Gå til innhold

Nevrografi i morgen, gruer meg veldig!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med nevrografi? Ser filmer på YouTube hvor det virker som no big deal, men så leser jeg kommentarene hvor mange skriver at det var tortur, helt forferdelig, og flere har fått varige mén etterpå med smerter de ikke hadde før undersøkelsen?? Det er jo helt forferdelig! Hadde sikkert avlyst timen hvis jeg leste det tidligere, men nå er det for sent å avlyse😔

Anonymkode: 3b19c...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har noen erfaring med nevrografi? Ser filmer på YouTube hvor det virker som no big deal, men så leser jeg kommentarene hvor mange skriver at det var tortur, helt forferdelig, og flere har fått varige mén etterpå med smerter de ikke hadde før undersøkelsen?? Det er jo helt forferdelig! Hadde sikkert avlyst timen hvis jeg leste det tidligere, men nå er det for sent å avlyse😔

Slutt å søke på all verdens «dritt» som du blir vettskremt av og som ikke er representativt for det du skal igjennom. 
Hadde folk i hopetall blitt skadet av en undersøkelse så hadde undersøkelsen blitt forbudt å utføre. Det er leger som står ansvarlig her, ikke bøddelen fra 1670.

Anonymkode: 71e81...2b5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente lite da jeg tok det for noen år siden. Tok også en biopsi, da besvimte jeg. Ikke spør meg hvorfor, fikk lokalbedøvelse og kjente ikke noe. Lå på en benk, så var jo trygg. Bare sa i fra til nevrologen at jeg kom til å besvime da jeg kjenner det før det skjer. 

Men ingen smerter.

Anonymkode: 34a6d...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig gjennomført det. Først satte de på noe greier forskjellige punkter Først på armen og så på beina som ga støtlignende følelse. Litt ubehagelig, men ikke vondt. Fikk rykninger i armen/beinet. Så kom en lege inn for å gjøre resten. Da var der en tynn nål som ble ført inn forskjellige punkter i leggen foran med strøm. Ikke spesielt godt, men så har jeg nåleskrekk. Merker ikke noe til det i etterkant. Litt ubehag ene stikkstedet en time etterpå eneste.

Anonymkode: 11a9f...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har nylig gjennomført det. Først satte de på noe greier forskjellige punkter Først på armen og så på beina som ga støtlignende følelse. Litt ubehagelig, men ikke vondt. Fikk rykninger i armen/beinet. Så kom en lege inn for å gjøre resten. Da var der en tynn nål som ble ført inn forskjellige punkter i leggen foran med strøm. Ikke spesielt godt, men så har jeg nåleskrekk. Merker ikke noe til det i etterkant. Litt ubehag ene stikkstedet en time etterpå eneste.

Jeg tror det er to ulike undersøkelser med to ulike navn, nevrografi (ENG) og den med nåler (EMG). Har lest meg til dette. Jeg er bare henvist til nevrografi, tror du likevel de kommer til å gjøre den undersøkelsen med nåler i tillegg? Stod det begge deler i din henvisning? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjente lite da jeg tok det for noen år siden. Tok også en biopsi, da besvimte jeg. Ikke spør meg hvorfor, fikk lokalbedøvelse og kjente ikke noe. Lå på en benk, så var jo trygg. Bare sa i fra til nevrologen at jeg kom til å besvime da jeg kjenner det før det skjer. 

Men ingen smerter.

Takk for at du fortalte❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Slutt å søke på all verdens «dritt» som du blir vettskremt av og som ikke er representativt for det du skal igjennom. 
Hadde folk i hopetall blitt skadet av en undersøkelse så hadde undersøkelsen blitt forbudt å utføre. Det er leger som står ansvarlig her, ikke bøddelen fra 1670.

Anonymkode: 71e81...2b5

Hvor har jeg sagt «folk i hopetall»? Jeg skriver at mange har opplevd å få varige mén, varige smerter og ubehag de ikke hadde før undersøkelsen. Jeg aner ikke hvor mange som får dette prosentvis, men risikoen er der tydeligvis da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror det er to ulike undersøkelser med to ulike navn, nevrografi (ENG) og den med nåler (EMG). Har lest meg til dette. Jeg er bare henvist til nevrografi, tror du likevel de kommer til å gjøre den undersøkelsen med nåler i tillegg? Stod det begge deler i din henvisning? 

Sto begge deler i min henvisning.  Den uten nåler er ingenting å frykte, går helt fint😊 Ble henvist også dovenhet i armer og bein. Skyldtes tydeligvis hurtig vektnedgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sto begge deler i min henvisning.  Den uten nåler er ingenting å frykte, går helt fint😊 Ble henvist også dovenhet i armer og bein. Skyldtes tydeligvis hurtig vektnedgang 

Jeg fikk nål i armen. Jeg såg den og tenkte 'faen'. Men jeg kjente den faktisk ikke en gang. Skjønner ikke at det var mulig. Er det i Bodø du skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært. Tror ikke det var med nåler på nevrografi altså. Men husker ikke helt. Jeg var livredd for en venninne hadde tatt og hun syntes det var det verste. 

Men det gikk helt fint. Når det nærmet seg slutten så ble det litt verre. Men jeg HATER støt så litt ubehagelig var det. 

Vært med på verre,tipper du takler det fint! Masse lykke til❤️

Anonymkode: 97df4...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så godt å høre, takk for at du forteller❤️ Jeg ble henvist fordi jeg i perioder får en litt vissen/nummen følelse i fingre og tær, og i hodet, ikke sånn at jeg mister følelsen, heller ikke dovenhet sånn man kan oppleve hvis man har sovet på ene armen f.eks, men at det kjennes litt numment på en rar måte. Men er fin i lange perioder. Er ekstra redd for disse elektrosjokkene fordi jeg har senebetennelser i armer og tomler, kan ikke gjøre særlig godt å få elektrosjokk på de betente områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt både nevrografi og med nåler (EMG). Mitt beste tips ved nevrografi er å slappe helt av (vet det er vanskelig), hvis du spenner deg så må de gjøre det på nytt fikk jeg beskjed om. La armer og bein rykke når du får støt, ikke stritt i mot. Jeg tror de holdt på i nærmere en time. De eneste stedene jeg synes det var litt vondt, var ankel, håndledd og fingrene (lillefinger verst). Ellers bare ubehagelig. Jeg hadde ikke grudd meg om jeg måtte gjøre det på nytt. 

EMG med nåler var piece of cake i forhold. Det var gjort på 10 minutter og ikke vondt i det hele tatt. 

Anonymkode: f03bc...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har vært. Tror ikke det var med nåler på nevrografi altså. Men husker ikke helt. Jeg var livredd for en venninne hadde tatt og hun syntes det var det verste. 

Men det gikk helt fint. Når det nærmet seg slutten så ble det litt verre. Men jeg HATER støt så litt ubehagelig var det. 

Vært med på verre,tipper du takler det fint! Masse lykke til❤️

Anonymkode: 97df4...ed8

Jeg er ikke så redd nåler, har tatt masse akupunktur i mitt liv, men er redd elektrosjokkene, selv de man får uten nåler. Tusen takk, håper du har rett i at jeg skal takle det fint, og håper å ikke få varige mén🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg fikk nål i armen. Jeg såg den og tenkte 'faen'. Men jeg kjente den faktisk ikke en gang. Skjønner ikke at det var mulig. Er det i Bodø du skal?

Hva syns du om nevrografien da? Elektrosjokkene uten nåler? Skal ikke til Bodø😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det et par ganger i armen. Var ikke noe stort problem. Tror de ofte ikke finner noe. Nevrologen min var helt i hundre når hun fant noe på meg 🤣

Anonymkode: 3afdb...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gjort det et par ganger i armen. Var ikke noe stort problem. Tror de ofte ikke finner noe. Nevrologen min var helt i hundre når hun fant noe på meg 🤣

Anonymkode: 3afdb...dc7

Tenker du det ville vært et større problem dersom man har senebetennelser i armen og tommelen? Jeg tror dette er en helt bortkastet påkjenning for meg, jeg ble henvist til nevrolog og vil gjerne snakke med en nevrolog om noen rare greier jeg har opplevd i kroppen, men så ble jeg henvist hit først, av nevrologen. Tviler på de finner noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort begge deler og vil klassifisere det som tidvis litt ubehagelig, men ikke vondt. En av de lettere sykehusundersøkelsene jeg har tatt i hvert fall, og absolutt ikke noe å grue seg til etter min erfaring :)

Anonymkode: f9bdd...dc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har gjort begge deler og vil klassifisere det som tidvis litt ubehagelig, men ikke vondt. En av de lettere sykehusundersøkelsene jeg har tatt i hvert fall, og absolutt ikke noe å grue seg til etter min erfaring :)

Anonymkode: f9bdd...dc5

Takk, det hjalp å høre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så godt å høre, takk for at du forteller❤️ Jeg ble henvist fordi jeg i perioder får en litt vissen/nummen følelse i fingre og tær, og i hodet, ikke sånn at jeg mister følelsen, heller ikke dovenhet sånn man kan oppleve hvis man har sovet på ene armen f.eks, men at det kjennes litt numment på en rar måte. Men er fin i lange perioder. Er ekstra redd for disse elektrosjokkene fordi jeg har senebetennelser i armer og tomler, kan ikke gjøre særlig godt å få elektrosjokk på de betente områdene.

Jeg har tatt både nevrografi og EMG. Det var i forbindelse med omfattende nerveskader i armen etter alvorlig knusningsskade. Tok det for å få dokumentasjon fra spesialist. Jeg gruet meg veldig. Har både nåleskrekk og helse angst etter ulykken. 

Ta det med ro. Det er høyt kompetente leger/ spesialister som utfører undersøkelsen. Jeg regner med du skal ta EMG også, dvs "elektronåler". De er litt større enn akupunktur nåler, men det var ikke vondt da hun satte nålene. Det er strømstøtene som er ubehagelige. Si til nevrologen hva du er engstelig for. Spør om senebetennelse gjør det vondere. 

Be om å ha et glass kaldt vann tilgjengelig etter undersøkelsen. Det hjelper veldig hvis du får reaksjoner som kvalme, svimmelhet osv. 

Tvi tvi. Det finnes verre undersøkelser enn dette. Ta gjerne med deg noen. 

Tips: Epikriser etter nevrografi og EMG er veldig vanskelige å forstå. Jeg brukte Chatgpt for å "oversette" funnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ingrid B skrev (7 timer siden):

Jeg har tatt både nevrografi og EMG. Det var i forbindelse med omfattende nerveskader i armen etter alvorlig knusningsskade. Tok det for å få dokumentasjon fra spesialist. Jeg gruet meg veldig. Har både nåleskrekk og helse angst etter ulykken. 

Ta det med ro. Det er høyt kompetente leger/ spesialister som utfører undersøkelsen. Jeg regner med du skal ta EMG også, dvs "elektronåler". De er litt større enn akupunktur nåler, men det var ikke vondt da hun satte nålene. Det er strømstøtene som er ubehagelige. Si til nevrologen hva du er engstelig for. Spør om senebetennelse gjør det vondere. 

Be om å ha et glass kaldt vann tilgjengelig etter undersøkelsen. Det hjelper veldig hvis du får reaksjoner som kvalme, svimmelhet osv. 

Tvi tvi. Det finnes verre undersøkelser enn dette. Ta gjerne med deg noen. 

Tips: Epikriser etter nevrografi og EMG er veldig vanskelige å forstå. Jeg brukte Chatgpt for å "oversette" funnene. 

Takk for at du deler. Så leit å høre om alvorlig knusningskade❤️ I sånne tilfeller er nok denne undersøkelsen veldig viktig. I mitt tilfelle føler jeg det er en helt bortkastet påkjenning, da jeg bare har en litt nummen følelse i tær og fingre innimellom. Ble redd når jeg leste erfaringer hvor flere skrev at de hadde fått varige smerter i etterkant. Noen skrev også at undersøkelsen var det verste de hadde opplevd, en skrev at hun fortsatt var traumatisert flere år etter. Jeg skulle ønske jeg hadde avlyst, men nå er det for sent😔 Kan forresten ikke forstå at jeg skal ta EMG også, siden det bare står «nevrografi» i innkallingen?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...