Gå til innhold

Tydelig gravid uten å si noe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 9.28):

Hvorfor er det rart at hun velger å holde privatlivet sitt privat? Man har da ikke meldeplikt til kollegaer om graviditet. Har man ikke noe særlig relasjon til sine kolleger så hvorfor fortelle dem?  

Og om det er tydelig at hun er gravid - hvorfor si noe? Dere ser det jo... 

Anonymkode: 3826a...17e

Ekspander  

Absolutt ingen meldeplikt eller noe vi har noe med. Men man ser det ja, og da blir det jo litt sånn elefanten i rommet. Som om man stikker hodet i sanden og later som at ingen ser det.

Anonymkode: de127...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 21.45):

Hæ?

Anonymkode: 7a8eb...078

Ekspander  

Ikke lat som at du ikke skjønner referansen til selebukse. Brukes av barn under 6 år, russ og gravide. Og overhodet ikke noe plagg man kjøper om man plutselig skulle legge på seg, med mindre man har et sterkt ønske om å se gravid ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Loboto skrev (På 19.2.2025 den 21.39):

Det samme kan sies om utslettet. 

Det kan jo være et tegn på sykdom. Hva sier legen, er det alvorlig? Blir du kanskje sykemeldt? Blir du sykemeldt lenge tror du? Hvem skal gjøre jobben din?

Ekspander  

Og jeg synes det er like rart med alle som er så private at de ikke kan fortelle hvorfor de plutselig kommer med fatle eller krykker. Folk spekulerer, enten det er hver for seg eller i grupper, og man blir bare en sånn "raring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 9.58):

Absolutt ingen meldeplikt eller noe vi har noe med. Men man ser det ja, og da blir det jo litt sånn elefanten i rommet. Som om man stikker hodet i sanden og later som at ingen ser det.

Ekspander  

Jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenker "Hva så?".

Hun skjønner selvfølgelig at folk ser det, men hun ønsker tydeligvis å slippe å snakke om det. Hun skjønner at flere og flere vil forstå og at hun ikke akkurat kan holde svangerskapet skjult til barnet er konfirmert, så da er målet åpenbart at hun ikke selv skal måtte snakke om det på jobb. Da fungerer denne metoden helt fint. Klart folk ser det og hvisker litt seg imellom, det kan til og med henne en kollega med litt for lite å ta seg til lager en tråd om magen hennes på Kvinneguiden. Det påvirker likevel ikke henne. Så da får hun det jo som hun vil. Og det er det viktigste.

Anonymkode: 4f771...b5b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 9.52):

Og når man vet at 10-20% av alle svangerskap ender med spontanabort er det veldig synd at kvinner selv fremdeles jobber så hardt med å opprettholde dette tabuet ved at det ikke skal snakkes om. Som bare må gjøre sorgen enda større når man har mistet et barn og skal fungere i hverdagen, men ingen vet om det. 

Ekspander  

Og alt dette "private" er jo bare med å opprettholde tabuene i samfunnet, det være seg spontanabort, synlige eller usynlige lidelser: utmattelse, angst, følelse av utenforskap og kroppslige plager... Har jo hele livet gått og vært flau fordi jeg ikke hadde det bra på barneskolen og det er jo noe man ikke snakker om. Men i voksen alder viser det seg jo at det nesten er mer vanlig enn uvanlig å ha hatt det vanskelig på skolen. Vi leser stadig at "alle" er ensomme, men ingen snakker om det. "Alle" er utslitte, men ingen snakker om det. Nå sporer det litt av fra opprinnelig tråd her, men det å skulle være så voldsomt privat om alt tror jeg tjener verken en selv eller andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.15):

Plikter ikke, men både sjefer og andre kollegaer kan fort tenke at det er dårlig gjort å gi de kortest mulig tid til å omrokere på ting fordi du blir borte en stund. Gitt at du har en jobb der det faktisk merkes at du er borte, da. Slett ikke alle jobber er sånn...

Anonymkode: 22362...a5d

Ekspander  

Akkurat. En plikter ikke, men tror man oppnår mye mer velvilje og forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.19):

Så du trenger at folk påpeker ting som er fullstendig åpenbart og synlig for deg? 

Anonymkode: 0eac6...a32

Ekspander  

Det trenger jeg ikke. Spennende med noen elefanter i rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 19.55):

Herregud sjøl. Poenget var at det finnes eksempler på kvinner som hater alt ved graviditet. 

Ekspander  

Og jeg heier på alle som er gravide og ikke dekker over det med euforisk lykke og later som at de synes det er det beste som har skjedd de. Heier på alle som tørr å være åpen om alt det kjipe ved å være gravid. Som tørr å fortelle at de føler seg stygg og ekkel, og som akkurat nå hater sitt eget speilbilde. Som tørr å være åpen om at det ikke var dette de ønsket seg, og som prøver å hente fram all slags styrke det går an å finne til å legge om livet sitt så drastisk. Som sliter med svangerskapsdepresjon og ikkje kjenner noe som helst glede over å måtte ta ansvar for et lite barn som trenger hjelp til alle døgnets tider. Det er vanlig, og det er lov å kjenne disse følelsene også. Svangerskap og småbarnstid er så utrolig overromantisert i samfunnet. Ingen har plikt til å fortelle meg om sin graviditet og sine følelser. Men jeg tror mer åpenhet rundt alle sider ved svangerskapet er noe vi trenger mer av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 10.06):

Og jeg synes det er like rart med alle som er så private at de ikke kan fortelle hvorfor de plutselig kommer med fatle eller krykker. Folk spekulerer, enten det er hver for seg eller i grupper, og man blir bare en sånn "raring".

Ekspander  

Det får være opptil dere det da. Jeg har heldigvis ikke kollegaer som legger seg oppi slike ting. Om noen har krykker regner jeg med de har falt. Er da virkelig ikke noe å spekulere i?

Høres ut som dere er litt spesielle på jobben din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Loboto skrev (På 20.2.2025 den 11.41):

Det får være opptil dere det da. Jeg har heldigvis ikke kollegaer som legger seg oppi slike ting. Om noen har krykker regner jeg med de har falt. Er da virkelig ikke noe å spekulere i?

Høres ut som dere er litt spesielle på jobben din.

Ekspander  

Dette var ikke noe eksempel fra jobben min. Bare at jeg trives bedre med folk som tørr å by litt på seg selv, heller enn de som er så selvhøytidelige at de ikke kan fortelle at de er så "klønete" at de falt i trappa. Men selvsagt er det opp til hver enkelt, og jeg respekterer at alle har sine grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 10.38):

Det trenger jeg ikke. Spennende med noen elefanter i rommet. 

Ekspander  

Har du en diagnose eller noe? Nå begynner du å sitere alle på nytt med en helt annen tone. Eller drakk du i går?

Lurer oppriktig på de tankeprosessene dine.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 11.51):

Dette var ikke noe eksempel fra jobben min. Bare at jeg trives bedre med folk som tørr å by litt på seg selv, heller enn de som er så selvhøytidelige at de ikke kan fortelle at de er så "klønete" at de falt i trappa. Men selvsagt er det opp til hver enkelt, og jeg respekterer at alle har sine grenser.

Ekspander  

Folk er på jobb for å gjøre en jobb. Sjefen har ikke ansatt et helt crew for at du skal trives. Eller er du den "sårbare" brukeren alle jobber rundt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 11.51):

Ekspander  

Problemet er vel ikke det å falle i trappa. Problemet er når grunnlaget er medisinsk å en faktisk ikke ønsker og dele. Da blir man tydeligvis sett på som en raring. 

Hva om han ikke falt i trappa men faren hans banket han? Må han da måtte lyve om å ha falt i en trapp? 

Skal være helt unødvendig å måtte dele private sårbare opplysninger om seg selv fordi man skal bjuda på. Det er ikke slik vi ønsker at arbeidslivet skal være 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 11.53):

Har du en diagnose eller noe? Nå begynner du å sitere alle på nytt med en helt annen tone. Eller drakk du i går?

Lurer oppriktig på de tankeprosessene dine.

Ekspander  

Eller kanskje jeg har evnen til å stille spørsmål, reflektere og se ting fra flere sider? Det var et enkelt spørsmål jeg stilte i går, og dere har svart meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Loboto skrev (På 20.2.2025 den 11.57):

Problemet er vel ikke det å falle i trappa. Problemet er når grunnlaget er medisinsk å en faktisk ikke ønsker og dele. Da blir man tydeligvis sett på som en raring. 

Hva om han ikke falt i trappa men faren hans banket han? Må han da måtte lyve om å ha falt i en trapp? 

Skal være helt unødvendig å måtte dele private sårbare opplysninger om seg selv fordi man skal bjuda på. Det er ikke slik vi ønsker at arbeidslivet skal være 

Ekspander  

Og medisinske diagnoser, blir aldri normaliserte når ingen tørr å dele om sine utfordringer.

Jeg håper at alle som blir banket er så trygg på noen rundt seg at de tørr å fortelle det med en gang. Om det er til kolleger, venner, familie eller naboer. Ingen skal trenge å lyve om at de blir banket! Men den åpenheten oppstår aldri om alt som ikke er perfekt i ens liv skal være privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 12.07):

Og medisinske diagnoser, blir aldri normaliserte når ingen tørr å dele om sine utfordringer.

Jeg håper at alle som blir banket er så trygg på noen rundt seg at de tørr å fortelle det med en gang. Om det er til kolleger, venner, familie eller naboer. Ingen skal trenge å lyve om at de blir banket! Men den åpenheten oppstår aldri om alt som ikke er perfekt i ens liv skal være privat. 

Ekspander  

Nå var det ikke snakk om å dele i fortrolighet.  Her diskuteres det å svare på spørsmål eller informere samtlige kollegaer i felleslunsjen.  

Selvsagt skal ingen trenge å dele problemer med inkontinens,  vold i nære relasjoner eller hemoroider bare fordi du har et behov for at dette skal normaliseres.  

Du må gjerne dele så mye du vil, men andre ønsker ikke det. Og det bør også være greit. 

Anonymkode: 9d62b...62f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 12.19):

Nå var det ikke snakk om å dele i fortrolighet.  Her diskuteres det å svare på spørsmål eller informere samtlige kollegaer i felleslunsjen.  

Selvsagt skal ingen trenge å dele problemer med inkontinens,  vold i nære relasjoner eller hemoroider bare fordi du har et behov for at dette skal normaliseres.  

Du må gjerne dele så mye du vil, men andre ønsker ikke det. Og det bør også være greit. 

Ekspander  

Ja, folk må selvsagt dele så mye de vil, og alt skal ikke deles i plenum. Nå spora det litt av her fra det opprinnelige, fordi mange var så opptatt av at ting skulle få være private. Men kanskje ikke vi skal skjemmes så mye over plagene vi har likevel, når det faktisk er helt normalt.

Blandingsinkontinens med både urge- og stressinkontinens er vanlig. I Norge angir rundt en av fire kvinner at de har urinurinlekkasje. https://nhi.no/sykdommer/nyrerurinveier/urinlekkasje/urinlekkasje-sterk-trang-urge

Én av fem norske kvinner rapporterer å ha blitt voldtatt minst én gang, og halvparten av norske menn oppgir å ha vært utsatt for alvorlig fysisk vold.

Ferske tall viser at 16 prosent av menn og kvinner i Norge har blitt utsatt for fysisk vold fra en partner.

Hemoroider er ikke noe sjeldent noe. Så mange som 1 av 3 personer (!) har det i en eller annen grad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og da takker jeg for meg folkens. Takk for alle svar og innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 12.36):

Ja, folk må selvsagt dele så mye de vil, og alt skal ikke deles i plenum. Nå spora det litt av her fra det opprinnelige, fordi mange var så opptatt av at ting skulle få være private. Men kanskje ikke vi skal skjemmes så mye over plagene vi har likevel, når det faktisk er helt normalt.

Blandingsinkontinens med både urge- og stressinkontinens er vanlig. I Norge angir rundt en av fire kvinner at de har urinurinlekkasje. https://nhi.no/sykdommer/nyrerurinveier/urinlekkasje/urinlekkasje-sterk-trang-urge

Én av fem norske kvinner rapporterer å ha blitt voldtatt minst én gang, og halvparten av norske menn oppgir å ha vært utsatt for alvorlig fysisk vold.

Ferske tall viser at 16 prosent av menn og kvinner i Norge har blitt utsatt for fysisk vold fra en partner.

Hemoroider er ikke noe sjeldent noe. Så mange som 1 av 3 personer (!) har det i en eller annen grad. 

Ekspander  

Jeg har ikke sagt at noe av dette er uvanlig.  Jeg har uttalt at dette ikke hører til på arbeidsplassen blant kollegaer. 

Dette er private anliggende. Del det gjerne med en venn, men vi kollegaer vil egentlig ikke høre om det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei jeg er i familie med har skikkelig gravidmage, hatt det i mange år. Hun har fått gratulasjoner for "graviditeten". Men hun er ikke gravid, har bare veldig stor gravidlignende mage 😅Selv er jeg litt redd for å reise meg for f.eks. gravide på bussen for jeg er så redd for å gå på den smellen og fornærme noen som ikke er gravid. For det ser skikkelig ut som familiemedlemmet mitt er gravid.

Anonymkode: 75efe...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...