Gå til innhold

Mann snart 39- er så ansiktsgammel (tror jeg). Hva kan jeg gjøre?

Nowayback

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Nowayback skrev (18 timer siden):

Men hvordan kan jeg vite hvordan andre ser meg? Hva som er fasiten?

I speilet hjemme ser jeg ung og fresh ut, syns jeg. Glatt hud. På enkelte bilder og andre speil ser jeg plutselig for jævlig gammel ut.

Noen speil er bare ondskapen selv. Jeg har et speil i gangen som dreper selvtilliten min fullstendig, jeg tror det må være lyssettingen i akkurat det rommet.

Anonymkode: ce624...2f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jytte skrev (8 timer siden):

Sinnarynken som du kaller rævsprekk og sier kommer av migrene. Det kan stemme. Ei venninne har det, pga. sterke og da mener jeg sterke smerter (hun vil ta minst mulig smertestillende), og hun bruker restylane, to ganger i året. Vær obs på at det er dyrt, for ti år siden kostet det ca. 6 tusen. Hver gang. Orker ikke kryssforhøre henne siden jeg ikke tar noe selv, så vet ikke prisen i dag. Og jeg har ikke sinnarynker selv om jeg har passert femti. 

Men speil og lys, og bilder og lyssetting har mye å si. At du har mistet håret gjør deg bare mer sexy for mange kvinner. 

Jeg har tenkt på det som logisk, fordi ved hodepine rynker man pannen mye pga smertene. Men den var der ikke før i 30-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jytte skrev (8 timer siden):

Sinnarynken som du kaller rævsprekk og sier kommer av migrene. Det kan stemme. Ei venninne har det, pga. sterke og da mener jeg sterke smerter (hun vil ta minst mulig smertestillende), og hun bruker restylane, to ganger i året. Vær obs på at det er dyrt, for ti år siden kostet det ca. 6 tusen. Hver gang. Orker ikke kryssforhøre henne siden jeg ikke tar noe selv, så vet ikke prisen i dag. Og jeg har ikke sinnarynker selv om jeg har passert femti. 

Men speil og lys, og bilder og lyssetting har mye å si. At du har mistet håret gjør deg bare mer sexy for mange kvinner. 

Hvorfor Restylane? Jeg tar botox i sinnarynken et par ganger i året, betaler 1500-2000 (av og til er det kampanjepris). Restylane er jo en filler, holder som regel å lamme muskelen. Botox kan vel også settes slik at den hjelper mot enkelte typer hodepine/migrene. 

Anonymkode: 4a5c9...04d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kosthold er noe av det viktigste du kan gjøre for huden din. Råvarebasert mat, ikke UP mat. Godt med kjøtt, fisk, egg. Bær hvis du ikke liker grønt. Litt nøtter. Spis fullkorn, dropp all den "hvite" maten. Kjøtt og fisk inneholder mye kollagen som er kjempeviktig. Hydrering; drikk mye vann, ikke kaffe. Dropp røyken hvis du røyker. 
Frisk luft, aktivitet. 

Anonymkode: 6d4cb...915

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kosthold er noe av det viktigste du kan gjøre for huden din. Råvarebasert mat, ikke UP mat. Godt med kjøtt, fisk, egg. Bær hvis du ikke liker grønt. Litt nøtter. Spis fullkorn, dropp all den "hvite" maten. Kjøtt og fisk inneholder mye kollagen som er kjempeviktig. Hydrering; drikk mye vann, ikke kaffe. Dropp røyken hvis du røyker. 
Frisk luft, aktivitet. 

Jeg sliter veldig med dette. Hvert år skal jeg liksom prøve å endre vanene, men klarer maks en uke.

At jeg er slank er et under. Det blir pepsi max hver dag til middag, middagene er ofte ferdigmat, spiser sjokolade hver dag, drikker iskaffe, ofte en del øl i helgene (selv om jeg har klart å kutte ned de siste årene), snacks fredag og lørdag, av og til usunne nister på jobb, drikker maks 0,5 liter rent vann i løpet av dagen, er elendig på å spise frukt, aldri fisk.

Det høres jo ut som oppskriften på alvorlig sykdom i mage og tarm på sikt..

På den annen side trener jeg en del, men kun fra mars-nov. Altså så lenge jeg kan løpe på bare veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (4 minutter siden):

Jeg sliter veldig med dette. Hvert år skal jeg liksom prøve å endre vanene, men klarer maks en uke.

At jeg er slank er et under. Det blir pepsi max hver dag til middag, middagene er ofte ferdigmat, spiser sjokolade hver dag, drikker iskaffe, ofte en del øl i helgene (selv om jeg har klart å kutte ned de siste årene), snacks fredag og lørdag, av og til usunne nister på jobb, drikker maks 0,5 liter rent vann i løpet av dagen, er elendig på å spise frukt, aldri fisk.

Det høres jo ut som oppskriften på alvorlig sykdom i mage og tarm på sikt..

På den annen side trener jeg en del, men kun fra mars-nov. Altså så lenge jeg kan løpe på bare veier.

Har du spurt deg selv hvorfor du vanskjøter helsen din? 

Hvis du aldri spiser fisk, så må du ta tilskudd av d vitamin og kanskje jod (jod i egg da, og en del i brunost). Ja, kostholdet ditt er oppskrift på dårlig helse på sikt, men også gammel og dårlig hud.

Vil du ha endringer, så må du gjøre endringer.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er vanlig å se mer rynkete ut på bilder enn i virkeligheten, siden du lurer på det, når man ikke har redigert eller brukt filter selvsagt. Dette skyldes både at enkelte trekk blir mer synlige på stillbilder enn i virkeligheten, i tillegg til at smilerynker og rynker pga andre "grimaser" ikke er til stede til enhver tid i virkeligheten, mens de er der på bildet. 

Anonymkode: 2b440...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du spurt deg selv hvorfor du vanskjøter helsen din? 

Hvis du aldri spiser fisk, så må du ta tilskudd av d vitamin og kanskje jod (jod i egg da, og en del i brunost). Ja, kostholdet ditt er oppskrift på dårlig helse på sikt, men også gammel og dårlig hud.

Vil du ha endringer, så må du gjøre endringer.  

Jeg gjør det for å kose meg. Og delvis fordi jeg har lite av annet som glimter opp hverdagen. Men det er en annen sak. Eller kanskje ikke, siden det er relevant.

Har pleid å ta tran om vinteren for å kompensere, men i år har det gått i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (1 minutt siden):

Jeg gjør det for å kose meg. Og delvis fordi jeg har lite av annet som glimter opp hverdagen. Men det er en annen sak. Eller kanskje ikke, siden det er relevant.

Har pleid å ta tran om vinteren for å kompensere, men i år har det gått i glemmeboka.

Å kose seg med å leve på junk er en hel del forbi "kos". Det høres ut som du kanskje er nedstemt siden du anser junk mat og godteri/brus som lyspunkt i hverdagen?  Det hjelper ikke å ta tran bare om vinteren hvis du aldri spiser fisk, og du trenger også jod (som ikke er i tran). 

Har du vært hos legen og tatt blodprøver i senere tid for å sjekke om du kan ha mangler? Langvarig dårlig kost kan gi deg mangler på flere vitaminer og mineraler, som kan føre til helseproblemer, både mentalt og fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Retinol har god dokumentert effekt for aldrende hud. 

Selv har jeg nettopp startet med profhilo. Tok det i går og fikk kommentarer allerede idag om at jeg ser så fresh og flott ut. Det ga en skikkelig boost! Har også følt meg veldig flott etter jeg tok det. Skal ta mer om 3 uker, deretter vedlikehold hver 6mnd om jeg liker resultatet 🙌🏼

Anonymkode: d8957...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (På 21.2.2025 den 18.39):

Men hvordan kan jeg vite hvordan andre ser meg? Hva som er fasiten?

I speilet hjemme ser jeg ung og fresh ut, syns jeg. Glatt hud. På enkelte bilder og andre speil ser jeg plutselig for jævlig gammel ut.

Jeg foreslår at du tenker på deg selv slik du ser deg i speilet. Alle opplever å se en stygg utgave av seg selv på bilder. Der blir jo mimikken fryst. 

Anonymkode: d17b4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (På 19.2.2025 den 16.41):

På enkelte bilder ser jeg fryktelig rynkete og gammel ut, på andre ikke. I speilet føler jeg ofte at jeg ser yngre ut enn på bilder, Hva kan grunnen være? Hvordan ser andre meg? Når jeg kjenner på huden føles den glatt og fin, men det ser ikke slik ut på bilder.

Har alltid slitt med selvtilliten generelt, og det tærer på at jeg eldes. Fra å bli vurdert som ti år yngre da jeg fylte 31, føler jeg at jeg har eldes fort siste årene. Føler jeg ser eldre ut enn mange på 50+. Hjelper ikke at jeg er skallet i tillegg, og ingen anlegg for skjeggvekst. Kan ikke skjule noe som helst.

Selvfølgelig er jeg singel og har ikke barn. Det sier seg selv.

Kosthold har jeg alltid slitt med, og spiser ikke så sunt. Har prøvd mange ganger å endre, men det går ikke over tid. Får i meg for lite frukt/grønt, spiser aldri fisk og drikker for lite vann. Det ser ikke slik ut på kroppen ellers, da jeg er slank.

Jeg har alltid brukt mye bodylotion, men også brukt denne i ansiktet. Har det noe å si? Bruker også en antiage ansiktskrem som heter Bulldog. Har tidligere prøvd å skrubbe med en gel som heter Biotherm T-pur scrub gel, men blir bare av og til. En periode drev jeg også med microneedling av ansiktet før jeg smørte på en kollagen-gel. Kan ikke si det har hjulet nevneverdig.

Kan jeg reversere aldringen min, og i så fall hvordan? Og hvordan kan jeg egentlig vite om jeg faktisk ser gammel ut eller om det bare er selvtilliten som er lav? Ingen er jo ærlige om jeg spør dem om jeg ser gammel ut for alderen.

Bruk retinol😊 Ellers lite å gjøre utenom botox og solkrem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i hvertfall ikke "aldringen" din som gjør at du er singel uten barn. 

Det er rett og slett bare å innse at man er ikke 25 år lengre. 

Huden blir slappere, håret tynnere, merkene større det er naturlig og ser mye bedre ut enn å begynne å tukle med tiden med botox og retinol. 

Drikk mye vann og spis relativt sunt, tren litt. Alderen får vi ikke gjort noe med. 

Anonymkode: 32991...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tror veien til befrielse er å akseptere det. Own it, du er den du er, ingenting å gjøre med det. Jeg tror et liv med stort fokus på utseende vil gjøre tilværelsen jævlig for oss alle, før eller siden. Vi blir alle eldre.  

Anonymkode: 2e4cb...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er nok gener inne i bildet og, jeg har alltid sett mye eldre ut enn jeg var, når jeg var 14år så det ut som jeg var 24år i starten av 30 årene var det noen som trodde jeg var 50, jeg har en sønn på 15år og han ser ut som han er 22år når han var 3år så han ut som han var 6år. vet ikke om det er noe man kan gjøre med.

Anonymkode: 7780a...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (7 timer siden):

Nå høres jeg sikkert streng ut,  men å bruke søppelmat som "kos" er jo en sykdom. Finn deg en mening med livet som ikke innebærer å ødelegge helsa, og begynn å ta vare på huden din hvis du ikke liker det du ser i speilet.

Jeg har selv lagt om livsstilen fra svært usunn til sunn i godt voksen alder og sett resultater både på ansikt, kropp, og ikke minst psyken, så jeg vet at det er mulig. Men du er den eneste som kan gjøre det, og du må ville det. Start i det små og ta en ting om gangen, ved å f.eks. kutte ut sukker fra maten. Har du et ensidig kosthold, ta tilskudd av stoffer du får i deg for lite av. Tren styrketrening. Hvilke interesser har du? Finn en meningsfylt hobby. Mange små grep som i sum gir stor gevinst når man er konsekvent over tid.

I tillegg til å jobbe med deg selv er det hjelp å få for huden også. Noen har nevnt botox i "rævsprekken", det er absolutt en mulighet. mange gjør det, meg selv inkludert, og det er ikke så dyrt heller. Så kan man jo utvide med andre kosmetiske hudbehandlinger i det uendelige, men da begynner der fort å koste litt. Det finnes utallige hudfornyende behandlinger, men de krever ofte en serie med behandlinger som fort kan koste 5000,- per behandling, så der må du nesten vurdere selv hvor mye du er villig til å investere i huden. Men, fortsetter du med den usunne livvstilen kan du like gjerne bare kaste de pengene i dass, skal man ha effekt over tid må man leve sunt også.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nå høres jeg sikkert streng ut,  men å bruke søppelmat som "kos" er jo en sykdom. Finn deg en mening med livet som ikke innebærer å ødelegge helsa, og begynn å ta vare på huden din hvis du ikke liker det du ser i speilet.

Jeg har selv lagt om livsstilen fra svært usunn til sunn i godt voksen alder og sett resultater både på ansikt, kropp, og ikke minst psyken, så jeg vet at det er mulig. Men du er den eneste som kan gjøre det, og du må ville det. Start i det små og ta en ting om gangen, ved å f.eks. kutte ut sukker fra maten. Har du et ensidig kosthold, ta tilskudd av stoffer du får i deg for lite av. Tren styrketrening. Hvilke interesser har du? Finn en meningsfylt hobby. Mange små grep som i sum gir stor gevinst når man er konsekvent over tid.

