Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke fåt betalt for barn i legevakten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Omsorgsdag er til og med det året barnet fyller 12 år.

Selvfølgelig skal ts ha en sykt barn dag her.

Anonymkode: 1e583...c1e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Var du ikke borte fra jobb for å følge datter til sykehuset?

Tok du da ulønnet fri? Dette står helt tydelig og enkelt på NAV sine nettsider at man kan bruke omsorgsdag på legetimer som dette.

På min jobb kan jeg ta omsorgsdag timesvis, men mange arbeidsgivere har bare halve eller hele dager.

Det er jo soleklart ok å bruke omsorgsdag. Ikke gi deg på dette. Og slutt å gi sjefen så mye detaljer, bare si "hei jeg har sykt barn og må være hjemme". De har ikke rett på noe mer opplysninger før etter 3 dager og en slik sjef ville jeg gitt minimalt.

Har operert øye selv og måtte være hjemme fra jobb et par dager ene gangen og 3 uker andre gangen (litt forskjellige operasjoner). Måtte ikke barnet være hjemme fra bhg dagen etter også i det minste? Når barn er på sykehus kan man få pleiepenger og slippe å bruke av sykt-barn-kvota si så du kan jo høre med sykehuset om det kan ordnes i etterkant.

Anonymkode: 4a1bb...dd8

Hun kunne gå i barnehagen dagen etterpå, men måtte gå med øyelapp og holde seg inne i barnehagen. 

Så det var en dag jeg måtte være hjemme..

Anonymkode: a5234...7b6

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du hente opp lovverket som sier at man kan være hjemme en hel dag pga et barn som har behov for en sykehustime?

Anonymkode: faf98...f35

det ble linket på side en eller noe 😝

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen - det er forskjell på å være på en sykehustime som tar 15 min, kontra å være innlagt i 2 dager.

Det er ingen som benekter at dette er gyldig fravær. Jeg er dog uenig i - ut fra informasjon i HI - at det kvalifiserte til sykt barn-dag.

Når ts kom med flere opplysninger så mener jeg det kvalifiserer til sykt barn dag 

Ved kortere sykehusbesøk: velferdspermisjon 

Den manglende leseforståelsen hos flere her er ganske skummelt 

tror du må gå i deg selv og egen leseforståelse også..

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

man drar ikke til legevakten med friske unger, og friske unger får heller ikke hastetime på sykehuset - så hva du forventer spiller egentlig liten rolle, sykt barn er rett til fri med lønn innenfor gjeldende regler og kan ikke bestrides på samme måte som ens eget fravær i fht egenmelding kan av arbeidsgiver. 

https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger

Anonymkode: 14cdf...5fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det ble linket på side en eller noe 😝

tror du må gå i deg selv og egen leseforståelse også..

Igjen (og dette er siste innlegget, for det er begrenset hvor mye energi jeg gidder bruke på tette folk): 

Om man har en HASTETIME SOM ER 15 MIN INN/UT AV SYKEHUSET, SÅ DRAR MAN PÅ JOBB ETTERPÅ SÅ SANT UNGEN ER I GOD NOK FORM TIL Å DRA I BHG/SKOLE.. 

SYKDOM OG SKADE/UHELL/NOE SOM MÅ SJEKKES OPP I ER TO FORSKJELLIGE TING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler sterkt på det du sier der gitt. For velferdspermisjoner er permisjoner arbeidsgiver gir utenfor lovverk. Kan være nedfelt i tariffavtaler. Og jeg tror ikke utdanningsforbundet har det. (Staten har lovfestet 12 dager for div) Uansett ikke alle har dette og det burde du jo være klar over om du har jobbet med dette :) utrolig mange her inne som jobber og driver med ting de ikke kan noe om :)

Anonymkode: a094f...da8

Ikke alle jobber i staten. Har aldri hørt om x antall velferdspermisjon i det private. Selv har jeg helt frivillig avspasert eller tatt feriedag om det har vært noe. Kunne sikkert bedt om velferdspermisjon de få dagene det har vært aktuelt gjennom et langt arbeidsliv. Men i en stresset arbeidshverdag er det enklere og raskere å ta det selv. 

Anonymkode: 0c6c6...a6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen (og dette er siste innlegget, for det er begrenset hvor mye energi jeg gidder bruke på tette folk): 

Om man har en HASTETIME SOM ER 15 MIN INN/UT AV SYKEHUSET, SÅ DRAR MAN PÅ JOBB ETTERPÅ SÅ SANT UNGEN ER I GOD NOK FORM TIL Å DRA I BHG/SKOLE.. 

👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare å være kjip tilbake.

Anonymkode: 87cef...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

1. TS sin hastetime var ikke 15 min inn/ut, de fleste timer på sykehuset er ikke det. Selv der selve undersøkelse eller behandling tar kort tid er det gjerne mye ventetid. Så om man skal anta noe så må man nesten anta at sykehustime = minst 3 timer brukt.

