Gå til innhold

Hvordan takler dere alt som skjer nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er nettopp det jeg er redd for, å ikke vite før det er for sent og at det skal komme brått på. 

Føler liksom at jeg ikke kan kose meg nå siden alt er så jævlig. Kan ihvertfall ikke bestille sydenferie til sommeren  siden det kommer til å gå til helvete uansett (i mitt hode), selv om det er det barna spør meg om hele tida. 

Anonymkode: 09a4f...f2b

Er selvtortur å tvangslese nyheter...

Anonymkode: 9c391...2f1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke lese noe særlig nyheter, ikke sånne nyheter, da blir jeg skikkelig dårlig og uvel og kjenner angsten komme.

Anonymkode: ec477...571

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de fleste av de gærningene som lager mest rabalder er nærmere 100 år og ingen lever evig. Forhåpentligvis går dette over av seg selv ved naturlig avgang.

I mellomtiden ser jeg kun Dagsrevyen. Leser ikke aviser eller innhenter nyheter på annet hold. Holder meg oppdatert, men så er det stopp.

Tenker også at Norge ligger ganske pyntelig plassert i utkanten, er ikke her det smeller først. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine personlige problemer er større, det føles i alle fall slik akkurat nå.

Anonymkode: 892ff...aff

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er nettopp det jeg er redd for, å ikke vite før det er for sent og at det skal komme brått på. 

Føler liksom at jeg ikke kan kose meg nå siden alt er så jævlig. Kan ihvertfall ikke bestille sydenferie til sommeren  siden det kommer til å gå til helvete uansett (i mitt hode), selv om det er det barna spør meg om hele tida. 

Men det blir ikke å skje. Vi har til og med nødvarsel på mobil nå. Om du likevel vil få med deg litt nyheter er mitt beste tips å få med seg ca. 1 nyhetssending per dag på radio. Du vet, de som kommer hver time mellom sendingene. De er korte og konkrete. 

Greit det, ikke bestill sydenferie. Si til barna at det blir norgesferie, er helt topp det. Hvis det får deg til å føle deg tryggere, så hold deg i Norge. 

Prøv å analysere de mørke tankene. Er de logiske? Hva bunner de i? Som regel kan vi ikke stole og tro på tankene våre. Det er bare masse oppspinn som hjernen finner på. Prøv heller å forholde deg til fakta. 

Anonymkode: 2eac7...84e

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må enten begynne å hamstre og dermed vere litt forberedt på dårligere tider, - ta litt kontroll selv. 

Eller slutte å tenke på det. 

Å uroe seg, uten å gjøre noe som kan sikre deg litt OM det skulle bli ein større konflikt utav dette, nytter ikke. Da må en enten leve livet som før, - for uroen din vil ikke fikse noe som helst av verdensbildet, eller en kan tenke noen år frem i tid og gjøre noe. 

Jeg har begynt så smått å preppe. Noe mer kan jeg ikke gjøre, det nytter lite å uroe seg, men en kan prøve å forberede seg.  Jeg har fem års forbruk med ved, jeg har klær, våpen, kuler, salt, fiskeutstyr, årer og båt,  jeg har ett økende matlager og utstyrslager, og ikke minst gode naboer.

Eneste jeg egentlig mangler er en tank med drivstoff, men det er dyrt.  Jeg prøver også å sanke kunnskaper om preparering av mat og kjøtt, der er kunnskapshulla litt store, back to basic. Ved sist krig hadde mennesker her til lands denne kunnskapen, nå er det blitt litt alternativ. 

Men uroen legger jeg bak meg, for det nytter lite å basere hele livet mitt på å uroe meg over det som vil rulle og gå uten min inngripen. 

Anonymkode: e13e4...889

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja, det som skjer det skjer. Er ikke så urolig for tryggheten vår, vi er faktisk ganske trygge her i Norge. Er mer bekymret for Ukraina, Trump og Putin. Hadde ikke vært høy i hatten om jeg bodde i USA heller for Musk og Trump tapper landet for penger og arbeidskraft nå, på god vei mot et land som Putins.

Anonymkode: 7c58b...906

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nja, det som skjer det skjer. Er ikke så urolig for tryggheten vår, vi er faktisk ganske trygge her i Norge. Er mer bekymret for Ukraina, Trump og Putin. Hadde ikke vært høy i hatten om jeg bodde i USA heller for Musk og Trump tapper landet for penger og arbeidskraft nå, på god vei mot et land som Putins.

Anonymkode: 7c58b...906

Hva om Russland etter en fred i Ukraina prøver seg videre på andre land? Det er jo ikke usannsynlig ifølge eksperter. "Alle" sier at Russland ruster opp til en storkrig, potensielt mot NATO

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uvirkelig det som skjer.  At en som tydelig er fullstendig gal har greid å bli president er skremmende.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva om Russland etter en fred i Ukraina prøver seg videre på andre land? Det er jo ikke usannsynlig ifølge eksperter. "Alle" sier at Russland ruster opp til en storkrig, potensielt mot NATO

Det har ikke Russland ressurser til. De har tapt mye i krigen mot Ukraina, og tåler neppe å egle opp NATO per nå, det ville vært selvmord. Selv uten USA står NATO ganske sterkt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det sa jo «alle» på søttitallet også. Vi fryktet jo atomkrig. Ser ingen grunn til at russerne skal «ta» oss, om vi ikke gjør noe dumt. 
Russland og Norge har egentlig vært gode naboer i århundrer. 
Den røde arme befridde Finnmark, det gikk helt fint og landsdelen er fortsatt norsk, så…

Russland har interesser i Ukraina, de bryr seg ikke om oss. Tror jeg. Håper jeg. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det takler jeg helt fint. Er enig det er mye uro, men tenker det skal gå bra. Synes det er synd USA raseres og flørter sånn med Rusland, og  tenker de får holde ut i fire år, om det ikke blir statskupp innen den tid da. 

I Europa vil vi nok merke andre prioriteringer mtp forsvar, men også et tettere Europa. 

Det jeg synes er mest skummelt er propaganda og at folk som støtter Trump nettopp får opp dette som sin algoritme og tror blindt på alt han sier. Han ignorerer jo totalt alle med en annen mening, og hans administrasjon virker like blåst som han. 

Anonymkode: 2841c...fdc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet å lese nyheter etter 2023, da hadde jeg fått nok for å si det sånn

Anonymkode: a0e65...6d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har ikke Russland ressurser til. De har tapt mye i krigen mot Ukraina, og tåler neppe å egle opp NATO per nå, det ville vært selvmord. Selv uten USA står NATO ganske sterkt.

Ja for øyeblikket men hva med om noen år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo uhyre interessant det som skjer, samtidig som det er skremmende - om man har interesse for samfunnet, verden, historie og politikk, så må man jo følge med. Samtidig går jo det an å skjerme seg litt. Før fikk man gjerne nyhtene et par ganger om dagen, nå bombarderes man fra time til time. Det går fint å f.eks. prøve å bare sjekke nettet 1-2 ganger om dagen. Selv om det som skjer er dramatisk, skal det mye til at det skjer noe veldig alvoerlig de nærmeste årene. Men det er klart - er USA ikke lenger villig til å bestytte Norge og Europa gjennom sin mililtærmakt, for ikke å si å avskrekke med atomvåpen, har vi en meget farlig nabo.

Anonymkode: 37f6c...93c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrens tiden du bruker på nyheter. Sett av en fast tid til å holde deg oppdatert, og unngå å scrolle mellom det. Om det er nyhetssending eller nettaviser får være opp til deg, men anbefaler nyhetssending. Da får du nøytral informasjon uten clickbait.

Selv om vi har troverdige mediehus i Norge, så lever de likevel av klikk. VG, Tv2 og NRK m.fl kjemper om de samme leserne, og antall klikk på sine artikler. Der en person en dag uttalte at vi bør være bekymret, men ikke trengte å være redde ble overskriften til "vi bør være bekymret." Så da klikker man seg inn da, for å lese. Penger i kassa. Det blir litt som "slik går du ned i vekt på 10 dager" og andre overskrifter, faktisk.

Det holder i massevis å oppdatere seg raskt en gang om dagen. Skulle det vært noe akutt så finner du fort ut av det. Skal du vite i det minuttet noe blir publisert må du bruke hele dagen din på det. Hvilket liv er det?

Anonymkode: 8bf1a...5ce

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så vanskelig å logge av. Føler det gir meg mer kontroll av å lese og jeg leter iherdig etter lyspunkter som kan gi noe håp, men finner jeg ikke blir jeg bare mer stressa, sånn som nå. Skulle ønske noen kunne berolige meg litt så jeg kanskje klarte å logge av. 

Hva hjelper det deg å finne noe å bli beroliget av? Det varer jo bare frem til noen kommer med en ny nyhet/uttalelse. 

Det blir som den som har helseangst, og blir beroliget av at de ikke finner noe galt på blodprøvene. Så går det et par dager, også begynner man å bekymre seg for hva som kan ha skjedd siden de ble tatt. Og andre faktorer som gjør at man kanskje ikke burde blitt beroliget, and on and on and on.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan tenker du at Russland skal hamle opp mot NATO, selv uten USA, når de sliter som bare det med Ukraina alene? Det har gått 3 år, ikke bare har de mislyktes i å overta som de tenkte, de har også tappet ressurser så det holder. Tror du de vil ha NATO mot seg?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan tenker du at Russland skal hamle opp mot NATO, selv uten USA, når de sliter som bare det med Ukraina alene? Det har gått 3 år, ikke bare har de mislyktes i å overta som de tenkte, de har også tappet ressurser så det holder. Tror du de vil ha NATO mot seg?

Jeg vet ikke, siterer bare media inkl. dansk etteretning som mener at det er fare for at Russland kan angripe Nato land om få år dersom de vinner i Ukraina, gitt at Europa ikke ruster opp https://www.nrk.no/urix/dansk-trusselvurdering_-risiko-for-storkrig-i-europa-innan-fem-ar-1.17235470

Men er jo det jeg er redd for også, at de ser at de vinner fram med makt (dersom de nå får det som de vil i Ukraina) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet ikke, siterer bare media inkl. dansk etteretning som mener at det er fare for at Russland kan angripe Nato land om få år dersom de vinner i Ukraina, gitt at Europa ikke ruster opp https://www.nrk.no/urix/dansk-trusselvurdering_-risiko-for-storkrig-i-europa-innan-fem-ar-1.17235470

Men er jo det jeg er redd for også, at de ser at de vinner fram med makt (dersom de nå får det som de vil i Ukraina) 

For det første: Europa har allerede startet opprustningen. 

For det andre: nå gjør du nøyaktig det flere her sier du ikke burde, nemlig oppsøke skremmende nyheter... 🙂

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...