AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:55 #81 Del Skrevet onsdag kl 23:55 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor får du dette tallet fra? De har 3,3 millioner soldater Anonymkode: 09a4f...f2b Korrekt. Og bare litt over 2 millioner hvis man trekker fra styrkene i USA. Å regne med at hele den mannlige befolkningen i vesten vil være kampklare i en krig, er en utopi. Anonymkode: 75a44...7c7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:56 #82 Del Skrevet onsdag kl 23:56 Jeg merker selv at kombinasjonen musk/trump skremmer meg litt og jeg føler at «verden» bare sitter å ser på og er litt naive. Så, det jeg har gjort er alt jeg kan forberede: ha katastrofelager hjemme og en plan på hva jeg skal gjøre hvis ting eskalerer veldig raskt. Og så tenker jeg at det er ikke en idé å bekymre meg for det jeg ikke får gjort noe med. Og så har jeg koblet av threads, for algoritmen der ble bare skummel for meg. Holder meg til søte hundereels på Instagram. Slår opp VG på morgenen for å se om det har skjedd noe over natten. Men jeg klikker meg ikke inn på sakene. Anonymkode: 2caca...3c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:02 #83 Del Skrevet torsdag kl 00:02 Hvordan takle det? Balansere hvilke medier man bruker til å ta inn informasjon (les audio/bilde/tekst). Hva er mest effektivt, og samtidig ikke overvelder deg. Følg med på hvilke verdier og friheter som blir truet, og kjemp for dem. Bli medlem av fagforbund, støtt medier som jobber for ytringsfrihet, snakk med de som er uenig med deg. Lær om fascisme, og ikke minst om antifascisme. Delta i organisasjonsarbeid. Sivilsamfunnet er ofte nøkkelen for motstandskraft ved krig. Protester, bruk sosiale medier og gi mot til dem som har endringsmakt. La dem vite at de har ett mandat. Vær en alliert. Ikke vær feig å lukk øynene, eller passiv og tenk at du kun er en passasjer. Og ikke bli redd, det er pasifiserende. Bli heller sint, og gjør noe. Anonymkode: 28e45...ec1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:44 #84 Del Skrevet torsdag kl 00:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men tenk om de får støtte av Kina.... Anonymkode: cc993...a5b Dette hjelper jo ikke på ts sin angst. Anonymkode: 48570...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 01:19 #85 Del Skrevet torsdag kl 01:19 Jeg lever som normalt med helt fin psyke, siden jeg dropper det meste av nyheter Får vite alt i lunsjen på jobben likevel... Men det tok lang tid å komme hit etter at jeg også ble slukt av fryktpropagandaen under pandemien. Måtte ta et standpunkt om hvordan jeg ønsker å leve. Har beredskapslager, jod, og dieselbil, mer enn det kan jeg ikke gjøre uansett. Anonymkode: 40db6...26e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:30 #86 Del Skrevet torsdag kl 05:30 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men tenk om de får støtte av Kina.... Anonymkode: cc993...a5b Ja. Tenk. Hva så. Hva skal vi gjøre med det? Ingenting. La dem holde på, det går bra. Anonymkode: 9c391...2f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:19 #87 Del Skrevet torsdag kl 07:19 Det er alltid noe.. Kjenner folk som har bekymret seg, ødelagt nattesøvn, og hatt det fælt, i fem år nå. Korona, Ukraina... Hva er vitsen egentlig? Da kald krig trusselen hang over verden, da hadde man grunn til å bekymre seg. Da en atomsky var på vei fra Tsjernobyl til Norge, da hadde man grunn til å bekymre seg. Da Tyskerne marsjerte inn i Norge, da hadde man grunn til å bekymre seg. Hadde en slektning som var konstant bekymret, selv for at det skulle komme en tsunami inn Oslofjorden etter den forferdelige hendelsen i 2004. Personen opplevde knapt en vond ting i sitt liv, og døde av slag i høy alder. Anonymkode: e6e0a...4db 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet torsdag kl 07:22 #88 Del Skrevet torsdag kl 07:22 Det er alltid noe, sier jeg og. Prøv å leve livet som det er her og nå. Nyt dagene som er. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:35 #89 Del Skrevet torsdag kl 07:35 Det viktigste er å ta clickbaitnyheter og store bokstaver på forsiden av avisene med en stor klype salt, og i tillegg holde seg langt unna kommentarfeltene på nett. Spesielt kommentarfeltene under de nevnte nyhetssakene. Anonymkode: ced4f...a87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nevian Skrevet torsdag kl 07:50 #90 Del Skrevet torsdag kl 07:50 Akkurat nå har jeg mest lyst til å tenke at "ignorance is bliss", for jeg klarer bare ikke fire år til hvor de tre-fire første overskriftene i enhver avis handler om Trump og hans siste uforståelige utspill. Men samtidig har jeg liksom ikke lyst til å bli en sånn helt uopplyst og avkoblet person heller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:59 #91 Del Skrevet torsdag kl 11:59 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ikke TS, men føler på de samme tingene. Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men den naiviteten/urealistiske optimismen der er jo ikke helt rasjonell, og virker i grunn bare provoserende. Vi som har foreldre eller besteforeldre som opplevde 2.verdenskrig og som hørte de fortelle om hvordan det var, vet godt at man ikke er trygg bare fordi man bor på bygda i lille Norge. Krig kan ramme hvor som helst. Bestefaren min hadde tyske nazister på døra flere ganger, og han så naboer bli skutt. Hvorfor skulle ikke det kunne skje igjen? Putin og Trump slutter ikke å eksistere bare fordi vi stikker hodet i sanden og later som alt er bra. Det finnes ikke noen "lille boble" som er trygg. Det blir nedlatende å antyde at TS har opplevd traumer bare fordi hun/han er bekymret for det som skjer i verden nå. Det er en godt begrunnet, rasjonell frykt. Jeg kan ikke begripe hvordan man ikke kan være redd. To av verdens mektigste land ledes av voldelige idioter med null empati og enorme mengder våpen... Anonymkode: fe23d...876 Ts ba om å bli beroliget. Hun sa hun ønsket at noen roet ned angsten hennes. Jeg prøvde å hjelpe til med det. Norge har i 20 år igjennom Nato vart i krig med Afganistan. Vi mistet 10 norske militære i løpet av de 20 årene og ingen skudd ble avfyrt på Norsk jord. Hvis Norge havner i krig så er det mest sannsynlig gjennom Nato på denne måten. Men liten sannsynlighet for at noen vil starte krig med verdens største militære allianse med 1 milliard soldater og verden største millitære maskineri. Og angsten til ts kommer fra en plass. Hvis man har erfaring med angst og traumer så vet man dette. Og jo ts har en trygg liten boble som er hennes eget liv. Sjansen for at ts skal bli direkte påvirket av krig er ekstremt lav mot null. Jeg er ikke naiv. Men voldelig psykopater har alltid leder mange av landene i verden. De leder de for en stund og så er det over. De blir enten drept/regimet deres blir styrtet eller de dør av alderdom. Krig er ikke nyttig for noen. De som kriger taper ekstreme summer med penger. Putin trodde han skulle ta Ukraina på én dag. Det har gått tre år, og han dreit på draget. Han taper penger, soldater, våpen, maskiner, krigsskip, tanks, ammunisjon. Slutt å lese nyheter om du blir så lett påvirket i negativ retning. Det er ikke vits i å stresse med ting som KANSKJE kan skje. Anonymkode: 48570...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 11:59 #92 Del Skrevet torsdag kl 11:59 TS: hvis du synes det er vanskelig å navigere i nyhetene og begrense deg, så kan du skaffe deg en nyhetsvenn. Det krever litt øvelse å være rasjonell og unngå å klikke seg inn på alt med store overskrifter, og kan være vanskelig hvis du både er veldig følelsesmessig aktivert med redsel, og ikke er vant til å tenke på den måten. Finn en som står deg nær som har et mer balansert og rolig forhold til nyhetene, og forklar situasjonen til vedkommende. Be om at de tar kontakt med deg og videresender om det er noe du MÅ vite. Så lar du resten ligge. Anonymkode: 8bf1a...5ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:07 #93 Del Skrevet torsdag kl 12:07 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nato har 3,5 millioner soldater hvorav USA har 1,33 mill av dem Anonymkode: 09a4f...f2b Hvis vi bare regner med soldater og ikke de som blit kalt inn i en potensiell krig så har i såfall Russland 845 000 soldater. Så tallene går ikke i Russland som favør i hvertfall. Anonymkode: 48570...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:14 #94 Del Skrevet torsdag kl 12:14 Kan anbefale bøkene til Wilhelmsen, feks "Livet er et usikkert prosjekt". Man har ikke kontroll over alt. Jeg leser hovudsaklig bare lokale nyheter, kjenner selv jeg blir uvel av alt som skjer i verden men jeg har ikke kontroll over det, så hvorfor skal jeg ligge søvnløs pga det? Fokuserer på min egen hverdag istedenfor. Anonymkode: 10beb...4dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:38 #95 Del Skrevet torsdag kl 12:38 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men liten sannsynlighet for at noen vil starte krig med verdens største militære allianse med 1 milliard soldater Igjen, hvor får du tallene dine fra? Anonymkode: 09a4f...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:48 #96 Del Skrevet torsdag kl 12:48 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har lest at det falt en underlig ro over passasjerene om bord på Titanic etter at alle livbåtene var satt på vannet; nå visste de at det gikk mot slutten. Føler dette på samme måte, og deler ikke optimismen med de som tror at dette kommer til å gå bra; med noen tiårs mellomrom får verden en oppvåkning akkurat som 1. verdenskrig og Spanskesyken gjorde det; etter at man hadde reist seg i 1920-årene og begynte å tro på fremtiden, kom depresjonen, etterfult av en ny verdenskrig. Nå er det på samme måte; verden kunne ha vært et godt sted om man hadde tatt lærdom fra tidligere erfaringer, men man er like overmodig som før i tiden, og fred er noe man altfor lenge har tatt som en selvfølge de siste 30 årene i Norge; bygget ned forsvaret, lagt ned tilfluktsrom, og brukt tid og penger på bagatellmessige problemstillinger - nå kommer regningen. Det samme gjelder ellers i den vestlige verden, der man har gjort feil etter feil. Slik at jeg dessverre ikke har tro på at verden kommer til å bli til å kjenne igjen om 5 eller 10 år; det er ingenting å være redd eller bekymret for, men de gode tidene er forbi, og den politiske stabiliteten man hadde i vår del av verden i de glade 90-årene er en fjern drøm; det er for mye som står på spill nå med Kina, Russland og USA i spissen. Snart senker mørket seg igjen; man bør sette pris på det man har og være glad for hver eneste dag uten krig, for en dag kan alt dette bli borte. Anonymkode: 75a44...7c7 Jeg tror ingenting stort er endret om 5-10 år i verden. Forhåpentligvis slipper vi å se Trump noengang igjen. 👍👍👍😅 Begynn å se på alt det gode i livet ditt og i verden. Finn en god ting hver dag og tenk så fint det er. 😀 Les https://verdensbestenyheter.no/ Google gode nyheter og se hvor mye positivt som faktisk skjer. Som foreksempel Nå har solenergi overgått kull i Europa. Sol og vind vokser i EU og skyver kull og gass ut av strømmen. Fossilenergi er nå på det laveste på 40 år. Slutt å lese å lese i de største avisene. De tjener på at du er redd. Det skjer positive ting i verden også. De bare selger ikke like godt. Anonymkode: 48570...563 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:55 #97 Del Skrevet torsdag kl 13:55 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 23 000 000 menn mot litt over 2 millioner soldater i NATO. Tviler på at svenske gjengmedlemmer vil stille seg i kø for å forsvare Sverige; det samme gjelder mange unge som allerede har nok å slite med - for dem ville en brå og brutal krig med tilfeldig bombing, slik som man har sett i Ukraina, antagelig føre til sjokk og handlingslammelse. Så store mengder av befolkningen i de vestlige landene kan krysses bort; russerne har en mer macho kultur, slik at det de ikke har i kvalitet, tar de igjen i kvantitet, akkurat som de gjorde under 2. verdenskrig; mens idealet i Europa de siste tiårene har vært den "myke mannen", ser russerne annerledes på dette. Anonymkode: 75a44...7c7 De tallene er regnet på om man tømmer Russland for menn. Russland har 845 000 soldater. Så da klarer vi oss med de 2 mill. 😀 Og jeg er en myk kvinne. Men om jeg hadde fått et våpen og blitt sendt ut i krig så hadde jeg skutt. Hva skal jeg ellers gjøre når det er meg eller de. Anonymkode: 48570...563 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:10 #98 Del Skrevet torsdag kl 14:10 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): De tallene er regnet på om man tømmer Russland for menn. Russland har 845 000 soldater. Så da klarer vi oss med de 2 mill. 😀 Og jeg er en myk kvinne. Men om jeg hadde fått et våpen og blitt sendt ut i krig så hadde jeg skutt. Hva skal jeg ellers gjøre når det er meg eller de. Anonymkode: 48570...563 Jeg leste at Russland har 1,5 millioner soldater Anonymkode: 09a4f...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:11 #99 Del Skrevet torsdag kl 14:11 Jeg håndterer/takler det ved å ikke lese for mye nyheter. Merker nå at jeg bare leser overskrifter og er så lei av alt som står der. Bare negativt drit hele tiden. Noen ganger skumleser jeg, eller bare leser noen linjer hvis det handler om Trump, Ukraina etc. Hvis det står at familiekatten ble funnet etter x antall år da leser jeg gjerne hele nyheten. Jeg er så sliten i hodet av krig og sånn og da må man ta hensyn til seg selv. Lurt å ha et beredskaplager tilfelle strømmen skulle gå eller noe. Ellers er det ingenting å gjøre. Bare ikke les nyheter mere. Ta en pause kanskje på permanent basis. Bestill sydenferie. Tenk på noe annet og kos deg. La mobilen ligge. Anonymkode: 48570...563 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:19 #100 Del Skrevet torsdag kl 14:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Igjen, hvor får du tallene dine fra? Anonymkode: 09a4f...f2b Jeg har googlet og det jeg ser er at Nato landene har 1 milliard innbyggere. Gjerne der det ble kluss. Anonymkode: 48570...563 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå