AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:47 #41 Del Skrevet torsdag kl 07:47 Mange skjønner ikke hvor ekstremt krevende «å klare seg» kan være når man har en sykdom i bunn, selv om det ikke virker sånn for andre. Anonymkode: 6c4f6...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:50 #42 Del Skrevet torsdag kl 07:50 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Når folk er så opptatt av å få ADHD-diagnosen, er det medisinene de er ute etter? Eller er det bare å kunne si til seg selv og andre at de vanskene de opplever "har et navn"? Anonymkode: f830b...080 Sånt som dette er vel det dummeste og mest kunnskapsløse jeg leser. Anonymkode: 6c4f6...e28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:08 #43 Del Skrevet torsdag kl 08:08 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Mange skjønner ikke hvor ekstremt krevende «å klare seg» kan være når man har en sykdom i bunn, selv om det ikke virker sånn for andre. Anonymkode: 6c4f6...e28 Mener du ADHD er en sykdom? Anonymkode: f830b...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:09 #44 Del Skrevet torsdag kl 08:09 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Sånt som dette er vel det dummeste og mest kunnskapsløse jeg leser. Anonymkode: 6c4f6...e28 Hvorfor det? Jeg lurer seriøst på det. Anonymkode: f830b...080 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:10 #45 Del Skrevet torsdag kl 08:10 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvor i all verden fikk du det fra? Hvis du har utsikter til bedring så har du vel det? Det vet da jeg ingenting om. Anonymkode: 20ea7...e0f Dette skrev du: «samfunnsøkonomisk å prioritere noen som har sjans til å komme seg ut (eller bli) i jobb fremfor et alvorlig tilfelle som aldri har noen utsikter for det. Selvsagt må de også få hjelp, men DPS er kanskje ikke rette instans om man aldri når frem til noe. Indre kaos kan være så mangt, og man kan for eksempel prestere på jobb, men slite på alle andre arenaer uten at det kommer så veldig frem. Det kan føre til betydelige problemer senere.» Det er akkurat det du sier. At DPS bør prioritere de med indre tankekaos som KAN få problemer «senere» fremfor personer som virkelig sliter her og nå. Dette gir ingen logisk mening. Det er trolig det dummeste jeg har hørt i år. Gratulerer til deg, du burde fått et diplom. Når det er sagt: Da får de hjelpen de trenger den dagen «senere» er kommet og de virkelig sliter. Tenker du at det offentlige skal sømfare livet til den enkelte og se etter tegn til at noe KAN bli et problem senere? Føre var? Hvordan i alle dager tenker du at det skal være nok ressurser til noe slikt ? Forklar. Anonymkode: afee9...5b6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:12 #46 Del Skrevet torsdag kl 08:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du ADHD er en sykdom? Anonymkode: f830b...080 Det er en tilstand man er født med som kan skape betydelige problemer i dagens samfunn. Jeg personlig hadde klart meg fint på en øde øy uten tid, avtaler eller andre ting å følge opp. Uheldigvis er vi ikke der. Anonymkode: afee9...5b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:24 #47 Del Skrevet torsdag kl 08:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Igjen.. Det jeg sier er at dersom man er høytfungerende å har en jobb og er såpass ressurssterk, gå privat. Du har nå fått hjelp nettopp fordi du ble syk nok. Det offentlige kan ikke bedrive forebyggende behandling hos pasienter når man viser tegn til å ikke være syk, de må prioritere de sykeste først og fremst. Gir ikke det mening for deg? Anonymkode: afee9...5b6 Hvilken hjelp hr jeg fått nå nøyaktig? Jeg har fått bekreftelse på at avslag på hjelp var feil, og at jeg skulle fått hjelp. Men jeg har jo ikke faktisk fått hjelpa fordi konsekvensen av feilen er at jeg har blitt sykere og nå ikke greier å motta hjelpa jeg ba om oprinnelig. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det dere i bunn og grunn gjør er å sitte på venterommet inne på legevakten med en brukket finger, klager over at dere må vente lenge, samtidig jobber legene med en pasient som har hjerteinfarkt. Er dere stolte? Anonymkode: afee9...5b6 Hva har jeg å skamme meg over egentlig? Jeg ba om hjelp, de sa nei, jeg aksepterte og nå har de funnet ut at jeg skulle fått hjelp optinnelig. Jeg ba altså om hjelp jeg skulle mottatt. Feil oppstår, det er ikke pasientens skyld og jeg anklager heller ingen her. Statsforvalteren har selv gått inn i saken på eget initiativ og sagt at feilen er deres. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jada, det er vel å trist. Tenker du at vi skal gjøre alles liv optimalt til enhver tid? Forbedre der det forbedres kan, hvis ikke tar de livet av seg? Skal man få hjelp må man være syk, å om der ikke er tegn til sykdom kan man heller ikke gå ut fra at vedkommende er syk. Anonymkode: afee9...5b6 Det kunne kanskje hjulpet om folk fikk hjelp FØR de ble for syke til å ta imot. Litt som at brannforebygging er lurt, der er det selvfølgelig egenansvar og man sender ikke brannvesenet med fullt mannskap inn fordi noen synes det er litt vel varm. Men når det faktisk brenner så venter man heller ikke til huset er overtent med å vurdere om slukningsarbeidet skal ta til. De fleste skjønner at det er lite poeng å si «sorry Mac» og sende over brannvesenet et par år etter at huset tok fyr. Det handler ikke om at man forventer at alt bare gjøres for en men om at en bruker kruttet feil om en bare skal hjelpe de sykeste og aldri forebygge eller gjøre tiltak som hjelper de som ikke greier belastningene de står i før de knekker sammen. Anonymkode: 8753f...bdb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:27 #48 Del Skrevet torsdag kl 08:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mener du ADHD er en sykdom? Anonymkode: f830b...080 Jeg snakker generelt, ikke bare om ADHD. Ellers orker jeg ikke sånt flisespikkeri hva ADHD skal kalles. Anonymkode: 6c4f6...e28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:32 #49 Del Skrevet torsdag kl 08:32 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken hjelp hr jeg fått nå nøyaktig? Jeg har fått bekreftelse på at avslag på hjelp var feil, og at jeg skulle fått hjelp. Men jeg har jo ikke faktisk fått hjelpa fordi konsekvensen av feilen er at jeg har blitt sykere og nå ikke greier å motta hjelpa jeg ba om oprinnelig. Hva har jeg å skamme meg over egentlig? Jeg ba om hjelp, de sa nei, jeg aksepterte og nå har de funnet ut at jeg skulle fått hjelp optinnelig. Jeg ba altså om hjelp jeg skulle mottatt. Feil oppstår, det er ikke pasientens skyld og jeg anklager heller ingen her. Statsforvalteren har selv gått inn i saken på eget initiativ og sagt at feilen er deres. Det kunne kanskje hjulpet om folk fikk hjelp FØR de ble for syke til å ta imot. Litt som at brannforebygging er lurt, der er det selvfølgelig egenansvar og man sender ikke brannvesenet med fullt mannskap inn fordi noen synes det er litt vel varm. Men når det faktisk brenner så venter man heller ikke til huset er overtent med å vurdere om slukningsarbeidet skal ta til. De fleste skjønner at det er lite poeng å si «sorry Mac» og sende over brannvesenet et par år etter at huset tok fyr. Det handler ikke om at man forventer at alt bare gjøres for en men om at en bruker kruttet feil om en bare skal hjelpe de sykeste og aldri forebygge eller gjøre tiltak som hjelper de som ikke greier belastningene de står i før de knekker sammen. Anonymkode: 8753f...bdb Poenget er jo nettopp det at det IKKE brenner. Mange her ønsker å sende brannvesenet med full utrykning til et hus hvor det faktisk ikke brenner. Det gir ingen mening. Ja, det var kjipt det ble slik for din del, uansett kan ikke det offentlige vite helt sikkert hvem som ender opp i din situasjon og ikke. Det er litt som å dra til legen med halsvondt, bli sendt hjem med antibiotika og deretter et halvår senere viser det seg at halsvondten var kreft. Legen kunne ikke på det tidspunktet vite det, da alle indisier tilsa at dette var en harmløs tilstand. Anonymkode: afee9...5b6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:33 #50 Del Skrevet torsdag kl 08:33 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvilken hjelp hr jeg fått nå nøyaktig? Jeg har fått bekreftelse på at avslag på hjelp var feil, og at jeg skulle fått hjelp. Men jeg har jo ikke faktisk fått hjelpa fordi konsekvensen av feilen er at jeg har blitt sykere og nå ikke greier å motta hjelpa jeg ba om oprinnelig. Hva har jeg å skamme meg over egentlig? Jeg ba om hjelp, de sa nei, jeg aksepterte og nå har de funnet ut at jeg skulle fått hjelp optinnelig. Jeg ba altså om hjelp jeg skulle mottatt. Feil oppstår, det er ikke pasientens skyld og jeg anklager heller ingen her. Statsforvalteren har selv gått inn i saken på eget initiativ og sagt at feilen er deres. Det kunne kanskje hjulpet om folk fikk hjelp FØR de ble for syke til å ta imot. Litt som at brannforebygging er lurt, der er det selvfølgelig egenansvar og man sender ikke brannvesenet med fullt mannskap inn fordi noen synes det er litt vel varm. Men når det faktisk brenner så venter man heller ikke til huset er overtent med å vurdere om slukningsarbeidet skal ta til. De fleste skjønner at det er lite poeng å si «sorry Mac» og sende over brannvesenet et par år etter at huset tok fyr. Det handler ikke om at man forventer at alt bare gjøres for en men om at en bruker kruttet feil om en bare skal hjelpe de sykeste og aldri forebygge eller gjøre tiltak som hjelper de som ikke greier belastningene de står i før de knekker sammen. Anonymkode: 8753f...bdb Skal vi sende alle personer med halsvondt til pakkefirløp for kreft? Det er jo det du i praksis sier. Vi skal slå på stortromma hver gang noen KAN ha antydninger til ett eller annet som KAN bli et problem senere. Anonymkode: afee9...5b6 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:42 #51 Del Skrevet torsdag kl 08:42 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal vi sende alle personer med halsvondt til pakkefirløp for kreft? Det er jo det du i praksis sier. Vi skal slå på stortromma hver gang noen KAN ha antydninger til ett eller annet som KAN bli et problem senere. Anonymkode: afee9...5b6 Det er jo nettop det jeg ikke sier. jeg sier at man i dag ikke gjør en god nok jobb totalt sett med å finne ut av om hjelp bør gies tidligere eller ei. det er på ingen mpte det samme som å sende alle med halsvondt til kreftutredning. Men å avfeie alle med at om de står i jobb så er de friske er heller ikke riktig løsning. Det er en mellomting og den mangler i systemet i dag. Konselvensene er at mange ikke får hjelp før det er for sent. Anonymkode: 8753f...bdb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:44 #52 Del Skrevet torsdag kl 08:44 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvilken hjelp hr jeg fått nå nøyaktig? Jeg har fått bekreftelse på at avslag på hjelp var feil, og at jeg skulle fått hjelp. Men jeg har jo ikke faktisk fått hjelpa fordi konsekvensen av feilen er at jeg har blitt sykere og nå ikke greier å motta hjelpa jeg ba om oprinnelig. Hva har jeg å skamme meg over egentlig? Jeg ba om hjelp, de sa nei, jeg aksepterte og nå har de funnet ut at jeg skulle fått hjelp optinnelig. Jeg ba altså om hjelp jeg skulle mottatt. Feil oppstår, det er ikke pasientens skyld og jeg anklager heller ingen her. Statsforvalteren har selv gått inn i saken på eget initiativ og sagt at feilen er deres. Det kunne kanskje hjulpet om folk fikk hjelp FØR de ble for syke til å ta imot. Litt som at brannforebygging er lurt, der er det selvfølgelig egenansvar og man sender ikke brannvesenet med fullt mannskap inn fordi noen synes det er litt vel varm. Men når det faktisk brenner så venter man heller ikke til huset er overtent med å vurdere om slukningsarbeidet skal ta til. De fleste skjønner at det er lite poeng å si «sorry Mac» og sende over brannvesenet et par år etter at huset tok fyr. Det handler ikke om at man forventer at alt bare gjøres for en men om at en bruker kruttet feil om en bare skal hjelpe de sykeste og aldri forebygge eller gjøre tiltak som hjelper de som ikke greier belastningene de står i før de knekker sammen. Anonymkode: 8753f...bdb En annen ting: Det er bedre at jeg får medisiner og klarer å bidra til samfunnet ved å stå i arbeid, enn at personer som allerede klarer å stå i arbeid stikker av med medisinene jeg trenger for å faktisk kunne bidra med noe som helst. Det er utrolig frustrerende. Litt slik som en annen kommentar her inne hvor vedkommende har flere jobber, rent hus og flere barn. Ærlig talt. Å ha meg i arbeid uten medisinering er direkte farlig på grunn av mine oppmerksomhetsproblemer og impulsivitet. Jeg har liten tro på at folk som virkelig har ADHD klarer å følge opp jobben sin på en skikkelig måte over flere år. De ville ha fått sparken på et eller annet tidspunkt. Det er som å ha en dement person i omløp. Helt ærlig tror jeg dere har en helt annen diagnose. Anonymkode: afee9...