Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke fåt betalt for barn i legevakten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tolket det dithen at jeg antok mye feil basert på HI. Jeg ser nå at retorisk sett kan skrive du mente noe annet.

Å vite forskjellen på poliklinisk undersøkelse og innleggelse antar jeg at enhver voksen person som har norsk som hovedmål forstår, beklager om jeg forventer for mye der.

Jeg antar ikke at du forstår ironi. Du må lære å lese (du og) - jeg skrev "jeg tror du misforstår ironi". Det er en forskjell.

Antagelsen om innleggelse er rettet - den var feil fra min side.

Men dette blir en semantisk diskusjon, jeg tror i grunn vi forstår hverandre relativt greit.

Anonymkode: 91f22...ba6

Det ble en skrivefeil eller tre her, men håper du ikke henger deg opp i det. Håper egentlig du lar den ballen ligge død og heller svare videre på hvorfor du mener TS ikke kan bruke sykt barn-dag på dette, basert på hva vi har fått vite så langt. Siden det er relativt lite informasjon, så må vi - som vi som oftest gjør på forum som dette - anta en del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om ts kunne tatt velferdspermisjon pga sykehustimen, så mener du hun skal ta sykt barn dag?

Tror lovverket er ganske uenig med deg der gitt

Anonymkode: faf98...f35

Man bruker ikke veldferdspermisjon når man allerede har en rettighet som sier at dette er dagene til. Så ja sykt barn dag er riktig. Blir det lettere å forstå om du begynner å kalle det omsorgdager for barn? Siden sykt barn kan være misvisende. 

IMG_3256.png

Anonymkode: 360b3...435

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (3 minutter siden):

Det er din måte å innrømme at du tar feil på. Vi får visst ta det vi får.
Men det er synd når folk som deg og lederen til Ts leker at de kan regelverket. Det gjør det vanskelig for folk i sårbare situasjoner å søke gode råd.

Kan du hente opp lovverket som sier at man kan være hjemme en hel dag pga et barn som har behov for en sykehustime?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man bruker ikke veldferdspermisjon når man allerede har en rettighet som sier at dette er dagene til. Så ja sykt barn dag er riktig. Blir det lettere å forstå om du begynner å kalle det omsorgdager for barn? Siden sykt barn kan være misvisende. 

IMG_3256.png

Oppfølging pga sykdom gjelder barn som har kroniske sykdommer, hvor man typisk har lang vei til spesialistsentre/ansvarsgruppemøter som tar tid. Dette er også planlagt fravær.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du hente opp lovverket som sier at man kan være hjemme en hel dag pga et barn som har behov for en sykehustime?

En omsorgsdag er en hel arbeidsdag. Den er i utganspunktet ikke delt opp. Noen arbeidsplasser deler den opp, min gjør ikke det. 
Og nei når barnet har vært syk til langt ut på natt er det helt riktig å bruke omsorgsdag. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter mange år i arbeidslivet tror jeg historikk har mye å si. Om man vanligvis har en god arbeidsmoral eller ei. 

Anonymkode: 0c6c6...a6a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oppfølging pga sykdom gjelder barn som har kroniske sykdommer, hvor man typisk har lang vei til spesialistsentre/ansvarsgruppemøter som tar tid. Dette er også planlagt fravær.

Dette  er feil, sykdom som krever timer på sykdom er dekket. Er du leder må du ta deg et kurs i lovverket. 
De som har kroniskesyke barn har flere dager, nettopp for sjansen for flere timer på sykehus og fare for mer syk. Du tolker jo loven i vilden sky. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En omsorgsdag er en hel arbeidsdag. Den er i utganspunktet ikke delt opp. Noen arbeidsplasser deler den opp, min gjør ikke det. 
Og nei når barnet har vært syk til langt ut på natt er det helt riktig å bruke omsorgsdag. 

Igjen - man antar at barnet er sykt. 

Man kan søke om kortere velferdspermisjoner for akutte sykehustimer, og er en mye bedre bruk av ressursene for alle, inkludert ts selv som nå vil bruke 1/10 omsorgsdager på dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I dette tilfellet er det en planlagt operasjon, og om du hadde hatt god arbeidsmoral så hadde du byttet helg med en kollega slik at det ordnet seg på den måten. 

Klart, du har retten på din side, men det er en helt annen sak en HI med akutt sykdom.

HI: Klart du har rett på sykt barn dag i ditt tilfelle. Ingen tvil. Med mindre far er i permisjon for å ivareta barnet såklart. 

Anonymkode: 966e2...790

Ikke alle arbeidsplasser godtar bytte mellom ansatte heller. Eller at det er vanskelig å få bytte. Du kan ikke si hun har dårlig arbeidsmoral basert på så lite fakta.

Anonymkode: 18d63...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette  er feil, sykdom som krever timer på sykdom er dekket. Er du leder må du ta deg et kurs i lovverket. 
De som har kroniskesyke barn har flere dager, nettopp for sjansen for flere timer på sykehus og fare for mer syk. Du tolker jo loven i vilden sky. 

Jeg har sittet i utdanningsforbundet og nettopp tolkning av dette regelverket ble tema på en av samlingene. 

HTV var veldig klar: sykt barn brukes til sykdom.

Akutte lege/sykehustimer bruker man lønnet velferdspermisjon 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sittet i utdanningsforbundet og nettopp tolkning av dette regelverket ble tema på en av samlingene. 