I tillegg til å jobbe med deg selv er det hjelp å få for huden også. Noen har nevnt botox i "rævsprekken", det er absolutt en mulighet. mange gjør det, meg selv inkludert, og det er ikke så dyrt heller. Så kan man jo utvide med andre kosmetiske hudbehandlinger i det uendelige, men da begynner der fort å koste litt. Det finnes utallige hudfornyende behandlinger, men de krever ofte en serie med behandlinger som fort kan koste 5000,- per behandling, så der må du nesten vurdere selv hvor mye du er villig til å investere i huden. Men, fortsetter du med den usunne livvstilen kan du like gjerne bare kaste de pengene i dass, skal man ha effekt over tid må man leve sunt også.

Helt enig i alt denne brukeren skriver. Jeg er like gammel som deg TS, og ble for et halvt år siden nektet å kjøpe vin på polet uten leg. Blir med ujevne mellomrom spurt hva jeg studerer (bor i studentby). 

Jeg har nok gode gener, men kostholdet er definitivt utslagsgivende, for søsteren min ser eldre ut enn meg (hun er 35 og ser ut som sin alder). 

Du kan kaste bort penger på botox og retinol, men det blir som å male vegger i et hus med store hull i tak og grunnmur. Du må ta tak i depresjonen og slutte med trøstespisingen, og begynne å behandle deg seg bra. Jeg koser meg hver eneste dag, men spiser ikke ultraprosessert mat (les eller hør boka Ultraprosessert av Chris Van Tulleken så lærer du hva det handler om), drikker ikke alkohol (kanskje et glass i året med vin), har aldri brukt tobakk, og velger kvalitetsmat av skikkelige råvarer. 

Jeg ser at jeg begynner å få antydninger til linjer noen steder nå, så tiden for legvising er nok over om noen år. Men det er ikke noe stort tap. Kosthold er grunnmuren TS, og som brukeren jeg siterte sier, hvis du vil ha endringer, må du endre noe. 

Anonymkode: ed8d4...1cc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (16 timer siden):

Jeg har tenkt på det som logisk, fordi ved hodepine rynker man pannen mye pga smertene. Men den var der ikke før i 30-årene.

Skrev jo at hun ganske sannsynlig har fått den rynken pga. sterke smerter. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvorfor Restylane? Jeg tar botox i sinnarynken et par ganger i året, betaler 1500-2000 (av og til er det kampanjepris). Restylane er jo en filler, holder som regel å lamme muskelen. Botox kan vel også settes slik at den hjelper mot enkelte typer hodepine/migrene. 

Anonymkode: 4a5c9...04d

Aner ikke. Mulig hun har gått over til botox nå. Vi snakker ikke om temaet da jeg ikke har noen erfaring med verken det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Blir svært deprimert av dette. Jeg må blant annet gå med caps eller annet hodeplagg til enhver tid i offentligheten. Fordi jeg er skallet. Men det skjuler jo ikke det eldgamle trynet mitt. Har lyst til å dø hver gang jeg ser ansiktet mitt i et speil.

Det går jo ikke an å ha selvtillit når man ser slik ut. Det er jo aldri noen som sier at man ser bra ut, for det ville være å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (16 minutter siden):

Blir svært deprimert av dette. Jeg må blant annet gå med caps eller annet hodeplagg til enhver tid i offentligheten. Fordi jeg er skallet. Men det skjuler jo ikke det eldgamle trynet mitt. Har lyst til å dø hver gang jeg ser ansiktet mitt i et speil.

Det går jo ikke an å ha selvtillit når man ser slik ut. Det er jo aldri noen som sier at man ser bra ut, for det ville være å lyve.

Men gjør noe med kosthold og livsstilen din? Det er faktisk det viktigste du kan gjøre. Bort med prosessert mat. Inn med rene råvarer av animalsk. Mat rik på kollagen og gode fettsyrer.Drikk elektrolytter så du sørger for god væskebalanse. Drikk godt med vann. Vær ute i frisk luft. Jeg ser eldre ut når jeg spiser gluten, jeg blir så tørr og gusten i huden. Usikker på hvorfor, men jeg har i hvert fall kuttet det ut. 

Og vær tålmodig, la kroppen få noen mnd på å reparere seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...