det er sånn. 

• Liker 17
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske mange kvinner er også mot abort. Hater de også kvinner? Nei, det tror jeg ikke, men de er nok oppriktig overbevist om at abort er galt.

Men her snakker du sak. Det ts beskriver er ikke sak. Det er person. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri hørt om en eneste mann i Norge som vil innskrenke abort. De presser derimot mange kvinner til å gjøre det.

Anonymkode: 6952a...b79

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi mange menn føler utenforskap. Jeg har i 20 år, ikke for å forsvare menn, men for å forklare hva som blir resultatet av mange menn med utenforskap. Det som skjer nå har jeg advart mot i alle år. Derfor er det på mange måter samfunnet selv som har ønsket det vi ser nå. Norge var et homogent samfunn for 30-40 år siden, siden det har utviklingen snudd. Spesielt ser vi at masseinnvandringen har endret samfunnet radikalt. Dette har det vært advart mot i mange år, men ingen brydde seg. Nå ser dere resultatet av det.  Så det blir for lettvint å bare peke mot de som er utenfor, det blir bare verre å marginalisere de ytterligere. 

Anonymkode: 0c6a5...82f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, hvis du har religion inn i bilde, så er det mange menn som hater kvinner pga historien med adam og eva der eva spiste eple. 

Iallefall blant amerikanere. 

Anonymkode: d0f8f...388

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ganske mange kvinner er også mot abort. Hater de også kvinner? Nei, det tror jeg ikke, men de er nok oppriktig overbevist om at abort er galt. Litt som at jeg vil nekte en hundeeier retten til å banke sin egen bikkje.

Noe av det du nevner er nok et konservativt ståsted hvor man ønsker en annen samfunnsordning. Jordan Peterson argumenterer på mange måter for det.

Anonymkode: 61bec...77b

Men det er ikke det samme som det jeg snakker om. Kvinner (og mange menn) som er imot abort, er det fordi de mener det er drap. De mennene jeg snakker om, er imot abort fordi de vil kontrollere kroppen min. De ønsker ikke at jeg skal gå på prevensjon heller. Så, alt i alt er jeg som kvinne taperen her. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Aldri hørt om en eneste mann i Norge som vil innskrenke abort. De presser derimot mange kvinner til å gjøre det.

Anonymkode: 6952a...b79

Da er det vel egentlig litt poteito potato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi mange menn føler utenforskap. Jeg har i 20 år, ikke for å forsvare menn, men for å forklare hva som blir resultatet av mange menn med utenforskap. Det som skjer nå har jeg advart mot i alle år. Derfor er det på mange måter samfunnet selv som har ønsket det vi ser nå. Norge var et homogent samfunn for 30-40 år siden, siden det har utviklingen snudd. Spesielt ser vi at masseinnvandringen har endret samfunnet radikalt. Dette har det vært advart mot i mange år, men ingen brydde seg. Nå ser dere resultatet av det.  Så det blir for lettvint å bare peke mot de som er utenfor, det blir bare verre å marginalisere de ytterligere. 

Men det er jo helt hjernedødt å legge det på alle kvinner. Det høres mer ut som surking fordi man ikke fikk det som man ville. I stedet for å gå inn i seg selv, så vil man gjøre livet jævlig for alle andre?

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men er det kvinners feil..?  Hva gjør du for å føle deg mindre utenfor? Skaffer du deg venner, holder du kontakt med familien din osv? 

Anonymkode: 0fc3e...64a

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er misunnelig 🙂

I hodene deres har de en romantisert idee om  fortiden som et bedre sted, en bestemor som var hjemme og bakte boller, en mor som tok vare på dem, og de ser en nåtid der de skal ta på seg oppgaver de ikke føler de er kvalifisert til og der alle er utslitte hele tiden.  De ser ikke at deres foreldre og besteforeldre opplevde sin hverdag på samme måte. 

Likestillingen HAR gitt menn nye friheter og muligheter, men det er oppgaver og forpliktelser mange menn faktisk ikke har ønsket, som de nå i større og større grad føler påtvunget. Samtidig har kvinner fått større frihet, og et større mulighetsrom, som kun ett mindretall utnytter.  Menn ser ikke forbedringen for dem og deres plass i samfunnet. De føler at de nå er de diskriminerte.  Og dette er ikke en diskriminering som gir noen noe, men bare er der for å straffe menn. De ser ikke at mindretallet av menn også får noe ut av dette. 

Igjennom all tid har det vært en ubalanse mellom kvinner og menn : Kvinner kan fø barn. Det tar tid, og er en begrenset ressurs  Det er aldri et spørsmål om hvem som er mor til et barn. Dette gir kvinner en innebygd verdi. 90 % av det vi kaller diskriminering er knyttet til denne verdien; det gjør kvinner til verdifull og derfor til noe som kan omsettes og anses som eiendom.

Menn har ikke den verdien: menns verdi er 100% knyttet til hva de kan yte. 

Å komme i en samfunnstruktur der også kvinner måles primært på hva de kan yte, og der egenverdien av kvinner ikke lenger ansees som samfunnsstrukturell, får en del menn til å føle at kvinner sløser vekk noe verdifullt for å leve det livet de føler påtvunget. 

Kvinner på sin side, som ikke har følt det positive i egenverdi, opplever at kravene til å bygge verdi blandt menn ikke er verdt det. Veldig mange føler ikke at den større friheten gir dem noe verdifullt for seg selv. Så de føler seg MER diskriminert i jakten på å få det bedre. 

Utfordringen er at likestilling og feminisme alltid har handlet om mer frihet og mer handlingsrom, og det her en KOST. FRIHET er ikke gratis, og er ikke uten ulemper. 

Det første og mest viktige steget for å skape et godt liv i et samfunn preget av likestilling og feminisme, er å fokusere på hva du selv ønsker å få ut av livet og lete etter mennesker som ønsker det samme, IKKE fokusere på en oppfatning av flertallskonsensus som ikke finnes lenger. 

Endret av Druid
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvorfor hater kvinner menn?

Anonymkode: 29e6d...eff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mann her:
Det er jo en relativt beskjeden gruppe, i hvert fall her til lands, som sier sånt. Jeg sier ikke at det derfor er uproblematisk, selvfølgelig er det all grunn til å reagere kraftig på den slags holdninger, og jeg reagerer på det selv. Når man skal vurdere dette fenomenet har det jo likevel betydning at det her er noe en ganske liten, men veldig høylytt, gruppe mener. Vi som har et helt sunt og greit forhold til kvinner føler naturlig nok ikke på det samme behovet for å renne ned alle tråder på Kvinneguiden for å si at rope ut at vi ikke har noe som helst å klage på. Naturlig nok.

De fleste som eventuelt ikke lykkes i samspillet med det motsatte kjønn velger å vende blikket litt innover og konkludere med at de må gjøre noe annerledes. Så har du noen som ikke mestrer dynamikken mellom mann og kvinne som, etter gjentatte nederlag, heller finner ut at det er nødt til å være noe galt med verden heller enn med dem selv. Det er tross alt, når man ikke evner å oppføre seg på en måte der man blir likt - særlig av de man helst vil bli likt av, nemlig kvinner - mer behagelig å konkludere med at det er noe galt med verden enn med deg. 

Menn er også, alt i alt, ansett som mest privilegert. Også her i Norge. Det aller enkleste utgangspunktet man kan ha er fortsatt, av de fleste, ansett å være det å være hvit heterofil mann. Jeg tenker også at det er helt riktig. Samtidig betyr det at samfunnet synes aller minst synd på hvite heterofile menn som ikke får til ting. Og menn vurderes enda hardere, tror jeg, etter hva vi får til og ikke får til. Vår verdi ligger ikke i annet enn det vi utretter. Det er veldig sjelden man forklarer menn som mislykkes med strukturelle utfordringer i samfunnet eller noe sånt. Kanskje hos gutter som strever i skolen, men ikke hos voksne menn. De har hatt alle muligheter. Går det sånn passe er det deres egen feil.

Jeg sier som sagt virkelig ikke at det er feil, men det innebærer at enkelte menn som går på snørra igjen og igjen til slutt tyr til det å romantisere en "enklere verden". Der du bare ved å være en normal hvit, heterofil mann nærmest fikk utdelt en servil kone du kunne gjøre som du ville med. Som du ikke trengte å få til å like deg engang, for hva faen skulle hun ellers gjøre. Der du ikke kunne mislykkes all verden i karriere heller, for det var grenser for hva som var oppnåelig uansett. Og der du ikke sammenlignet deg med noen lengre unna enn tre hus. Det var enkelt. Det er lett å romantisere for den som sliter i en mer komplisert verden.

Det er en overlevelsesmekanisme. Man har noe å skylde på. Samfunnet har forandret seg, noe det jo har (i de flestes øyne til det bedre), men denne forandringen har gjort at noen menn føler seg mer mislykket enn før. Og da er noen, de som aldri kommer opp av sumpa, mottakelige for forklaringer som innebærer at det ikke er dem det er noe galt med likevel. De fleste, både menn og kvinner, synes jo det er et eller annet forlokkende ved forklaringer som går ut på at du bare har fått utdelt kjipe kort. Han bare takler ikke hvor jævlig rå du er. Aldri forandre deg for noen. Du er best. Det er noe behagelig ved det. Så er det noen som drar disse forklaringene helt til det ugjenkjennelige. Og for å bevare illusjonen må man lengre og lengre ut på greina. Kvinner flest er fine folk. Men den erkjennelsen er uforenlig med å skylde på alt annet enn seg selv for egne utilstrekkeligheter. 

Det er selvfølgelig piss. Klart det er det. Og det mener jeg, og alle kompiser jeg har berørt denne tematikken med, akkurat like mye som kvinner mener det. Kanskje burde vi også være flinkere til å si det høyt, til å imøtegå den slags holdninger. Men for min del ser jeg dem helt oppriktig bare på nett, aldri i den virkelige verden. Da forsøker jeg å si fra, men jeg kan oppriktig ikke arrestere kompiser på slike holdninger når jeg aldri har sett en eneste kompis fremme dem heller. 

Anonymkode: 2c0c0...689

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal sloss for harde livet. Jeg bare lurer på hvorfor disse grunnleggende rettighetene er så skremmende for menn? Hva er det som trigger dem med at JEG kan få prevensjon f.eks? 

De forstår ikke konsekvensene av det. De må se til USA, der mange kvinner, også gifte kvinner, nekter å ha sex når de ikke kan ta abort hvis uhell er ute. Menn vil måtte leve i sølibat med denne mentaliteten. 

Jeg forstår heller ikke disse aggressive mennene. Har ingen av dem døtre? Vil de at døtrene voldtas av ektemannen sin fordi det er "hans rett", at disse døtrene føder unge etter unge, og er lenket til hjemmet uten stemmerett? Vil ikke disse aggressive mennene ha pappapermisjon, rett til å være til stede under fødselen, 50/50-fordeling etter skilsmisse? Dette er rettigheter som menn fikk som følge av kvinnekamp. Før feminismen var menn forbudt på fødestuene, mor fikk så å si alltid omsorgsrett for barna etter skilsmissen, mens far ble henvist til å være helgepappa, og det var selvfølgelig ingen pappapermisjon. Vil de gi avkall på disse rettighetene? For hvis de ønsker å være tradisjonelle, må de jo det. De kan ikke beholde sine rettigheter som de fikk etter kvinnekampen, OG frata kvinner deres rettigheter samtidig.

En annen, viktig ting er at de fleste familier i Norge i 2025 må ha to inntekter for å klare seg. Særlig hvis familien ønsker flere/mange barn. De aller fleste menn i dag har ikke mulighet til å forsørge hele familien alene uten at familien må tilnærmet bo på gata og leve på brød og vann. Det er alltid artig med sinte menn med 500 000 kroner i årslønn, som mener kvinner skal ti stille og være på kjøkkenet. De har ikke råd til slike kvinner.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du har religion inn i bilde, så er det mange menn som hater kvinner pga historien med adam og eva der eva spiste eple. 

Iallefall blant amerikanere. 

Anonymkode: d0f8f...388

Det står faktisk ingen steder i Bibelen at det var et eple. Det står at hun spiste kunnskapens frukt. Mennesker skulle leve dumme og uvitende i paradis, men så spiste Eva kunnskapens frukt og ble smart. Det likte ikke Gud :D 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...