AnonymBruker Skrevet 22. februar #121 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): At USA er i deep shit, og at amerikanske skattebetalere har fått det bare verre og verre. Blant annet fordi de skal redde et søkkrikt Europa fra krig. De hadde en fullstendig dysfunksjonell president i forrige periode, noe som svingte pendelen i den andre retningen. Så har de valgt inn en frittalende bølle som har trykket "splitt og hersk" til sitt bryst og som går helt på tvers av det vi er vant med her på berget. Ufattelig nok ser det ut til å virke. Og så har jeg lært at vi sitter her på tronen vår og vet best, men vi er egentlig en liten fjert i verdenssammenheng når Trump, Putin, Jinping og Modi skal dele verden mellom seg. Lett å glemme når man bader i egen fortreffelighet. Anonymkode: 0f88d...543 Er dette en utvikling du applauderer? Anonymkode: 15498...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #122 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er dette en utvikling du applauderer? Anonymkode: 15498...b63 Vet ikke hvorfor du spør om det, men jeg er helt enig i at vi ikke kan være gratispassasjerer i en forsvarsallianse finansiert av noen som har vesentlig dårligere levestandard enn oss. At man måtte ha en Trump til å stikke fingeren i øyet vårt for å påpeke det er utrolig pinlig for vårt styresett. Jeg visste ikke at der var så urettferdig, og det blir også ekstremt pinlig at statsledere i Europa fortsetter å drite ut den som garanterer for vår sikkerhet som furtne småunger. Mener du at innbyggerne i USA burde ordne opp for oss? Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #123 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Vet ikke hvorfor du spør om det, men jeg er helt enig i at vi ikke kan være gratispassasjerer i en forsvarsallianse finansiert av noen som har vesentlig dårligere levestandard enn oss. At man måtte ha en Trump til å stikke fingeren i øyet vårt for å påpeke det er utrolig pinlig for vårt styresett. Jeg visste ikke at der var så urettferdig, og det blir også ekstremt pinlig at statsledere i Europa fortsetter å drite ut den som garanterer for vår sikkerhet som furtne småunger. Mener du at innbyggerne i USA burde ordne opp for oss? Anonymkode: 0f88d...543 Jeg mener at medlemmer av en forsvarsallianse ikke bør så tvil om eget engasjement Jeg mener at lederen for verdens mektigste demokrati ikke burde åpent beundre verdens diktatorer eller true allierte med militærmakt om de ikke gir opp landområdet Forøvrig er jeg enig i at Norge og Europa burde ha sett i 2016 og 2022 at vi må bli bedre i stand til å ta vare på oss selv. Anonymkode: 15498...b63 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #124 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg mener at medlemmer av en forsvarsallianse ikke bør så tvil om eget engasjement Jeg mener at lederen for verdens mektigste demokrati ikke burde åpent beundre verdens diktatorer eller true allierte med militærmakt om de ikke gir opp landområdet Forøvrig er jeg enig i at Norge og Europa burde ha sett i 2016 og 2022 at vi må bli bedre i stand til å ta vare på oss selv. Anonymkode: 15498...b63 Så da er du enig med Trump at det må være en mer rettferdig fordeling av innsatsen i forsvarsalliansen? Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #125 Del Skrevet 22. februar Er så ufattelig arrogant at det blir nesten komisk, hvor arrogant vi i Norge uttaler oss om amerikanere og amerikansk politikk. Som om en eller annen nepe på KG vet bedre en den gjennomsnittlige amerikaner hva de ønsker, hva de trenger og hvorfor de stemmer som de gjør. Anonymkode: 4547e...43c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #126 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Så da er du enig med Trump at det må være en mer rettferdig fordeling av innsatsen i forsvarsalliansen? Anonymkode: 0f88d...543 Norge, Skandinavia og Europa må bli bedre i stand til å forsvare seg fordi det er i vår egeninteresse. Anonymkode: 15498...