Gå til innhold

Kan noen fortelle meg denne greia med Outlook?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Av og til ser jeg jobbmail som jeg vet blir sendt ut til mange, der det står fra og til samme avsender. Altså at personen som sender mailen står som eneste mottaker, selv om jeg vet hundre prosent at den går ut til meg og flere. Hva er greia med det? For litt siden så jeg det aldri, men nå er det sånn i annenhver fellesmail. 

Anonymkode: 5b076...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi avsender har seg selv på kopi, og at lista med mottakere er skjult for deg.  Vanlig måte å sende ekstern epost på, da du unngår å spre andres epostadresser.

Anonymkode: 5728f...b8e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi avsender har seg selv på kopi, og at lista med mottakere er skjult for deg.  Vanlig måte å sende ekstern epost på, da du unngår å spre andres epostadresser.

Anonymkode: 5728f...b8e

Avsender har seg selv som mottaker og TS m.fl. på blindkopi.

Anonymkode: f9cb8...710

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Avsender har seg selv som mottaker og TS m.fl. på blindkopi.

Anonymkode: f9cb8...710

Åh 😅 Ser ikke helt grunnen til å gjøre det sånn på mail som kun går internt? Eksternt er det jo forståelig, men jeg ser det ofte på intern mail også.

Mulig de har hatt noe opplæring i dette eller noe, jeg har vært på sidelinjen i mammapermisjon ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Av og til ser jeg jobbmail som jeg vet blir sendt ut til mange, der det står fra og til samme avsender. Altså at personen som sender mailen står som eneste mottaker, selv om jeg vet hundre prosent at den går ut til meg og flere. Hva er greia med det? For litt siden så jeg det aldri, men nå er det sånn i annenhver fellesmail. 

Du har fått svaret; blindkopi.

Men om du benytter tjenesten på engelsk kan det være kjekt å vite om forkortelsen "BCC" som betyr det samme.

Hvorfor noen velger å gjøre det slik for intern mail vet jeg ikke, det kan også stilles inn på servernivå, men det er litt vel sært etter mitt syn som exchange-administrator (enkelt sagt, tjenesten som ligger bak bl.a. Outlook). Mulig det har vært en "luring" som har tenkt at dette må vi ha på, men for meg virker det poengløst uten å ha noe mer substans å vurdere basert på.

Anonymkode: dbbd6...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ser ikke helt grunnen til å gjøre det sånn på mail som kun går internt

Det er en idiot-sikker måte å unngå at alle som svarer på eposten med Reply all sender epost til alle sammen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
DollyDelux skrev (1 minutt siden):

Det er en idiot-sikker måte å unngå at alle som svarer på eposten med Reply all sender epost til alle sammen.

Dette. Jeg kan ikke fordra de som bruker svar alle funksjonen, så setter alltid mottakerne i blindkopi.

Anonymkode: 4ac02...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DollyDelux skrev (22 minutter siden):

Hehe, artig beskrivelse, og jeg forstår den godt.

Selv bruker jeg "svar alle" når jeg nettopp skal sende melding til alle, så BCC er i grunn bare irriterende for min del, om jeg må be om at et møte flyttes grunnet jeg ikke kan delta eller annen informasjon som bør gå til alle deltakere av møtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blindkopi bør bare brukes når det er snakk om en-til-mange-epost, ikke for møteinnkallelser og annet hvor alle deltar i samtalen.

Anonymkode: f5e67...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blindkopi bør bare brukes når det er snakk om en-til-mange-epost, ikke for møteinnkallelser og annet hvor alle deltar i samtalen.

Anonymkode: f5e67...6e2

Enig! Nyhetsbrev og bulkutsendelser kan gjerne ha blindkopi. Er det en møteinvitasjon er det bare idioti, nesten på kanten av frekkhet - jeg må akseptere møtet, og delta, for å se hvem andre som er i møtet? Det er noe spesielt, og heldigvis ikke utbredt i vårt firma.

Ikke til sitatet, men jeg må igjen nevne at en litt klønete exchange/mail-administrator kan faktisk påvirke innstillingene for BCC/blindkopi, men da er vedkommende ganske på tur og f.eks. prøver ut Exchange powershell-modulen uten å vite hva personen faktisk gjør. Eneste grunn til at jeg nevner det er fordi det er såpass sært at så mange e-poster har blindkopi som standard i følge TS. De fleste vet ikke engang hva blindkopi betyr, i tillegg til at i standard Outlook windows-app (og mulig OWA) så er BCC et valg man aktivt må skru på i innstillinger for å få som mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Nyhetsbrev og bulkutsendelser kan gjerne ha blindkopi. Er det en møteinvitasjon er det bare idioti, nesten på kanten av frekkhet - jeg må akseptere møtet, og delta, for å se hvem andre som er i møtet? Det er noe spesielt, og heldigvis ikke utbredt i vårt firma.

Ikke til sitatet, men jeg må igjen nevne at en litt klønete exchange/mail-administrator kan faktisk påvirke innstillingene for BCC/blindkopi, men da er vedkommende ganske på tur og f.eks. prøver ut Exchange powershell-modulen uten å vite hva personen faktisk gjør. Eneste grunn til at jeg nevner det er fordi det er såpass sært at så mange e-poster har blindkopi som standard i følge TS. De fleste vet ikke engang hva blindkopi betyr, i tillegg til at i standard Outlook windows-app (og mulig OWA) så er BCC et valg man aktivt må skru på i innstillinger for å få som mulighet.

Hær, hva svimer du om? En exchangeadmin driver ikke med sånt tull

Anonymkode: b58f2...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hær, hva svimer du om? En exchangeadmin driver ikke med sånt tull

Anonymkode: b58f2...36e

Poenget mitt var at en exchangeadmin som ikke vet hva vedkommende driver med, KAN gjøre noe slikt.

Det var vel også det jeg skrev, men beklager om det ikke kom klart frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...