Gå til innhold

Sjefen sier jeg ikke fåt betalt for barn i legevakten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde dagvakt her om dagen, og kvelden før måtte datteren til legevakten. Ble sittende der halve natta, og fikk akutt time på sykehuset kl 9 om morningen.

Ringte sjefen med en gang kl 7. Sendt inn egenmelding - sykt barn

Sjefen sier at det ikke gjelder som sykt barn, men noe som oppstod, at hun da ikke godkjenner syktbarndagen 

Aldri hørt om før? 🤦‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: a5234...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig rart ut. Regner med at barnet er under 12 år sånn at du har krav på sykt barn dager. Det er jo sykt barn uansett om barnet spyr eller knekker foten, så hennes vurdering om at «det var noe som oppsto» er jo bare viss vass.

Anonymkode: e917e...a50

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få en epikrise og sikkert mer dokumentasjon fra sykehuset. Dette tror jeg blir en veldig enkel sak for deg å bevise, og en særdeles flau sak for leder å måtte stå for - håper du jobber i en større bedrift som har minst én "sjef over sjefen".

Det er vanskelig å bestride når dokumentasjon på alvorlig sykdom er på plass (innleggelse pleier å være en klar indikasjon på noe alvorlig).

Anonymkode: 91f22...ba6

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle jobbe lørdag og søndag en gang. Mannen skulle gjennom en stor kne operasjon på fredag. Og vi hadde en 2 åring. Ga beskjed til sjefen at jeg tok ut egenmelding pga barnepass er syk. Fikk nei til svar. Mannen kunne passe ungen. Tok en telefon til fagforbundet. Fikk medhold der og sjefen måtte godta det 

Anonymkode: 8fbfa...be3

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vil få en epikrise og sikkert mer dokumentasjon fra sykehuset. Dette tror jeg blir en veldig enkel sak for deg å bevise, og en særdeles flau sak for leder å måtte stå for - håper du jobber i en større bedrift som har minst én "sjef over sjefen".

Det er vanskelig å bestride når dokumentasjon på alvorlig sykdom er på plass (innleggelse pleier å være en klar indikasjon på noe alvorlig).

Hun skal ikke vente på papirer/epikrise, men få med seg en oppmøtebekrftelse fra både legevakt og sykehus. 
Dette er et papir som skal ligge klart når pasienten/pårørende ber om det, og fylles ut med navn, dato, klokkeslett når pas. Ber om dette. 
Det er godt nok for (vanskelige) pasientreiser, og da må det være godt nok for arb.giver. 

Anonymkode: b86c2...cf3

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle jobbe lørdag og søndag en gang. Mannen skulle gjennom en stor kne operasjon på fredag. Og vi hadde en 2 åring. Ga beskjed til sjefen at jeg tok ut egenmelding pga barnepass er syk. Fikk nei til svar. Mannen kunne passe ungen. Tok en telefon til fagforbundet. Fikk medhold der og sjefen måtte godta det 

Anonymkode: 8fbfa...be3

I dette tilfellet er det en planlagt operasjon, og om du hadde hatt god arbeidsmoral så hadde du byttet helg med en kollega slik at det ordnet seg på den måten. 

Klart, du har retten på din side, men det er en helt annen sak en HI med akutt sykdom.

HI: Klart du har rett på sykt barn dag i ditt tilfelle. Ingen tvil. Med mindre far er i permisjon for å ivareta barnet såklart. 

Anonymkode: 966e2...790

• Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun skal ikke vente på papirer/epikrise, men få med seg en oppmøtebekrftelse fra både legevakt og sykehus. 
Dette er et papir som skal ligge klart når pasienten/pårørende ber om det, og fylles ut med navn, dato, klokkeslett når pas. Ber om dette. 
Det er godt nok for (vanskelige) pasientreiser, og da må det være godt nok for arb.giver. 

Anonymkode: b86c2...cf3

Jada, derav "mer dokumentasjon" - du hang deg litt vel opp i epikrise, det var bare et eksempel.

Jeg kan omformulere; "Du vil få dokumentasjon fra sykehuset" - og sikkert legevakten, men de erfaringene jeg har med legevakten har endt opp med sykehusbesøk og jeg har dermed ikke erfart det selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet ditt er under 12 år, skal du selvfølgelig få bruke sykt barn, noe annet er jo bare tull og tøys. 

Jeg er for øvrig hjemme på fjerde dagen med sykt barn, omgangssyke først på ene barnet, så på det andre. På jobben er fem andre syke samtidig, så de hadde trengt meg på jobb - som faktisk er frisk. Men sjefen min sa ikke et ord, bare ønsket hele gjengen god bedring og at det tar den tiden det tar. 

Anonymkode: 91818...bd1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uenig med resten her.

Du sier ingenting om hva som feiler datteren sin, eller om hun trengte noe hjelp i etterkant av sykehustimen.

Kunne det vært løst ved at du kom på jobb etter sykehustimen? Ja, da forventer jeg at du gjør det

Anonymkode: faf98...f35

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite info her, både alder og årsak er vesentlig. 
Du kan sende saken til Nav, og be om dekning der. 
(sa nav til meg, når jeg nektet en ansatt å få betalt for egenmeldig/ skulk)

Anonymkode: 6653c...a13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hva som feiler datteren sin, eller om hun trengte noe hjelp i etterkant av sykehustimen.

Kunne det vært løst ved at du kom på jobb etter sykehustimen? Ja, da forventer jeg at du gjør det

man drar ikke til legevakten med friske unger, og friske unger får heller ikke hastetime på sykehuset - så hva du forventer spiller egentlig liten rolle, sykt barn er rett til fri med lønn innenfor gjeldende regler og kan ikke bestrides på samme måte som ens eget fravær i fht egenmelding kan av arbeidsgiver. 

https://www.nav.no/arbeidsgiver/omsorgspenger

Sitat

Ansatte har i alle tilfeller rett til permisjon etter Arbeidsmiljøloven §12-9, når de pleier et sykt barn, uavhengig av om de fyller vilkårene for omsorgspenger. 

Anonymkode: 14cdf...5fd

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg skjønner hvorfor du lurer, men etter hva som skrives av TS så dro hun til legevakten med barnet, og ble så sendt til sykehus, hvor barnet ble innlagt.

Det høres virkelig ikke ut som en poliklinisk time, og skal man lese det bokstavelig så betyr innlagt at man IKKE har fått en "sykehustime" slik du skriver, men derimot fått en akutt innleggelse. Det indikerer selvsagt en grad av alvorlighet.

Ja, jeg forventer at du forstår forskjellen mellom poliklinisk time på sykehuset og en akutt innleggelse.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner hvorfor du lurer, men etter hva som skrives av TS så dro hun til legevakten med barnet, og ble så sendt til sykehus, hvor barnet ble innlagt.

Det høres virkelig ikke ut som en poliklinisk time, og skal man lese det bokstavelig så betyr innlagt at man IKKE har fått en "sykehustime" slik du skriver, men derimot fått en akutt innleggelse. Det indikerer selvsagt en grad av alvorlighet.

Ja, jeg forventer at du forstår forskjellen mellom poliklinisk time på sykehuset og en akutt innleggelse.

Nei - det står ingenting om at datteren ble innlagt på sykehuset. 

Her lager du mange antagelser som det ikke står noe om i HI. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde dagvakt her om dagen, og kvelden før måtte datteren til legevakten. Ble sittende der halve natta, og fikk akutt time på sykehuset kl 9 om morningen.

Anonymkode: a5234...7b6

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du har rett, barnet fikk akutt time på sykehuset i følge HI, ikke innleggelse - det vet vi lite om, men vi kan anta en alvorlighetsgrad som er relativt høy her. Vanlige polikliniske timer må man gjerne stå i ganske lang kø for å få. At TSs barn fikk en direkte etter henvendelse til legevakt sier sitt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg rettet den ene antagelsen, og venter på at du påpeker alle de andre (du skriver mange).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, du har rett, barnet fikk akutt time på sykehuset i følge HI, ikke innleggelse - det vet vi lite om, men vi kan anta en alvorlighetsgrad som er relativt høy her. Vanlige polikliniske timer må man gjerne stå i ganske lang kø for å få. At TSs barn fikk en direkte etter henvendelse til legevakt sier sitt.

Time på legevakta og akutt-time på sykehuset kan likegjerne være en forstuet fot eller noe slikt. Det skjedde med min datter i sommer. Time på legevakta og ny time på sykehuset neste morgen. Jeg kunne fint dra på jobb etter timen😊

Så når TS ikke vil si hva det var, alder på barnet og alvorlighetsgrad er det vanskelig å si hvem som har rett 

Anonymkode: 19fc0...e51

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rettet den ene antagelsen, og venter på at du påpeker alle de andre (du skriver mange).

Du antar at jeg skal vite forskjell på poliklinisk og innleggelse. Du forventer det, faktisk.

Jeg er så heldig at hverken jeg eller familien min har historikk på sykehuset. Så at du forventer at andre mennesker kan forskjell på begreper i sykehussammenheng, kan du ikke anta. 

Du antar at det er noe alvorlig med datteren til ts. Da kontrer jeg: de hadde ikke sittet på legevakt halve natta om det var noe kjempealvorlig. Da hadde de fått hjelp før.  

Og så var det jo antagelsen om at datteren til ts ble innlagt.

Til sammenligning: datteren min satt fast noe i nesa på en søndag. Dro til legevakt, og de fant ingenting. Likevel fikk vi en time på sykehuset dagen etter, så de fikk tatt en skikkelig titt med ordentlig utstyr.

Skulle jeg påberopt meg en sykt barn dag da, tenker du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Time på legevakta og akutt-time på sykehuset kan likegjerne være en forstuet fot eller noe slikt. Det skjedde med min datter i sommer. Time på legevakta og ny time på sykehuset neste morgen. Jeg kunne fint dra på jobb etter timen😊

Så når TS ikke vil si hva det var, alder på barnet og alvorlighetsgrad er det vanskelig å si hvem som har rett 

Anonymkode: 19fc0...e51

Ja, enig der, jeg har hatt hastetime selv til MR som viste at det var bare delvis røket bånd ol., med andre ord bare noe som tiden leger. Så selvsagt finnes det unntak, det trenger ikke være svært alvorlig grunnet en hastetime, men som oftest er nok mistanken om at det er alvorlig der ved slike hasteundersøkelser.

Jeg tror jeg bare tenker at TS vurderer situasjonen vesentlig bedre enn det jeg (vi?) kan gjøre når det kommer til alvorlighetsgrad.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...