Gå til innhold

Hvordan takler dere alt som skjer nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MzMe skrev (33 minutter siden):

Har sluttet å lese Dagbladet pga de dystre overskriftene..

Sluttet å lese Dagbladet etter de skrev om mikropenisen til Justin Bieber:(

Anonymkode: 4597c...2e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ha mat, vann, medisiner, batterier, våtservietter, toalettpapir, power bank, T-lys, ved, varme klær, ull og gode dyner så er du bedre rustet om det skulle skje noe. Ikke rart regjeringen pusher på beredskapsplaner, noe er det nok 

Anonymkode: 8167e...a7d

Hva mener du med "nok er nok"?

Det hjelper fint lite å ha beredskapslager hvis/når samfunnet kollapser pga krig eller klimakrise. Da blir det den som har de største våpene som vinner. Det du eier er jo bare ditt frem til det kommer noen sterkere som vil ta det...

Forøvrig enig med TS, jeg har ikke lest nyheter på mange år nå, men var dum nok til å gjøre det i dag. Det ser virkelig ut som verden er i ferd med å gå rett til helvete og vi er på vei mot 3. verdenskrig. For ikke å snakke om klimakrisen, som ikke en gang nevnes i mediene lenger (???) men som høyst sannsynlig kommer til å drepe minst like mange mennesker som noen krig noen gang har gjort. Menneskeheten er virkelige noe forbanna søppel. Ikke behandler vi hverandre med respekt, og ikke behandler vi jorda med respekt. Vi er lite annet enn et virus, som har infestert en ellers fantastisk planet.

Anonymkode: fe23d...876

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med "nok er nok"?

Det hjelper fint lite å ha beredskapslager hvis/når samfunnet kollapser pga krig eller klimakrise. Da blir det den som har de største våpene som vinner. Det du eier er jo bare ditt frem til det kommer noen sterkere som vil ta det...

Forøvrig enig med TS, jeg har ikke lest nyheter på mange år nå, men var dum nok til å gjøre det i dag. Det ser virkelig ut som verden er i ferd med å gå rett til helvete og vi er på vei mot 3. verdenskrig. For ikke å snakke om klimakrisen, som ikke en gang nevnes i mediene lenger (???) men som høyst sannsynlig kommer til å drepe minst like mange mennesker som noen krig noen gang har gjort. Menneskeheten er virkelige noe forbanna søppel. Ikke behandler vi hverandre med respekt, og ikke behandler vi jorda med respekt. Vi er lite annet enn et virus, som har infestert en ellers fantastisk planet.

Foreslår at du går tilbake til å ikke lese nyhetene igjen. Du har konkludert mye rart på din ene dag med nyheter, det virker ikke å være bra for deg. 

Anonymkode: 8bf1a...5ce

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg anbefaler deg å lese andre medier enn VG. Egentlig helst utenlandske medier. Da vil du få et mye bedre nyansert perspektiv på hva som skjer rundt om i verden. 
VG er hysterisk overfiksert på Trump.  

Anonymkode: 7ff82...386

Ikke finn på å henge på X eller noe, men hold deg til redaktørstyrte medier, gjerne europeiske. 

Anonymkode: 6508d...5fb

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nja, det som skjer det skjer. Er ikke så urolig for tryggheten vår, vi er faktisk ganske trygge her i Norge. Er mer bekymret for Ukraina, Trump og Putin. Hadde ikke vært høy i hatten om jeg bodde i USA heller for Musk og Trump tapper landet for penger og arbeidskraft nå, på god vei mot et land som Putins.

Anonymkode: 7c58b...906

Ganske naivt.

Vi har en haug olje, et gigantisk oljefond. Kjenner vi noen som liker penger? Vet ikke om krig bekymrer meg mest lenger. Redd norge igjen bare blir gitt vekk som del av en forhandling. Eller at Trump bare «halla, jeg vil ha all oljen og alle pengene  deres, hvis ikke er vi ute av NATO og dere får besøk fra øst før dere aner det. Og Jonas bare «øh….ja vel da». 

Som en annen sa. Her må det bare treneres og satse på at naturen tar seg av problemet innen forventet levetid. 

Personlig er jeg litt spent på hvor langt han er villig til å ta ting. Vanligvis takler jeg slikt ved å ikke lese nyheter. Men nettavisene er nå gode konkurrenter med KG i ren underholdningsverdi. Må bare hente en bolle popcorn og fortsette å være forbløffet og i vantro egentlig. Vanskelig å slutte å se på noe så merkelig…

Anonymkode: 54d00...cfc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ut hverdagen min. Jeg står opp med unger, sender dem på skolen, reiser på jobb, henter barn og følger opp fritidsaktiviteter med mer. Det er mitt liv og jeg lever mitt liv, uavhengig av overskrifter i avisa. Jeg er ikke daglig inne på tabloidaviser. Holder meg mye til lokalavisa. Sørger for at jeg og ungene har greie fremtidsutsikter ut i fra det vi vet her og nå. Ser ingen grunn til å planlegge "hvis eller dersomatte" Fremtiden kjenner ingen, derfor lever jeg i nuet. 

