Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke fåt betalt for barn i legevakten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skremmende om utdanningsforbundet mener dette, bør være grunn nok for medlemmene melder seg ut.
Akutte lege/sykehustimer har man rett til omsorgdag. Det står tydelig hos nav, ville det bare gjeldt kronisk syke, ville det stått dette. 
Nye tillitsvalgte eller utmelding av forbundet bør dette gjøres. Er selv tillitsvalgt, dette står tydelig i loven.  

Anonymkode: 360b3...435

En HTV representerer nok ikke nødvendigvis hva utdanningsforbundet mener. En tillittsvalg kan ha mange personlige meninger, og personlig agenda om man skal dra det litt langt.

Jeg stiller relativt lav tillitt til en HTV, jeg går heller rett til/på forbundet om jeg er i tvil.

Anonymkode: 91f22...ba6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt dette er irrelevant. Det er i HI ikke snakk om oppfølging ifbm kjent sykdom eller rutinekontroll, men akutt sykdom/skade.

Man drar ikke med seg friske barn til legevakten og sitter der halve natten, man får heller ikke poliklinisk time på sykehus neste morgen til friske barn, ergo er barnet sykt. Syke barn har rett til å ha en forelder hos seg inntil det kalenderåret de fyller 13 og TS har dermed rett til å bruke 'sykt barn' dag.

Anonymkode: bcfcc...cf7

Dette har jeg allerede svart på. 

Hun hadde fått noe på øyet, kunne ikke se eller åpne øyne. Rødt

Måtte operere det ut påfølgende dag, så var ikke hjemme før på kvelden

TS

Anonymkode: a5234...7b6

Om dere ikke var hjemme før kveld pga operasjon er det selvfølgelig riktig å bruke sykt barn 

Anonymkode: faf98...f35

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En HTV representerer nok ikke nødvendigvis hva utdanningsforbundet mener. En tillittsvalg kan ha mange personlige meninger, og personlig agenda om man skal dra det litt langt.

Jeg stiller relativt lav tillitt til en HTV, jeg går heller rett til/på forbundet om jeg er i tvil.

Jeg snakker om opplysninger som kom fra hovedtillitsvalgt i kommunen. Ikke en tilfeldig plasstillitsvalgt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har sittet i utdanningsforbundet og nettopp tolkning av dette regelverket ble tema på en av samlingene. 

HTV var veldig klar: sykt barn brukes til sykdom.

Akutte lege/sykehustimer bruker man lønnet velferdspermisjon 

Så en da ut fra deg så hvis barnet blir akutt til sykehus pga sykdom så ska en bruke velferds dag, her fikk vi beskjed fra fagforbundet der gikk under syktbarn. Vi har har x antall ganger fått akutt time på sykehuset pga sykdom. Da ved først hos fastlege og fastlege ordner akutt rett til barnelege på sykehuset. Så her vil jeg si dere tolker feil

Avtalt time på sykehus flere dager i forveien skulle gå under velferd ikke akutt 

Anonymkode: b7ddc...111

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Med andre ord akutt sykdom eller skade på et barn som helt klart er under kvalifisert alder. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er så mange innvendinger mot at dette er gyldig fravær.

Uansett, ønsker henne en god bedring og håper ikke det gir noen varige følger! Situasjonen med arb.giver tror jeg vil løse seg, dette vil være godt dokumentert. Bare pass på at arbeidsgiver ikke får mer informasjon enn berettighet - med andre ord, ev. sensurer informasjon om du bruker dokumentasjon du selv har fått, da du får mer informasjon som forelder enn hva arbeidsgiver har rett på å vite.

Høres helt idiotisk ut av arbeidsgiver, basert på den relativt lille informasjonen i tråden her. All støtte til barnet og deg!

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener dere at TS skal gjøre, egentlig? Om det så var en time som var ferdig på en halvtime og ingen innleggelse så har barnet vært oppe halve natten og er åpenbart syk, og kan ikke dra i bhg. Skal hun la det være alene hjemme? Nei. 

Anonymkode: 8a20d...dbb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener dere at TS skal gjøre, egentlig? Om det så var en time som var ferdig på en halvtime og ingen innleggelse så har barnet vært oppe halve natten og er åpenbart syk, og kan ikke dra i bhg. Skal hun la det være alene hjemme? Nei. 

Ja det var ingen annen mulighet.

Satt på legevakten til kl 2 på natten, hadde time på øyeklinikken kl 9 dagen etter-  hun sov 4-5 timer.

Satt på øyeklinikken hele dagen, etterfulgt av operasjon. 

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det var ingen annen mulighet.

Satt på legevakten til kl 2 på natten, hadde time på øyeklinikken kl 9 dagen etter-  hun sov 4-5 timer.

Satt på øyeklinikken hele dagen, etterfulgt av operasjon. 

Kl 3 skulle det stå* 

Ikke at det spiller noen rolle men.

Kjedelig at sjefen skal være så vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så en da ut fra deg så hvis barnet blir akutt til sykehus pga sykdom så ska en bruke velferds dag, her fikk vi beskjed fra fagforbundet der gikk under syktbarn. Vi har har x antall ganger fått akutt time på sykehuset pga sykdom. Da ved først hos fastlege og fastlege ordner akutt rett til barnelege på sykehuset. Så her vil jeg si dere tolker feil

Avtalt time på sykehus flere dager i forveien skulle gå under velferd ikke akutt 

Anonymkode: b7ddc...111

Igjen - det er forskjell på å være på en sykehustime som tar 15 min, kontra å være innlagt i 2 dager.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med andre ord akutt sykdom eller skade på et barn som helt klart er under kvalifisert alder. Jeg forstår ikke helt hvorfor det er så mange innvendinger mot at dette er gyldig fravær.

Uansett, ønsker henne en god bedring og håper ikke det gir noen varige følger! Situasjonen med arb.giver tror jeg vil løse seg, dette vil være godt dokumentert. Bare pass på at arbeidsgiver ikke får mer informasjon enn berettighet - med andre ord, ev. sensurer informasjon om du bruker dokumentasjon du selv har fått, da du får mer informasjon som forelder enn hva arbeidsgiver har rett på å vite.

Høres helt idiotisk ut av arbeidsgiver, basert på den relativt lille informasjonen i tråden her. All støtte til barnet og deg!

Det er ingen som benekter at dette er gyldig fravær. Jeg er dog uenig i - ut fra informasjon i HI - at det kvalifiserte til sykt barn-dag.

Når ts kom med flere opplysninger så mener jeg det kvalifiserer til sykt barn dag 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ved kortere sykehusbesøk: velferdspermisjon 

Den manglende leseforståelsen hos flere her er ganske skummelt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt uenig med resten her.

Du sier ingenting om hva som feiler datteren sin, eller om hun trengte noe hjelp i etterkant av sykehustimen.

Kunne det vært løst ved at du kom på jobb etter sykehustimen? Ja, da forventer jeg at du gjør det

Enig!

Det rette her er egentlig permisjon med lønn, basert på fremvist legeerklæring. 

Anonymkode: 2e441...daf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Igjen - det er forskjell på å være på en sykehustime som tar 15 min, kontra å være innlagt i 2 dager.

Det er ingen som benekter at dette er gyldig fravær. Jeg er dog uenig i - ut fra informasjon i HI - at det kvalifiserte til sykt barn-dag.

Når ts kom med flere opplysninger så mener jeg det kvalifiserer til sykt barn dag 

Helt enig! Folk roper ut og er «rasende» på mors vegne uten å egentlig sette seg inn i ting og spørre konkrete spørsmål! 

Anonymkode: 2e441...daf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den manglende evnen til å påpeke de "mange feil" jeg antok fra HI er også skremmende.

Noe å ta til ettertanke/orientering.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig.
Det er i hvertfall sedvane hos min arbeidsgiver at man får ta omsorgsdag ved akutt skade eller sykdom som oppstår hos barn under 12. 

Hadde en kollega som ikke kunne komme på jobb fordi datteren ble hentet om kvelden av helikopter pga akutt oppstått krampe/epilepsi, mor ringte gråtkvalt. Mener folk her inne at hun ikke var berettiget til sykt barn-dag?

Man må jo se på lovens intensjon også, ikke bare pukke på bokstaver i en tekst. 

Om Grete på 8 har tryna på sykkel og må på legevakten og sy eller om Daniel på 10 skal ha oppfølging på BUP pga bokstavdiagnose, barnet er sykt/skadet, under 12 og dermed soleklar rett til omsorgsdag for foresatt. 
Mener jeg, og det er hvertfall slik det praktiseres hos oss (kommunal arb giver).

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

. Jeg er dog uenig i - ut fra informasjon i HI - at det kvalifiserte til sykt barn-dag.

Hvordan kan du være det ut i fra denne forklaringen fra nav på når omsorgsdager kan brukes: 

Barnet trenger oppfølging på grunn av sykdom

Hvis barnet ditt trenger oppfølging på grunn av sykdom, kan du bruke omsorgsdag selv om barnet ikke er sykt og pleietrengende den aktuelle dagen. 

Dette kan for eksempel være at barnet skal til legen, eller at dere har oppfølgingsmøter med lege, fysioterapeut, BUP, PPT eller ansvarsgruppe. 

Det TS opplyser i hi faller rett inn under dette. 

Anonymkode: f62f7...efb

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du være det ut i fra denne forklaringen fra nav på når omsorgsdager kan brukes: 

Barnet trenger oppfølging på grunn av sykdom

Hvis barnet ditt trenger oppfølging på grunn av sykdom, kan du bruke omsorgsdag selv om barnet ikke er sykt og pleietrengende den aktuelle dagen. 

Dette kan for eksempel være at barnet skal til legen, eller at dere har oppfølgingsmøter med lege, fysioterapeut, BUP, PPT eller ansvarsgruppe. 

Det TS opplyser i hi faller rett inn under dette. 

Anonymkode: f62f7...efb

Dette har jeg allerede lagt ut bikdedokumentasjon på, og understreket lovens intensjon også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du hente opp lovverket som sier at man kan være hjemme en hel dag pga et barn som har behov for en sykehustime?

Det trenger jeg ikke. TS var på legevakten med barnet sitt. Vi får holde oss til denne saken og ikke finne på nye scenarioer.

Men mye tyder på at du har forsøkt å lese deg opp og det er da noe! 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Den manglende evnen til å påpeke de "mange feil" jeg antok fra HI er også skremmende.

Noe å ta til ettertanke/orientering.

Dette har jeg allerede sagt tik deg 2 fanger - attpåtil delt det inn i punkter for å gjøre det forståelig og lettleselig

Mer kan jeg ikke gjøre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Det trenger jeg ikke. TS var på legevakten med barnet sitt. Vi får holde oss til denne saken og ikke finne på nye scenarioer.

Men mye tyder på at du har forsøkt å lese deg opp og det er da noe! 

Når du påberoper deg ekspertise på et område fordi du har jobbet med det, så er det ikke for mye forlangt at du også hoster opp dokumentasjon på det du påstår. 

Ellers blir det synsing. Da blir det prrsonlige meninger, og det tar jeg ikke hensyn til 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du antar at jeg skal vite forskjell på poliklinisk og innleggelse. Du forventer det, faktisk.

Jeg er så heldig at hverken jeg eller familien min har historikk på sykehuset. Så at du forventer at andre mennesker kan forskjell på begreper i sykehussammenheng, kan du ikke anta. 

Du antar at det er noe alvorlig med datteren til ts. Da kontrer jeg: de hadde ikke sittet på legevakt halve natta om det var noe kjempealvorlig. Da hadde de fått hjelp før.  

Og så var det jo antagelsen om at datteren til ts ble innlagt.

Til sammenligning: datteren min satt fast noe i nesa på en søndag. Dro til legevakt, og de fant ingenting. Likevel fikk vi en time på sykehuset dagen etter, så de fikk tatt en skikkelig titt med ordentlig utstyr.

Skulle jeg påberopt meg en sykt barn dag da, tenker du?

Var du ikke borte fra jobb for å følge datter til sykehuset?

Tok du da ulønnet fri? Dette står helt tydelig og enkelt på NAV sine nettsider at man kan bruke omsorgsdag på legetimer som dette.

På min jobb kan jeg ta omsorgsdag timesvis, men mange arbeidsgivere har bare halve eller hele dager.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Det er jo soleklart ok å bruke omsorgsdag. Ikke gi deg på dette. Og slutt å gi sjefen så mye detaljer, bare si "hei jeg har sykt barn og må være hjemme". De har ikke rett på noe mer opplysninger før etter 3 dager og en slik sjef ville jeg gitt minimalt.

Har operert øye selv og måtte være hjemme fra jobb et par dager ene gangen og 3 uker andre gangen (litt forskjellige operasjoner). Måtte ikke barnet være hjemme fra bhg dagen etter også i det minste? Når barn er på sykehus kan man få pleiepenger og slippe å bruke av sykt-barn-kvota si så du kan jo høre med sykehuset om det kan ordnes i etterkant.

Anonymkode: 4a1bb...dd8

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du påberoper deg ekspertise på et område fordi du har jobbet med det, så er det ikke for mye forlangt at du også hoster opp dokumentasjon på det du påstår. 

Ellers blir det synsing. Da blir det prrsonlige meninger, og det tar jeg ikke hensyn til 

Ts hadde et akutt sykt barn og har krav på fri til det. Igjen: du kunne meget enkelt finne regelverket selv på nav.no.

At DU ikke finner et akutt sykt barn for sykt får stå for din regning. Så lat jeg meg visst presse til  voksenopplæring til en med et blankt utgangspunktet... 
Men undrer meg over motivet. Du klarer ikke å trasse frem kunnskap.

Her er altså reglene:

https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger#hvem

Et barn som A: må på legevakten 

B: Må hasteopereres

regnes som sykt.

Lovens hensikt er å treffe arbeidstagere Og ivareta barn i sårbare situasjoner. Det er bare å lese. Men du bør kanskje starte med noe enklere. 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...