Gå til innhold

Noen som jobber med regnskap/økonomi i offentlig sektor ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er bedre å jobbe i offentlig sektor med økonomi? Er det samme arbeidsmengde og stress ? Hva med lønn og fleksibilitet? 
Jeg jobber med regnskap på et byrå og ser at det er utrolig mye stress der. Ser at jeg blir aldri i mål med mine oppgaver. Jobber også overtid, men da er jeg så sliten neste dag og effektiviteten er helt nede. 
Sååå tar vurdering om det er samme overalt eller det finnes et bedre sted å jobbe🙂

Anonymkode: cbfa3...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lurer på om det er bedre å jobbe i offentlig sektor med økonomi? Er det samme arbeidsmengde og stress ? Hva med lønn og fleksibilitet? 
Jeg jobber med regnskap på et byrå og ser at det er utrolig mye stress der. Ser at jeg blir aldri i mål med mine oppgaver. Jobber også overtid, men da er jeg så sliten neste dag og effektiviteten er helt nede. 
Sååå tar vurdering om det er samme overalt eller det finnes et bedre sted å jobbe🙂

Anonymkode: cbfa3...d2d

Jobber i offentlig sektor, ikke i økonomiavdelingen, men i veldig nært samarbeid med, og jeg ser at de har relativt stort arbeidspress, særlig i perioder, under lønnskjøring, fakturering av diverse til faste tider osv. 

Lønna kan jo ikke sammenlignes med lønn i privat sektor, men en viss fleksibilitet har man mtp hjemmekontor, fleksitid og avspasering.

Det er en trygg arbeidsplass, da ☺️

Anonymkode: 73dcc...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økonomibakgrunn og vil si at det beste er å jobbe i privat sektor men ikke byrå. Finn deg en bedrift som driver godt, da er det meget mulig du får bedre lønn enn du har i dag også. Noen steder er det litt stress før rapporteringene, det varierer.

Anonymkode: 0eada...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt ha valgt en jobb i det offentlige. Der er betalt lunsj normen, slik at arbeidsuka er 37,5 timer inkludert lunsj. I privat sektor er arbeidsuka 37,5 timer pluss lunsj, dvs. at man må være på arbeidsplassen i 40 timer. Det er 2,5 timer mer fritid i uka, i tillegg til en trygg jobb med god pensjonsavtale. Offentlig tjenestepensjon er en livsvarig ytelse. Private pensjonsavtaler utbetaler kun pensjon i et visst antall år. 

Anonymkode: b8971...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? 
jeg har vært på jobb 8 - 16 hver dag (utenom overtid…) uavhengig om det var offentlig eller privat. Sikker på at du vet hva du snakker om? 

Anonymkode: 8f377...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber offentlig og synes det er bedre enn privat:) 

Anonymkode: 21ccf...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hæ? 
jeg har vært på jobb 8 - 16 hver dag (utenom overtid…) uavhengig om det var offentlig eller privat. Sikker på at du vet hva du snakker om? 

Anonymkode: 8f377...e89

Jeg jobber i kommunal sektor, og vi har 37,5 timers uke i kludert lunsj. Sånn har det vært i begge kommunene jeg har vært ansatt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg jobber i kommunal sektor, og vi har 37,5 timers uke i kludert lunsj. Sånn har det vært i begge kommunene jeg har vært ansatt i.

Det kommer vel an på om du skal være tilgjengelig under lunsjen din for arbeidsgiver, ikke om det er privat/offentlig? Jeg jobbet i staten (gjør det nå også da, men fører ikke timer), og da fikk vi betalt lunsj. Sjefen sa det var fordi vi kunne bli nødt til å bevare telefoner og andre henvendelser i lunsjen. 

Anonymkode: e0f3c...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer vel an på om du skal være tilgjengelig under lunsjen din for arbeidsgiver, ikke om det er privat/offentlig? Jeg jobbet i staten (gjør det nå også da, men fører ikke timer), og da fikk vi betalt lunsj. Sjefen sa det var fordi vi kunne bli nødt til å bevare telefoner og andre henvendelser i lunsjen. 

Selvfølgelig, det sier da seg selv. Poenget er at jeg ikke er på jobb mer enn 37,5 t/u, inkludert lunsj. Om jeg må besvare en telefon i løpet av lunsjen (som skjer ytterst sjelden), eller må spise lunsjen min ved pulten min "en gang hvert jubelår" fordi det er travelt, endrer ikke det faktum at jeg har 2,5 timer mer fritid i uka enn dem som har 40 timers uke fordi de ikke får betalt for lunsjen sin 🙂 Stor fordel!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig, det sier da seg selv. Poenget er at jeg ikke er på jobb mer enn 37,5 t/u, inkludert lunsj. Om jeg må besvare en telefon i løpet av lunsjen (som skjer ytterst sjelden), eller må spise lunsjen min ved pulten min "en gang hvert jubelår" fordi det er travelt, endrer ikke det faktum at jeg har 2,5 timer mer fritid i uka enn dem som har 40 timers uke fordi de ikke får betalt for lunsjen sin 🙂 Stor fordel!

Joda, men da er de ikke tilgjengelige i lunsjen sin, og kan gjøre hva de vil. Det er ikke direkte relatert til privat/offentlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette hørtes veldig rart ut. Vi har også betalt lunsj, jobber 8-16. Så dere jobber 8-15.30 OG har lunsjpause inni der?

Anonymkode: e696e...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette hørtes veldig rart ut. Vi har også betalt lunsj, jobber 8-16. Så dere jobber 8-15.30 OG har lunsjpause inni der?

Ja. Men, som sagt, vi er forpliktet til å være tilgjengelige i lunsjen. Det hender også at vi må delta i møter lagt til midt på dagen, hvor vi blir bedt om å ta med oss mat og spise under møtet. Helt innafor, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det gjelder regnskap er nok forskjellen større på å jobbe som konsulent i byrå vs fast ansatt i en bedrift, enn offentlig vs privat bedrift. 

Jeg jobber som økonomirådgiver i kommune, og mengden arbeid avhenger mye av hvordan kommunen driftes, og hva slags stilling man har. Hos oss har økonomirådgivere det jevnt over travere enn regnskap og lønn har det. Vi har det også travelt når regnskap har det travelt fordi vi også har oppgaver knyttet til årsregnskap. 

Vi har det ca like travelt som i privat sektor, hos oss, men det finnes så klart dårligere styrte kommuner hvor det er mindre travelt, eller kommuner med flere ressurser som kan spre oppgavene på flere hoder. Sånn er det i det private også. 

Anonymkode: 9ad54...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er veldig vanlig i det offentlige. Men ikke over alt så er ikke alle kommuner som har 7.5 timers arbeidsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.nrk.no/mr/kommuneansatte-far-betalt-matpause-1.15246042

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel, her blir dere lurt. Det er vel et fåtall arbeidstakere i Norge i dag som har 40 timers arbeidsuke pluss lunsj, dvs. at de må være på jobb i 42,5 timer i uka. Ergo har dere en helt ordinær arbeidsuke på 37,5 timer. Dersom arbeidsgiver påstår at lunsjen, som kommer på toppen, er «betalt» så ville jeg har undret meg om dette betyr at arbeidsgiver krever at dere er tilgjengelig i hva som ordinært sett ville ha vært deres ubetalte pause, eller om det er et påskudd for å utbetale en lavere sats for overtid, siden ordinær timelønn blir lavere dersom den deles på flere timer i et årsverk…

Anonymkode: b8971...7e5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet kommunalt. Og jeg kan med sikkerhet si at jeg aldri kommer til å frivillig jobbe i kommunen igjen. Dårlige vilkår for de fleste. Ja, «trygg» arbeidsplass men når det er mangel på utviklingsmuligheter og karriere så sparer jeg heller ekstra til pensjon med den gode lønna jeg har i det private. 

Anonymkode: 1eecf...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...