Anonymkode: bdd72...366

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp det jeg er redd for, å ikke vite før det er for sent og at det skal komme brått på. 

Føler liksom at jeg ikke kan kose meg nå siden alt er så jævlig. Kan ihvertfall ikke bestille sydenferie til sommeren  siden det kommer til å gå til helvete uansett (i mitt hode), selv om det er det barna spør meg om hele tida. 

Anonymkode: 09a4f...f2b

Ingenting er gått til helvete til sommeren. Du kan trygt bestille sommerferie.

Hvis det ble krig, så vil du vite det når alle andre vet. Fordi kollegaen ved siden av deg vil si det. Eller din mor/partner/venn vil ringe deg. Det finnes ingenting å vite for sent heller. Hvis det blir krig, så står det i nyhetene; Norge i krig! Og så skjer det kanskje aldri noe mere. Mest sannsynlig så vil det aldri bli avfyrt et eneste skudd på norsk jord før krigen er over. 

Og så forstår jeg ikke helt hva som er så jævlig akkurat nå som du sier? Fæle ting skjer i verden hele tiden. Og det er kjempetrist. Men det skjer ikke i din lille boble som er ditt liv.

Føler virkelig at du burde logge av for alltid. Bare slutt å lese nyheter helt. 

Er det noe i livet ditt som har kommet brått på og skapt en voldsom reaksjon (muligens redsel)?? Det må jo ligge noe bak denne reaksjonen og tankene dine. Det må jo komme fra en plass, disse redslene og ønsket om kontroll. Har noe skjedde som var utenfor din kontroll, en traumatisk opplevelse????

Anonymkode: 48570...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å lese mer positive nyheter. Forskning.no er veldig bra. 

Anonymkode: 0f0f9...68b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingenting er gått til helvete til sommeren. Du kan trygt bestille sommerferie.

Hvis det ble krig, så vil du vite det når alle andre vet. Fordi kollegaen ved siden av deg vil si det. Eller din mor/partner/venn vil ringe deg. Det finnes ingenting å vite for sent heller. Hvis det blir krig, så står det i nyhetene; Norge i krig! Og så skjer det kanskje aldri noe mere. Mest sannsynlig så vil det aldri bli avfyrt et eneste skudd på norsk jord før krigen er over. 

Og så forstår jeg ikke helt hva som er så jævlig akkurat nå som du sier? Fæle ting skjer i verden hele tiden. Og det er kjempetrist. Men det skjer ikke i din lille boble som er ditt liv.

Føler virkelig at du burde logge av for alltid. Bare slutt å lese nyheter helt. 

Er det noe i livet ditt som har kommet brått på og skapt en voldsom reaksjon (muligens redsel)?? Det må jo ligge noe bak denne reaksjonen og tankene dine. Det må jo komme fra en plass, disse redslene og ønsket om kontroll. Har noe skjedde som var utenfor din kontroll, en traumatisk opplevelse????

Ikke TS, men føler på de samme tingene.

Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men den naiviteten/urealistiske optimismen der er jo ikke helt rasjonell, og virker i grunn bare provoserende.
Vi som har foreldre eller besteforeldre som opplevde 2.verdenskrig og som hørte de fortelle om hvordan det var, vet godt at man ikke er trygg bare fordi man bor på bygda i lille Norge. Krig kan ramme hvor som helst. Bestefaren min hadde tyske nazister på døra flere ganger, og han så naboer bli skutt. Hvorfor skulle ikke det kunne skje igjen?
Putin og Trump slutter ikke å eksistere bare fordi vi stikker hodet i sanden og later som alt er bra. Det finnes ikke noen "lille boble" som er trygg. Det blir nedlatende å antyde at TS har opplevd traumer bare fordi hun/han er bekymret for det som skjer i verden nå. Det er en godt begrunnet, rasjonell frykt. Jeg kan ikke begripe hvordan man ikke kan være redd. To av verdens mektigste land ledes av voldelige idioter med null empati og enorme mengder våpen...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om Russland etter en fred i Ukraina prøver seg videre på andre land? Det er jo ikke usannsynlig ifølge eksperter. "Alle" sier at Russland ruster opp til en storkrig, potensielt mot NATO

Putin har ikke nok våpen eller soldater til det. Han har hentet inn soldater og våpen fra Nord-Korea pga dette. Soldatene er utrente og dør. Og våpnene virker ikke alltid. Jeg leste om en soldat som hadde fått en rifle fra 1. Verdenskrig fra Putin sin hær. De har ikke nok tankser heller. Tar lang tid for Putin å bygge dette opp igjen. Og det får han aldri til så lenge han er i krig mot Ukraina og bare kommer mer og mere i manko.

