AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:40 #81 Del Skrevet torsdag kl 11:40 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Graderer du andre tilstander også, eller er det bare ADHD? Skal de som har måttet tilpasse seg og greid det sånn nogenlunde ikke få hjelp? Så en som mangler en fot trenger ikke protese for han greier jo å hoppe på en fot? Graderer du kreft, cerebral parese, downs, schizofreni, ALS.... Det store spørsmålet er kanskje, setter du virkelig ulik verdi på folk? Anonymkode: 91e5c...e11 Ærlig talt. Nå har du vridd om på det meste. En som mangler en fot er mer hjelpetrengende enn en som har forstuet den, sier seg selv. En med hjerteinfarkt skal behandles før en med brukket finger. Det handler ikke om å sette ulik verdi på folk men å vurdere hastegrad og grad av funksjonssvikt. Anonymkode: afee9...5b6 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:43 #82 Del Skrevet torsdag kl 11:43 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Graderer du andre tilstander også, eller er det bare ADHD? Skal de som har måttet tilpasse seg og greid det sånn nogenlunde ikke få hjelp? Så en som mangler en fot trenger ikke protese for han greier jo å hoppe på en fot? Graderer du kreft, cerebral parese, downs, schizofreni, ALS.... Det store spørsmålet er kanskje, setter du virkelig ulik verdi på folk? Anonymkode: 91e5c...e11 Å hva er det du snakker om? Jeg sier at de med milde tilstander kan få hjelp, men det kan de gjøre utenfor det offentlige. Dette blir for dumt. Anonymkode: afee9...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:54 #83 Del Skrevet torsdag kl 11:54 AnonymBruker skrev (12 timer siden): https://www.vg.no/helse/i/wgX83o/adhd-systemet-er-ikke-laget-for-at-vi-skal-forstaa-det Det er frustrerende å se folk som klager over manglende hjelp fra det offentlige, samtidig som de har flere fulltidsjobber og tilsynelatende klarer seg fint. Hvorfor insisterer noen på å få en diagnose når de åpenbart klarer å holde på arbeid? Det at hun har så mange jobber men ønsker å få en ny, hvorfor i alle dager skal det offentlige tilrettelegge for det? Jeg hadde vært så glad om jeg klarte det denne dama klarer! At hun ikke ser hvor heldig hun er, er helt uforståelig for min del. Selv har jeg måttet gå privat fordi jeg ikke har tid til å vente i det offentlige helsevesenet. Jeg har ingen jobb, en økonomi i ruiner med gjeld til oppover ørene, sliter med Tourettes, søvnproblemer, kostholdsvansker, svelgeproblemer, depresjon, angst og tvangslidelser, jeg er sykemeldt og håndterer ikke livet. Min ADHD skaper STORE utfordringer i hverdagen ikke bare for meg men også for de rundt meg, og det er mennesker slik som dette – som opptar plassen til slike som meg uten å være i akutt behov – som bidrar til at de av oss som virkelig trenger hjelp, ikke får den tidsnok. Takk for meg!!!!!! Anonymkode: afee9...5b6 Jeg forstår hva du forsøker å få frem. Men samtidig så skinner det veldig gjennom at du mener det er de "høytfungerende" med ADHD som ønsker hjelp, som er skyld i at du ikke får den hjelpen du trenger. Istedenfor å faktisk se hva de ønsker å oppnå, og at det antagelig vil gagne deg og andre som deg også. I dagens samfunn er det overraskende lav kompetanse på ADHD, hva det er, og hvordan det slår ut. Særlig den typen symptomer ADHD ofte gir hos jenter og kvinner. (Men også sees hos gutter/menn.) Både hos leger, lærere og andre som burde ha kunnskap. Men også i befolkningen generelt. Det har lenge vært et stigma rundt diagnosen, da den har blitt forbundet med gutter som ikke klarer å sitte rolig, og ikke klarer å følge skolegang. Men kunnskapen er heldigvis på vei til å øke. Både om HVA det er, og hvilke symptomer og utfordringer det gir. Noe som gjør at flere enn før oppsøker diagnostisering, og flere får den. Ofte så er det slik at når et barn får diagnosen, så får ofte minst en av foreldrene også diagnosen. Og hadde man gått til besteforeldre, så hadde nok mange av de kunnet få diagnosen også. Det disse damene i utgangspunktet ønsker, er at kriteriene for hva som skal til for å få en ADHD diagnose oppdateres med ny kunnskap om diagnosen. Og jeg oppfatter det også slik at de er positive til at det er mulig å få en diagnose privat. Men at de da ønsker at det offentlige anerkjenner slike diagnoser, og behandler dem på linje med de som er stilt offentlig. Nettopp for å senke belastningen på det offentlige helsevesenet. Hadde man hatt en form for "sertifisering" av hvordan man stiller diagnosen, der det ikke spilte noen rolle for videre behandling om du kjøpte tjenesten privat, eller gikk offentlig, så ville det antagelig lettet presset på det offentlige. Og kanskje frigitt plass der til de som trenger den offentlige oppfølgingen mest. Problemet i dag, er vel at ikke alle de som tilbyr "ADHD Diagnostisering" privat er like seriøse. Og at det er derfor det offentlige er skeptiske til en del av de diagnosene som stilles. Om ADHD hadde blitt bedre kjent, mer akseptert og det var åpnet for mer både offentlig og privat diagnostisering og behandling/hjelp, så ville forhåpentlig både stigmaet og terskelen for utredning blitt redusert. Og nå høres kanskje det siste dumt ut, i lys av hva du skriver. Men hadde det ikke vært fint om dine problemer hadde blitt tatt tak i tidlig? Allerede da du var i barnehagen/på barneskolen? Og at du hadde fått den hjelpen du trengte da? Til å fullføre skole. Til å finne en yrkesretning du kanskje kunne fungere i? Og kanskje fått en tilpassing i yrkeslivet som gjorde at du kunne mestret jobb? Istedenfor, så har vi i dag et system der du må være så syk av symptomene på ADHD at det nærmest ødelegger hele livet ditt, før det offentlige tenker at det er greit å behandle det. Og det er det disse damene ønsker at skal endre seg. Ikke at de som virkelig trenger hjelp ikke skal få den, men at det skal være åpning for å hjelpe noen tidlig, mens de fortsatt er i stand til å ta imot hjelpen også. Anonymkode: 71a65...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:59 #84 Del Skrevet torsdag kl 11:59 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sånt som dette er vel det dummeste og mest kunnskapsløse jeg leser. Anonymkode: 6c4f6...e28 Det er fakta. Mange får da en diagnose å skylde på og slipper å ta ansvaret for noe. Anonymkode: 39185...0c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:10 #85 Del Skrevet torsdag kl 12:10 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg forstår hva du forsøker å få frem. Men samtidig så skinner det veldig gjennom at du mener det er de "høytfungerende" med ADHD som ønsker hjelp, som er skyld i at du ikke får den hjelpen du trenger. Istedenfor å faktisk se hva de ønsker å oppnå, og at det antagelig vil gagne deg og andre som deg også. I dagens samfunn er det overraskende lav kompetanse på ADHD, hva det er, og hvordan det slår ut. Særlig den typen symptomer ADHD ofte gir hos jenter og kvinner. (Men også sees hos gutter/menn.) Både hos leger, lærere og andre som burde ha kunnskap. Men også i befolkningen generelt. Det har lenge vært et stigma rundt diagnosen, da den har blitt forbundet med gutter som ikke klarer å sitte rolig, og ikke klarer å følge skolegang. Men kunnskapen er heldigvis på vei til å øke. Både om HVA det er, og hvilke symptomer og utfordringer det gir. Noe som gjør at flere enn før oppsøker diagnostisering, og flere får den. Ofte så er det slik at når et barn får diagnosen, så får ofte minst en av foreldrene også diagnosen. Og hadde man gått til besteforeldre, så hadde nok mange av de kunnet få diagnosen også. Det disse damene i utgangspunktet ønsker, er at kriteriene for hva som skal til for å få en ADHD diagnose oppdateres med ny kunnskap om diagnosen. Og jeg oppfatter det også slik at de er positive til at det er mulig å få en diagnose privat. Men at de da ønsker at det offentlige anerkjenner slike diagnoser, og behandler dem på linje med de som er stilt offentlig. Nettopp for å senke belastningen på det offentlige helsevesenet. Hadde man hatt en form for "sertifisering" av hvordan man stiller diagnosen, der det ikke spilte noen rolle for videre behandling om du kjøpte tjenesten privat, eller gikk offentlig, så ville det antagelig lettet presset på det offentlige. Og