Gå til innhold

Mann snart 39- er så ansiktsgammel (tror jeg). Hva kan jeg gjøre?

Nowayback

Anbefalte innlegg

På enkelte bilder ser jeg fryktelig rynkete og gammel ut, på andre ikke. I speilet føler jeg ofte at jeg ser yngre ut enn på bilder, Hva kan grunnen være? Hvordan ser andre meg? Når jeg kjenner på huden føles den glatt og fin, men det ser ikke slik ut på bilder.

Har alltid slitt med selvtilliten generelt, og det tærer på at jeg eldes. Fra å bli vurdert som ti år yngre da jeg fylte 31, føler jeg at jeg har eldes fort siste årene. Føler jeg ser eldre ut enn mange på 50+. Hjelper ikke at jeg er skallet i tillegg, og ingen anlegg for skjeggvekst. Kan ikke skjule noe som helst.

Selvfølgelig er jeg singel og har ikke barn. Det sier seg selv.

Kosthold har jeg alltid slitt med, og spiser ikke så sunt. Har prøvd mange ganger å endre, men det går ikke over tid. Får i meg for lite frukt/grønt, spiser aldri fisk og drikker for lite vann. Det ser ikke slik ut på kroppen ellers, da jeg er slank.

Jeg har alltid brukt mye bodylotion, men også brukt denne i ansiktet. Har det noe å si? Bruker også en antiage ansiktskrem som heter Bulldog. Har tidligere prøvd å skrubbe med en gel som heter Biotherm T-pur scrub gel, men blir bare av og til. En periode drev jeg også med microneedling av ansiktet før jeg smørte på en kollagen-gel. Kan ikke si det har hjulet nevneverdig.

Kan jeg reversere aldringen min, og i så fall hvordan? Og hvordan kan jeg egentlig vite om jeg faktisk ser gammel ut eller om det bare er selvtilliten som er lav? Ingen er jo ærlige om jeg spør dem om jeg ser gammel ut for alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du vært flink å bruke solkrem gjennom livet?

Røyker du?

Drikker du mye alkohol?

Anonymkode: 18ae4...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du vært flink å bruke solkrem gjennom livet?

Røyker du?

Drikker du mye alkohol?

Anonymkode: 18ae4...98a

Solkrem har jeg vært dårlig på frem til de siste årene. Men jeg har omtrent aldri bevisst lagt ute i sola.

Har aldri røkt.

Drikker moderat med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har hittil greid å reversere aldringen på huden. Dersom noen hadde klart det, ville de blitt de rikeste menneskene i verden og solgt oppfinnelsen på tuber og krukker for store penger.

Man må egentlig bare gå litt i seg selv og finne aksept for at tiden går, og den går også i ansiktet vårt. Det blir stort sett rynker før eller siden, og livet man har levd tidligere kan være medvirkende årsak til om det blir mange rynker eller tidlige rynker. Mye soling uten bruk av solkrem for eksempel. Eller røyking, hard festing og lite søvn over mange ungdomsår påvirker også. Men sol er en av de fremste faktorene for rynker i huden etter hvert.

Anonymkode: 5de7d...1b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig tynn/trent?

Veldig tynne mennesker med lite underhudsfett ser ofte eldre ut i ansiktet når de begynner å nærme seg midten av livet. Hvis så er tilfelle så kan det antagelig bli bedre med et par ekstra kilo på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å se på youtube videoer/sjekke omtale om produkt så bør du velge  kremer med aktive ingredienser som kan over tid hjelpe huden din. Du må altså bruke det hverdag over tid. Produktet må også passe til huden din. Du kan også få hjelp av hudlege/spesialist kanskje det vil hjelpe om du ikke finner ut av det selv.

Vanlig bodylotion vil nok ikke hjelpe så mye.

Anonymkode: 6da1c...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genene betyr minst 70 prosent av hvordan du aldres. Hvordan ser det ut på familiesiden din?

Anonymkode: f2085...7d2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retinol er vel det eneste som hjelper mot aldrende hud. Det skal helst brukes i vinterhalvåret for å unngå solskader. Ellers er det eksfoliering, fukt og solkrem som gjelder. Drikk nok vann.

Å slutte med alkohol kan i alle fall ikke skade, for å si det sånn. Vi vet jo nå at det er like skadelig som røyking.

Anonymkode: 4c164...06e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dame på 37 år og hadde ikke mye rynker men merket at det hadde skjedd mye i huden de siste årene og følte at ansiktet var slappere. Har vært godt fornøyd med å bruke retinol produkter, som hjelper på fine linjer og tekstur. Og det beste var nok profhilo, som er injeksjon av en slags hyaluronsyre som virker forebyggende og oppstrammende. Denne kan brukes to ganger i året for å forebygge og syns også den virker umiddelbart.

Anonymkode: a153c...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semydfe skrev (39 minutter siden):

Er du veldig tynn/trent?

Veldig tynne mennesker med lite underhudsfett ser ofte eldre ut i ansiktet når de begynner å nærme seg midten av livet. Hvis så er tilfelle så kan det antagelig bli bedre med et par ekstra kilo på kroppen.

Tynn/normalvektig og har alltid slitt med å legge på meg. Har en BMI på rundt 23.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Genene betyr minst 70 prosent av hvordan du aldres. Hvordan ser det ut på familiesiden din?

Egentlig usikker. Har aldri tenkt på deres aldring. Men det ingen andre har er den rævsprekken jeg har mellom øynene. Jeg tror migrene kan ha forårsaket den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (Akkurat nå):

Tynn/normalvektig og har alltid slitt med å legge på meg. Har en BMI på rundt 23.

Egentlig usikker. Har aldri tenkt på deres aldring. Men det ingen andre har er den rævsprekken jeg har mellom øynene. Jeg tror migrene kan ha forårsaket den.

Botox mot den sprekken, verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Botox for rynker.

Retinol på huden.

Få nok søvn.

Hvordan er kostholdet ditt? Mye ultraprosessert mat, masse dårlige ingredienser og mye sukker?

Begynn å spis ren mat laget fra bunnen med gode ingredienser.

Hva drikker du? Mye Redbull og drit? Drikk vann. Minst 2L om dagen.

Tren stryke og svett ordentlig. Dusj etterpå og rens huden.

Anonymkode: c8d6f...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør da vel absolutt ingen verdens ting med helt vanlig aldring!? 😳 Stell deg selv, spis/drikk sunt, tren, unngå røyk og alkohol, beskytt deg fra sola, få nok søvn, og ikke minst: smil!

TS, lys har veldig mye å si for hvordan man ser ut i speilet. Hvor pleier du å se deg i speilet mest? På badet hjemme? På do på jobb? I heisen? Legg merke til retningen lampelyset kommer fra der du speiler deg, for det kan få rynker og folder til å fremheves. 

Anonymkode: 8fce0...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nowayback skrev (1 time siden):

På enkelte bilder ser jeg fryktelig rynkete og gammel ut, på andre ikke. I speilet føler jeg ofte at jeg ser yngre ut enn på bilder, Hva kan grunnen være? Hvordan ser andre meg? Når jeg kjenner på huden føles den glatt og fin, men det ser ikke slik ut på bilder.

Har alltid slitt med selvtilliten generelt, og det tærer på at jeg eldes. Fra å bli vurdert som ti år yngre da jeg fylte 31, føler jeg at jeg har eldes fort siste årene. Føler jeg ser eldre ut enn mange på 50+. Hjelper ikke at jeg er skallet i tillegg, og ingen anlegg for skjeggvekst. Kan ikke skjule noe som helst.

Selvfølgelig er jeg singel og har ikke barn. Det sier seg selv.

Kosthold har jeg alltid slitt med, og spiser ikke så sunt. Har prøvd mange ganger å endre, men det går ikke over tid. Får i meg for lite frukt/grønt, spiser aldri fisk og drikker for lite vann. Det ser ikke slik ut på kroppen ellers, da jeg er slank.

Jeg har alltid brukt mye bodylotion, men også brukt denne i ansiktet. Har det noe å si? Bruker også en antiage ansiktskrem som heter Bulldog. Har tidligere prøvd å skrubbe med en gel som heter Biotherm T-pur scrub gel, men blir bare av og til. En periode drev jeg også med microneedling av ansiktet før jeg smørte på en kollagen-gel. Kan ikke si det har hjulet nevneverdig.

Kan jeg reversere aldringen min, og i så fall hvordan? Og hvordan kan jeg egentlig vite om jeg faktisk ser gammel ut eller om det bare er selvtilliten som er lav? Ingen er jo ærlige om jeg spør dem om jeg ser gammel ut for alderen.

Hmm, dette kan jeg kjenne meg noe igjen i, men jeg passer ikke på meg selv. Har (u?)heldigvis vært bortskjemt med at jeg kan spise, drikke og stort sett gjøre som jeg vil, og likevel bevare ansikt (pun intended).

De siste årene føler jeg det rakner raskere og raskere, er nå 44, og føler at jeg ser en helt annen person enn den jeg så da jeg var 40-41.

Bruker ikke noe krem utover fuktighetskrem på sommeren etter behov, samt håndkrem - men den gjør jo lite med utseende mitt :D

Følger spent med på tråden, og ønsker både deg og meg lykke til.

Anonymkode: daa40...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man gjør da vel absolutt ingen verdens ting med helt vanlig aldring!? 😳 Stell deg selv, spis/drikk sunt, tren, unngå røyk og alkohol, beskytt deg fra sola, få nok søvn, og ikke minst: smil!

TS, lys har veldig mye å si for hvordan man ser ut i speilet. Hvor pleier du å se deg i speilet mest? På badet hjemme? På do på jobb? I heisen? Legg merke til retningen lampelyset kommer fra der du speiler deg, for det kan få rynker og folder til å fremheves. 

Anonymkode: 8fce0...a66

Vil bare kommentere denne, det er muligens helt vanlig aldring for både TS og min del, men for egen del må jeg si at alderdomsprogresjonen eller hva man skal kalle det, har økt i hastighet i veldig stor grad de siste par årene, målt opp mot de siste 20 årene. Er det normalt, kanskje man treffer et punkt hvor "alt" rakner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vil bare kommentere denne, det er muligens helt vanlig aldring for både TS og min del, men for egen del må jeg si at alderdomsprogresjonen eller hva man skal kalle det, har økt i hastighet i veldig stor grad de siste par årene, målt opp mot de siste 20 årene. Er det normalt, kanskje man treffer et punkt hvor "alt" rakner?

Mener å ha hørt at man ofte får sånne aldersspurter to ganger i løpet av voksenlivet/alderdommen. Akkurat når det oppstår er individuet, men tror de fleste opplever det tidlig i 40-årene og tidlig i 60-årene. Man eldes gradvis uansett, men i disse periodene kan ting gå litt ekstra fort og man endrer seg mye på kort tid.

Jeg mener at man skal bruke solkrem (gjerne hver dag hele sommerhalvåret, i ansiktet), spise og drikke greit, få nok søvn, være glad og slå seg til ro med at alle eldes med årene. Egentlig helt sykt at folk bekymrer seg så mye over rynker, når det er den letteste delen av å bli gammel. Dessuten; det er et privilegium å bli eldre. Ikke alle er så heldige.

Smilende, rynkete ansikter er mye finere enn stive putefjes uten mimikk. Jo eldre man blir, jo dummere ser det ut å være babyglatt i ansiktet. Det er unaturlig og nesten litt uncanny valley.

Anonymkode: 6eed0...1cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...