2. Om arbeidsdagen din startet 8 og du var ferdig på sykehuset 10 og så leverte barnet rett i bhg/skole (stakkars barn som ikke fikk noe rolig tid med forelder etter potensielt skremmende besøk på sykehus men det er en annen sak) og så dro på jobb. Da kom du jo 2,5-3 timer for sent på jobb. Tok du da trekk i lønn for de timene? Hvorfor det når det dekkes av andre rettigheter?

Du blander forøvrig personlig mening ("Man bør komme seg på jobb!") med faktiske rettigheter (NAV sier man kan ta omsorgsdag ved legetime for barn. Og noen arbeidsgivere gir kun hele dager omsorgsdag. Så man KAN faktisk være hjemme hele dagen da. At du synes det er moralsk feil er ikke relevant for lovteksten.)

Forøvrig har du postet screenshots med informasjon som støtter det den du krangler med skriver.

TS - ser du skriver om legevakt i både tittel og post. Kan det være at sjefen din har misforstått og trodd du ikke kom på jobb fordi dere var på legevakt kvelden før/på natta? Om du sa det til sjefen tenker jeg på. Gir sjefen mye tvil til gode her men..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. TS sin hastetime var ikke 15 min inn/ut, de fleste timer på sykehuset er ikke det. Selv der selve undersøkelse eller behandling tar kort tid er det gjerne mye ventetid. Så om man skal anta noe så må man nesten anta at sykehustime = minst 3 timer brukt.

2. Om arbeidsdagen din startet 8 og du var ferdig på sykehuset 10 og så leverte barnet rett i bhg/skole (stakkars barn som ikke fikk noe rolig tid med forelder etter potensielt skremmende besøk på sykehus men det er en annen sak) og så dro på jobb. Da kom du jo 2,5-3 timer for sent på jobb. Tok du da trekk i lønn for de timene? Hvorfor det når det dekkes av andre rettigheter?

Du blander forøvrig personlig mening ("Man bør komme seg på jobb!") med faktiske rettigheter (NAV sier man kan ta omsorgsdag ved legetime for barn. Og noen arbeidsgivere gir kun hele dager omsorgsdag. Så man KAN faktisk være hjemme hele dagen da. At du synes det er moralsk feil er ikke relevant for lovteksten.)

Forøvrig har du postet screenshots med informasjon som støtter det den du krangler med skriver.

TS - ser du skriver om legevakt i både tittel og post. Kan det være at sjefen din har misforstått og trodd du ikke kom på jobb fordi dere var på legevakt kvelden før/på natta? Om du sa det til sjefen tenker jeg på. Gir sjefen mye tvil til gode her men..

Forstår at du spør om det.

Nei, jeg ringte henne kl 7, forklarte at vi hadde vært på legevakten til langt på natt og at ungen hadde fått time kl 9.

Jeg sa jeg var usikker på hvor lang tid det tok - og ble bedt om å gi en oppdatering om jeg kom eller ikke.

Oppdaterte og skrev at jeg ikke kom.

Fikk da en melding om at hun forstod at jeg måtte være med på den timen med barnet, men at hun er helt avhengig av at folk kommer på jobb når de har oppsatt vakt. Og at hun kom til å stryke den dagen. 

La inn sykt barn dag, men fikk den avslått. 

TS

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fikk da en melding om at hun forstod at jeg måtte være med på den timen med barnet, men at hun er helt avhengig av at folk kommer på jobb når de har oppsatt vakt. Og at hun kom til å stryke den dagen. 

Det er ikke lov, du skal ha sykt barn dag. Hun bruker hersketeknikk. Ta kontakt med høyere leder eller fagforening. 

Anonymkode: f62f7...efb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppfølging pga sykdom gjelder barn som har kroniske sykdommer, hvor man typisk har lang vei til spesialistsentre/ansvarsgruppemøter som tar tid. Dette er også planlagt fravær.

Nei. Hvorfor farer du med feilinformasjon? Du er så bastant gjennom hele tråden men dokumenterer jo ikke påstandene dine. 

Igjen - man antar at barnet er sykt. 

Man kan søke om kortere velferdspermisjoner for akutte sykehustimer, og er en mye bedre bruk av ressursene for alle, inkludert ts selv som nå vil bruke 1/10 omsorgsdager på dette

Mange har ikke rett til velferdspermisjon i slike tilfeller, nettopp fordi lovverket allerede ivaretar dette behovet! Velferdspermisjon med lønn er ikke lovfestet. 

Jeg har sittet i utdanningsforbundet og nettopp tolkning av dette regelverket ble tema på en av samlingene. 

HTV var veldig klar: sykt barn brukes til sykdom.

Akutte lege/sykehustimer bruker man lønnet velferdspermisjon 

Fullstendig uinteressant hva du tror du har lært og (mis)forstått, ts er ikke din kollega. Men intensjonen til din HTV var nok god - har du rett på velferdspermisjon bruker du den før du bruker de begrensede omsorgsdagene du har til rådighet. Men svært mange har ikke rett til velferdspermisjon. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg snakker om opplysninger som kom fra hovedtillitsvalgt i kommunen. Ikke en tilfeldig plasstillitsvalgt 

Og hvorfor bruker du det i en helt generell debatt?? Det er helt uinteressant hva du tror du husker at en HTV i en ukjent kommune har uttalt seg om. 

Det at ts måtte være på sykehus hele dagen kom inne frem før på side 4.

Frem til dette stilte jeg spørsmål rundt omstendighetene, og påpekte at man tar ikke ut en hel dag om man er innom sykehuset på en kortere time.

At du tror du har fasiten på alt et helt utrolig. Og at du kan ha jobb innenfor et område hvir du må jobbe med regelverk er også utrolig.

Gå og legg deg, gamlemor

Jo, ts har en lovfestet rett til omsorgsdag. At du prøver å betvile dette er bare ufint. Noen er heldige og har flere rettigheter enn loven gir, men disse rettighetene vil aldri fjerne lovens rettigheter. Om TS var på sykehuset en time eller ti endrer ikke det faktum at loven gir henne rett på en omsorgsdag. Loven krever ikke oppdeling i timer, og mange arbeidsgivere tillater ikke deler av omsorgsdag - da er det en hel dag som gjelder. Selv om sykehustimen er over kl 10. 

Du anklager andre for å tro de sitter på fasiten mens du selv farer med upresist svada? 

Anonymkode: 64851...94d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og for ordens skyld - ikke en gang HTA i KS (kommunen) nevner rett på velferdspermisjon ved sykt barn, men viser til loven. Men ab...f35 har en gang hørt noe annet så det må jo sikkert være allmengyldig, jada. 🙄

Screenshot_20250219_221627_Drive.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykdom og skade er det samme i arbeidsmiljøloven. Det er ikke to forskjellige ting. Et uhell kan føre til sykdom/skade. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, jeg ringte henne kl 7, forklarte at vi hadde vært på legevakten til langt på natt og at ungen hadde fått time kl 9.

Jeg sa jeg var usikker på hvor lang tid det tok - og ble bedt om å gi en oppdatering om jeg kom eller ikke.

TS

Håper du bestrider dette, ville vist til loven og sagt at du kontakter Arbeidstilsynet hvis arbeidsgiver ikke setter seg inn i lovverket. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var ingen annen mulighet.

Satt på legevakten til kl 2 på natten, hadde time på øyeklinikken kl 9 dagen etter-  hun sov 4-5 timer.

Satt på øyeklinikken hele dagen, etterfulgt av operasjon. 

Da er det ingen tvil. Både velferdspermisjon for barn på sykehus og sykt barn-dag kan brukes så lenge du var bundet opp hele arbeidsdagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei ts, 

håper det går bra med datteren din. 

Dersom du har flere omsorgsdager igjen (sykt barn dager) i år så høres det helt ko-ko ut å avslå sykt barn dag når du har vært på sykehus med barnet ditt.. 

Betyr å stryke vakta at du ikke får betalt? På nav sine sider står det at du kan kontakte nav for å få det utbetalt dersom arbeidsgiver nekter. Men først ville jeg kjørt en liten runde til med leder, skriftlig, samt koblet på tillitsvalgt og en evt hr-avd eller lignende dersom dere har det. Sørg for å ha bekreftelse fra sykehuset på oppmøte. Tipper det ordner seg jeg! 

Anonymkode: 5cb55...876

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så sykt barn skal ikke gjelde ting som oppstår? Det meste sykdom oppstår når det gjelder barna. Tror sjefen det er bare kronisk sykdom som gjelder? Eller at det kun gjelder om man ikke oppsøker helsehjelp?

Anonymkode: 43a3b...995

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neste gang ringer du og sier kun at du er hjemme med sykt barn, ikke noe mer. Arbeidsgiver trenger ingen forklaring. Dersom arbeidsgiver bestrider, får han ta det via Nav, da du har alt på det rene.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gaia skrev (21 minutter siden):

Da er det ingen tvil. Både velferdspermisjon for barn på sykehus og sykt barn-dag kan brukes så lenge du var bundet opp hele arbeidsdagen. 

Om hun er med sykt varn helenattrn er det innenfor å være med barnet dagen etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Om hun er med sykt varn helenattrn er det innenfor å være med barnet dagen etter.

Ja. Det var det jeg skrev. Om hun er borte på grunn av sykdom eller behandling spiller ingen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS

Sjefen din er fullstendig på villspor, ikke gi deg. Hun er jo nødt til å lære. Send info fra NAV om omsorgsdager, koble på HR og sjefen over henne! Ikke legg inn masse info om barnets helse bare skriv kort at du var borte pga. sykt barn på sykehus hele dagen xx og at du ga beskjed før vakten om dette.

Alle arbeidsgivere er vel "avhengig" av at folk kommer på oppsatt vakt. Men om folk blir syke eller har syke barn så må de jo ha en plan B (vikarer). Det er ikke arbeidstakers ansvar, det er hennes ansvar. Hva gjør hun når folk er syke vanligvis??

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...