Gå til innhold

Tydelig gravid uten å si noe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som er tydelig gravid (må være minst 5-6 måneder på vei, kanskje mer), men som ikke forteller noe til oss på arbeidsplassen. En kollega gratulerte henne en dag, men hun takket bare og fortalte ikke noe mer. Bare jeg som synes dette er litt spesielt? Her snakker vi ei dame på 30+.

Anonymkode: de127...042

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok? 
hun syns vel ikke det er noe å prate om da? 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 6ede6...39d

• Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det finnes folk som er veldig private av seg. Det finnes også mange som har opplevd traumer rundt fødsel, eller sett dette på nært hold i familie og venner. Videre har du noen med angst rundt fødsel og graviditet som helst ikke vil snakke om det. Så har du andre som blir kvalm av at andre skal poengtere deres graviditet fordi det har assosiasjoner til at hun har hatt sex. Det kan komme av overgrep i barndom eller annet. Så har du de som ikke har noe ønske om å dele noe av sitt privatliv med kollegaer.

Konklusjon: det finnes hundre årsaker til potensielle grunner. Det beste er å alltid anta at folk har en grunn til at de velger å gjøre som de gjøre, og revurdere dersom man tar det personlig. Andres valg for sine liv er faktisk aldri noe vi burde ta personlig.

Anonymkode: 67d4c...d3c

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra nettet om den krav til informasjon på arbeidsplassen fra den gravide (til sjefen):

Du plikter ikke å fortelle arbeidsgiveren din at du er gravid før det er noen uker igjen til permisjonen skal starte. Skal du være borte lenger enn 12 uker, og kortere enn ett år, må du gi beskjed minst fire uker før permisjonsstart. Skal du være borte lenger enn ett år, er fristen 12 uker.

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 uker på vei og skal det til arbeidsplassen min nå. Vil ikke miste muligheter og bli tatt av prosjekter... skal bare ta 9 uker perm i første omgang, så da er det innafor regelverket.  

Anonymkode: c1985...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har en kollega som er tydelig gravid (må være minst 5-6 måneder på vei, kanskje mer), men som ikke forteller noe til oss på arbeidsplassen. En kollega gratulerte henne en dag, men hun takket bare og fortalte ikke noe mer. Bare jeg som synes dette er litt spesielt? Her snakker vi ei dame på 30+.

Fra noen som mistet to barn langt på vei i svangerskapet. La dama i fred, du må ha bedre ting å ta deg til.

Anonymkode: 831e3...9f9

• Liker 8
  • Hjerte 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i litt samme situasjon med nr 3. Fortalte en del om det på jobben, men tenkte at folk seg det vel selv etter hvert. Barnet var ikke planlagt og det tok litt tid før jeg vente meg til at vi skulle ha tre. I tillegg var jeg veldig sliten, så jeg boblet ikke over av entusiasme og var ikke så sosial på jobb. Det må ha virket rart for noen at jeg ikke sa noe.

Anonymkode: 8d728...153

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet eks enkelte kan ha mistet på slutten av svangerskapet eller ved fødsel. For en del av dem så sliter ofte med å kjenne glede osv ved svangerskapet,  de går ofte redde for at det samme ska skje igjen

Anonymkode: 207cc...16d

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er faktisk privat selvom det er synlig. 

Om du får utslett i ansiktet er det kanskje greit at ikke alle på jobben skal påpeke det?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er et tøft svangerskap både fysisk og psykisk. Hun har ikke plikt å informere dere som kollegaer så lenge hun kan gjøre jobben sin. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er 30 uker på vei og skal det til arbeidsplassen min nå. Vil ikke miste muligheter og bli tatt av prosjekter... skal bare ta 9 uker perm i første omgang, så da er det innafor regelverket.  

Imponert over at du har greid å skjule en voksende mage såpass lenge. Jeg var like tynn som vanlig da jeg var gravid, la nesten ikke på meg i det hele tatt og behøvde ikke bruke "mammaklær", men en ganske utstående kulemage fikk jeg etterhvert!

Anonymkode: 8d1ea...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får vel være hennes sak? Gidder ikke å prate om graviditet på jobb noe mer enn jeg må jeg heller.

Anonymkode: 3109b...74f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare jeg som synes dette er litt spesielt?

Ja. 

Anonymkode: 47d32...9f0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor mener du at hennes fokus i graviditeten burde være på hennes kollegaer?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen vet det vel og ser det selv. Er ikke slik at man trenger å lage en happening på jobben for å fortelle. Nå ser du jo det, vet det og har gratulert. Trenger ikke å være mer avansert enn det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke pliktig til å opplyse kollegaer om det. Men sjef eventuelt HR/arbeidsgiver innenfor hva som er krav.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Imponert over at du har greid å skjule en voksende mage såpass lenge. Jeg var like tynn som vanlig da jeg var gravid, la nesten ikke på meg i det hele tatt og behøvde ikke bruke "mammaklær", men en ganske utstående kulemage fikk jeg etterhvert!

Anonymkode: 8d1ea...c63

Mulig det synes, men jeg er høy og stilen min er ganske sånn at jeg bruker store dongeriskjorter og flagrende bukser.. også er det første de siste par ukene jeg føler selv ar det har kommet en liten mage.. mulig alle ser det men ikke tørr spørre, det driver jeg litt i kjenner jeg😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det samme med min første. For meg var det ikke naturlig å si det til andre enn mine 2 nærmeste kolleger, så når resten oppdaget kulen da jeg slutta med hjemmekontor etter covid ble de ganske overrasket over hvorfor jeg ikke omtrent hadde en ... "offentliggjøring"? Jeg er tidenes mest anonyme og private person så det fikk de bare tåle. Det er min egen sak å bære fram et barn :)

Anonymkode: fea1c...2ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt i det hele tatt. Gravide kvinner er noe av det styggeste jeg ser, hater å gå gravid selv men det er et nødvendig onde for å få barna man ønsker seg. Har selv en kollega som tenker som meg. Hun får ikke lagt igjen magen hjemme så vi bare overser det faktum at hun er gravid.

At du tror folk har opplysningsplikt og fortellerplikt til ei tilfeldig dame på jobb er spesielt av DEG.

Anonymkode: 0eac6...a32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (1 minutt siden):

Hvorfor mener du at hennes fokus i graviditeten burde være på hennes kollegaer?

Er bare vant til at når det blir såpass synlig, så har kolleger tidligere kommet med en "Hey, jeg er gravid, hvis dere lurte. 6 måneder på vei, så vet dere det." Ikke noe mer enn det vi kolleger trenger å vite.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...