kanskje frigitt plass der til de som trenger den offentlige oppfølgingen mest. Problemet i dag, er vel at ikke alle de som tilbyr "ADHD Diagnostisering" privat er like seriøse. Og at det er derfor det offentlige er skeptiske til en del av de diagnosene som stilles. Om ADHD hadde blitt bedre kjent, mer akseptert og det var åpnet for mer både offentlig og privat diagnostisering og behandling/hjelp, så ville forhåpentlig både stigmaet og terskelen for utredning blitt redusert. Og nå høres kanskje det siste dumt ut, i lys av hva du skriver. Men hadde det ikke vært fint om dine problemer hadde blitt tatt tak i tidlig? Allerede da du var i barnehagen/på barneskolen? Og at du hadde fått den hjelpen du trengte da? Til å fullføre skole. Til å finne en yrkesretning du kanskje kunne fungere i? Og kanskje fått en tilpassing i yrkeslivet som gjorde at du kunne mestret jobb? Istedenfor, så har vi i dag et system der du må være så syk av symptomene på ADHD at det nærmest ødelegger hele livet ditt, før det offentlige tenker at det er greit å behandle det. Og det er det disse damene ønsker at skal endre seg. Ikke at de som virkelig trenger hjelp ikke skal få den, men at det skal være åpning for å hjelpe noen tidlig, mens de fortsatt er i stand til å ta imot hjelpen også. Anonymkode: 71a65...7ac Godt skrevet. Ja, jeg forstår det. Problemet er at slik er det ikke. Det hadde vært fint og flott, men det er ikke realistisk slik ting er nå. Dermed opptar de med milde utfordringer plassen og medisinene, til de som sliter mest. Tidligere har det vært oppslag i avisen om at personer møter til tomme medisinhyller på apotekene og man kan jo bare anta hva som er årsaken. Mener fortsatt at det skal være høy terskel for å diagnostisere slike tilstander og spesielt om det er mangel på medisiner eller ressurser. Det er også tvilsomt hvor mye denne damen er plaget av tilstanden sin, når hun sjonglerer tre fulltidsjobber. Anonymkode: afee9...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:06 #86 Del Skrevet torsdag kl 13:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mer bærekraftig å ha folk gående som uføre når de ikke trenger det, mener du? Anonymkode: a90c7...f2e Hvor fikk du det fra? Såklart ikke, men noen i tråden her gir uttrykk for at man ikke bør utredes om man står i jobb. Jeg synes selvsagt vi også skal hjelpe de som er uføre. Jeg mener ikke det er noen enten/eller-situasjon. Men jeg regner jo med du synes det er å hindre at folk blir uføre er viktig også? Anonymkode: c8492...1bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:15 #87 Del Skrevet torsdag kl 13:15 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor fikk du det fra? Såklart ikke, men noen i tråden her gir uttrykk for at man ikke bør utredes om man står i jobb. Jeg synes selvsagt vi også skal hjelpe de som er uføre. Jeg mener ikke det er noen enten/eller-situasjon. Men jeg regner jo med du synes det er å hindre at folk blir uføre er viktig også? Anonymkode: c8492...1bc Det medfører ikke riktighet. De må gjerne utredes, men det kan de gjøre privat. Anonymkode: afee9...5b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:27 #88 Del Skrevet torsdag kl 13:27 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skulle akkurat til å gjette. En person som selv har fått påvist adhd, men ikke unner andre å få diagnosen fordi de for friske. Det er noe helt særegent med mennesker som selv søker hjelp, men ønsker å trekke opp stigen etter seg. At det er fullstendig umulig å se lengre enn sin egen nesetipp og spyr av tanken på at andre får hjelp. Ser det i adhd grupper på Facebook og det er så latterlig at jeg holder på å knekke. Forbå bruke en metafor. Hvorfor skal ikke noen få krykker fordi noen andre sitter i rullestol? Jeg kunne ut fra overskriften se at dette er en person som selv har adhd men troner på toppen og ønsker å bestemme hvem som er berettiget til utredning. Når du peker en finger mot andre, peker du fire mot den selv. Anonymkode: 9cfc6...2c8 Det er særegent og til å kaste litt opp av, ja, men dessverre forståelig. Det er mange som tror de har adhd. Samtidig er det nå en trend av forakt mot de som har det eller tror de har det. Adhd er både blitt en svaret på livets problemer samtidig som det er blitt stigmatisert på en ny måte. Siden foraktfolket har introdusert skillet mellom sant og falskt når det gjelder adhd, så får mennesker behov for å innlemme seg i gruppen av de som har reell adhd. Da må noen være utenfor. Og det er blitt de som søker utredning for nettopp adhd. Både trist og forståelig. Anonymkode: a3387...