Gå til innhold

Redd for at barnet mitt skal bli overvektig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

HS har reagert før. De har jo sagt at babyen skal følge sin egen kurve. Babyen min har steget til en ny kurve etter hver måling. Var rett under percentilen da hun ble født, og er på toppen nå når hun bare er 4,5 måned. Alle kaller henne en bolle osv. Lille jenta mi fullammes. 
Ble bedt av HS tidlig om å introdusere smokk slik at hun skulle roe ned på melkekosen. Nå fortsetter hun å fly i været med vekten, men jeg føler av hun spiser med gode og jevne mellomrom. Hun er heller ikke like lenge på brystet som før. 

Jeg stresser sånn med vekten hennes, med tanke på at jeg var er «litt» overvektig barn, og moren min er overvektig. Overvektige gener..

Jeg ble mobbet på barneskolen, og jeg vil virkelig ikke at lille skal bli det. 

Har denne amme-melk-vekten noe å si? Kommer hun til å fortsette å bli overvektig? Jeg prøver nå å introdusere grønnsaker, og styrer litt unna søte smaker fra frukt….  Jeg skal ikke sulte henne, og lar henne die/spise når hun vil.

Anonymkode: 4669a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig...du må slappa av..ditt barn er 4 mnd.... ikke begynt i barnehagen engang. Du kan ikke begynne å tenkte på overvektige nå ...slapp av 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så frustrert over HS som skal gjøre ett problem av dette her. Du fullammer jo! Jeg fikk samme beskjed på HS da jeg fullammet. Ble jo usikker selv, men hadde gode venninner som sa det gikk fint. Min følger sin kurve nå og er ingenting overvektig. Bare godt de har litt ekstra å gå på om hun blir syk. Og hun er jo bare 4,5 måned! Prøv å ikke stress med dette. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler litt din bekymring TS, og vet at forskning viser at rask vektøkning de første levemånedene er knyttet til overvekt når de blir større (men det betyr bare det er økt risiko, ikke at alle blir det!) fordi jeg har også en som har hatt stor vektøkning og har gått fra å være laaangt unna nederste percentil til å være på nederste percentil (helsestasjon korrigerer ikke for prematuritet og bruker ikke prematurkurve). Jeg brukte tid på å forstå at ikke all gråt og andre sultsignaler ikke betyr at hun er sulten (men heller ønske om trøst), og gir smokk og nærhet i stedet for puppen når det bare har gått 1-2 timer siden forrige måltid og ser om det roer henne heller ikke. Det er fordi jeg vet at hun blir sulten ca på minuttet hver 3. Time, og derfor kan jeg mistenke at det er noe annet enn sult når hun gråter før det har gått 3 timer.

Så tenker jeg at man kan ikke gjøre mer enn det, for babyer skal absolutt ikke slankes. 

Anonymkode: aab9d...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sunt for babyer å være romslige når de ammes. Og babyfett sier ingenting om hvorvidt man blir overvektig senere eller ikke. Jeg har en kusine som så ut som en skikkelig Michelinmann som baby, og hun ble syltynn av typen som ikke klarer å legge på seg. En annen kusine var veldig liten, hun lå alltid under kurvene. Hun er nå overvektig. Men dette er helt tilfeldig, og skyldes ikke størrelsen som babyer. 

Anonymkode: 24156...351

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke overspise på morsmelk!! De blir ikke overvektige av det, det går ikke an. Så lenge du fullammer regulerer hun matinntaket selv og får nøyaktig det hun trenger. Amming skal ikke begrenses. "Melkefettet" forsvinner med en gang de blir mobile :) Barn bruker gjerne en stund på å finne "sin" kurve. Hadde det vært en 4-åring som hoppet kurver ofte hadde jeg forstått det, men ikke en liten, fullammet baby.

Stress ned og slapp av, det er en baby. De skal være tjukke :ler: Det jevner seg ut heilt automatisk med mer bevegelse og klatring. 

Anonymkode: 50c9d...bbf

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine har sprengt skalaen når det kommer til å legge på seg det første halve året. jeg bare jattet med og lukket øra. Ungene kan ikke få for mye morsmelk. 
Skikkelig boller begge to! Ingen ting å bli lei seg over eller fornærmet over. Ingen sier det for å være slemme. 

Så fort de begynte å gå(løpe), og strekke seg, så jevnet det seg ut. 

Nå er de to slanke og sunne tenåringer.

Så lenge du sørger for sunn mat og bra med aktivitet når den tiden kommer, så går dette fint. 

Anonymkode: a5b54...878

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg synes det er bra du reflekterer og ta til deg tipset over her om at trøst/kos ikke trenger være mat. 

Mitt barn forble overvektig og måtte slankes i slutten av barnehagen. Greit å få det gjort før skolen. 

Anonymkode: 9c232...f8c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjempestor baby. Sprengte skalaen og laget omtrent ny persentil. Hun var over 12 kg på 6 mnd kontroll. 15 kg på 18 mnd. helt normalvektig i dag, 11 år og 34 kg.

Anonymkode: d0606...3c1

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

TS, jeg synes det er bra du reflekterer og ta til deg tipset over her om at trøst/kos ikke trenger være mat. 

Mitt barn forble overvektig og måtte slankes i slutten av barnehagen. Greit å få det gjort før skolen. 

Men din baby ble ikke overvektige fra melk..og fra 4 mnd...da har du et barn som spiste bare usunt og mye. Ingen barn skal slankes...og iallefall ikke i barnehagen. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Men din baby ble ikke overvektige fra melk..og fra 4 mnd...da har du et barn som spiste bare usunt og mye. Ingen barn skal slankes...og iallefall ikke i barnehagen. 

Jo, noen barn spiser bare mye fra start og må lære metthetsfølelse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, noen barn spiser bare mye fra start og må lære metthetsfølelse. 

Nei...dette er foreldre sine jobb...om et barn 5-6 år er overvektige er der foreldre sine feil. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Nei...dette er foreldre sine jobb...om et barn 5-6 år er overvektige er der foreldre sine feil. 

Ja, noen barn må lære metthet - også kalt slanking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, noen barn må lære metthet - også kalt slanking. 

Nei det er ikke slanke. Der er å gi barn forståelse. Når du er mett..så betyr ikke det at du slanker deg.

Å slanke betyr å spiser mindre. 

Alle kjenner når de er mette..om et barn på 5 år ikke kjenner metthet og ikke kaster opp da er det noe feil.

Oh dette barnet var "feit" når den var 5 år og dens foreldre mente da at barnet måtte slankes. Altså gå ned i vekt...noe du ikke gjør å stoppe når du er mett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å bekymre seg for noe som ikke har skjedd enda. Husk at barn trenger masse næring det første leveåret fordi hjernen utvikler seg i rasende fart. Tenk at du i framtiden skal skape en aktiv hverdag for barnet ditt der hovedærneringen består av sunn og normal mat.

Tåpelig av fagfolk å bekymre seg for overvekt når barnet er fire måneder gammelt. Datapunkt herfra: min yngste hoppa to hakk opp på vektkurven fra nyfødt til tre måneder. Han hang i puppen og gulpa aldri. Var en liten trillrund bolle. Så begynte han å krype, krabbe, gå og løpe - og har siden vært tynn som ei flis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ene barn var rett under 50percentilen da det ble født. Så rett under gjennomsnittet. 

Ved 3mnd var det godt over 98 percentilen, brukte str 80 i bodyer og veide nesten 10 kg. (!)

Heldigvis hadde jeg en godt voksen helsesøster som bare lo og sa at jeg nok ga barnet morsfløte istedenfor morsmelk. Og at så lenge vekta skyldtes amming, så ville det vokse det av seg.  

Det gjorde det også.  

Barnet var smellfeit frem til det begynte å løpe, det var lubbent som 2åring, og helt standard 3åring. Og nå er det et typisk radmagert barn i skolealder. 

Ikke tenk et sekund på om babyen din er for stor. Det går seg til! Og det er bedre at den er lubben enn for tynn, spesielt når den etterhvert begynner å bli småsyk slik babyer blir. 

Det går seg til! ❤️

Anonymkode: 19735...c4b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt aller beste råd er å holde den bekymringen for deg selv. Aldri overdør den til barnet.

Anonymkode: 2ec93...89d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De kan ikke overspise på morsmelk!! De blir ikke overvektige av det, det går ikke an. Så lenge du fullammer regulerer hun matinntaket selv og får nøyaktig det hun trenger. Amming skal ikke begrenses. "Melkefettet" forsvinner med en gang de blir mobile :) Barn bruker gjerne en stund på å finne "sin" kurve. Hadde det vært en 4-åring som hoppet kurver ofte hadde jeg forstått det, men ikke en liten, fullammet baby.

Stress ned og slapp av, det er en baby. De skal være tjukke :ler: Det jevner seg ut heilt automatisk med mer bevegelse og klatring. 

Anonymkode: 50c9d...bbf

https://nhi.no/familie/barn/viktig-a-forebygge-fedme-fra-livet-starter

Hva tenker du om det som står her fra NHI da? Hvis de ikke kan overspise seg på morsmelk, hva betyr så dette: 

"Den andre studien har sett på sammenhengen mellom vektøkning i ulike perioder av barnets første leveår og senere fettmasse2. Her konkluderer forfatterne med at en større vektøkning i de første seks månedene av livet, er sterkest forbundet med senere økt fettmasse. I forbindelse med vektøkning i andre halvdel av det første leveåret ser man ikke denne sammenhengen. Forfatterne foreslår at i de tilfellene man ser at barna har en veldig rask vektøkning, kan dette gi en mulighet for å sette i gang tiltak som kan redusere senere risiko for fedme."

og: 

"Full breastfeeding for < 3 mo compared with ≥3 mo may be associated with rapid growth in early childhood and body composition in young adulthood. Rapid-growth patterns in early childhood could be a mediating link between infant feeding and long-term obesity risk." 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28659295/

Jeg mener selvsagt ikke man skal slanke barn, men at det kanskje ikke er en så dum idé å forsøke andre ting enn pupp som trøst dersom barnet nettopp har spist. Nå er mitt barn prematurt sånn at vi har nok fått litt andre råd enn det folk med fullbårne barn får, men i alle fall ble vi rådet til å se om barnet kunne trøstes på andre måter enn med puppen fordi hun havnet i en veldig dårlig spiral med å ville ha pupp som trøst som førte til at det ble veldig mye morsmelk og veldig mye luft (hun svelger store mengder luft når hun spiser), som førte til store mengder gulping og luftsmerter og som førte til enda større ønske om å få puppen som trøst. Det ble mye bedre når jeg da ikke stappet puppen i babyen ved hvert lille klynk, og heller fant andre måter å trøste på. 

Merk at jeg ikke sier at man skal begrense maten til et sultent barn, men jeg vet av egen erfaring at et barn kan sutte på hender og gråte etc uten å være sulten, og kanskje babyen bare har vondt i magen hvis babyen spiste et godt måltid og det bare er en liten time siden for eksempel? Mange sier at babyer har ulik gråt ut i fra om babyen er sulten eller har vondt etc, men min har samme gråt for alt selv om hun nå er 3 mnd gammel (dog 1,5 mnd korrigert).

Anonymkode: aab9d...fa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby var like bred som høy frem til ett år. Kunne telle åtte valker på armen. Ammet til to år, men fikk annen mat ved siden av fra seks måneder. Vi har ikke «overvektige» gener, men nå er hen 7 år og helt normalvektig.

Introduser melk og vann å drikke (ikke brus/saft) når barnet er større og sørg for gode vaner fra start av så har du gjort mye av grunnarbeidet for en frisk kropp. 

Anonymkode: 1810f...079

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er også overvektig. Det beste du kan gjøre er å ikke tenke på det. Mat er drivstoff for kroppen.

Det går seg til.

Her er eldste lang og tynn, selv om han var trillrund da han ble født. Det viktigste er aktivitet, hvile og næringsrik mat.

yngste er bare to år, foreløpig rund og god. 🥰

det viktigste for meg er å ikke gjøre som foreldrene mine, som ga meg et komplisert forhold til mat(det, pluss mobbing i skole(. Ved å komme med kommentarer, overdreven fokus på dårlig mat og for lite variasjon i kosten..

Anonymkode: 088c6...ce0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...