Og Nato har 1 milliard soldater leste jeg en plass. Og eneste krigsskipet Nato har mistet i det siste er det som kræsjet og sank utenfor Bergen. Putin har mistet mange.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og Nato har 1 milliard soldater leste jeg en

Nato har 3,5 millioner soldater hvorav USA har 1,33 mill av dem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg forstår at du prøver å hjelpe, men den naiviteten/urealistiske optimismen der er jo ikke helt rasjonell, og virker i grunn bare provoserende.
Vi som har foreldre eller besteforeldre som opplevde 2.verdenskrig og som hørte de fortelle om hvordan det var, vet godt at man ikke er trygg bare fordi man bor på bygda i lille Norge. Krig kan ramme hvor som helst. Bestefaren min hadde tyske nazister på døra flere ganger, og han så naboer bli skutt. Hvorfor skulle ikke det kunne skje igjen?
Putin og Trump slutter ikke å eksistere bare fordi vi stikker hodet i sanden og later som alt er bra. Det finnes ikke noen "lille boble" som er trygg. Det blir nedlatende å antyde at TS har opplevd traumer bare fordi hun/han er bekymret for det som skjer i verden nå. Det er en godt begrunnet, rasjonell frykt. Jeg kan ikke begripe hvordan man ikke kan være redd. To av verdens mektigste land ledes av voldelige idioter med null empati og enorme mengder våpen...

Ok, la oss si at du har rett og det skjer noe grusomt; tredje verdenskrig, Norge okkuperes eller lignende. Hva hjelper det å være redd nå? Skal vi legge oss ned å gråte? Bare å legge inn årene og gå inn i en dyp depresjon fordi noe KAN skje? Hvordan skal det hjelpe? Det eneste man kan gjøre er jo å fortsette livet som normalt inntil denne eventuelle krisen oppstår, om den i det hele tatt oppstår.

Anonymkode: 2eac7...84e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, men..

Du har sannsynligvis større risiko for å få kreft/hjerteinfarkt eller en annen potensielt dødelig sykdom. Bruker du mye tid på å bekymre deg på det også? I så fall, hvorfor ikke? 

Det er mye som skjer i verden som er godt begrunnet rasjonell frykt. Det er derimot ikke godt begrunnet rasjonelt at man må tenke og bekymre seg så mye, heller tvert i mot. Klimaforandringer er godt begrunnet rasjonell frykt. Kreft er godt begrunnet rasjonell frykt for mange. Det kommer ikke an på Kina, USA og Russland engang. Demens vet vi aldri hvor slår, det bør alle bekymre seg for, uavhengig av risikofaktorer, hvis man da legger til grunn at man anser det nyttig å bekymre seg.

Ser du hvor jeg vil?

Ja, selvsagt skal vi følge med på nyheter, og det er normalt å være litt bekymret. Men, vi skal ikke se på nyheter hele dagen, og gjøre det til vårt livsprosjekt å finne ut av hva som sannsynligvis eller sannsynligvis ikke skjer. Vi skal være litt bekymret, nok til å gjøre det myndighetene ber oss om (beredskap + øke motivasjonen for å bevilge mer til forsvar,) også skal vi fortsette med livene våre uten å være redde i den forstand at frykten tar over oss. Politikerne, de som vet aller mest, gjør det samme. De sitter i debatt og diskuterer vaksiner, og de har kronikker i avisa om at vi må være mer inkluderende i russetiden. Rett og slett lever og jobber som vanlig. Ingen oppfører seg som om man må stoppe å leve. Politikerne har ikke stoppet med valgkampen sin, da trenger heller ikke TS droppe å planlegge sommerferien. 

Det er lov å være redd, det er helt naturlig å bli litt redd. Men å la frykten gå så til hodet som flere i denne tråden her, det er ikke normalt. Det er tvangspreget og vitner om en taktikk som innebærer mye grubling og bekymring, noe vi vet er grobunn for angst og depresjon. Stopp nå, mens dere kan, og fortsett livet. Sett av 15 minutter til nyheter hver dag, så slå av. Tipper dere føler dere bedre om få dager..

Anonymkode: 8bf1a...5ce

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men tenk om de får støtte av Kina.... :(

Anonymkode: cc993...a5b

Kina har null interesse av det. De er ikke interessert i å krige for russland, et lite miniland i deres øyne.

Anonymkode: 0b2d8...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det falt en underlig ro over passasjerene om bord på Titanic etter at alle livbåtene var satt på vannet; nå visste de at det gikk mot slutten.

Føler dette på samme måte, og deler ikke optimismen med de som tror at dette kommer til å gå bra; med noen tiårs mellomrom får verden en oppvåkning akkurat som 1. verdenskrig og Spanskesyken gjorde det; etter at man hadde reist seg i 1920-årene og begynte å tro på fremtiden, kom depresjonen, etterfult av en ny verdenskrig.

Nå er det på samme måte; verden kunne ha vært et godt sted om man hadde tatt lærdom fra tidligere erfaringer, men man er like overmodig som før i tiden, og fred er noe man altfor lenge har tatt som en selvfølge de siste 30 årene i Norge; bygget ned forsvaret, lagt ned tilfluktsrom, og brukt tid og penger på bagatellmessige problemstillinger - nå kommer regningen.

Det samme gjelder ellers i den vestlige verden, der man har gjort feil etter feil.

Slik at jeg dessverre ikke har tro på at verden kommer til å bli til å kjenne igjen om 5 eller 10 år; det er ingenting å være redd eller bekymret for, men de gode tidene er forbi, og den politiske stabiliteten man hadde i vår del av verden i de glade 90-årene er en fjern drøm; det er for mye som står på spill nå med Kina, Russland og USA i spissen.

Snart senker mørket seg igjen; man bør sette pris på det man har og være glad for hver eneste dag uten krig, for en dag kan alt dette bli borte.

Anonymkode: 75a44...7c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan takler dere det? Er det noen som kan berolige meg noe her? Jeg er så stressa. 

Man skaffer seg en oversikt over sine muligheter om det skulle skje. Å sitte i et hjørne og skrike vil absolutt ikke hjelpe deg. Det er en grunn til at de ber deg om å ha en viss mengde mat og utstyr i et beredskapslager. Du kan starte der. Og du må holde hodet ditt kaldt.

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/planlegg-din-egenberedskap/

Anonymkode: 0b2d8...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ikke Russland ressurser til. De har tapt mye i krigen mot Ukraina, og tåler neppe å egle opp NATO per nå, det ville vært selvmord. Selv uten USA står NATO ganske sterkt.

Anonymkode: 2eac7...84e

Ja for øyeblikket men hva med om noen år? 

Da må krigen med Ukraina slutte først. Og så trenger de x antall år på seg til å bygge opp våpen, kuler, skip, tankser, missiler etc. Og Nato har 1 milliard soldater. Russland har 143 000 000 innbyggere. Halvparten menn= 71 500 000. Kanskje 1/3 er i stridsdyktige alder= 23 833 333 menn. Og så er sikkert noen handikappede, menn i regjeringen og andre menn de trenger for å få landet til å gå rundt. Så om de så tømte landet sitt for tridsdyktige menn så er 23 000 000 menn mot 1 milliard soldater. Og Putin dør jo også muligens før de kommer så lang uansett. Han er 72 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er klart - er USA ikke lenger villig til å bestytte Norge og Europa gjennom sin mililtærmakt, for ikke å si å avskrekke med atomvåpen, har vi en meget farlig nabo.

Dette hjelper jo ikke på når ts ønsker å bli beroliget.

Norge er med i Nato. Nato er verdens største militære allianse. Nato landene Frankrike og Storbritannia har også atomvåpen. Så om USA ikke er til å stole på nå som Trump sitter med makten, så er vi veldig mektige uten de også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og Nato har 1 milliard soldater

Hvor får du dette tallet fra? De har 3,3 millioner soldater

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da må krigen med Ukraina slutte først. Og så trenger de x antall år på seg til å bygge opp våpen, kuler, skip, tankser, missiler etc. Og Nato har 1 milliard soldater. Russland har 143 000 000 innbyggere. Halvparten menn= 71 500 000. Kanskje 1/3 er i stridsdyktige alder= 23 833 333 menn. Og så er sikkert noen handikappede, menn i regjeringen og andre menn de trenger for å få landet til å gå rundt. Så om de så tømte landet sitt for tridsdyktige menn så er 23 000 000 menn mot 1 milliard soldater. Og Putin dør jo også muligens før de kommer så lang uansett. Han er 72 år.

23 000 000 menn mot litt over 2 millioner soldater i NATO.

Tviler på at svenske gjengmedlemmer vil stille seg i kø for å forsvare Sverige; det samme gjelder mange unge som allerede har nok å slite med - for dem ville en brå og brutal krig med tilfeldig bombing, slik som man har sett i Ukraina, antagelig føre til sjokk og handlingslammelse.

Så store mengder av befolkningen i de vestlige landene kan krysses bort; russerne har en mer macho kultur, slik at det de ikke har i kvalitet, tar de igjen i kvantitet, akkurat som de gjorde under 2. verdenskrig; mens idealet i Europa de siste tiårene har vært den "myke mannen", ser russerne annerledes på dette.

Anonymkode: 75a44...7c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...