Gå til innhold

Redd for at barnet mitt skal bli overvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

det viktigste for meg er å ikke gjøre som foreldrene mine, som ga meg et komplisert forhold til mat(det, pluss mobbing i skole(. Ved å komme med kommentarer, overdreven fokus på dårlig mat og for lite variasjon i kosten..

Dette

Det virker som du ts har litt anstrengt forhold til vekten. Siden du begynner å tenkte på om du må begynne å slanke en på 4 mnd...og ar du bør mobbet på skolen.

Pass på at du ikke overfører dine tanker og bekymringer til ditt barn når det blir større. At du ikke kommentere vekt og hva er barn ikke kan spise etc...et barn og voksne kan spise hva de vil..men i mengder. Og eks holde sukker vekk fra barna vil bare føre til at de kanskje sniker mat og godteri, at de ikke klarer å holde igjen når de er i bursdag etc.

Barn vil bli så mye mer aktive når de begynner i barnehagen. Spis og kos dere

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også sånn beskjed fra helsepersonell når jentungen var baby. Allerede fra 6 uker(!), og hele veien fram til 5-6mnd. Dette var (heldigvis?) ikke mitt første barn, samt at jeg har utdanning innen helse/kosthold sjøl, så jeg stresset ikke med det. Men blir frustrert over at helsefolk kan gjøre sånt!! Jeg fikk beskjed om å ikke la jentungen amme så lenge ho ville, og hvis jeg ikke gjorde det kom ho til å slite med å bevege/utvikle seg normalt, og være sent ute med å gå osv! Er jo helt horribelt å si noe sånt til noen som kun fullammer! Jeg stolte fult og helt på kroppen/melka mi og lot ho spise seg mett! Til info gikk ho allerede som 10mnd og har vært høyt og lavt siden! Er nå 11år og ei aktiv normal jente😍

Anonymkode: 02f40...2f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så påstår folk at fettfrykt ikke finnes. Her har vi en mor som lurer på om hun må slanke SPEDBARNET sitt. 

Anonymkode: 3cf45...534

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som mange, at man ikke kan overspise på morsmelk. Men det kan man. Jenta mi var stor som baby, stor nå som 10åring. De andre var jeg mer bevisst med, og hadde lært mer. De er normalvektige. 

Anonymkode: 19ff5...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

TS, jeg synes det er bra du reflekterer og ta til deg tipset over her om at trøst/kos ikke trenger være mat. 

Mitt barn forble overvektig og måtte slankes i slutten av barnehagen. Greit å få det gjort før skolen. 

Anonymkode: 9c232...f8c

Ditt fullammede spedbarn? 

Man kan ikke overfore et fullammet spedbarn, det er fysiologisk umulig. I ditt tilfelle var det kostholdet hn fikk utenom evt morsmelk som var problemet, ikke morsmelken. 

Anonymkode: ab7cb...d82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

https://nhi.no/familie/barn/viktig-a-forebygge-fedme-fra-livet-starter

Hva tenker du om det som står her fra NHI da? Hvis de ikke kan overspise seg på morsmelk, hva betyr så dette: 

"Den andre studien har sett på sammenhengen mellom vektøkning i ulike perioder av barnets første leveår og senere fettmasse2. Her konkluderer forfatterne med at en større vektøkning i de første seks månedene av livet, er sterkest forbundet med senere økt fettmasse. I forbindelse med vektøkning i andre halvdel av det første leveåret ser man ikke denne sammenhengen. Forfatterne foreslår at i de tilfellene man ser at barna har en veldig rask vektøkning, kan dette gi en mulighet for å sette i gang tiltak som kan redusere senere risiko for fedme."

og: 

"Full breastfeeding for < 3 mo compared with ≥3 mo may be associated with rapid growth in early childhood and body composition in young adulthood. Rapid-growth patterns in early childhood could be a mediating link between infant feeding and long-term obesity risk." 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28659295/

Jeg mener selvsagt ikke man skal slanke barn, men at det kanskje ikke er en så dum idé å forsøke andre ting enn pupp som trøst dersom barnet nettopp har spist. Nå er mitt barn prematurt sånn at vi har nok fått litt andre råd enn det folk med fullbårne barn får, men i alle fall ble vi rådet til å se om barnet kunne trøstes på andre måter enn med puppen fordi hun havnet i en veldig dårlig spiral med å ville ha pupp som trøst som førte til at det ble veldig mye morsmelk og veldig mye luft (hun svelger store mengder luft når hun spiser), som førte til store mengder gulping og luftsmerter og som førte til enda større ønske om å få puppen som trøst. Det ble mye bedre når jeg da ikke stappet puppen i babyen ved hvert lille klynk, og heller fant andre måter å trøste på. 

Merk at jeg ikke sier at man skal begrense maten til et sultent barn, men jeg vet av egen erfaring at et barn kan sutte på hender og gråte etc uten å være sulten, og kanskje babyen bare har vondt i magen hvis babyen spiste et godt måltid og det bare er en liten time siden for eksempel? Mange sier at babyer har ulik gråt ut i fra om babyen er sulten eller har vondt etc, men min har samme gråt for alt selv om hun nå er 3 mnd gammel (dog 1,5 mnd korrigert).

Anonymkode: aab9d...fa9

Hvis babyen svelger luft under amming er det et problem med dietaket, enten forårsaket av dårlig teknikk, eller mest sannsynlig av stramt tunge- og/eller leppebånd. 

Du bør få sjekket dette hos noen med reell kunnskap (helsepersonell kan stort sett ingenting om dette). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg tenkte som mange, at man ikke kan overspise på morsmelk. Men det kan man. Jenta mi var stor som baby, stor nå som 10åring. De andre var jeg mer bevisst med, og hadde lært mer. De er normalvektige. 

Anonymkode: 19ff5...054

Det er jo ikke melken som gjorde henne tykk, ds er det deres feil at hun var tykk som 10 åring 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ditt fullammede spedbarn? 

Man kan ikke overfore et fullammet spedbarn, det er fysiologisk umulig. I ditt tilfelle var det kostholdet hn fikk utenom evt morsmelk som var problemet, ikke morsmelken. 

Det som kan skje, som skjer med en del, er at de ammer barnet hver gang det gråter, uavhengig av om det er det som er årsaken til at barnet gråter. Dette fører til en psykologisk assosiasjon mellom følelser og mat. Som kan bidra til overspising og trøstespising i fremtiden. Men ellers er det fullstendig tullete å tenke at fullamming skulle være et problem, som at vi ikke i bunn er dyr. 

(Dette var som en "ja, og" til ditt innlegg, ikke noe uenig. Frustrasjonen min er mot folk som går rundt og tror at spedbarn skal på skrikekurs og sultes og så videre.) 

Anonymkode: 3cf45...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To gutter her, som begge gikk fra helt gjennomsnittlige ved fødsel til skikkelige boller på kun morsmelk. Når di begynte å bevege seg og strekke seg så ble di igjen «helt gjennomsnittlige». En skal ikke tenke på overvekt når det gjelder baby. Jeg har møtt babyer som var både yngre og større en mine, gigababyer. Di er helt vanlige barn nå i barnehagealder. Ikke bekymre deg. Nyt at barnet legger på seg ❤️ jeg er veldig glad i at vår HS er veldig «oppdatert» og bare syns at all vektøkning er god vektøkning ❤️

Anonymkode: 5b462...f96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn, spesielt den eldste, ble også store på kun fullamming. Den eldste var nesten 10 kg ved 6 mnd. 

Jeg fikk likevel beskjed fra helsestasjonen om at barn regulerer spisingen selv når de får kun morsmelk, og at de skal få mat når de har lyst på.

Her ble ungene slankere helt av seg selv da de begynte å krabbe og gå, så det ble aldri noe problem.

Barna mine er nå tenåringer, har aldri vært overvektige utenom babyperioden. Jeg var selv også en tjukk baby (12 kg da jeg var ett år!), men har alltid vært slank ellers i livet.

Anonymkode: 71366...cc3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...