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:07 #89 Del Skrevet torsdag kl 14:07 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det medfører ikke riktighet. De må gjerne utredes, men det kan de gjøre privat. Anonymkode: afee9...5b6 Fordi? Anonymkode: c8492...1bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:08 #90 Del Skrevet torsdag kl 14:08 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det medfører ikke riktighet. De må gjerne utredes, men det kan de gjøre privat. Anonymkode: afee9...5b6 Hva er da vitsen med at man skal betale skatt, hvis man som arbeidstaker må gå privat for å få utredning og behandling? Nå snakker jeg GENERELT, og ikke rettet mot denne artikkelen. For er delvis enig i at hun kunne ha trappet ned på arbeidsmengden. Det gir ikke mening at de som klarer å holde seg i jobb skal «straffes» for å motta hjelp. De trenger hjelpen, hvis deres vansker går utover arbeidet det gjør. Og at de er avhengig av hjelp for å fungere i jobben. De skal slippe å gå privat, siden de er en ressurs for samfunnet. Å gjøre en jobb for samfunnet, men ikke kunne få hjelp tilbake er demotiverende. Jeg har tidligere nevnt at jeg er ufør, men likevel så har jeg i løpet av tiden som trygdet tatt både en bachelorgrad og mastergrad på nominert tid. Skole har aldri vært noen problemer for meg, for underveis så lærer man seg mestringsstrategier for å holde det gående. Enkelte studier har heller ikke krav om oppmøte. Jeg har vært mye inn og ut av DPS siden 2014, og er det fortsatt selv om jeg er ufør. Men en av grunnene til at jeg fortsatt får gå der, er jo at de ser at jeg har progresjon. Jeg gjør fremgang, og det er håp for at jeg klarer å komme meg ut i jobb. Nå skal det sies at jeg er uføretrygdet, fordi at jeg ikke har inntekstevne. Men jeg har en restarbeidsevne under 50%. Ikke kun pågrunn av psykisk sykdom, men det er også medfødt sykdom i bildet. DPS mener at jeg ville ha fungert enda dårligere uten utredning og behandling. Og da er det mulig at jeg aldri ville ha kommet meg ut i jobb i det hele tatt. Det er da riktig bruk av ressurser å behandle meg i det offentlige. Det er mange som har store problemer med å forstå at man kan gå på jobb eller skole, men likevel ha et lavt funksjonsnivå i hverdagen. Å behandle de som allerede er på vei til å bli ufør, eller er for syke til å behandles er nytteløst. Anonymkode: 9f729...fd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:27 #91 Del Skrevet torsdag kl 14:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva er da vitsen med at man skal betale skatt, hvis man som arbeidstaker må gå privat for å få utredning og behandling? Nå snakker jeg GENERELT, og ikke rettet mot denne artikkelen. For er delvis enig i at hun kunne ha trappet ned på arbeidsmengden. Det gir ikke mening at de som klarer å holde seg i jobb skal «straffes» for å motta hjelp. De trenger hjelpen, hvis deres vansker går utover arbeidet det gjør. Og at de er avhengig av hjelp for å fungere i jobben. De skal slippe å gå privat, siden de er en ressurs for samfunnet. Å gjøre en jobb for samfunnet, men ikke kunne få hjelp tilbake er demotiverende. Jeg har tidligere nevnt at jeg er ufør, men likevel så har jeg i løpet av tiden som trygdet tatt både en bachelorgrad og mastergrad på nominert tid. Skole har aldri vært noen problemer for meg, for underveis så lærer man seg mestringsstrategier for å holde det gående. Enkelte studier har heller ikke krav om oppmøte. Jeg har vært mye inn og ut av DPS siden 2014, og er det fortsatt selv om jeg er ufør. Men en av grunnene til at jeg fortsatt får gå der, er jo at de ser at jeg har progresjon. Jeg gjør fremgang, og det er håp for at jeg klarer å komme meg ut i jobb. Nå skal det sies at jeg er uføretrygdet, fordi at jeg ikke har inntekstevne. Men jeg har en restarbeidsevne under 50%. Ikke kun pågrunn av psykisk sykdom, men det er også medfødt sykdom i bildet. DPS mener at jeg ville ha fungert enda dårligere uten utredning og behandling. Og da er det mulig at jeg aldri ville ha kommet meg ut i jobb i det hele tatt. Det er da riktig bruk av ressurser å behandle meg i det offentlige. Det er mange som har store problemer med å forstå at man kan gå på jobb eller skole, men likevel ha et lavt funksjonsnivå i hverdagen. Å behandle de som allerede er på vei til å bli ufør, eller er for syke til å behandles er nytteløst. Anonymkode: 9f729...fd4 Det er ikke deg jeg sikter til. Du er jo åpenbart syk, når du er uføretrygdet. Anonymkode: afee9...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:39 #92 Del Skrevet torsdag kl 14:39 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå vrir du om på innlegget mitt. Det jeg sier er at dersom du er så høyrfungerende har du ikke behov for gratis hjelp fra det offentlige, enkelt og greit. Anonymkode: afee9...5b6 Høytfungerende ADHD er ikke en ting. Du vet ingenting om mine behov. Du høres bare bitter ut, det burde du ta tak i. Anonymkode: 9f427...9e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:45 #93 Del Skrevet torsdag kl 14:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fakta. Mange får da en diagnose å skylde på og slipper å ta ansvaret for noe. Anonymkode: 39185...0c7 Du tror at folk med ADHD ønsker diagnose så de skal ha noe å skylde på? Anonymkode: a90c7...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:47 #94 Del Skrevet torsdag kl 14:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor fikk du det fra? Såklart ikke, men noen i tråden her gir uttrykk for at man ikke bør utredes om man står i jobb. Jeg synes selvsagt vi også skal hjelpe de som er uføre. Jeg mener ikke det er noen enten/eller-situasjon. Men jeg regner jo med du synes det er å hindre at folk blir uføre er viktig også? Anonymkode: c8492...1bc Sorry, jeg leste kommentaren din feil. Like viktig å forhindre at folk blir uføre som å hjelpe de som allerede er uføre. Anonymkode: a90c7...f2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:09 #95 Del Skrevet torsdag kl 15:09 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Høytfungerende ADHD er ikke en ting. Du vet ingenting om mine behov. Du høres bare bitter ut, det burde du ta tak i. Anonymkode: 9f427...9e6 Er ikke bitter i det hele tatt. Dette er bare feil. Anonymkode: afee9...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #96 Del Skrevet torsdag kl 15:21 Det er ingen som taper på at noen andre får en adhd-diagnose. Hvis man blir vurdert til utredning, så får man det, om enn med ventetid. Det private har alltid vært urettferdig. Privat virksomhet er for mennesker med økonomisk overskudd. Artikkelen er dårlig hvis den skal få frem noen utfordringer, men få mennesker er gode på å illustrere sine utfordringer. Har møtt mennesker med store psykiske problemer, som ikke klarer å gjøre rede for på hvilken måte de sliter. De tenker så mye, etc. Høres det ut som noen som sliter? Ikke akkurat, men flere av dem har vært alvorlig psykisk syke. Kan ikke forvente at alle ser supertroverdig ut etter man har lest ėn artikkel om folk. Anonymkode: a3387...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:48 #97 Del Skrevet torsdag kl 15:48 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Poenget er jo nettopp det at det IKKE brenner. Mange her ønsker å sende brannvesenet med full utrykning til et hus hvor det faktisk ikke brenner. Det gir ingen mening. Jeg liker bedre å tenke på det som en båt med hull i. Noen hull klarer jeg selv å dekke over. Det er slitsomt og sjonglere hull-tetting og øsing, men det går på et vis. Men kanskje dukker det opp flere og flere hull, og båten fylles sakte men sikkert med mer og mer vann. De som spør om hjelp spør ikke om en ny båt, bare noe hjelp til enten å håndtere øsingen bedre, eller kanskje støtte til å dekke noen av hullene. Eller