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:45 #53 Del Skrevet torsdag kl 08:45 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo nettop det jeg ikke sier. jeg sier at man i dag ikke gjør en god nok jobb totalt sett med å finne ut av om hjelp bør gies tidligere eller ei. det er på ingen mpte det samme som å sende alle med halsvondt til kreftutredning. Men å avfeie alle med at om de står i jobb så er de friske er heller ikke riktig løsning. Det er en mellomting og den mangler i systemet i dag. Konselvensene er at mange ikke får hjelp før det er for sent. Anonymkode: 8753f...bdb Du har ikke ADHD dersom du ikke har vært på randen til å få sparken fra arbeidet ditt på grunn av skjødesløse feil. Enkelt og greit. Anonymkode: afee9...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:49 #54 Del Skrevet torsdag kl 08:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere har en jobb med inntekt. Jeg har heller ikke 20.000 å bruke, men jeg er såpass syk at jeg er truende til å ta opp forbrukslån for å få det gjennomført. ☺️ Anonymkode: afee9...5b6 Foreløpig har jeg en jobb med inntekt ja. Og det er jo det som er poenget, at jeg fortsatt skal klare å stå i jobb. For det hadde jeg aldri klart resten av livet om jeg ikke fikk hjelp. Men jeg har barn og er alene med ham, så jeg hadde ikke hatt mulighet til å ta noen privat utredning (fikk for øvrig diagnosen av en privat psykolog med avtale, så tok ikke opp noen DPS-plass). Jeg har vært sykmeldt i perioder, og gått til psykolog i årevis. Etter disgnosen og medisinering trenger jeg ikke lenger psykologen, for jeg klarer meg. Så selv om jeg på et tidspunkt fikk hjelp til å finne ut hva som var "feil" er nå de timene til psykolog frigitt til noen andre som trenger dem. Jeg har gått til jobb hver dag, men jeg har vurdert å hive meg i elva når jeg går over den vante brua nesten daglig. Det eneste som har hindret meg er at jeg ikke vil at barnet mitt skal vokse opp uten en mamma. Det er jo absolutt ikke å klare seg godt. Anonymkode: c8492...1bc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:50 #55 Del Skrevet torsdag kl 08:50 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette skrev du: «samfunnsøkonomisk å prioritere noen som har sjans til å komme seg ut (eller bli) i jobb fremfor et alvorlig tilfelle som aldri har noen utsikter for det. Selvsagt må de også få hjelp, men DPS er kanskje ikke rette instans om man aldri når frem til noe. Indre kaos kan være så mangt, og man kan for eksempel prestere på jobb, men slite på alle andre arenaer uten at det kommer så veldig frem. Det kan føre til betydelige problemer senere.» Det er akkurat det du sier. At DPS bør prioritere de med indre tankekaos som KAN få problemer «senere» fremfor personer som virkelig sliter her og nå. Dette gir ingen logisk mening. Det er trolig det dummeste jeg har hørt i år. Gratulerer til deg, du burde fått et diplom. Når det er sagt: Da får de hjelpen de trenger den dagen «senere» er kommet og de virkelig sliter. Tenker du at det offentlige skal sømfare livet til den enkelte og se etter tegn til at noe KAN bli et problem senere? Føre var? Hvordan i alle dager tenker du at det skal være nok ressurser til noe slikt ? Forklar. Anonymkode: afee9...5b6 Nei, jeg snakker om de som har problemer som regnes som "ikke store nok" til å få hjelp, som meg selv som har både et utdropp fra skole og en del sykmeldinger pga. angst og typisk kaos i hodet bak meg. Om jeg står i jobb om et år eller ikke er helt fritt vilt, og da blir jeg en redig utgiftspost, noe som kunne vært unngått. Ser du henger deg opp i "problemer senere", med det mente jeg at de problemene man har som regnes som for små nå kan eskalere såpass at man blir en mye større utgift enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig, hadde man bare fått hjelp før. I Norge får man gjerne ikke hjelp før man har