AnonymBruker Skrevet 21. februar #61 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.46): Hvis alternativet er å bøye nakken for Putin så fortoner krig seg som svært rasjonelt. Anonymkode: 82964...520 Ekspander Du tenker det er bedre å gjøre som palestinerne og bruke seg selv og barna som martyrer enn å bare flytte et annet sted eller evt leve under Putin? Anonymkode: 002e8...4a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #62 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.27): En annen tolkning av TS er at han kritiserer moderne, likestilte syn på kjønn med at når det kommer til stykket så er det mennene som må ta seg av krigføring. Som det alltid har vært, men samfunnet vårt et gjennomsyret av at kvinner gjør alt like bra som menn. Anonymkode: 82964...520 Ekspander Ok. Hvis jeg skal tolke ham slik, så påstår han fortsatt at mange kvinner visstnok skryter av at de ville gjort alt for barna sine, men når det kommer til stykket så er det menn som må trå til. Som om likestilling bare gagner kvinner og går på bekostning av menn. Den kjøper jeg ikke. Hvis det er dette ts mente, så er det fortsatt en "gotcha" argumentasjon som snakker ned en av de vakreste egenskapene til kvinnen, evnen til å gi uendelig av seg selv til barnet, og kaller den dårligere enn en av de vakreste egenskapene til mannen, evnen til å beskytte kvinnen som beskytter og er mor til barna hans. Hvis ts hadde respektert kvinnelighet hadde han ikke skrevet et slikt innlegg. Anonymkode: 3e026...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. februar #63 Del Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 22.54): Du tenker det er bedre å gjøre som palestinerne og bruke seg selv og barna som martyrer enn å bare flytte et annet sted eller evt leve under Putin? Anonymkode: 002e8...4a0 Ekspander Jeg tror ikke jeg kan sette meg inn i livet til Palestinere, og håper jeg aldri får den forståelsen. Tyskerene gav oss ikke akkurat et valg om å flytte når de kom hit. Var det galt å kjempe mot dem? Skulle vi heller ha lagt oss på rygg tvert? Anonymkode: 82964...520 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #64 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 23.08): Ok. Hvis jeg skal tolke ham slik, så påstår han fortsatt at mange kvinner visstnok skryter av at de ville gjort alt for barna sine, men når det kommer til stykket så er det menn som må trå til. Som om likestilling bare gagner kvinner og går på bekostning av menn. Den kjøper jeg ikke. Hvis det er dette ts mente, så er det fortsatt en "gotcha" argumentasjon som snakker ned en av de vakreste egenskapene til kvinnen, evnen til å gi uendelig av seg selv til barnet, og kaller den dårligere enn en av de vakreste egenskapene til mannen, evnen til å beskytte kvinnen som beskytter og er mor til barna hans. Hvis ts hadde respektert kvinnelighet hadde han ikke skrevet et slikt innlegg. Anonymkode: 3e026...86e Ekspander Ikke hvis du leser ham som en kritikk av en dobbeltmoral hvor samfunnet sier at «kvinner kan gjøre alt like bra som menn», «vi må ha like mange kvinner som menn i forsvaret», hvis han har rett i at dette er en slags kollektiv illusjon hvor alle vet innerst inne at når det kommer til stykket så er det menn som kommer til å sendes i døden? Da er det ikke en kritikk av kvinnelighet men en kritikk av at kulturen vår har tabuer om menn og kvinner som bare gjelder i gode tider. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #65 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 14.26): Jeg hadde drept et annet menneske hvis resultatet hadde vært å kona og ungene hadde fått live. Dette vet jeg pga. jeg ikke var langt i fra å gjøre akkurat det til en fyr som gikk på meg og skuldra i mi skulder — jeg kjenner mange andre menn som føler det samme som meg. Kvinner, not so much… Ts. Anonymkode: 03ff8...75f Ekspander Er du rusa?? Anonymkode: a7df9...e9f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #66 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 14.01): Men i følge ts sin logikk, skulle du tatt opp kampen mot bf og fysisk slåss mot han. Det er da du gjør alt for barna, i ts sine øyne 🙄 Anonymkode: 860f3...2b8 Ekspander Ikke sloss mot han, drept han, siden det å drepe er så heltemodig i ts sine øyne. Anonymkode: 72fbf...9c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #67 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 11.30): Ikke sloss mot han, drept han, siden det å drepe er så heltemodig i ts sine øyne. Anonymkode: 72fbf...9c1 Ekspander Det er ikke maskulint å slåss på gata eller fantasere om å drepe dem som krenker deg. Det er maskulint å _kunne_ benytte (overlegen) vold når det er absolutt nødvendig for liv og helse og aldri ellers. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #68 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 0.12): Ikke hvis du leser ham som en kritikk av en dobbeltmoral hvor samfunnet sier at «kvinner kan gjøre alt like bra som menn», «vi må ha like mange kvinner som menn i forsvaret», hvis han har rett i at dette er en slags kollektiv illusjon hvor alle vet innerst inne at når det kommer til stykket så er det menn som kommer til å sendes i døden? Da er det ikke en kritikk av kvinnelighet men en kritikk av at kulturen vår har tabuer om menn og kvinner som bare gjelder i gode tider. Anonymkode: 82964...520 Ekspander Jeg tror vi er enige om mye, men tonen i innlegg som TS sitt vil ikke bidra i den retningen vi ønsker, og det finnes flust av lignene innlegg på nettet. Det bidrar til polariseringen mellom kjønnene, og den ganger oss ikke. Anonymkode: 3e026...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #69 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 11.38): Jeg tror vi er enige om mye, men tonen i innlegg som TS sitt vil ikke bidra i den retningen vi ønsker, og det finnes flust av lignene innlegg på nettet. Det bidrar til polariseringen mellom kjønnene, og den ganger oss ikke. Anonymkode: 3e026...86e Ekspander TS kunne ha vært tydeligere i hva han ønsker å kritisere. Å pirke borti kjønnsroller, tabuer i dagens samfunn og hellige kuer er bra. Vi bør kritisere og spørre, og vi bør tåle at andre kritiserer og spør. Fortrinnsvis med en god og nysgjerrig tone. Dette fra en mann som har ca 50% kvinner i den innerste sirkelen av mennesker som virkelig betyr mye for meg. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. februar #70 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 14.26): Jeg hadde drept et annet menneske hvis resultatet hadde vært å kona og ungene hadde fått live. Dette vet jeg pga. jeg ikke var langt i fra å gjøre akkurat det til en fyr som gikk på meg og skuldra i mi skulder — jeg kjenner mange andre menn som føler det samme som meg. Kvinner, not so much… Ts. Anonymkode: 03ff8...75f Ekspander Min mann har vært i den situasjonen at han oret seg for barn og kone, og kastet seg uten å nøle over meg og barna da vi falt på grunn av presset av publikum på en fotballkamp, og sto på strake hender over oss uansett hvor mange som tråkket ham på fingrene og til og med på hodet. (Han hadde fotmerke på bena, ryggen og hodet etterpå.) Jeg har aldri kommet i den situasjonen at jeg har måtte ta et slikt valg, verken impulsivt eller gjennomtenkt, men jeg har da virkelig gjort alt for mine barn i den grad at jeg har trosset å være både utslitt og skikkelig syk, og likevel gjort det de hadde behov for. Jeg har bokstavelig talt krøpet over gulvet for å hjelpe barna, og mange ganger ofret egen velvære og lykke for deres behov. Jeg tviler ikke på at jeg hadde ofret livet for barna, men det er jo lite sannsynlig å komme i den situasjonen at man får bevise det. At mannen en gang gikk etter mann som bøllet og viste at han ikke var redd for å gå til kamp for å forsvare oss regner jeg ikke i lik grad at han ville ofre livet for oss som i da vi falt. Jeg tror ikke vi var i livsfare, og at det mer var et slikt testosteron show- off. At han overreagerte. Jeg har vært mer imponert over mannen når han har roet ned situasjoner som kunne blitt stygge (mellom andre) enn at han selv måtte roes ned. Noen ganger er det å vise aggressivitet mer å skape situasjoner enn å redde situasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #71 Del Skrevet 22. februar Trolltunge skrev (På 22.2.2025 den 11.56): At mannen en gang gikk etter mann som bøllet og viste at han ikke var redd for å gå til kamp for å forsvare oss regner jeg ikke i lik grad at han ville ofre livet for oss som i da vi falt. Jeg tror ikke vi var i livsfare, og at det mer var et slikt testosteron show- off. At han overreagerte. Jeg har vært mer imponert over mannen når han har roet ned situasjoner som kunne blitt stygge (mellom andre) enn at han selv måtte roes ned. Noen ganger er det å vise aggressivitet mer å skape situasjoner enn å redde situasjoner. Ekspander Det er helt klart en balansegang og mange unge menn har ikke lært dette hjemme, på skolen eller via idrett. Noen menn lærer det aldri. Jeg opplever at å være trygg i en situasjon er vissheten om at jeg klarer og tør å stå opp for meg og mine i de fleste situasjoner. Slik at jeg ikke trenger å vise noe annet enn tryggheten som ligger i "jeg er her, jeg er ingen trussel mot deg, men jeg vil stå opp for mine". Jeg trenger ikke å blåse meg opp, rope eller true andre mennesker. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. februar #72 Del Skrevet 22. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 12.01): Det er helt klart en balansegang og mange unge menn har ikke lært dette hjemme, på skolen eller via idrett. Noen menn lærer det aldri. Jeg opplever at å være trygg i en situasjon er vissheten om at jeg klarer og tør å stå opp for meg og mine i de fleste situasjoner. Slik at jeg ikke trenger å vise noe annet enn tryggheten som ligger i "jeg er her, jeg er ingen trussel mot deg, men jeg vil stå opp for mine". Jeg trenger ikke å blåse meg opp, rope eller true andre mennesker. Anonymkode: 82964...520 Ekspander Ja akkurat. Derfor opplevde jeg ham som umoden i å bli like primitiv liksom, mens jeg opplever ham som voksen, sterk og trygg når han beholder roen og prater så fast, selvsikkert og bestemt at han bidrar til å roe ned en situasjon, istedenfor å bidra til kamp. Det ligger som du påpeker mer modenhet og erfaring i det å beholde roen og snakke ned en situasjon, istedenfor å gire den opp. Jeg var ikke stolt av min mann da han gikk til kamp, men jeg har vært stolt av ham de gangene han har trådt til og forhindret kamp, eller roet ned menn som var aggressive/for fulle på en vennlig men bestemt måte. Jeg så en stor endring i min mann da han noen år hadde trent kampsport under en trener som var ekstremt opptatt av at beste forsvar av seg selv og andre var å roe ned situasjoner, og forhindre at ting utviklet seg, men heller ble avblåst. Min mann kommer fra et tøft miljø, hvor beste forsvar var å virke skremmende. Han er som person høflig, snill, imøtekommende og empatisk, og dessuten velkledd og ordentlig, så at vi kommer fra to ulike oppvekstvilkår og sosiale lag merkes ikke så godt, men jeg må vedkjenne at da han var yngre og møtte "trusler" med aggressivitet følte jeg at det påpekte et slags klasseskille mellom oss. Jeg er ikke vokst opp med at menn bøller, men ordner opp i ting på sivilisert vis, med ord og argumenter, og vilje til å bygge broer over uenighet. Så for meg var ikke slikt tøft, men flaut. Det var umodent og ufornuftig primitivt liksom. Usivilisert. Selvfølgelig greit at han kan og er villig til å sloss/kjempe/ofre seg for oss ved behov, men de fleste situasjoner kan løses uten det, og da er det det beste. Jeg er det samme, men jeg hadde ikke tydd til vold uten at det var absolutt siste utvei, som forsvar mot en som allerede var voldelig. Jeg har satt kneet hardt i skrittet på en mann, men det var en mann som holdt meg aggresivt fast oppetter en vegg, for å komme meg ut av situasjonen som var virkelig skremmende og truende. Så jeg har det jo i meg, men først som siste løsning. Endret 22. februar av Trolltunge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #73 Del Skrevet 22. februar Trolltunge skrev (På 22.2.2025 den 14.17): Ja akkurat. Derfor opplevde jeg ham som umoden i å bli like primitiv liksom, mens jeg opplever ham som voksen, sterk og trygg når han beholder roen og prater så fast, selvsikkert og bestemt at han bidrar til å roe ned en situasjon, istedenfor å bidra til kamp. Det ligger som du påpeker mer modenhet og erfaring i det å beholde roen og snakke ned en situasjon, istedenfor å gire den opp. Jeg var ikke stolt av min mann da han gikk til kamp, men jeg har vært stolt av ham de gangene han har trådt til og forhindret kamp, eller roet ned menn som var aggressive/for fulle på en vennlig men bestemt måte. Ekspander Vi menn gjør også feil, og vi må lære. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 22. februar #74 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 14.36): Vi menn gjør også feil, og vi må lære. Anonymkode: 82964...520 Ekspander Du, jeg skal love deg at jeg aldri har verken sagt eller tenkt noe annet. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #75 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 17.05): Jeg har hørt veldig ofte ei kvinne si noe lignende, «jeg gjør hva som helst for barnet/barna mine». Men når det gjelder krig, at da ser det ut som å dette er bare tomme ord og er bokstavelig helt meningsløst. Hadde ikke det passet betre å si noe i den duren. «jeg gjør hva som helst til å få være med barnet/barna mine» Hva mener dere kvinner. Hadde dere egentlig ofret livet for barna deres? Anonymkode: 03ff8...75f Ekspander Hvilken krig? Krigen her i landet? Anonymkode: 18ac7...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #76 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 11.16): Hvilken krig? Krigen her i landet? Anonymkode: 18ac7...1f6 Ekspander TS mener nok det generelle fenomenet «krig» og ikke noen konkret krig, f.eks «Falklandskrigen». Hvis kvinner flest sier «jeg er villig til å dø for barnet mitt», men under de fleste kriger har motsatt seg å sette seg i fare ved fronten for å stoppe en angripende makt som ville være en fare for barnet deres så har TS sine ord i behold uavhengig av Falklandskrigen. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #77 Del Skrevet 28. februar Kvinner risikerer livet når de får barn. Hver gang faktisk. Menn, not so much.... Anonymkode: 96f9b...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars #78 Del Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 19.41): Kvinner risikerer livet når de får barn. Hver gang faktisk. Menn, not so much.... Anonymkode: 96f9b...f61 Ekspander Menn har lavere forventet levealder enn kvinner, dør i langt større grad enn kvinner i krig. Mødredødeligheten ved barsel er 7 pr 100.000 i Norge i dag. Kilde: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-kvinner-dor-i-svangerskap Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #79 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 1.3.2025 den 7.13): Menn har lavere forventet levealder enn kvinner, dør i langt større grad enn kvinner i krig. Mødredødeligheten ved barsel er 7 pr 100.000 i Norge i dag. Kilde: https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/hvor-mange-kvinner-dor-i-svangerskap Anonymkode: 82964...520 Ekspander Og hva er fedredødeligheten for nordmenn i krig? Alle mødre har født, men i Norge har de færreste fedre gått i krigen, for hverken Gud, barn, konge eller fedreland. Det er fortsatt en risiko å føde, og man er forandret for alltid. Som sagt tidligere i tråden, det er dumt å sette menns og kvinners bidrag opp mot hverandre for å konkurrere. Vi er skapt for å få frem det beste i hverandre, ikke sable hverandre ned. Anonymkode: 3e026...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars #80 Del Skrevet 3. mars AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 9.05): Og hva er fedredødeligheten for nordmenn i krig? Alle mødre har født, men i Norge har de færreste fedre gått i krigen, for hverken Gud, barn, konge eller fedreland. Anonymkode: 3e026...86e Ekspander Jeg er i 40-årene og jeg har avtjent førstegangstjeneste i et år i indre Troms under trussel om fengsel. Mine jevnaldrende venninner kunne bruke det året på å ta ex phil på Bali eller komme ett år tidligere ut i arbeidslivet. Hvis det blir eller hadde blitt krig etter at jeg avtjente førstegangstjenesten så hadde jeg blitt innkalt og forventet å blø for landet, mine venninner ikke. https://www.aftenposten.no/norge/i/25wjl/10262-norske-liv-gikk-tapt 9.379 menn og 883 Norske kvinner døde under andre verdenskrig. Sitat det er dumt å sette menns og kvinners bidrag opp mot hverandre Ekspander Det er jeg enig i. Men ut fra premisset i TS så gir det mening å peke på forskjeller i risiko man påtar seg og blir påtvunget. Anonymkode: 82964...520 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå