Gå til innhold

Hvordan få 15 åringen bort fra giftig venninne.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 15 som har ei venninne som ikke er bra for henne på noen som helst måte, denne venninna er 18, og hun manipulerer og får min datter til å stikke av midt på natta, ta buss til andre byer uten å spørre først. Får henne til å ikke svare når jeg ringer eller skriver meldinger. Lista er lang....

Har snakket flere ganger med min dater at denne venninna ikke er noen god venninne, ingenting hjelper. 

Trenger gode råd.

Anonymkode: 159b7...a37

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bli kjent med jenta. Be henne på besøk. Ta de med ut på noe gøy. Bygg en relasjon. Rett å slett for ha litt kontroll, og vise at du bryr deg og følger med. Kanskje det blir vanskeligere å få din datter til stikke av og slike ting. Vær i forkant. 

Det letteste er å nekte kontakt, men det vil nok gjøre ting verre. 

Anonymkode: 317e9...b7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bli kjent med jenta. Be henne på besøk. Ta de med ut på noe gøy. Bygg en relasjon. Rett å slett for ha litt kontroll, og vise at du bryr deg og følger med. Kanskje det blir vanskeligere å få din datter til stikke av og slike ting. Vær i forkant. 

Det letteste er å nekte kontakt, men det vil nok gjøre ting verre. 

Anonymkode: 317e9...b7f

De tingene har jeg gjort for lenge siden, hjelper ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke den andre jenta som får sin datter til å Gjøre disse tingene - det er jo din datter som gjør dette helt selv. Det tenker jeg kan være greit å innse først som sist. 

Sier til ungdommene i huset her at man gjør valg hele tiden, og at alt man selv gjør er man selv ansvarlig for. Man kan ikke skylle på at andre har bedt en gjør det ene eller det andre, man er selv ansvarlig for sine handlinger. 

Hadde min 15.åring stukket ut på natten, så hadde konsekvensen vært at jeg la meg på madrass på rommet hennes om natten. 

Anonymkode: 365ae...1a7

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Flytte

Anonymkode: f3950...cf7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær super streng!!! Nekt henne å være med henne.  

Anonymkode: 991a3...183

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vær super streng!!! Nekt henne å være med henne.  

Anonymkode: 991a3...183

Det har stikk motsatt effekt 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste selv opp i et tungt miljø preget av rus hvor jentene ble seksuelt aktive i 12-13 års alderen (med menn 18+), og drev med mye av det du beskriver i tillegg.

Jeg ville ha satt hardt mot hardt, fordi jeg vet av erfaring at de jentene som blir "trukket inn" i gjørmehullet gjerne ikke klarer å innse hva som skjer med dem før det er for sent (ti ulike tatoveringer, nesepiercing, div. "overgrep" (helt på grensa i hvert fall), rusavhengig osv.).

Uansett hvor mange ganger de har alvorsprat - med helsesykepleier, politi, lærer, forelder... det bare går ikke inn. Som forelder ville jeg rett og slett ha tatt fra henne mobilen og lagt inn foreldrekontroll på den, samt sperret kortet hennes i nettbanken. På den måten kan hun ikke kjøpe seg burnertelefon eller på andre måter komme i kontakt med denne venninnen. Hadde ikke brukt foreldrekontrollen til noe annet enn å spore henne hvis hun skulle stikke av for egen sikkerhet samt blokkere nummer og søk av denne jentas navn. Hadde ei venninne som ble involvert i et tungt miljø i slutten av barneskolen, mistet jomfrudommen da hun var 13 til en 20-åring, drev med rus og falt etterhvert helt ut av skolen etter diverse spesialskoler var prøvd uten hell. Vet ikke hva hun driver med nå, men vet fra tiden vi kjente hverandre som barn at foreldrene virkelig ikke hadde peiling på hva som foregikk. 99% av alt som skjedde med henne tror jeg faktisk de fortsatt ikke vet om. Samme med broren min. Ble rusmisbruker i tenårene, foreldrene mine kjeftet og hylte til meg da jeg fortalte dem hva jeg hadde sett / hørt / luktet. Han falt også helt ut av skolen.

Nå sier jeg ikke det gjelder din datter men... jeg synes ikke mine egne tiltak hadde vært for ekstreme. Jeg har rett og slett sett for mye.

Anonymkode: c32ad...816

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er sikkert ikke noen bra venninne, men det er datteren din som gjør disse tingene, plasser skylden der den hører hjemme og begynn med henne. Får du din datter til å innse ting og hva som er viktig, så blir du kvitt denne venninna med det samme. Mye lurere å fokusere på din datter enn å bruke energien din på å forsøke å splitte venninner.

AnonymBruker
Skrevet

Denne er vanskelig, for å nekte fungerer ikke event virker motsatt, hun vil oppleve at du ikke liker venninne og det vil oppfattes som du ikke liker henne heller siden hun har valgt denne vennen og er viktig for henne. Tror mitt beste tips er åpne hjemme ditt, vis interesse i datteren din og venninnen- hva de driver med, liker osv, ta de med ut på pizza el lignende (min opplevelse er at de beste samtaler kommer i slike settinger-funker også supert alene med datteren din da kanskje hun åpner seg mere til deg), lytt når datteren din snakker til deg- still åpne spørsmål. Vær klar på konsekvense av oppførsel som ikke godtas og stå i det, spør hva hun tenker når hun gjør dette som ikke er greit, hvorfor(?),ros alt positivt- når hun er hjemme til tiden osv.

Har dere snakket med foreldrene til venninnen?

Anonymkode: 06b8e...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei på 15 også, og det å nekte henne å møte venninnen, eller prøve å begrense treffene, ville hatt helt motsatt hensikt.

Jeg ville overøst dem med moderlig oppmerksomhet, invitert hjem, tatt med 18-åringen på hyttetur, involvert meg, prøvd å bli kjent med jentas foreldre etc.

Anonymkode: 9e8e0...21d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vokste selv opp i et tungt miljø preget av rus hvor jentene ble seksuelt aktive i 12-13 års alderen (med menn 18+), og drev med mye av det du beskriver i tillegg.

Jeg ville ha satt hardt mot hardt, fordi jeg vet av erfaring at de jentene som blir "trukket inn" i gjørmehullet gjerne ikke klarer å innse hva som skjer med dem før det er for sent (ti ulike tatoveringer, nesepiercing, div. "overgrep" (helt på grensa i hvert fall), rusavhengig osv.).

Uansett hvor mange ganger de har alvorsprat - med helsesykepleier, politi, lærer, forelder... det bare går ikke inn. Som forelder ville jeg rett og slett ha tatt fra henne mobilen og lagt inn foreldrekontroll på den, samt sperret kortet hennes i nettbanken. På den måten kan hun ikke kjøpe seg burnertelefon eller på andre måter komme i kontakt med denne venninnen. Hadde ikke brukt foreldrekontrollen til noe annet enn å spore henne hvis hun skulle stikke av for egen sikkerhet samt blokkere nummer og søk av denne jentas navn. Hadde ei venninne som ble involvert i et tungt miljø i slutten av barneskolen, mistet jomfrudommen da hun var 13 til en 20-åring, drev med rus og falt etterhvert helt ut av skolen etter diverse spesialskoler var prøvd uten hell. Vet ikke hva hun driver med nå, men vet fra tiden vi kjente hverandre som barn at foreldrene virkelig ikke hadde peiling på hva som foregikk. 99% av alt som skjedde med henne tror jeg faktisk de fortsatt ikke vet om. Samme med broren min. Ble rusmisbruker i tenårene, foreldrene mine kjeftet og hylte til meg da jeg fortalte dem hva jeg hadde sett / hørt / luktet. Han falt også helt ut av skolen.

Nå sier jeg ikke det gjelder din datter men... jeg synes ikke mine egne tiltak hadde vært for ekstreme. Jeg har rett og slett sett for mye.

Anonymkode: c32ad...816

Hjelper lite å sperre korte, da får hun venninna til å betale for seg. Foreldrene til venninna bryr seg fint lite de har gitt opp datteren sin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har ei på 15 også, og det å nekte henne å møte venninnen, eller prøve å begrense treffene, ville hatt helt motsatt hensikt.

Jeg ville overøst dem med moderlig oppmerksomhet, invitert hjem, tatt med 18-åringen på hyttetur, involvert meg, prøvd å bli kjent med jentas foreldre etc.

Anonymkode: 9e8e0...21d

Hun har ingen ønsker om å komme hjem til oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aller først vært veldig nysgjerrig på hvorfor mitt barn gjør slike ting. Strever hun emosjonelt med noe hun har opplevd, eller opplever? Det kan være mange årsaker, men at hun er såpass åpen for påvirkning av det negative slaget har gjerne en årsak. Så ville jeg jobbet med jenta og den årsaken. Hun søker noe, enten det er vennskap, trygghet, spenning.. 

å nekte, forby og lage sperrer mellom meg og mitt barn ville vært kontraproduktivt, og jeg vil aldri komme i posisjon for å hjelpe. 

Hadde reist bort med henne for en periode om det kunne hjelpe. 

Anonymkode: 17635...bac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville aller først vært veldig nysgjerrig på hvorfor mitt barn gjør slike ting. Strever hun emosjonelt med noe hun har opplevd, eller opplever? Det kan være mange årsaker, men at hun er såpass åpen for påvirkning av det negative slaget har gjerne en årsak. Så ville jeg jobbet med jenta og den årsaken. Hun søker noe, enten det er vennskap, trygghet, spenning.. 

å nekte, forby og lage sperrer mellom meg og mitt barn ville vært kontraproduktivt, og jeg vil aldri komme i posisjon for å hjelpe. 

Hadde reist bort med henne for en periode om det kunne hjelpe. 

Anonymkode: 17635...bac

Hun går til samtaler hos BUP ,, barnevernspedagog, helsesykepleier  men åpner seg ikke for noen. Hun lukker seg helt, og blir rassende om vi foreldre prøver å si noe, selv om vi er rolige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De tingene har jeg gjort for lenge siden, hjelper ingenting.

Da sporer du datteren din og ringer politiet. Jeg ville sporet datteren min, tatt med meg noen venner og hentet henne. Ville da tatt den voksne dama på atten til side og sagt at det var sista gang hun var i nærheten av mitt barn. 

En voksen kan behandles deretter...

Anonymkode: 5b26c...579

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da sporer du datteren din og ringer politiet. Jeg ville sporet datteren min, tatt med meg noen venner og hentet henne. Ville da tatt den voksne dama på atten til side og sagt at det var sista gang hun var i nærheten av mitt barn. 

En voksen kan behandles deretter...

Anonymkode: 5b26c...579

Jeg gjør alerede disse tingene, har for eksempel ringt politiet slik at de kan stoppe bussen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg gjør alerede disse tingene, har for eksempel ringt politiet slik at de kan stoppe bussen. 

Hva sa 18åringen når du konfronterte henne?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva sa 18åringen når du konfronterte henne?

Det bestemmer ikke du.

Og da svarte jeg jo det gjør jeg, for jeg er mora hennes.

AnonymBruker
Skrevet

En veldig umoden 18 åring da værtfall. Hun er myndig og flyr rundt med en 15 åring om natten, har hun ikke venner på sin egen alder?

Ingen vei med foreldre?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...