gått helt på veggen. Anonymkode: 20ea7...e0f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:53 #56 Del Skrevet torsdag kl 08:53 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg snakker om de som har problemer som regnes som "ikke store nok" til å få hjelp, som meg selv som har både et utdropp fra skole og en del sykmeldinger pga. angst og typisk kaos i hodet bak meg. Om jeg står i jobb om et år eller ikke er helt fritt vilt, og da blir jeg en redig utgiftspost, noe som kunne vært unngått. Ser du henger deg opp i "problemer senere", med det mente jeg at de problemene man har som regnes som for små nå kan eskalere såpass at man blir en mye større utgift enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig, hadde man bare fått hjelp før. I Norge får man gjerne ikke hjelp før man har gått helt på veggen. Anonymkode: 20ea7...e0f Ja alle problemer KAN eskalere senere. Ser du ikke det? Vi kan ikke sende alle til grundig utredning for alle antydninger til noe som senere kan bli et problem og som senere kan føre til at personen ikke klarer å stå i arbeid. Greia er jo at de som trenger hjelp NÅ får det. Men det spiller ingen rolle hva du sier, jeg har jo det offentlige på min side likevel. Det er strengt talt deres sak jeg fremmer.. ☺️ Anonymkode: afee9...5b6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:56 #57 Del Skrevet torsdag kl 08:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja alle problemer KAN eskalere senere. Ser du ikke det? Vi kan ikke sende alle til grundig utredning for alle antydninger til noe som senere kan bli et problem og som senere kan føre til at personen ikke klarer å stå i arbeid. Greia er jo at de som trenger hjelp NÅ får det. Men det spiller ingen rolle hva du sier, jeg har jo det offentlige på min side likevel. Det er strengt talt deres sak jeg fremmer.. ☺️ Anonymkode: afee9...5b6 Synes du det er en bra sak å fremme? Du tenker ikke at helsevesenet trenger en stor pengeinnsprøytning og et løft sånn at flere kan få hjelp før de havner utenfor arbeidslivet? Dessuten, de mest akutte sakene som trenger hjelp helst i går må jo gjerne tåle lange ventetider de også, og så får de dra til legevakta om de prøver å drepe seg selv. Er det sånn vi vil ha det? Anonymkode: 20ea7...e0f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:57 #58 Del Skrevet torsdag kl 08:57 Dere som har fått diagnosen og hele veien har stått i arbeid. Hvilke feil har dere gjort? Hadde jeg vært økonomiansatt ville bedriften mest trolig gått konkurs eller fått fengselsstraff for skatteunndragelse. Hadde jeg vært ansatt i helsesektoren ville folk fått feil medisinering og i feil dose. Hadde jeg vært ansatt på en fiskebåt ville trolig jeg selv blitt skadet eller mine kollegaer. Vebnligst fortell hvilke feil dere har gjort i deres arbeidskarriere som tilsier at dere har ADHD? Utover deres indre tankekaos og slitenhet? Anonymkode: afee9...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:58 #59 Del Skrevet torsdag kl 08:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes du det er en bra sak å fremme? Du tenker ikke at helsevesenet trenger en stor pengeinnsprøytning og et løft sånn at flere kan få hjelp før de havner utenfor arbeidslivet? Dessuten, de mest akutte sakene som trenger hjelp helst i går må jo gjerne tåle lange ventetider de også, og så får de dra til legevakta om de prøver å drepe seg selv. Er det sånn vi vil ha det? Anonymkode: 20ea7...e0f Ja det synes jeg er en bra sak å fremme. Anonymkode: afee9...5b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:59 #60 Del Skrevet torsdag kl 08:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes du det er en bra sak å fremme? Du tenker ikke at helsevesenet trenger en stor pengeinnsprøytning og et løft sånn at flere kan få hjelp før de havner utenfor arbeidslivet? Dessuten, de mest akutte sakene som trenger hjelp helst i går må jo gjerne tåle lange ventetider de også, og så får de dra til legevakta om de prøver å drepe seg selv. Er det sånn vi vil ha det? Anonymkode: 20ea7...e0f Jeg betviler ikke at du sliter forresten, jeg bare tror ikke du sliter med det du tror du sliter med. Anonymkode: afee9...5b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå