Gå til innhold

Hva hadde du gjort som leder ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du er leder for ett stort firma. I det firmaet er det ansatt 5 renholdere som drifter renholdet av bygget og firmaet. Du hører litt her og der at flere ser at renholderne ofte sitter og prater sammen i 1 time hver dag fra 14-15 og dagen avsluttes kl 15. De får lønn for kl 7.30-15.00. Du har innvilget en lang matpause for de pga at de har tung jobb. De har 1 time betalt matpause. 

Etter at du hørte om at de ikke jobber den siste timen så sjekket du renholdet. Du ser flere plasser der de kunne ha vasket bedre. Kaffeflekker på veggen bak søppelbøtte som har vært der i noen dager. Støv på gulvlister og støvete på vegger på toalett. 

Hva hadde du gjort? Bare godtatt det?  Eller krevd at de jobber de timene de skal? Eller redusert de til 4 personer? 

Firma går ikke akkurat i overskudd så kunne spart penger på lønninger der 

Anonymkode: ca63c...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Funnet annen for for underholdning. 

Anonymkode: 3ff53...378

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sagt opp den som behynte sist. 
og deretter hadde jeg strammet de opp på vaskingen.

Anonymkode: 10065...c20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er leder og ikke vet hvordan man skal håndtere de man er leder for, bør man, i likhet med en student som ikke kan besvare en oppgave, antagelig begynne med å heve egen kompetanse. Inkompetente ledere er i mange tilfeller et større problem enn slurvete ansatte.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vist dem støvet og kaffeflekkene dagen etter, og påpekt at pausen er fra 11-12 eller whatever og at det er ugreit å sitte og skravle siste timen når man tydeligvis ikke er ferdig med arbeidet. 

Anonymkode: 9bbcb...377

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville tatt et dialogmøte med dem og forklart at jobben ikke betaler for kaffepausen og at det fra nå av vil bli fulgt med og sjekket om kvaliteten på arbeidet sto til forventningene. 

Anonymkode: 733aa...de9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ikke ansett renholdere. Lei dem inn fra renholdsfirma. Da er de mer under pisken 

Anonymkode: 8a6be...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ikke ansett renholdere. Lei dem inn fra renholdsfirma. Da er de mer under pisken 

Anonymkode: 8a6be...77d

Er dette dyrere enn å ansette egne renholdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt et dialogmøte der vi gikk igjennom arbeidsoppgaver, hvordan dagen er lagt opp og forventninger. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (Akkurat nå):

Jeg ville hatt et dialogmøte der vi gikk igjennom arbeidsoppgaver, hvordan dagen er lagt opp og forventninger. 

Hva hadde skjedd hvis det ikke ble noen endringer etter møtet? Eller om det ble bedre en stund, men så gikk det tilbake til gamle problemer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er dette dyrere enn å ansette egne renholdere?

Nja. Høyere timepris, men man slipper å betale ut sykepenger, arbeidsgiveravgift, forsikringer og andre sosiale utgifter. 
Blir de syke, sender de en annen eller trekker av på regningen. 

Anonymkode: 9bbcb...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva hadde skjedd hvis det ikke ble noen endringer etter møtet? Eller om det ble bedre en stund, men så gikk det tilbake til gamle problemer igjen?

Da ville jeg kalt inn til en nytt møte der vi hadde en litt mer alvorlig tone, og vi kunne skrevet ned forbedringspunkter med tidspunkt for evaluering. Videre går jo veien med advarsler og så oppsigelser, om de aldri på noe vis blir i stand til å gjøre jobben. Dog er det svært sjeldent.

Endret av BobbySocks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, ryktespredninger, latterliggjøring og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du er leder for ett stort firma. I det firmaet er det ansatt 5 renholdere som drifter renholdet av bygget og firmaet. Du hører litt her og der at flere ser at renholderne ofte sitter og prater sammen i 1 time hver dag fra 14-15 og dagen avsluttes kl 15. De får lønn for kl 7.30-15.00. Du har innvilget en lang matpause for de pga at de har tung jobb. De har 1 time betalt matpause. 

Etter at du hørte om at de ikke jobber den siste timen så sjekket du renholdet. Du ser flere plasser der de kunne ha vasket bedre. Kaffeflekker på veggen bak søppelbøtte som har vært der i noen dager. Støv på gulvlister og støvete på vegger på toalett. 

Hva hadde du gjort? Bare godtatt det?  Eller krevd at de jobber de timene de skal? Eller redusert de til 4 personer? 

Firma går ikke akkurat i overskudd så kunne spart penger på lønninger der 

Hvis de kan sitte å snakke fra 14 til 15 så er det åpenbart ikke nødvendig med så mange på jobb. 

Siden det er et stort firma antar jeg at det er noen som er mellomledere for renholderne. Jeg hadde diskutert dette med denne mellomlederen. 

Jeg hadde ikke godtatt at noen gjør en dårlig jobb, eller at firmaet jeg leder ikke bruker ressursene sine optimalt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slakk og slabedaskeri og lange lunsjer og fredagskos og... sånt...  finnes i alle yrker, bedrifter, kommuner, etater jeg har vært borti eller sett på nært hold. I noen yrker er det derimot lettere å oppdage. Som hos renholdere. I andre yrker er det lettere å "gjemme seg" og se veldig opptatt ut og blåse opp sin egen betydning eller late som man betyr noe etterhvert som man blir eldre og har avslørt systemet man er et tannhjul i. Den modrene verden er full av bullshit jobs og det er kanskje det som behøves for at flest mulig skal føle seg betydningsfulle eller i det minste kunne late som at de er det overfor andre. De som mister det risikerer å bli Trump-velgere. https://en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs

Anonymkode: ebbe2...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde for det førts ikke stolt på rykter, så jeg hadde tatt turen til dem i det tidspunktet det påstås at de skravler for å se det selv. Hvis det stemmer hadde jeg tatt en prat om at det er ikke greit og vist dem områdene som ikke var bra nok.

Innimellom kan man se seg blind på sitt eget arbeid, og jeg hadde ikke laget noe styr rundt det første gang. 

Hadde i ettertid tatt stikkontroller og gitt dem en advarsel hvis det gjentok seg.

Anonymkode: 455fc...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...