AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:03 #1 Del Skrevet onsdag kl 19:03 Jeg er en dommedagsprofet som hater når det skjer store ting i media. Da Ukraina krigen startet gjorde jeg ikke annet enn å lese nyheter og ble mer og mer stressa. Så roa jeg med ned men den siste uka har det tatt seg opp igjen med alle hendelsene rundt Ukraina. Tenker alltid det verste, så sliter med å leve normalt. Har gått til psykolog osv tidligere for dette men er vanskelig. Har barn og er livredd for at dette blir 3.verdenskrig, at alt håp er ute osv. Hvordan takler dere det? Er det noen som kan berolige meg noe her? Jeg er så stressa. Anonymkode: 09a4f...f2b 5 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:06 #2 Del Skrevet onsdag kl 19:06 Lar være å høre/se/lese nyheter. Er uvitende om det meste som skjer. Leser lokalavisa. Anonymkode: 80eff...cc4 15 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:07 #3 Del Skrevet onsdag kl 19:07 Ta en dag av gangen, og pris deg lykkelig for at du bor i Norge! Anonymkode: 2f357...0db 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet onsdag kl 19:11 #4 Del Skrevet onsdag kl 19:11 Hvis du er sånn så må du slutte med å lese aviser! De lever bokstavelig talt av å skremme! Når vi mennesker leser nyheter som fokuserer på farlige ting så trigger det noe i hjernen vår som får oss til å ville følge nøyere med. Å være klar over farer rundt oss er av vår natur. De av oss som var flinkest til å holde seg oppdatert på farer overlevde og førte genene videre. Dette vet media. Artikler som skremmer folk får flere trykk enn de positive sakene. Spør en hvilken som helst vilkårlig person på gata om det er mer kriminalitet nå enn da de var unge og 90% vil svare "ja". Det er dog helt feil! Det er faktisk mindre kriminalitet nå! Det er bare det at vi er omringet av nyheter døgnet rundt og det fokuseres for det meste på de negative tingene. Du. Må. Logge. Av. 10 3 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:19 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:19 Det er så vanskelig å logge av. Føler det gir meg mer kontroll av å lese og jeg leter iherdig etter lyspunkter som kan gi noe håp, men finner jeg ikke blir jeg bare mer stressa, sånn som nå. Skulle ønske noen kunne berolige meg litt så jeg kanskje klarte å logge av. Anonymkode: 09a4f...f2b 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:22 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:22 Jeg tenker at enn så lenge har ikke dette noe med meg å gjøre, jeg får ikke gjort noe med det og jeg velger helt selv hva jeg leser av nyheter og ikke. Bruker rett og slett ikke veldig mye energi på det. Anonymkode: 9c391...2f1 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet onsdag kl 19:23 #7 Del Skrevet onsdag kl 19:23 Jeg har slutta og lese nyheter, prøver å forholde meg i min lokale boble, og så håper jeg at det går bra. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:23 #8 Del Skrevet onsdag kl 19:23 Nå blir det jo fred snart. Bare å roe ned og nyte våren som kommer om litt🥳 Anonymkode: 2867b...0de 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:27 #9 Del Skrevet onsdag kl 19:27 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå blir det jo fred snart. Bare å roe ned og nyte våren som kommer om litt🥳 Anonymkode: 2867b...0de Eh er du seriøs? Fred på russiske premisser? Anonymkode: 09a4f...f2b 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet onsdag kl 19:27 #10 Del Skrevet onsdag kl 19:27 Jeg maler taket og hører på lydbok. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:32 #11 Del Skrevet onsdag kl 19:32 En jeg kjenner godt ble lagt inn på psykiatrisk avdeling fordi han var lammet av angst når Gulfkrigen på 90-tallet brøt ut. Jeg husker VG og Dagbladet hadde dramatiske overskrifter. Den ene hadde kun teksten «KRIG» med svære bokstaver som dekket hele fremsiden med svart bakgrunn. Jeg vil si vi ble meget lite berørt, heldigvis. Anonymkode: c4a24...ace 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:38 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:38 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eh er du seriøs? Fred på russiske premisser? Anonymkode: 09a4f...f2b Jeg gir blaffen i hvilke premisser det er på. Fred blir det nok snart. Anonymkode: 2867b...0de 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:41 #13 Del Skrevet onsdag kl 19:41 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er så vanskelig å logge av. Føler det gir meg mer kontroll av å lese og jeg leter iherdig etter lyspunkter som kan gi noe håp, men finner jeg ikke blir jeg bare mer stressa, sånn som nå. Skulle ønske noen kunne berolige meg litt så jeg kanskje klarte å logge av. Anonymkode: 09a4f...f2b Kjære deg. Det er fint at du har innlevelsesevne. Det er en god egenskap. Men du kan ikke gjøre noe med dette. Logg av, og pass på din egen helse. Du har sikkert mer enn nok med ditt og dine nærmeste. Ang. krigen tror jeg ikke vi i Norge blir berørt så veldig. Jeg tror ikke det blir storkrig, det blir vel mer som den kalde krigen. Ingen vil trykke på "den røde knappen", for de vet hvor jævlig det blir for alle, og for deres eget ettermæle. Anonymkode: cc993...a5b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet onsdag kl 19:42 #14 Del Skrevet onsdag kl 19:42 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er en dommedagsprofet som hater når det skjer store ting i media. Da Ukraina krigen startet gjorde jeg ikke annet enn å lese nyheter og ble mer og mer stressa. Så roa jeg med ned men den siste uka har det tatt seg opp igjen med alle hendelsene rundt Ukraina. Tenker alltid det verste, så sliter med å leve normalt. Har gått til psykolog osv tidligere for dette men er vanskelig. Har barn og er livredd for at dette blir 3.verdenskrig, at alt håp er ute osv. Hvordan takler dere det? Er det noen som kan berolige meg noe her? Jeg er så stressa. Anonymkode: 09a4f...f2b Er det en ting jeg har lært meg gjennom livet, så er det at det du frykter mest skal skje, skjer som regel aldri. Så hvis jeg skulle begynt å frykte atomkrig, hadde jeg bare tenk «så bra», da kan jeg legge det til i listen over bekymringer som mest sannsynlig aldri kommer til å skje. Har lært gjennom livet at det aldri er det jeg frykter mest som kommer til å skje. Ingen kan spå fremtiden, så ikke vits å bekymre seg for alt som potensielt kan skje. Det er slitsomt å bruke mye energi på alt som kunne ha skjedd, men som aldri skjedde. Trenger du hjelp med å sortere slike tanker så tenker jeg psykolog kan være et fint sted å få hjelp for å sortere slike tanker 9 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:47 #15 Del Skrevet onsdag kl 19:47 Jeg blir bare sur og irritert når jeg åpner VG eller ser dagsrevyen fordi det alltid handler om Trump. Jeg klikker snart av å se det samme jævla oransje skrukketrynet hver dag og hva slags dumskaper han lirer av seg. Så nå slutter jeg å se nyheter, og det blir kun lokalavisa heretter. Krig er jeg ikke veldig bekymret for, og jeg kan ikke tenke på det fordi krig vil bety at mannen min må ut i krigen og det kan jeg bare ikke tenke på. Anonymkode: 0bf7a...da3 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:47 #16 Del Skrevet onsdag kl 19:47 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er så vanskelig å logge av. Føler det gir meg mer kontroll av å lese og jeg leter iherdig etter lyspunkter som kan gi noe håp, men finner jeg ikke blir jeg bare mer stressa, sånn som nå. Skulle ønske noen kunne berolige meg litt så jeg kanskje klarte å logge av. Anonymkode: 09a4f...f2b Her er noe jeg også sliter med: kontroll. Eller mangelen på kontroll. Det henger nok igjen fra oppveksten da jeg opplevde tap av kontroll over livet mitt. Ustabilitet. Jeg sliter også med dommedagstanker. Så at verden virker ustabil er triggende for meg, og mørke tanker kommer rullende inn. Poenget er iallefall: du har ikke kontroll. Å prøve å ta kontroll over en situasjon du ikke kan ta kontroll over, fører ikke med seg noe nyttig. Tving deg selv til å slippe kontrollen. Du får høre det utenom nyhetene om noe er alvorlig galt, som du MÅ vite. Kutt ut facebook og andre sosiale medier, ikke oppsøk vg eller Dagbladet. Det har enormt å si for noen som deg. Minn deg selv på at det er andre som jobber med å holde oss trygge, ikke du. Det er ikke din jobb. Noen andre passer på. Følger med, analyserer, avholder møter og tar beslutninger for at du skal være trygg. Gå ut i skauen, trekk litt frisk luft. Se filmer og tv-programmer som er morsomme eller avslappende. Prat med venner og familie om hverdagslige ting. Touch grass, med andre ord. Sist, men ikke minst: stor klem til deg❤️ Jeg vet hvordan du har det. Anonymkode: 2eac7...84e 3 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:48 #17 Del Skrevet onsdag kl 19:48 Jeg føler veldig med deg, og skulle ønske jeg kunne berolige deg. Samtidig er det godt med en tråd der vi kan dele bekymringe. Jeg bestemte meg i dag for å logge av sosiale medier og ikke lese på internett fra og med i morgen. Leve litt i min egen boble Anonymkode: a0815...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet onsdag kl 19:54 #18 Del Skrevet onsdag kl 19:54 Jeg har likt å se nyhetene hver morgen, helgemorgen og evt god morgen Norge men alt det utgår nå. Samme med tv2 og nrk app. Orker ikke følge med. Ser at avisene i butikken ofte har brettet forside nå, er glad for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:55 #19 Del Skrevet onsdag kl 19:55 Jeg tar pauser fra nyheter i perioder jeg merker at jeg takler nyheter dårlig. Ting har gått bra selv om jeg noen ganger ikke har fulgt med i flere måneder av gangen! Hvis det faktisk går til helvete lokalt får du beskjed av familie eller naboen, så trenger du å vite det vil du ikke klare å unngå det. Ellers: Nyt solen som kommer og naturen! Anonymkode: c6c6b...848 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:03 #20 Del Skrevet onsdag kl 20:03 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du får høre det utenom nyhetene om noe er alvorlig galt, som du MÅ vite. Kutt ut facebook og andre sosiale Det er nettopp det jeg er redd for, å ikke vite før det er for sent og at det skal komme brått på. Føler liksom at jeg ikke kan kose meg nå siden alt er så jævlig. Kan ihvertfall ikke bestille sydenferie til sommeren siden det kommer til å gå til helvete uansett (i mitt hode), selv om det er det barna spør meg om hele tida. Anonymkode: 09a4f...f2b 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå