Gå til innhold

Tydelig gravid uten å si noe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Million skrev (17 minutter siden):

Sitat fra nettet om den krav til informasjon på arbeidsplassen fra den gravide (til sjefen):

Du plikter ikke å fortelle arbeidsgiveren din at du er gravid før det er noen uker igjen til permisjonen skal starte. Skal du være borte lenger enn 12 uker, og kortere enn ett år, må du gi beskjed minst fire uker før permisjonsstart. Skal du være borte lenger enn ett år, er fristen 12 uker.

Plikter ikke, men både sjefer og andre kollegaer kan fort tenke at det er dårlig gjort å gi de kortest mulig tid til å omrokere på ting fordi du blir borte en stund. Gitt at du har en jobb der det faktisk merkes at du er borte, da. Slett ikke alle jobber er sånn...

Anonymkode: 22362...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er bare vant til at når det blir såpass synlig, så har kolleger tidligere kommet med en "Hey, jeg er gravid, hvis dere lurte. 6 måneder på vei, så vet dere det." Ikke noe mer enn det vi kolleger trenger å vite.  

Anonymkode: de127...042

Så du trenger at folk påpeker ting som er fullstendig åpenbart og synlig for deg? 

Anonymkode: 0eac6...a32

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er bare vant til at når det blir såpass synlig, så har kolleger tidligere kommet med en "Hey, jeg er gravid, hvis dere lurte. 6 måneder på vei, så vet dere det." Ikke noe mer enn det vi kolleger trenger å vite.  

Du ser hun er gravid, men har et behov for at hun sier det? Why?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har en kollega som er tydelig gravid (må være minst 5-6 måneder på vei, kanskje mer), men som ikke forteller noe til oss på arbeidsplassen. En kollega gratulerte henne en dag, men hun takket bare og fortalte ikke noe mer. Bare jeg som synes dette er litt spesielt? Her snakker vi ei dame på 30+.

Kanskje hun har glemt hvem hun har sagt det til, og tror du/alle vet det? 
Eller er redd for at dere skal synes det er et kjedelig samtaleemne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kanskje ikke lyst på stadige spørsmål om graviditeten, da? Eller høre om kollegaers tidligere svangerskap og fødsler.

Anonymkode: 930ad...729

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du trenger at folk påpeker ting som er fullstendig åpenbart og synlig for deg? 

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Du ser hun er gravid, men har et behov for at hun sier det? Why?

Tror folk føler det er veldig unaturlig at  vi ikke vet når hun skal ut i permisjon når det tydelig ikke er lenge igjen, så nå snakkes det "om" dette av mange. Vi jobber med veldig sårbare brukere. Jeg er ikke en av de som er med å drar sladderen, men når folk blir så private er det dessverre slik på en arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loboto skrev (34 minutter siden):

Graviditet er faktisk privat selvom det er synlig. 

Om du får utslett i ansiktet er det kanskje greit at ikke alle på jobben skal påpeke det?

Det er en privatsak helt til kollegene dine må forholde seg til en ny kollega, eller å overta arbeidsoppgavene dine i et helt år.  Så selvfølgelig lurer folk på når hun skal ha permisjon. Utslett i ansiktet påvirker sannsynligvis ingen andre enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror folk føler det er veldig unaturlig at  vi ikke vet når hun skal ut i permisjon når det tydelig ikke er lenge igjen, så nå snakkes det "om" dette av mange. Vi jobber med veldig sårbare brukere. Jeg er ikke en av de som er med å drar sladderen, men når folk blir så private er det dessverre slik på en arbeidsplass.

Dette er sjefen hennes sin oppgave å firerede og løse. Ikke vær ei slik toxic kjerring som guilt-tripper andre kvinners graviditeter.

Det er også sjefen sin oppgave å slå ned på oppførselen til dere andre. Bruk mer tidvpå de sårbare brukerene deres enn å sladre om andre tilsatte. For mange er det ubehagelig å være gravid. Sjefen instruerer dere nok om det er noe som påvirker dere.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en privatsak helt til kollegene dine må forholde seg til en ny kollega, eller å overta arbeidsoppgavene dine i et helt år.  Så selvfølgelig lurer folk på når hun skal ha permisjon. Utslett i ansiktet påvirker sannsynligvis ingen andre enn deg selv.

Men det er uansett sjefen sitt bord.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sjefen hennes sin oppgave å firerede og løse. Ikke vær ei slik toxic kjerring som guilt-tripper andre kvinners graviditeter.

Det er også sjefen sin oppgave å slå ned på oppførselen til dere andre. Bruk mer tidvpå de sårbare brukerene deres enn å sladre om andre tilsatte. For mange er det ubehagelig å være gravid. Sjefen instruerer dere nok om det er noe som påvirker dere.

På denne arbeidsplassen er dessverre sjefen veldig fraværende og dårlig til å planlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne arbeidsplassen er dessverre sjefen veldig fraværende og dårlig til å planlegge.

Så da legger dere ansvaret på ei gravid dame? Så lenge hun informerer så blir arbeidsplassen super?

I HI i spør du om den gravide er spesiell. Din logikk, forventning og måten du ror for å unnskylde egen oppførsel gjør at DU er jævlig spesiell.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Gravide kvinner er noe av det styggeste jeg ser...

Herregud 

Anonymkode: f9da8...232

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da legger dere ansvaret på ei gravid dame? Så lenge hun informerer så blir arbeidsplassen super?

I HI i spør du om den gravide er spesiell. Din logikk, forventning og måten du ror for å unnskylde egen oppførsel gjør at DU er jævlig spesiell.

Folk kan mene det de vil om at det er en privatsak. Vi er en liten arbeidsplass, og det er utrolig kleint når har møter og planlegger fremover, og hun sitter der og det virker som hun later som at hun skal være med på det som blir planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener kollegaen din har meldeplikt til dere andre?

Anonymkode: f6a95...2b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener kollegaen din har meldeplikt til dere andre?

Om at hun blir borte om 2-3 mnd og det neste året? Synes det er naturlig ja, men etter at KG har talt skjønner jeg at det bare er oss kolleger på  arbeidsplassen som er rare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. det er utrolig kleint når har møter og planlegger fremover, og hun sitter der og det virker som hun later som at hun skal være med på det som blir planlagt.

Hun må jo vite hva hun skal si videre til vikaren uansett.

Anonymkode: f9da8...232

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om at hun blir borte om 2-3 mnd og det neste året? Synes det er naturlig ja, men etter at KG har talt skjønner jeg at det bare er oss kolleger på  arbeidsplassen som er rare.

Japp det er dere.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk kan mene det de vil om at det er en privatsak. Vi er en liten arbeidsplass, og det er utrolig kleint når har møter og planlegger fremover, og hun sitter der og det virker som hun later som at hun skal være med på det som blir planlagt.

Hva vet du egentlig om planene hennes? Jeg er selv en sånn 30+ som ikke gidder å brette ut om min helse til kollegaer. Er gravid i uke 20 og har kun fortalt mine nærmeste ledere.

Dette er mitt andre barn og svangerskapet er liksom ikke like «spennende» å snakke om som første gang. Det er en privatsak og jeg orker faktisk ikke alle spørsmålene - og ja, folk behandler gravide som allemannseie og forventer svar på alt fra hemoroider til navnevalg (og har gjerne sterke meninger i tillegg). 

Jeg vet at det er begynner å bli synlig og at folk snakker, men at jeg legger planer på jobb for høsten selv om jeg har termin til sommeren skal ingen ta fra meg, for jeg skal kun ha mammakvoten, hvilket vil si at jeg blir borte i sommer (når det uansett er svært lav aktivitet på kontoret) og starten av høsten. Så jo, jeg skal delta på jobb rimelig snart selv om jeg har stor mage.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hun sagt hun skal ha perm et år, eller er dette noe dere antar

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men herregud, skjønner du ikke at det er ikke din eller kollegaers sak. Hun skal vel ikke måtte ta hensyn til om dere lurer på om eller når dere får ny kollega. Det er kun mellom henne og leder. Makan!

Anonymkode: 35509...486

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...