Gå til innhold

Mann snart 39- er så ansiktsgammel (tror jeg). Hva kan jeg gjøre?

Nowayback

Anbefalte innlegg

Anomyn Burker skrev (På 12.3.2025 den 22.23):

Den du lenker til virker veldig bra. Den tror jeg at må prøve selv. Takk for tips. 

Jeg har UV-indeks på smartklokka mi, slik at jeg kan følge litt med på behovet. YR.no har det samme. Om indeksen er lav, og du starter på jobb tidlig, og/eller slutter seint, er det ikke superviktig. Eller om du bor i Nord-Norge. I mørketiden har det ingen hensikt. Så en kan spare der en kan og bruke vanlig fuktighetskrem i stedet. 

Det viktigste er å ikke bli brent. Og ikke bruke retinol på sommeren. 

Det er talg i disse porene. Og når talgen får oksygen kan de bli sorte. Det er fet hud ja. Sikkert irriterende nå, men den fete huden holder rynkene unna noe ekstra år. Eller noen ekstra kilo. En må nesten velge når en blir eldre. En slank figur og rynker, eller litt lubben og et yngre ansikt. 

Så artig det var å diskutere hudpleie med deg. 

Takk til deg også 🙂 Faktisk artig å lære litt om det her, og helt strålende å få så mange gode tips. Og kjekt å kunne gi et lite tips tilbake, haha

Jeg har bestilt solkremen fra cosrx, men den kommer vel ikke før over helgen. Har derfor ikke prøvd meg på vitamin C eller retinol enda, men har prøvd rens og fuktighetskrem nå på tredje dagen. Det føles godt på huden vertfall, så får tiden vise om det blir noen endringer 😎

Er visst beste å prøve én ting i gangen leser jeg, så tenkte å teste vitamin C først, og så legge til retinol litt senere. 

Hmm, eller når jeg tenker meg om, har det ikke så mye og si, siden retinol bare er 1 gang per uke i starten?

Hva slags endringer kan man egentlig forvente å se på litt sikt?

Per nå har jeg ikke rynker i et nøytralt ansikt tror jeg, men ved smil så er det jordskjelv både i pannen og utenfor øynene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

I dag fikk jeg høre at jeg så eldre ut enn en som er i midten av 50-åra. Point proven, liksom. Merker det gjør vondt med bekreftelser på det negative man tenker om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (4 minutter siden):

I dag fikk jeg høre at jeg så eldre ut enn en som er i midten av 50-åra. Point proven, liksom. Merker det gjør vondt med bekreftelser på det negative man tenker om seg selv.

Gjør du noe med det da?

Anonymkode: ce624...2f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gjør du noe med det da?

Ikke som i kosmetiske inngrep. Prøver å drikke mer vann, spise sunnere, bruker solkrem hver dag, anti-age krem.

Men det som allerede er skjedd med huden er vel irreversibelt.. Eller?

Endret av Nowayback
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Nowayback skrev (1 time siden):

Ikke som i kosmetiske inngrep. Prøver å drikke mer vann, spise sunnere, bruker solkrem hver dag, anti-age krem.

Har for øvrig aldri brukt tobakk, men drikker moderat alkohol. Det virker ikke som trening har noe å si.

Jeg er ganske tynn, med bmi på 23.0. Jeg ser tynnere ut enn det også. Spinkelt bygd.

Føler fysisk at huden tynger i ansiktet til tider. Føler at den dras nedover. Høres kanskje rart ut.

Hvor mye kan migrene, negative tanker, angst osv påvirke huden i ansiktet? Hva med mangel på kjærlgihet og sex? Jeg liker huden min ellers på kroppen, den ser mye, mye yngre ut.

Endret av Nowayback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (2 timer siden):

Nowayback skrev (44 minutter siden):

Har for øvrig aldri brukt tobakk, men drikker moderat alkohol. Det virker ikke som trening har noe å si.

Jeg er ganske tynn, med bmi på 23.0. Jeg ser tynnere ut enn det også. Spinkelt bygd.

Føler fysisk at huden tynger i ansiktet til tider. Føler at den dras nedover. Høres kanskje rart ut.

Hvor mye kan migrene, negative tanker, angst osv påvirke huden i ansiktet? Hva med mangel på kjærlgihet og sex? Jeg liker huden min ellers på kroppen, den ser mye, mye yngre ut.

Stress og kosthold påvirker huden veldig. Næringsstoffer påvirker hudens elastisitet. Dårlig mat påvirker opptak av næringsstoffer. Anti-aging krem er supert, serum er enda viktigere. Men det tar tid, og det vil ikke reparere dype linjer/rynker. I hvert fall ikke på 1 mnd. Du kan kontakte hudklinikk som tilbyr dermapen o.l, for å se om dette kan være noe for deg. 