forståelse for hvorfor nye hull dukker opp så vi kan lettere unngå at det kommer mer vann i båten. Det er utrolig frustrerende, ensomt, og slitsomt å stå i den båten helt alene, og rope om hjelp og ikke få noe annet enn "båten din er da fremdeles over vann, jeg ser ikke noe problem". Anonymkode: 4b797...19f 1 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:57 #98 Del Skrevet torsdag kl 15:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg liker bedre å tenke på det som en båt med hull i. Noen hull klarer jeg selv å dekke over. Det er slitsomt og sjonglere hull-tetting og øsing, men det går på et vis. Men kanskje dukker det opp flere og flere hull, og båten fylles sakte men sikkert med mer og mer vann. De som spør om hjelp spør ikke om en ny båt, bare noe hjelp til enten å håndtere øsingen bedre, eller kanskje støtte til å dekke noen av hullene. Eller forståelse for hvorfor nye hull dukker opp så vi kan lettere unngå at det kommer mer vann i båten. Det er utrolig frustrerende, ensomt, og slitsomt å stå i den båten helt alene, og rope om hjelp og ikke få noe annet enn "båten din er da fremdeles over vann, jeg ser ikke noe problem". Anonymkode: 4b797...19f Jeg er forsåvidt enig med deg. Samtidig er det ikke et ukjent symptom at mennesker med adhd får seg masse båter, som nettopp øker sjansen for flere hull. Mange med adhd har masse ideer og prosjekter og setter ikke sjeldent i gang de fleste av dem. Ta hobbyer. Er det et kurs, koster det, det er flere regninger. Er det obligatorisk oppmøte, flere avtaler å glemme og komme for sent til. Er det sosialt, flere å skamme seg overfor når man alltid kommer for sent. Nytt verv, samme greia, uten kostnad. Ny diett? Spennende. Utålmodig med å komme i gang og siden det er alt eller ingenting, nekte å spise når man ikke har det man kan spise. Mister næring, går utover søvn og humør. Skal bestilles ny mat. Beslutningnsvegring. For ikke å snakke om å kjøre full on adhd-idioti, "betaling senere". Ta på seg oppgaver hjemme, ute på jobb man ikke må si ja til, ikke noe problem! Jo, et problem. Alltid et problem. Skaper forventinger fra andre, fullføres ikke, dårlig samvittighet. Dette er innsikt som man kan bruke, for å la være å skaffe seg for mange båter, og for å minske hullene. Anonymkode: a3387...fe0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:59 #99 Del Skrevet torsdag kl 15:59 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er forsåvidt enig med deg. Samtidig er det ikke et ukjent symptom at mennesker med adhd får seg masse båter, som nettopp øker sjansen for flere hull. Mange med adhd har masse ideer og prosjekter og setter ikke sjeldent i gang de fleste av dem. Ta hobbyer. Er det et kurs, koster det, det er flere regninger. Er det obligatorisk oppmøte, flere avtaler å glemme og komme for sent til. Er det sosialt, flere å skamme seg overfor når man alltid kommer for sent. Nytt verv, samme greia, uten kostnad. Ny diett? Spennende. Utålmodig med å komme i gang og siden det er alt eller ingenting, nekte å spise når man ikke har det man kan spise. Mister næring, går utover søvn og humør. Skal bestilles ny mat. Beslutningnsvegring. For ikke å snakke om å kjøre full on adhd-idioti, "betaling senere". Ta på seg oppgaver hjemme, ute på jobb man ikke må si ja til, ikke noe problem! Jo, et problem. Alltid et problem. Skaper forventinger fra andre, fullføres ikke, dårlig samvittighet. Dette er innsikt som man kan bruke, for å la være å skaffe seg for mange båter, og for å minske hullene. Anonymkode: a3387...fe0 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): forståelse for hvorfor nye hull dukker opp så vi kan lettere unngå at det kommer mer vann i båten. Anonymkode: 4b797...19f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:02 #100 Del Skrevet torsdag kl 16:02 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: 4b797...19f Poenget er at man ikke nødvendigvis trenger en utredning for å finne ut av dette. Og hvis man ikke blir henvist eller utredet, så er dette fremdeles noe man kan gjøre noe med. Anonymkode: a3387...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå