AnonymBruker Skrevet 3. mars #81 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er i 40-årene og jeg har avtjent førstegangstjeneste i et år i indre Troms under trussel om fengsel. Mine jevnaldrende venninner kunne bruke det året på å ta ex phil på Bali eller komme ett år tidligere ut i arbeidslivet. Hvis det blir eller hadde blitt krig etter at jeg avtjente førstegangstjenesten så hadde jeg blitt innkalt og forventet å blø for landet, mine venninner ikke. https://www.aftenposten.no/norge/i/25wjl/10262-norske-liv-gikk-tapt 9.379 menn og 883 Norske kvinner døde under andre verdenskrig. Det er jeg enig i. Men ut fra premisset i TS så gir det mening å peke på forskjeller i risiko man påtar seg og blir påtvunget. Anonymkode: 82964...520 Aner jeg en bitterhet for at du ble innkalt og ikke dine "venninner"? Nå er det uansett annerledes. Er selv mor i slutten av tyveårene, og jeg ser ikke på det som et tap av jeg fikk avtjene verneplikt. Det ga meg verdifull erfaring og ekstrapoeng da jeg skulle søke studier. Ikke er jeg bitter på vennene mine med en utenlands far eller mor eller de med ulike sykdommmer som "slapp". Ta utgangspunkt i moderne tall du. Det blir rart å se på tall fra andre verdenskrig for menn og moderne tall for mødre. Du behøver ikke slenge deg på TS sin kjønnssplittende retorikk. Anonymkode: 3e026...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #82 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Aner jeg en bitterhet for at du ble innkalt og ikke dine "venninner"? Nå er det uansett annerledes. Er selv mor i slutten av tyveårene, og jeg ser ikke på det som et tap av jeg fikk avtjene verneplikt. Det ga meg verdifull erfaring og ekstrapoeng da jeg skulle søke studier. Ikke er jeg bitter på vennene mine med en utenlands far eller mor eller de med ulike sykdommmer som "slapp". Anonymkode: 3e026...86e En viktig forskjell er at du i praksis kunne velge om du skulle avtjene førstegangstjeneste. Jeg fikk aldri det valget, basert på mitt kjønn så var det enten 1 år i Troms eller fengsel. Siden jeg var «gratis» arbeidskraft for staten så var det aldri fokus på å nyttiggjøre meg på en god måte. Sitat Ta utgangspunkt i moderne tall du. Det blir rart å se på tall fra andre verdenskrig for menn og moderne tall for mødre. Her er en kilde som hevder at kvinner utgjør 15% av Ukrainas militær og <0.2% av dødsfall: https://www.russiamatters.org/analysis/gender-norms-keep-russian-ukrainian-servicewomen-combat Jeg kjenner ikke kilden men litt googling tyder på at de i alle fall ikke er et rent talerør for Putin. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #83 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): En viktig forskjell er at du i praksis kunne velge om du skulle avtjene førstegangstjeneste. Jeg fikk aldri det valget, basert på mitt kjønn så var det enten 1 år i Troms eller fengsel. Siden jeg var «gratis» arbeidskraft for staten så var det aldri fokus på å nyttiggjøre meg på en god måte. Her er en kilde som hevder at kvinner utgjør 15% av Ukrainas militær og <0.2% av dødsfall: https://www.russiamatters.org/analysis/gender-norms-keep-russian-ukrainian-servicewomen-combat Jeg kjenner ikke kilden men litt googling tyder på at de i alle fall ikke er et rent talerør for Putin. Anonymkode: 82964...520 Kan jeg forstå det slik at du er pasifist? De fleste kan velge selv nå, det begynte å bli status å komme inn i militæret da jeg var ung, og det er sterkere tendenser til dette nå. Det siste du skriver er veldig interessant! Jeg har lest (https://inyheter.no/25/09/2024/politisk-korrekt-idioti-satt-i-system-og-det-du-ikke-visste-om-kvinner-i-idf/ ) at i Israel(IDF), som har mange kvinnelige soldater, så er mannlige soldater mer opptatt av å redde kvinnelige soldater ennde er av å gjennomføre oppdraget de er på. Så kanskje det er en grunn til at kvinner tradisjonelt ikke er i militæret, og til at så få dør. De blir nok somregel ikke brukt til strid heller. Jeg spurte heller ikke om å sammenligne hvor mange menn og kvinner som dør i krig, men hvor mange norske menn som dør i krig i disse dager, og hvor manger kvinner som dør i barsel. Anonymkode: 3e026...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #84 Del Skrevet 3. mars Jeg hadde drept slemminger og dødd for barnet mitt. Jeg ville hatt problem med å drepe andre snille barn for at mitt barn skulle overleve. Om mitt barn behøvde organtransplantasjon, så hadde jeg glatt gitt mitt selv om jeg har bare 1. Hjerte, for eksempel. Anonymkode: 473af...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #85 Del Skrevet 3. mars Paradoksalt nok, så hadde det ikke blitt krig, om ingen møtte opp. Nei seriøst, min bestefar måtte ut av landet under 2 verdenskrig, var ute i nesten 5 år og tjenestegjorde på MTB'er borte på Shetland. Han fikk sitt å stri med. Hans aller største forsikring når han var der ute, uten nytt hjemme ifra, var att hjemme ventet familien, og han viste att de var i trygge, gode hender i ly av att kvinnene i familien var stødige, gode arbeidsomme mennesker,og var det noen som kunne styre skuta når han var ute, så var det de. De hjemme tok på seg dobbelt arbeid rett og slett, egentlig mer, da en god del av mannfolka måtte ut, og det ble labert med arbeidskraft igjen. Det skulle ros fiske, fjøsen og gården skulle stelles, ungeflokken skulle ha mat. Regningene betales. Gamle stelles. Og det var faktisk en av de største grunnene til att han orket kampen. Men har en ikke kjærligheten til de hjemme innarbeidet, så ser en nok ikke att det blir offer begge veier, både for de som måtte ut, men også de som ble igjen. Anonymkode: 71883...07c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #86 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg forstå det slik at du er pasifist? Anonymkode: 3e026...86e Da gjetter du feil. Jeg er ikke pasifist. Sitat De fleste kan velge selv nå, det begynte å bli status å komme inn i militæret da jeg var ung, og det er sterkere tendenser til dette nå. Dette er dog ikke relevant for min situasjon da jeg allerede har avtjent førstegangstjeneste for en del år siden. Sitat Jeg spurte heller ikke om å sammenligne hvor mange menn og kvinner som dør i krig, men hvor mange norske menn som dør i krig i disse dager, og hvor manger kvinner som dør i barsel. Ingen Norske kvinner blir tvunget til å bli gravid. Du blir ikke satt i fengsel om du avstår fra å få barn. Hvis jeg hadde nektet førstegangstjeneste så hadde jeg blitt fengslet. Ser du forskjellen? Hvis det hadde blitt krig så hadde Norske myndigheter krevd av meg at jeg satt livet mitt i fare. Som jeg har vist med Norsk historie og Ukrainsk samtid så tyder alt på at langt flere menn enn kvinner ville ha dødd på fronten (orders of magnitude). Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #87 Del Skrevet 3. mars Jeg har 3 voksne sønner, om jeg kunne så dro jeg ut i militæret fremfor dem eller barnebarn !! Mener vi halvgamle besteforeldre fint kan ofre oss fremfor den yngste generasjonen! Jeg er sykepleier så kan være det i tilfelle skader og jeg har jegerprøven så kan skyte godt! Drone kan jeg lære meg, jeg har ikke super kondis men kan kjøre bil evt lære meg å kjøre tank bil etc, samme gjelder min mann, han sier han vil ut så lenge han kan stå oppreist, mye bedre å ofre oss på vår alder enn småbarnsfedre /mødre osv Anonymkode: 20ab7...3a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå