Gå til innhold

Hvordan takler dere alt som skjer nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Takler det helt fint. Kan ikke si jeg bryr meg noe særlig egentlig 

Anonymkode: 3c1de...cf9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.47):

Jeg blir bare sur og irritert når jeg åpner VG eller ser dagsrevyen fordi det alltid handler om Trump. Jeg klikker snart av å se det samme jævla oransje skrukketrynet hver dag og hva slags dumskaper han lirer av seg. Så nå slutter jeg å se nyheter, og det blir kun lokalavisa heretter. 

Krig er jeg ikke veldig bekymret for, og jeg kan ikke tenke på det fordi krig vil bety at mannen min må ut i krigen og det kan jeg bare ikke tenke på. 

Anonymkode: 0bf7a...da3

Ekspander  

Har det 100% likedan. Men jeg synes det er enda mer provoserende med den økningen av support vi ser her til lands av denne oransje, degenererte bavianen. Det er utenfor min fatteevne at noen med et snev av vett i behold kan tro at dette oppblåste, hevngjerrige, furtetryne ønsker å gjøre noe bra for andre enn seg selv. Har han klart å sette samme én eneste, vettug setning noensinne? Man trenger ikke media for å fortelle oss at han er en klovn. Et hvert forstandig menneske burde konkludere med det bare ved å høre hans hyperboliske vrøvling.

Anonymkode: 690ac...1f5

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det å ikke takle egentlig? Mediene bedriver massiv skremselspropaganda. Ja, det er masse dumme politikere som liksom er så livredde nå, men det skal du bare ignorere.

Det kommer til å ordne seg, ts. 

Anonymkode: 3796d...484

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 20.38):

Det har ikke Russland ressurser til. De har tapt mye i krigen mot Ukraina, og tåler neppe å egle opp NATO per nå, det ville vært selvmord. Selv uten USA står NATO ganske sterkt.

Anonymkode: 2eac7...84e

Ekspander  

Men tenk om de får støtte av Kina.... :(

Anonymkode: cc993...a5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.32):

En jeg kjenner godt ble lagt inn på psykiatrisk avdeling fordi han var lammet av angst når Gulfkrigen på 90-tallet brøt ut.

Jeg husker VG og Dagbladet hadde dramatiske overskrifter. Den ene hadde kun teksten «KRIG» med svære bokstaver som dekket hele fremsiden med svart bakgrunn.

Jeg vil si vi ble meget lite berørt, heldigvis.

Anonymkode: c4a24...ace

Ekspander  

Har sluttet å lese Dagbladet pga de dystre overskriftene..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler deg å lese andre medier enn VG. Egentlig helst utenlandske medier. Da vil du få et mye bedre nyansert perspektiv på hva som skjer rundt om i verden. 
VG er hysterisk overfiksert på Trump.  

Anonymkode: 7ff82...386

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 21.58):

Ekspander  

Men tenk om Kina allierer seg med Iran da, og tenk om Iran snakker med Russland, og misforstår noe med USA, eller at EU snakker med noen og allierer seg med feil og og og og og. 

Grunnen til at du blir så jævlig redd nå, er fordi at fantasien, i motsetning til realiteten, ikke har noen grenser, ikke kan løses, og jo lengre tid du bruker på å tenke jo flere scenarioer kommer du på. Det er et prosjekt du er dømt til å tape. Du kan kaste bort dagene dine på det, eller du kan bruke de på å leve livet ditt og med barna dine. Hvordan vet du at du bekymrer deg for rett ting? Hva om du bruker all tiden på om de får støtte av Kina nå, leser og finner sannsynligheter og forbereder deg, men så er det noe helt annet som skjer i verden?

Anonymkode: 8bf1a...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha mat, vann, medisiner, batterier, våtservietter, toalettpapir, power bank, T-lys, ved, varme klær, ull og gode dyner så er du bedre rustet om det skulle skje noe. Ikke rart regjeringen pusher på beredskapsplaner, noe er det nok 

Anonymkode: 8167e...a7d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 21.58):

Ekspander  

Sånn kan du fortsette for alltid. Enn hvis ditt og enn hvis datt. Når man begynner å spinne ut av kontroll pga frykt, så er det alltid "men enn hvis...". Veldig lett gjenkjennelig for meg som har hatt helseangst. 

Det kan være en ide å ta kontakt med psykolog om dette ikke slipper. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 22.07):

Ha mat, vann, medisiner, batterier, våtservietter, toalettpapir, power bank, T-lys, ved, varme klær, ull og gode dyner så er du bedre rustet om det skulle skje noe. Ikke rart regjeringen pusher på beredskapsplaner, noe er det nok 

Ekspander  

Slutt å underbygg frykt på den måten der.

Beredskapsplaner har vært pusha i maaaaange år, folk har bare blitt mer obs nå. De gjelder ikke bare krig. Hvis du leser nyheter, så har vi stadig hendelser i Norge hvor det er helt avgjørende at man greier seg selv i noen dager. Vi bor i et langstrakt land, på vidder og holmer. Det går ras, skred, flom og det meste. Beredskapsplanene er ikke bare laget for de innen ring 3, og en eventuell krig. De er laget for alle sammen, og skal omfatte Kari og Ola som bor i distriktene og ikke kommer seg til butikken på 5 dager fordi brua til fastlandet har klappa sammen. Osv.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lær deg å gi slipp på kontrollen. Du kan ikke kontrollere hva som skjer i Ukraina eller verden. Så bare slipp taket. Skjer det, så skjer det. Det går jo over igjen også. Om det blir krig eller whatever. Jeg orker ikke å stresse med ting som kanskje aldri skjer.

Anonymkode: 48570...563

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 22.07):

Ekspander  

Det er veldig fint å ha beredskapslager hjemme, det er jeg helt for. Nå er jo ikke det bare hvis det blir fullskala krig, men pga naturkatastrofer, om man mister strømmen osv.

Når det er sagt så tror jeg det TS trenger mest er å prate med en psykolog for å få bukt med frykten sin. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 22.09):

Sånn kan du fortsette for alltid. Enn hvis ditt og enn hvis datt. Når man begynner å spinne ut av kontroll pga frykt, så er det alltid "men enn hvis...". Veldig lett gjenkjennelig for meg som har hatt helseangst. 

Det kan være en ide å ta kontakt med psykolog om dette ikke slipper. 

Ekspander  

Godt sagt.

Ikke har vi magiske tanker heller, så dette kommer det ingenting godt ut av. 

Hvis det hadde hjulpet mot å få kreft å tenke og forberede seg mye på kreft, så hadde vi alle blitt anbefalt å bruke litt mer tid på å bekymre oss, og på ganske mange flere felt. Det som derimot er anbefalt er å følge nasjonale råd, kampanjer og programmer. Det holder. Alt utover det skaper uhelse.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 22.11):

Slutt å underbygg frykt på den måten der.

Beredskapsplaner har vært pusha i maaaaange år, folk har bare blitt mer obs nå. De gjelder ikke bare krig. Hvis du leser nyheter, så har vi stadig hendelser i Norge hvor det er helt avgjørende at man greier seg selv i noen dager. Vi bor i et langstrakt land, på vidder og holmer. Det går ras, skred, flom og det meste. Beredskapsplanene er ikke bare laget for de innen ring 3, og en eventuell krig. De er laget for alle sammen, og skal omfatte Kari og Ola som bor i distriktene og ikke kommer seg til butikken på 5 dager fordi brua til fastlandet har klappa sammen. Osv.

Ekspander  

Jepp. Vi fikk plutselig bruk for vannlageret vårt i høst når et vannrør røk. Så da var jeg glad jeg allerede hadde fått det tuppet i ræva, vi hadde noen dunker med vann tilgjengelig  👍🏻

Det er bare to ting jeg liker med Trump; Han har "inspirert" meg til å rigge opp et lite beredskaplager (som man jo uansett bør ha), og han er gammel nok til at han kanskje kan dø av et eller annet naturlig snart 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: 0e8be...738

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 22.18):

Jepp. Vi fikk plutselig bruk for vannlageret vårt i høst når et vannrør røk. Så da var jeg glad jeg allerede hadde fått det tuppet i ræva, vi hadde noen dunker med vann tilgjengelig  👍🏻

Det er bare to ting jeg liker med Trump; Han har "inspirert" meg til å rigge opp et lite beredskaplager (som man jo uansett bør ha), og han er gammel nok til at han kanskje kan dø av et eller annet naturlig snart 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Anonymkode: 0e8be...738

Ekspander  

Sant! Vi hadde også nettopp en situasjon for noen uker siden med så kraftig vind at strømforsyningen røyk. I Steinkjer var enkelte uten strøm i 3 dager. Takk og lov for beredskapslageret da, midt på vinteren. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker slik jeg, at hvis det skulle blitt atomkrig, da dør jo alle.. Meg inkludert. Så da merker vi ikke mer. 
Men tviler så veldig sterkt på det. Fordi de fleste vil ikke dø. 
Hvis du har en såpass stor frykt, MÅ du logge av, for både deg og dine barns skyld. Så lenge du er i den frykt-tilstanden, vil du ikke klare å gjøre mye. 
Dine barn (og du) fortjener bedre enn det. Du trenger å gi dem det de ønsker av deg. Kjærlighet, tilstedeværelse osv. 
Går de på skole/ barnehage? Da vil ingenting gå deg hus forbi, for de vil få beskjed om noe farlig skulle være nært forestående. 
Gi dem en flott syden ferie, gi dem alt du ønsker å gi dem :D  Mens du nyter det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.19):

Det er så vanskelig å logge av. Føler det gir meg mer kontroll av å lese og jeg leter iherdig etter lyspunkter som kan gi noe håp, men finner jeg ikke blir jeg bare mer stressa, sånn som nå. Skulle ønske noen kunne berolige meg litt så jeg kanskje klarte å logge av. 

Anonymkode: 09a4f...f2b

Ekspander  

Ukraina er i krig, men om en stund (måneder eller år), så er krigen over. Sjansen for at noen krig kommer til Norge er lik null. Det er egentlig alt man trenger å vite. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler dette ok. Mediene rapporterer alt som går på trynet i verden. Vi er blitt vant til det og vi vil ha det, og som konsekvens er vi blitt dystre, "kritiske" og innstilt på at alt fælt er rett rundt hjørnet. Alle har sitt å si om verdenssituasjonen. Jeg tror ikke folk interesserer seg for gladnyheter. Alle føler seg så intelligente om dagen når de "ser hva som kommer til å skje". Det hadde vært bedre å utstyre befolkningen med beredskapslager som en vane og oppfordre dem til å dyrke blomster og lære om fugl og publisere noen tall på at fattigdommen i verden har gått ned.

I stedet stemmer alle i om dommedag og naturen og nasjoners undergang. Vi later alltid som vi prøver å avverge dommedag og ber andre roe seg så det ikke blir dommedag, men så er vi sultne på dommedag og action. Jeg tror oppriktig mange mennesker blir skuffet hvis de må leve livet sitt uten å være berørt av krig. De virker tross alt ikke glade når det er fred i sitt eget hjemland engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.19):

Det er så vanskelig å logge av. Føler det gir meg mer kontroll av å lese og jeg leter iherdig etter lyspunkter som kan gi noe håp, men finner jeg ikke blir jeg bare mer stressa, sånn som nå. Skulle ønske noen kunne berolige meg litt så jeg kanskje klarte å logge av. 

Ekspander  

Jeg trodde det ga meg kontroll å ikke blokkere mennesker som plaget meg i livet. Jeg blokkerte heldigvis til slutt. Jeg mistet ingenting. Jeg tok faktisk tilbake kontrollen over mitt eget liv med å blokkere. De mistet makten sin over meg.

Så du kan trygt slutte å lese avisen.🙂

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.27):

Eh er du seriøs? Fred på russiske premisser? 

Ekspander  

Det er IKKE fred. Det er derimot å åpne døra for storskurker, som selvfølgelig vil ete seg videre i Europa så lenge de ikke trenger å frykte motstand. 

Anonymkode: 6508d...5fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...