Gå til innhold

Enda en xc40 har kjørt på egen hånd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til orientering kan slikt (nesten) skje med andre merker, her en MG ZS EV som ikke lot seg stoppe bare ved å trykke på bremsen: https://www.fleetnews.co.uk/news/motorist-drives-into-police-van-to-stop-his-car-after-brakes-fail

Siden jeg kjører en slik bil selv er denne saken av spesiell interesse for meg. Håper jeg ikke kommer ut for det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

en til: 

xc40

Anonymkode: 3eebb...678

Ja nå begynner det å bli endel slike saker med SAMME biltype/modell/merke. At det har noen som helst annen årsak enn en periodisk teknisk feil må vel selv politiet og svv snart mene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Al Bundy skrev (1 time siden):

Ja nå begynner det å bli endel slike saker med SAMME biltype/modell/merke. At det har noen som helst annen årsak enn en periodisk teknisk feil må vel selv politiet og svv snart mene...

Du har aldri vert i nærheten av gamle folk som gir full gass, og all justering på hastighet med clutchen, da kan man bare tenke seg hvordan det går når det er full kraft med èn gang på en elbil. Så nei det tullet du bedriver med er null verdt å tro på!

Anonymkode: ffc24...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

kjent problem med volvo

Anonymkode: e9389...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 16.21):

en til: 

xc40

Anonymkode: 3eebb...678

Det er ikke en til men samme Bente som er nevnt tidligere. 

Dessverre, ser jeg et annet mønster med engang, et mønster som dessverre kan vitne mot sjåførene og ikke teknisk feil på bilen. Sjekk ut alle sjåfører i alle disse Volvo xc40 saker, de er alle over 60 år gamle. Dette er også muligens første elbil de kjører. Reaksjonstid er ikke den kjappeste lenger og teknisk kompetanse er absolutt ikke der, for å kunne sette bilen i "chill" mode (der den ikke aksepterer så fort). 

Anonymkode: 3ff45...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 21.13):

Flere Teslaer har også "kjørt selv". Har vist seg hittil at det alltid har vært sjåføren som trykker feil av gass og brems.

Anonymkode: b6b4c...4a3

I Sandvika så var det ikke gass/brems feil/misforståelse.  Feilen var at signal om full gass ble gitt i det hele tatt. Om dette signalet kom fra en fot eller om det var elektronisk tror jeg ikke man kan vite. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 21.32):

Hvorfor var ikke dette en stor sak med bensin- og dieselbiler tidligere?

Anonymkode: 2543b...e4a

Selv med gassen helt inn er det umulig å aksellere like fort, og det var også umulig å få gasspedalen helt inn pga en elektrisk feil. Med gassen helt inn på en bensinbil så rekker man å få bort foten lenge før hastigheten blir så høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Bundy skrev (På 23.2.2025 den 10.00):

Det vites IKKE om bilen har kjørt av seg selv eller ikke. At det ikke er funnet noen feil i etterkant betyr IKKE at det ikke har vært en feil der. Det kalles periodisk feil. Det er også kun i amerikanske hollywoodproduksjoner at en feil alltid blir funnet i etterkat, i det virkelige liv kan en feil dukke opp, forsvinne og ingen logger viser noe som helst i etterkant.

Bra innspill.

Den vanligste typen periodisk feil slik jeg har forstått det er at materiale utvider seg pga varme eller fuktighet og at det følgelig oppstår eller går bort elektrisk kontakt. Disse forholdene som periodisk feil oppstår under er veldig vanskelig å framkalle under feilsøkning.

Slik jeg har forstått det var feilen i Sandvika at elektronisk bestilling på full gass ble gitt, enten av en elektronisk feil, eller av fot på gassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 2.3.2025 den 17.39):

Det er ikke en til men samme Bente som er nevnt tidligere. 

Dessverre, ser jeg et annet mønster med engang, et mønster som dessverre kan vitne mot sjåførene og ikke teknisk feil på bilen. Sjekk ut alle sjåfører i alle disse Volvo xc40 saker, de er alle over 60 år gamle. Dette er også muligens første elbil de kjører. Reaksjonstid er ikke den kjappeste lenger og teknisk kompetanse er absolutt ikke der, for å kunne sette bilen i "chill" mode (der den ikke aksepterer så fort). 

Anonymkode: 3ff45...d82

Hva er det du tenker er problematisk med xc40 for folk over 60 da? Hva er det med spesielt xc40 de ikke forstår, men som er enkelt med andre elbiler?

Anonymkode: 2543b...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er det du tenker er problematisk med xc40 for folk over 60 da? Hva er det med spesielt xc40 de ikke forstår, men som er enkelt med andre elbiler?

Anonymkode: 2543b...e4a

Ikke meg du siterte men...

Hvilken elbil kjøper personer over 60 år? Volvo XC40. Snittalderen på kjøperne er 61 år, som er den høyeste snittalderen sammenlignet med alle elbil modeller.

Kilde: https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

Endret av what_no2000
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er mystisk og får meg til å tenke på  elektrisk feil er at gasspådraget var 100% fra første millisekund eller noe sånt. Det som skjedde var at sjåføren  (p-hus Sandvika) klatret over fra passasjersiden . Dere som har Volvo XC 40, er dere villig til å teste om det er naturlig å lande med fullt trykk på gassen ved slik  overklatring? Og kan slik testing gjøres uten risiko, er det f.eks slik at bilen ikke starter dersom nøkkelen ikke er inne i bilen eller på sjåføren?

Jeg lurer  også på om det i det hele tatt er mulig å sparke gasspedalen så hardt og fort inn at umiddelbart signal om full gass blir gitt. Foten må jo ha beveget seg noen centimeter i løpet av inntrykket, og da skulle det jo ha vært en viss treghet? Ingen klarer å bevege en fot f.eks.  5 cm på 0,00, sannsynligvis tar det minst 0,02 sekunder. (Dette vet jeg ikke, og man trenger presisjonsverktøy for å måle det).

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
I Grosny skrev (På 6.3.2025 den 22.58):

I Sandvika så var det ikke gass/brems feil/misforståelse.  Feilen var at signal om full gass ble gitt i det hele tatt. Om dette signalet kom fra en fot eller om det var elektronisk tror jeg ikke man kan vite. 

Det ble ikke funnet feil på bilen i Sandvika-ulykken. Da sitter man igjen med førerfeil.

Så mye rart folk klarer å gjøre i bil undrer det meg slettes ikke 😅😱😱

Anonymkode: e0648...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ble ikke funnet feil på bilen i Sandvika-ulykken. Da sitter man igjen med førerfeil.

Så mye rart folk klarer å gjøre i bil undrer det meg slettes ikke 😅😱😱

Anonymkode: e0648...720

Det ble ikke funnet førerfeil heller, så da er det påstand mot påstand. Jeg lurer fortsatt på om dette 100% pedalen rett inn på 0,0 gasspådraget faktisk var rett inn til bunns på 0,0 og på om det er fysisk mulig for en halvgammel mann å få den pedalen inn så kjapt. Kanskje ikke engang Jackie Chan kunne ha klart det?

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
what_no2000 skrev (11 timer siden):

Ikke meg du siterte men...

Hvilken elbil kjøper personer over 60 år? Volvo XC40. Snittalderen på kjøperne er 61 år, som er den høyeste snittalderen sammenlignet med alle elbil modeller.

Kilde: https://www.bilbransje24.no/nyheter/516465

Det må jo være superinteressant å finne ut hva det er trege pensjonister  gjør med xc40 som gir full speed på gasspedalen i løpet av millisekunder helt til bilen stopper i en hindring lenge etterpå. Hva er det som gjør at alle disse pensjonistene tviholder på at riktig måte å stoppe et kjøretøy i full fart er å trå gassen i bånn og holde den der? Etter kanskje 40-50 år bak rattet er det en kollektiv melt-down for pensjonister som kjører xc40. Det må da være veldig viktig å finne ut hvorfor dette skjer med AKKURAT denne bilen.

Anonymkode: 2543b...e4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må jo være superinteressant å finne ut hva det er trege pensjonister  gjør med xc40 som gir full speed på gasspedalen i løpet av millisekunder helt til bilen stopper i en hindring lenge etterpå. Hva er det som gjør at alle disse pensjonistene tviholder på at riktig måte å stoppe et kjøretøy i full fart er å trå gassen i bånn og holde den der? Etter kanskje 40-50 år bak rattet er det en kollektiv melt-down for pensjonister som kjører xc40. Det må da være veldig viktig å finne ut hvorfor dette skjer med AKKURAT denne bilen.

Anonymkode: 2543b...e4a

Det jeg forsøkte å formidle med innlegget mitt var at Volvo XC40 er den elbil som er mest kjøpt av eldre bileiere. Da er det ikke så rart hvis typiske "eldre ulykker med elbil" skjer med Volvo XC40. Hadde f.eks like mange eldre kjørt Volvo XC40 og Tesla Model 3, og disse ulykkene ikke var likt fordelt mellom modellene, ja da kunne man stilt spørsmålet om hvorfor det skjer med akkurat den modellen. Men hvis f.eks 9 av 10 eldre elbil eiere kjører en bestemt elbil modell, og 9 av 10 av disse ulykkene skjer med denne bestemte modellen, da er det ingen korrelasjon mellom modellen og ulykken.

Tilsvarende vil nok mange "eldre ulykker" skje med bensinbilen Toyota Yaris, der snittalderen for kjøperne er 68 år. Det betyr ikke nødvendigvis at det er noe feil med Toyota Yaris.

Endret av what_no2000
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
what_no2000 skrev (1 time siden):

Det jeg forsøkte å formidle med innlegget mitt var at Volvo XC40 er den elbil som er mest kjøpt av eldre bileiere. Da er det ikke så rart hvis typiske "eldre ulykker med elbil" skjer med Volvo XC40. Hadde f.eks like mange eldre kjørt Volvo XC40 og Tesla Model 3, og disse ulykkene ikke var likt fordelt mellom modellene, ja da kunne man stilt spørsmålet om hvorfor det skjer med akkurat den modellen. Men hvis f.eks 9 av 10 eldre elbil eiere kjører en bestemt elbil modell, og 9 av 10 av disse ulykkene skjer med denne bestemte modellen, da er det ingen korrelasjon mellom modellen og ulykken.

Tilsvarende vil nok mange "eldre ulykker" skje med bensinbilen Toyota Yaris, der snittalderen for kjøperne er 68 år. Det betyr ikke nødvendigvis at det er noe feil med Toyota Yaris.

Ja, og uten noen forklaring på hvorfor dette skal ha en sammenheng så er jo oppdagelsen din helt verdiløs. Omtrent på nivå med den klassiske med at 9 av 10 som omkommer i trafikkulykker drikker kaffe, så da må man forby kaffe.

Anonymkode: 2543b...e4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og uten noen forklaring på hvorfor dette skal ha en sammenheng så er jo oppdagelsen din helt verdiløs. Omtrent på nivå med den klassiske med at 9 av 10 som omkommer i trafikkulykker drikker kaffe, så da må man forby kaffe.

Anonymkode: 2543b...e4a

Men her understøtter du jo poenget mitt helt perfekt.

Som du selv sier hvis f.eks 9 av 10 eldre førere involvert i trafikkulykker med elbiler drikker kaffe, og 9 av 10 eldre førerer av elbiler generelt drikker kaffe så er det ingen sammenheng mellom elbil ulykken og kaffedrikkingen. Da er det forventet at 9 av 10 førere av ulykkesbiler er kaffedrikkere.

Tilsvarende hvis f.eks 9 av 10 eldre førere i elbil trafikkulykker kjører Volvo XC40, og 9 av 10 eldre elbil førere generelt kjører Volvo XC40, så er det heller ikke nødvendigvis en sammenheng mellom ulykken og Volvo XC40.

Det er du som mener at eldre (kaffedrikkende og) Volvo XC40 kjørende er spesielt utsatt for ulykker av denne typen, da er du du som må vise at at det antallet er større enn forventet i forhold til hvor mange eldre som (drikker kaffe og) kjører Volvo XC40.

Det som hvertfall er dokumentert er at det er eldre bilførere som er mest utsatt for alvorlig skadde og død uavhengig om de drikker kaffe eller kjører Volvo XC40: https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/aktuelt/nasjonalt/eldre-i-trafikken-okt-risiko-for-a-bli-drept-eller-hardt-skadd/

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Nok en XC40 har tatt av på egen hånd, nå på Romerike:

https://www.rb.no/bilen-henger-utenfor-kant-forer-kommer-seg-ikke-ut/s/5-43-2435907

Sjåføren har forklart til politiet at bilen plutselig skjøt fart av seg selv.

Alder på sjåføren er ukjent, men hvis h*n er over 60 år er det førerfeil i følge ekspertene på KG.

 

Anonymkode: 2543b...e4a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...