Anonymkode: 6d4cb...915

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nowayback skrev (1 time siden):

Husk også at det er mange forskjellige typer kremer og serum som lover anti-aging, men ikke nødvendigvis har gode ingredienser. Er du veldig plaget, så ville jeg rådført meg med hudpleier og fått veiledning om produkter tilpasset dine behov. 

Kanskje også du skal opprette tråd om dette i Mote og velvære - forumet, hvor hudpleie er mer i fokus? I verste fall så er botox en mulighet, hvis det er så ille som du føler det.

Anonymkode: 6d4cb...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (3 timer siden):

Du har jo fått masse tips i tråden her? Om jeg var deg ville jeg gått for filler eller Botox. Ja hudpleie kan hjelpe litt, men med Botox eller filler vil du se god effekt

Anonymkode: a153c...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du virkelig vil forbedre huden ville jeg tatt noen runder microneedling. Jeg er K45, og etter tre behandlinger har jeg fått betydelig økt kollagenproduksjon og tykkere hud. Men du må gjøre noe med den livsstilen din, kutt ut alkoholen og spis sunnere, og vær aktiv hver dag. Husk at dette er en maraton og ikke en sprint - du kan ikke forvente resultater etter tre uker.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gjør ingenting å ha linjer i ansiktet! Det gjør ofte at menn faktisk ser kjekkere og mer mandige ut!

Det eneste det er vits i å bry seg med er å ta vare på kroppen din, men du trenger likevel ikke å bare spise perfekt! Spis rent og dropp ultraprossesert og minimer sukker (spis lørdagsgodt f eks) og that’s it!

Anonymkode: e4337...6d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vask ansiktet med lunkent vann på morgenen, bruk deretter vitamin C serum, så en dagkrem og avslutt med solkrem for ansiktet med minimum 30 SPF. 

Rens ansiktet på kvelden med en ansiktsrens som passer for din hudtype, for min del fungerer CeraVe veldig bra, påfør deretter retinol i ansiktet når huden er tør og avslutt med en god nattkrem. 

Med retinol kan det være lurt å rådføre seg med de som jobber på apoteket/i skjønnhetsbutikken, ettersom du skal starte å bruke retinol gradvis. Noen er såpass sterke at du skal bruke de maks et par kvelder i uken, andre som er litt mildere kan du starte med å bruke annenhver kveld. 

Anonymkode: 588d2...d7a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 7.15):

Det gjør ingenting å ha linjer i ansiktet! Det gjør ofte at menn faktisk ser kjekkere og mer mandige ut!

Det eneste det er vits i å bry seg med er å ta vare på kroppen din, men du trenger likevel ikke å bare spise perfekt! Spis rent og dropp ultraprossesert og minimer sukker (spis lørdagsgodt f eks) og that’s it!

Anonymkode: e4337...6d5

Jeg har egentlig ikke de store linjene i panna. Bortsett fra sinnarynken, men syns den ser annerledes ut enn når jeg ser andre som har den. Vanskelig å forklare. Det er som en dyp skål som starter i panna og går nedover til mellom øynene.

Føler selv at huden er glatt og fin. Men når jeg ser meg på bilder ser jeg så "dratt ut" i trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (På 22.2.2025 den 18.11):

Jeg har tenkt på det som logisk, fordi ved hodepine rynker man pannen mye pga smertene. Men den var der ikke før i 30-årene.

Venninna mi tar Botox i en "sinnarynke" hun har i pannen, og er veldig fornøyd! Jeg mener det er vel verdt å prøve sånne behandlinger hvis man har et "problemområde" som tar knekken på selvtilliten. Du får ikke et stivt og mimikkløst ansikt av å bruke Botox i én avgrenset del av fjeset, så det er ingen grunn til å bekymre seg for at det skal se "fake" ut.

Anonymkode: 2b12e...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Nowayback skrev (På 31.3.2025 den 19.13):

Hvilken del av huden din har vært mest utsatt for UV-stråler i ditt snart 40-årige liv? Jo, selvsagt ansiktshuden!

Det er derfor helt naturlig å ha strammere hud på kroppen enn i ansiktet.

Husk at UVA-stråler er til stede hele året rundt, uansett vær, og at strålene trenger gjennom vindusglass og bilruter og alt. Det er UVA-strålene som forårsaker rynker. Selvsagt blir det ofte verre for dem som ligger og steker seg i sola, men vi andre som ikke prøver å bli brune påvirkes også om vi ikke er flinke til å bruke solfaktor i ansiktet hver eneste dag.

Anonymkode: 2b12e...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2025 den 11.07):

Du må i hvert fall justere det du kan kontrollere. Drikk mye vann, spis sunnere og begynn med hudpleie. 

Anonymkode: 14538...469

Hvorfor skal man drikke så mye vann? Blir jo tørst når man trenger væske, ikke noe å stresse med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (På 19.2.2025 den 16.41):

Har alltid slitt med selvtilliten generelt, og det tærer på at jeg eldes. Fra å bli vurdert som ti år yngre da jeg fylte 31, føler jeg at jeg har eldes fort siste årene. Føler jeg ser eldre ut enn mange på 50+. Hjelper ikke at jeg er skallet i tillegg, og ingen anlegg for skjeggvekst. Kan ikke skjule noe som helst.

Selvfølgelig er jeg singel og har ikke barn. Det sier seg selv.

Den manglende selvtilliten er nok grunnen og ikke utseendet. Du virker ekstremt fokusert på det overfladiske, så kanskje tenk mer på å gjøre noe med selvtilliten enn med utseendet?

Anonymkode: f3d94...253

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 3.4.2025 den 19.45):

Den manglende selvtilliten er nok grunnen og ikke utseendet. Du virker ekstremt fokusert på det overfladiske, så kanskje tenk mer på å gjøre noe med selvtilliten enn med utseendet?

Anonymkode: f3d94...253

Jeg forstår ikke hvordan økt selvtillit skal skje uten å oppleve anerkjennelse på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (3 timer siden):

Jeg forstår ikke hvordan økt selvtillit skal skje uten å oppleve anerkjennelse på noe vis.

Godt spørsmål. Jeg tror ikke det er så lett, men sikkert lettere om en fokuserer på områder der en har noen form for kontroll, i stedet for områder det er vanskelig å gjøre noe med. 

Det var noen som sa en gang at for å få mer selvtillit måtte en rett og slett bli flink til ting. Få mestringstro av å faktisk mestre ting. Jeg syntes det var noe i det. Men det er jo lettere sagt enn gjort når en nettopp ikke tror at en kan greie å endre på noe i livet. Jeg har lært at den manglende troen på at jeg kan få det jeg vil, og tankene om at jeg er hjelpeløs i livet mitt, stopper meg mye. Jeg har ikke forsøkt EMDR, men jeg begynte å lese om det, boken Getting past your past, og jeg ble helt forundret. Hvordan det stod beskrevet hvordan slike "core beliefs" påvirker alt vi gjør og sier. Men nå tror jeg jo ikke heller at EMDR vil hjelpe for meg da men. Det var litt sprøtt å tenke på, om det å lære fra jeg var bitteliten at jeg fikser ikke livet, nettopp har gjort at jeg gang på gang gjenskaper situasjoner der jeg ikke fikser livet. 🤮

Anonymkode: 67b77...558

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (13 timer siden):

Økt selvtillit skjer når man opplever mestring.

Problemet er det at om man har dårlig selvfølelse vil man være selvkritisk, føle seg dum og mislykket selv om man mestrer og får til ting. Det handler om hvilken verdi du setter på deg selv, ikke tilbakemeldinger fra andre. 

Selvfølelsen kan trenes opp gjennom øvelser.

https://no.wikipedia.org/wiki/Selvfølelse

Spoiler

En kan ha selvtillit som fotballspiller, men ha lav selvfølelse. Hvis en har en sunn selvfølelse, er selvtillit sjelden noe problem. Det motsatte er ikke tilfelle. Selvfølelse handler om hvordan en takler motgang. Har en høy selvfølelse og feiler så kan vedkommende komme til å si: «Dette er ikke helt meg», eller «Jeg er ikke tålmodig nok for dette». Det motsatte er når en med lav selvfølelse feiler. Da er uttalelser mer som disse: «Jeg får aldri noe til. Jeg vet at jeg er dum». Det er svært stor forskjell på å vite at en ikke er flink til noe og på å føle seg mislykket og dum.

Anonymkode: 4c164...06e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 17.42):

Botox for rynker.

Retinol på huden.

Få nok søvn.

Hvordan er kostholdet ditt? Mye ultraprosessert mat, masse dårlige ingredienser og mye sukker?

Begynn å spis ren mat laget fra bunnen med gode ingredienser.

Hva drikker du? Mye Redbull og drit? Drikk vann. Minst 2L om dagen.

Tren stryke og svett ordentlig. Dusj etterpå og rens huden.

Anonymkode: c8d6f...df9

Alt dette, men ingenting av det hjelper om du ikke bruker solkrem med høy faktor året rundt. Spiller ingen rolle om du ikke aktivt soler deg, solkrem må brukes hver dag. 

Anonymkode: bceeb...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...