Deres HTV er neppe noen fasit, så kildekritikk er kjekt, men det kan godt være korrekt likevel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Igjen - man antar at barnet er sykt. 

Man kan søke om kortere velferdspermisjoner for akutte sykehustimer, og er en mye bedre bruk av ressursene for alle, inkludert ts selv som nå vil bruke 1/10 omsorgsdager på dette

Nei, man bruker de rettighetene man har. Syk langt på natt. Da drar man ikke på jobb, jeg kan ta livet av mange, og barnet blir virkelig ikke sendt på skole/barnehage etter en slik natt. Er du en slik mor? At du mener man ikke skal bruke den rettigheten må være helt opp til deg. Loven er likevel klar, du har rett til omsorgsdag. Det står til og med i loven at du har rett til å følge til sykehus selv om barnet ikke er syk da. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en kverulering i tråden her. Ts er i sin fulle rett til å ta en omsorgsdag i situasjonen der. Ta det med fagforening eller øverste leder. 
Om jeg har legetime med barnet kl 09, så har jeg ikke mulighet til å gå på jobb før eller etter. Hva er vits i å være på jobb fra lunch til kl 15? Bedre for leder og da å leie inn. 
Jeg er firebarnsmor og har vært yrkesaktiv i full post fra barna var 5, dvs over 20 år. 
Jeg kan med loven i hånd ta en omsorgsdag for å være med et barn til spesialist, prøver å unngå det siden jeg jobber turnus men det er helt innafor lovverket. 
Det er ikke slik at barnet må være daussjuk, en legetime er en legetime og om barnet kommer ut med «her er det ikke noe galt» er det fortsatt riktig å ta en omsorgsdag.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har hørt helt motsatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skremmende om utdanningsforbundet mener dette, bør være grunn nok for medlemmene melder seg ut.
Akutte lege/sykehustimer har man rett til omsorgdag. Det står tydelig hos nav, ville det bare gjeldt kronisk syke, ville det stått dette. 
Nye tillitsvalgte eller utmelding av forbundet bør dette gjøres. Er selv tillitsvalgt, dette står tydelig i loven.  

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tviler sterkt på det du sier der gitt. For velferdspermisjoner er permisjoner arbeidsgiver gir utenfor lovverk. Kan være nedfelt i tariffavtaler. Og jeg tror ikke utdanningsforbundet har det. (Staten har lovfestet 12 dager for div) Uansett ikke alle har dette og det burde du jo være klar over om du har jobbet med dette :) utrolig mange her inne som jobber og driver med ting de ikke kan noe om :)

Anonymkode: a094f...da8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Deres HTV er neppe noen fasit, så kildekritikk er kjekt, men det kan godt være korrekt likevel.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, man bruker de rettighetene man har. Syk langt på natt. Da drar man ikke på jobb, jeg kan ta livet av mange, og barnet blir virkelig ikke sendt på skole/barnehage etter en slik natt. Er du en slik mor? At du mener man ikke skal bruke den rettigheten må være helt opp til deg. Loven er likevel klar, du har rett til omsorgsdag. Det står til og med i loven at du har rett til å følge til sykehus selv om barnet ikke er syk da. 

Bacteria skrev (3 minutter siden):

Har hørt helt motsatt.

Skremmende om utdanningsforbundet mener dette, bør være grunn nok for medlemmene melder seg ut.
Akutte lege/sykehustimer har man rett til omsorgdag. Det står tydelig hos nav, ville det bare gjeldt kronisk syke, ville det stått dette. 
Nye tillitsvalgte eller utmelding av forbundet bør dette gjøres. Er selv tillitsvalgt, dette står tydelig i loven.  

Tviler sterkt på det du sier der gitt. For velferdspermisjoner er permisjoner arbeidsgiver gir utenfor lovverk. Kan være nedfelt i tariffavtaler. Og jeg tror ikke utdanningsforbundet har det. (Staten har lovfestet 12 dager for div) Uansett ikke alle har dette og det burde du jo være klar over om du har jobbet med dette :) utrolig mange her inne som jobber og driver med ting de ikke kan noe om :)

Anonymkode: a094f...da8

Helt riktig - mange snakker om ting de ikke kan noe om.

Screenshot_20250219_185115_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250219_184752_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250219_184516_Samsung Internet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 3e879...e95

5 år

Anonymkode: a5234...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt uenig med resten her.

Du sier ingenting om hva som feiler datteren sin, eller om hun trengte noe hjelp i etterkant av sykehustimen.

Kunne det vært løst ved at du kom på jobb etter sykehustimen? Ja, da forventer jeg at du gjør det

Hun hadde fått noe på øyet, kunne ikke se eller åpne øyne. Rødt

Måtte operere det ut påfølgende dag, så var ikke hjemme før på kvelden

TS

Anonymkode: a5234...7b6

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helt riktig - mange snakker om ting de ikke kan noe om.

Screenshot_20250219_185115_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250219_184752_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20250219_184516_Samsung Internet.jpg

Alt dette er irrelevant. Det er i HI ikke snakk om oppfølging ifbm kjent sykdom eller rutinekontroll, men akutt sykdom/skade.

Man drar ikke med seg friske barn til legevakten og sitter der halve natten, man får heller ikke poliklinisk time på sykehus neste morgen til friske barn, ergo er barnet sykt. Syke barn har rett til å ha en forelder hos seg inntil det kalenderåret de fyller 13 og TS har dermed rett til å bruke 'sykt barn' dag.

Anonymkode: bcfcc...cf7

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...