Gå til innhold

Enda en xc40 har kjørt på egen hånd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor var ikke dette en stor sak med bensin- og dieselbiler tidligere?

Anonymkode: 2543b...e4a

Som andre har sagt, det har alltid vært en "stor sak". Gummimattene ved førersetet i alle biler har kroker etter Toyota-saken, f.eks.

Dette kom i hovedsak med at biler fikk automatiske girkasser, først i USA, så hos oss. Også den generelle fordummingen av befolkningen som startet i USA og som har nådd vår del av verden som en stor bølge av skjermavhengige zombier spiller en rolle her. Folk som spiser mye sukker og ultraprosessert dritt har gjerne ikke den tilstedeværelsen og hjernekapasiteten til å reagere "rett" når uhellet først er ute; altså å bremse, gå ut av gir osv.

Anonymkode: f9007...530

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som andre har sagt, det har alltid vært en "stor sak". Gummimattene ved førersetet i alle biler har kroker etter Toyota-saken, f.eks.

Alle biler? På min model 3 er det bare noen små borrelås rundinger, og noen pigger under matta. Men den er jo formstøpt plastikk så det skal nok mye til for at den skulle ha sklidd opp selv uten disse elementene. Stoffmattene den kommer med orginalt derimot trenger absolutt borrelås rundingene.

Men på en Ford Mondeo jeg hadde som kjøreskolebil hadde kjørelæreren kjøpt nye matter akkurat den dagen jeg hadde oppkjøring... så jeg startet oppkjøringen med å kvele bilen 5 ganger fordi matta hang seg opp i clutsjen...  heldigvis kunne ikke sensoren trekke poeng for dårlig giring, ol.

Anonymkode: e3ab3...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle prøver å bygge noe idiotsikkert - dessverre blir det født en større idiot hver dag. Idiocrazy.

Anonymkode: b6b4c...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Haha, du velger å se bort ifra det jeg skriver ser jeg. Du er antakeligvis inneforstått med at det finnes ekstreme mengder artikler der ute om lignende saker på diesel- og bensinbiler. 

Men ok. Merk at mange av tilfellene fra eldre saker ikke lenger finnes på NHTSA. Antar du vet hva NHTSA er siden du har så mye kunnskap her. Legger ved fungere linker på noen av tilfellene, men du kunne ha funnet ut av dette ved et par enkle google søk - stusser på at du ikke undersøker dette på egenhånd når du tydeligvis er engasjert i saken. Ønsker du ikke å få mer kunnskap om denne feilen på flere typer biler? Eller er du kun interessert i Volvo siden det er en elbil? Hva ønsker du å oppnå?

Fra 1982 til 1987 var det mange Audi 5000s i USA på grunn av problemet. 700+ ulykker og 6 dødsfall. På denne tiden undersøkte NHTSA 50+ bilmodeller for lignende feil.

https://www.nytimes.com/1988/07/24/business/a-hard-sell-for-audi.html?scp=14&sq=audi sudden acceleration&st=cse

1997: Plutselig akselerasjon på Cherokees og Grand Cherokees ble rapportert. 

https://web.archive.org/web/20201023021131/https://sites.google.com/site/jeepgrandcherokeesua/

Fra 1986 til 1988 ble det rapportert om lignende feil på Honda Accords, pga en VSC component. 

I 2000 ble det rapportert om flere Ford Explorers i Storbritannia som opplevde plutselig akselerasjon. Ble også det i 2009.

https://web.archive.org/web/20090623050304/http://www.antony-anderson.com/cruise/5-sa.htm

Fra 2002 til 2011 tilakekalte Toyota rundt 10 millioner biler på grunn av lignende problemer. I størte hovedsak skyldes dette at gasspedalen satte seg fast i gulvmatten (noe som også har vært ganske vanlig). Ble også rapporter om lignende problem på Toyota Avalon uten gulvmatten til stede. 

https://www.caranddriver.com/features/a15125313/its-all-your-fault-the-dot-renders-its-verdict-on-toyotas-unintended-acceleration-scare-feature/

I 2015 - 2019 var de tmange klager på Mitsubishi Challenger/Montero sport på lignende problemer. Det ble dog ikke funnet noen åpenbare feil, og Mitsubishi tilbød alle kunder en gratis inspekjson. 

https://web.archive.org/web/20170901111229/http://www.sunstar.com.ph/davao/business/2016/01/04/have-montero-sport-checked-free-dti-449940

Uansett, jeg benekter ikke at Volvo XC40 har hatt problemer med dette, de har tross alt tilbakekalt biler av 2021 og 2022 modeller pga dette, men dette er altså hybridversjonen. Virker som om dette skyldes ledningsnettet, samt muligens pedal sensor. Gjaldt over 5000 biler. Gjaldt for øvrig ikke bare plutselig akselerasjon, men også ingen akselerasjon, dårlig respons, etc. I denne recallen så kan det nevnes at sikkerhetssystemer i bilen gjorde at man kunne stoppe den. 

Litt teit av meg å bruke tid på dette siden du ikke kommer til å lese alt eller sjekke ting selv, og bare ignorere det meste, men sånn er livet. 

Anonymkode: db1a1...59f

Hvorfor er du så nedlatende? Har du problemer med oppføre deg i debatter generelt? Mener du jeg skal fortsette på samme nivå som deg? Ellers takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det begynner å bli mange eksempler på at Volvo xc40 tar av for full speed på egen hånd. Ref motor.no i dag. 

Felles for undersøkelsene hos Volvo er at det ikke er noen feil og at brukeren har trykket inn gasspedalen. 

Er det ikke litt pussig at alle disse sakene kun gjelder Volvo xc40? Ringer det ingen bjeller hos Volvo? Ser vi snart at Volvo tvinges til å ta tilbake bilene og returnere pengene?

Dette gjelder  en Volvo modell. Og det gjelder biler produsert over en toårs periode.

Jeg husker ikke nøyaktig hva, men det er noen deler som har rustet og derfor skjer denne feilen, på et lite antall biler. 

Se på hvor mange biler Volvo har produser og hvor lite antall av disse bilene det har vært problemer med, da.Ja, det er ille at det skjer med de bilene det har skjedd med,,og det skulle ikke skjedd. Ingen skriker opp om lignende feil fra Tesla, eller andre bilmerker. Hvorfor?

Anonymkode: b3b02...573

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Bremselysene lyste nå ivrig på Teslaens ferd gjennom en uteservering før den stoppet i Narvesen i Bergen….

Anonymkode: ec23a...4bd

Det var nok heeeelt sikkert fordi føreren holdt gassen og bremsen inne samtidig. Bare vent, kommer nok en (bort)forklaring på dette også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var nok heeeelt sikkert fordi føreren holdt gassen og bremsen inne samtidig. Bare vent, kommer nok en (bort)forklaring på dette også.

Bremsen skal overstyre gassen. Dessuten skal bremsen på alle moderne biler være sterk nok til å holde igjen motoren på fullt pådrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

'Kjørte på egen hånd' er noe annet enn 'kjørte på egenhånd' 😆

Skal godt gjøres å kjøre på egen hånd. Jeg klikket for å lese hvordan det gikk an

Anonymkode: 665b6...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er du så nedlatende? Har du problemer med oppføre deg i debatter generelt? Mener du jeg skal fortsette på samme nivå som deg? Ellers takk.

HAHAHA! Visste jeg det ikke 😂  😂  😂  😂

Sjekk tonen i kommentaren din som jeg svarte på, før du snakker om oppførsel. Fy faen så flaut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

'Kjørte på egen hånd' er noe annet enn 'kjørte på egenhånd' 😆

Skal godt gjøres å kjøre på egen hånd. Jeg klikket for å lese hvordan det gikk an

Anonymkode: 665b6...cc1

Ikke noe som heter "egenhånd". Hva vil du fram til?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

HAHAHA! Visste jeg det ikke 😂  😂  😂  😂

Sjekk tonen i kommentaren din som jeg svarte på, før du snakker om oppførsel. Fy faen så flaut. 

Jeg kan ikke hjelpe med din flauhet. Er det tøft å banne også syns du? 

Jeg syns din oppførsel er bare trist.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke hjelpe med din flauhet. Er det tøft å banne også syns du? 

Jeg syns din oppførsel er bare trist.

Jeg skjønner at det må være ganske kjedelig å bli så til de grader motbevist i sin egen tråd, men å avvise innlegget fordi du følte deg truffet er bare trist. 

Men, fortsett å bruk tid på Volvo XC40 du. Fordi denne feilen har aldri skjedd på bensin- og dieselbiler før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner at det må være ganske kjedelig å bli så til de grader motbevist i sin egen tråd, men å avvise innlegget fordi du følte deg truffet er bare trist. 

Men, fortsett å bruk tid på Volvo XC40 du. Fordi denne feilen har aldri skjedd på bensin- og dieselbiler før!

Ikke jeg som har fått hangup på at elbiler er feilfrie. Nevnte ikke elbil med et ord før du kom på banen med det. 

Men du skjønner vel hvorfor jeg ikke investerer tid på folk som er mer opptatt av å slenge drit enn å diskutere..  eller?

Kanskje jeg skal lage en tråd med dagens sak i nyhetene om at elbiler er overrepresentert på skadestatistikken? Bare for å putte en femmer på deg igjen liksom. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (På 19.2.2025 den 20.34):

Men bilen jar altså ikke kjørt av seg selv. Det var ingen glitsch i Sandvika.

Det vites IKKE om bilen har kjørt av seg selv eller ikke. At det ikke er funnet noen feil i etterkant betyr IKKE at det ikke har vært en feil der. Det kalles periodisk feil. Det er også kun i amerikanske hollywoodproduksjoner at en feil alltid blir funnet i etterkat, i det virkelige liv kan en feil dukke opp, forsvinne og ingen logger viser noe som helst i etterkant.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 11.07):

Alle biler? På min model 3 er det bare...

Nå er jo Tesla kjent for å ta snarveier da. Men du skal lete lenge etter norsksolgte biler som avviker fra denne standarden.

Anonymkode: f9007...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Al Bundy skrev (2 timer siden):

Det vites IKKE om bilen har kjørt av seg selv eller ikke. At det ikke er funnet noen feil i etterkant betyr IKKE at det ikke har vært en feil der. Det kalles periodisk feil. Det er også kun i amerikanske hollywoodproduksjoner at en feil alltid blir funnet i etterkat, i det virkelige liv kan en feil dukke opp, forsvinne og ingen logger viser noe som helst i etterkant.

Tror mer på verksted enn på deg!

Anonymkode: ffc24...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det var en problem på en annen bilmerke, der gulvmattene var slik at enten foten eller pedalen kunne henge seg i disse, husker dere det? 
Kan det være noe slik som skjer med Volvoer også og derfor finner de ingenting teknisk galt, de ser bare at føreren faktisk trykket inn gasspedal? Jeg klarer ikke å få han 60-åringen i Sandvika ut av hodet, det virker så usannsynlig, at han satt seg i bilen, mens en familiemedlem sto og så på, og med vilje gasset fult frem og hoppet ut gjennom veggen. 

Anonymkode: 3ff45...d82

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.2.2025 den 12.31):

Tror mer på verksted enn på deg!

Anonymkode: ffc24...17b

Jeg driter langt i hva du tror på

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var en problem på en annen bilmerke, der gulvmattene var slik at enten foten eller pedalen kunne henge seg i disse, husker dere det? 
Kan det være noe slik som skjer med Volvoer også og derfor finner de ingenting teknisk galt, de ser bare at føreren faktisk trykket inn gasspedal? Jeg klarer ikke å få han 60-åringen i Sandvika ut av hodet, det virker så usannsynlig, at han satt seg i bilen, mens en familiemedlem sto og så på, og med vilje gasset fult frem og hoppet ut gjennom veggen. 

Anonymkode: 3ff45...d82

Gulvmatteteorien gjaldt noen Toyotaer for lenge siden. Teori fordi det ble aldri bevist hva årsaken var og noe må jo disse sakkyndige komme med selv om de ikke har peiling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønner har det vært 5 tilfeller av uforklarlige hendelser med volvo xc40 elbil. Det er selvsagt endel sauehuer som rått sluker påstandene til volvo og etatene om at det ikke er feil med bilene men derimot sjåførene. Det er normal prosedyre når man ikke finner ut av en feil å skylde på sjåføren. Akkurat som leger som ikke finner ut hva som er galt med pasienten, skyld på pasienten og saken er løst. Fortsatt er det de som mener at det er 5 sjåfører som "tilfeldigvis" har kjøpt samme biltype som er feilen/årsaken. 

Denne er det link til: 

https://www.motor.no/aktuelt/ny-volvo-krasj-bilen-gikk-i-svart-etter-vask/304277

Og i den linken nevnes de 4 andre hendelsene under:

Tidligere XC40-hendelser

• Sandvika: Mandag 23. september omkom en mann i 60-årene etter å ha kjørt ut fra fjerde etasje i et parkeringshus ved Sandvika Storsenter. Bilen var en VolvoXC40
  • Drammen: 5. september opplevde Hanne Hatleberg Nielsen og mannen at deres Volvo C40 akselererte voldsomt da de skulle parkere utenfor sønnens hus. Bilen hoppet fem meter ned på tomta til naboen.
  • Kolbotn: 27. september smalt Rolf Otto Strøm rett i veggen i et garsjeanlegg på Kolbotn. Kjæresten Bjørg sto rett utenfor og kunne blitt truffet. Rolf Otto hadde parkert ferdig da bilen, en Volvo XC40 skjøt fart bakover og så full fart framover. 
  • Trondheim: 29. oktober 2024 kjørte Berit Hovin tvers gjennom en garasjeport og kolliderte med naboens Audi. Berit, som er tidligere politibetjent, satte bilen i P og skulle hente nøkler i veska da bilen skjøt fart. Bilen var en Volvo XC40.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...