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #127 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): AnonymBruker skrev (1 time siden): Så da er du enig med Trump at det må være en mer rettferdig fordeling av innsatsen i forsvarsalliansen? Anonymkode: 0f88d...543 Norge, Skandinavia og Europa må bli bedre i stand til å forsvare seg fordi det er i vår egeninteresse. Anonymkode: 15498...b63 Du vil ikke svare på spørsmålet? Jeg tolker det som at du er en av de som er pinlig berørt over det åpenbare Trump har påpekt over lengre tid, og iverksatt nylig. Velkommen etter! Bra uansett da, at man slipper å stå som en premiegjøk den dagen det blir ordentlig alvor og Russland banker på og USA må si "lykke til, men dessverre er vi raka fant og kan ikke hjelpe dere". En guds lykke at Trump har reddet oss fra den fadesen da. Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #128 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 15.52): Vi skal ta tilbake et samfunn hvor menn er menn og kvinner er kvinner. Nå er det av med silkehanskene. Slutt på å forsøke dialog med noen som ikke ønsker dialog. Menn vil ta verden tilbake igjen. Det skjer nå. Make Men Great Again! Anonymkode: e98e5...284 Hvordan mener du kvinner må være for å kvalifisere for å være kvinner i dien øyne, Ts? Menn utsetter 25 % av kvinner for vold. Menn voldtar minst 10 % av alle kvinner minst en gang. Og nå skal silkehanskene av... Du mener også at nå skal menn "ta verden tilbake". Menn har alltid hatt mest makt i verden, og har det nå også. Hvorfor tror du at menn har rett til å styre verden mer enn kvinner? Hvorfor er det så vanskelig for deg å samarbeide med kvinner, Ts? Anonymkode: a4c03...2a5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #129 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du vil ikke svare på spørsmålet? Anonymkode: 0f88d...543 Hva som er rettferdig fordeling av byrden er uansett irrelevant. USA kan ha krav og forventninger til andre NATO-land, men hvis Trump er i lomma til Putin så har det lite å si. Anonymkode: 15498...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #130 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva som er rettferdig fordeling av byrden er uansett irrelevant. USA kan ha krav og forventninger til andre NATO-land, men hvis Trump er i lomma til Putin så har det lite å si. Anonymkode: 15498...b63 Ååååja, så du vil uansett ikke være i en forsvarsallianse med USA fordi du mener vår ytre fiende nå er koalisjonen Russland + USA? Da skjønner jeg litt mer av hvorfor du argumenterer som du gjør. Ser at han lederen i Fridtjof Nansen-insituttet lefler med de samme tankene, men forsvarseksperter er jo tydelig på at vi uansett er fullstendig prisgitt at USA er med alliansen fordi vi har null å stille opp mot Russland selv etter å ha oppfylt 3% målet. Fortsatt opplever jeg dette som at USA er en klar alliert, men at vi har fått en god porsjon voksenkjeft for å ha skuslet bort viktige penger på snop og godteri. At det fremstilles som et svik i norsk MSM at Trump har snakket med Putin er jo helt motsatt av hva som var budskapet da det var helt vanlig at ALLE presidenter og statsledere snakket med Russland før Ukraina-invasjonen. Da var jo disse samtalene med på å stabilisere verden. Men nå har jo verden blitt koko og man har fått overbevist folk om at trusselen egentlig er én mann med oransje hår i USA. Jeg trodde ikke folk var så dumme, men vi er tydeligvis lett å lede så lenge vi får nok godteri. Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #131 Del Skrevet 23. februar Menn slår tilbake? Menn takler ikke likestilling. Selv om det er 2025, så er vi fortsatt der at menn ser seg selv overlegen kvinnen. Mannfolk identifiserer seg som kvinner, vil skifte kjønn, konkurrere i kvinneidrett, bruke kvinner sin garderobe osv. Menn tåler ikke å være menn rett og slett. Kvinnehelse er knapt prioritert innenfor medisin, og det er menn som skal bestemme over kvinners kropp og helse. Og hva med lønn?? Det er fortsatt stor forskjell på mann og kvinne der…. Hva er det menn slår tilbake på? At de må dele? At kvinner er like mye verdt som menn? Anonymkode: 9b9d6...98e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #132 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ååååja, så du vil uansett ikke være i en forsvarsallianse med USA fordi du mener vår ytre fiende nå er koalisjonen Russland + USA? Da skjønner jeg litt mer av hvorfor du argumenterer som du gjør. Anonymkode: 0f88d...543 Jeg ønsker å være med i forsvarsalliansen NATO men jeg er usikker på om USA under Trump ønsker å være med der. Det er generelt veldig vanskelig å forstå hva Trump egentlig vil og om det finnes en koherent plan eller bare gammel mann med dårlig impulskontroll. Sitat At det fremstilles som et svik i norsk MSM at Trump har snakket med Putin er jo helt motsatt av hva som var budskapet da det var helt vanlig at ALLE presidenter og statsledere snakket med Russland før Ukraina-invasjonen. Da var jo disse samtalene med på å stabilisere verden. Det er ikke et svik å snakke med andre statsledere. Men det er et svik å selge ut Ukraina ved å gulpe opp Russisk propaganda før evt fredsforhandlinger, ved å stadig lyve om Ukrainas ledelse (til Russisk fordel), å lyve om USAs bidrag og ved å kreve helt urimelige konsesjoner fra Ukraina til USA. At Trump viser glødende støtte til verdens diktatorer mens han stadig langer ut mot demokratiske og liberale nasjoner og ledere er mildt sagt påfallende. At han truer Danmark med militære tiltak om de ikke gir opp landområder til USA er påfallende likt retorikken til Putin og vil brukes av Putin og det Russiske regimet lenge etter Trumps død eller avgang. Anonymkode: 15498...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liebe Skrevet 23. februar #133 Del Skrevet 23. februar MAGA har nok ingenting med menn slår tilbake. Er ikke bare menn som har problemer/har det vanskelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phitta Phjong Skrevet 23. februar #134 Del Skrevet 23. februar Jeg har nå alltid ment at man skal de som er best kvalifisert for oppgavene, uavhengig om det er kvinner eller menn. At man skal kvotere inn folk på grunnlag av kjønn eller etnisitet i stedet for egenskaper, blir helt feil. Vil du ha jobben, vær best. enkelt og greit. Vær den de ikke kan klare seg uten. I mange tilfeller må vi kvinner bare innse at vi er det svakeste kjønn. Er enig i at vi skal ha samme lønn om vi gjør sammen jobben. Men hva om vi ikke gjør den like kjapt og effektivt. Skal vi da ha samme lønn? Bør ikke de som er mest effektive få best betalt? Av egen erfaring fra mine jobber, ser jeg jo at kvinner tar mye mer kaffepauser enn mennene gjør. Mennene er mer målrettet og selvstendige. De trenger ikke diskutere alle mulig løsninger for de kan ta en avgjørelse. Jeg innrømmer glatt at jeg selv er en av disse usikre kvinnene, men jeg prøver å lære av de sterke mannfolka på jobb. Jeg beundrer dem og ønsker å ta til meg lærdom fra dem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #135 Del Skrevet 23. februar Liebe skrev (Akkurat nå): MAGA har nok ingenting med menn slår tilbake. Er ikke bare menn som har problemer/har det vanskelig Medianen av MAGA-velgere har høyere lønn enn medianen av befolkningen. Jeg tror ikke at det er rett å tenke på dem som "arbeidsledige rednecks". * Jeg tror at det er kulturtrekk ved USA som vi vanskelig forstår (frykten for staten, teaparty,...) som gjør at mange velgere er overbevist om at Washington er korrupt og ikke vil dem vel. * Jeg tror at Demokratene til dels har vært uforsonlig og søkt splittelse som ledd i den generelle polariseringen av Amerikansk politikk, og at motpolene får næring fra hverandre, og at dette er underkommunisert i Norge * Jeg tror at sosiale medier har gjort noe med vår felles virkelighetsforståelse og kanskje verbale/sosiale evner * Når arbeidsplasser og yrker forsvinner eller flyttes ut av landet så blir det sosial uro. Trump har henvendt seg til disse. * Store deler av USA er langt mer konservativt enn Norge, og rasisme er i større grad gjeldende. Anonymkode: 15498...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liebe Skrevet 23. februar #136 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Medianen av MAGA-velgere har høyere lønn enn medianen av befolkningen. Jeg tror ikke at det er rett å tenke på dem som "arbeidsledige rednecks". * Jeg tror at det er kulturtrekk ved USA som vi vanskelig forstår (frykten for staten, teaparty,...) som gjør at mange velgere er overbevist om at Washington er korrupt og ikke vil dem vel. * Jeg tror at Demokratene til dels har vært uforsonlig og søkt splittelse som ledd i den generelle polariseringen av Amerikansk politikk, og at motpolene får næring fra hverandre, og at dette er underkommunisert i Norge * Jeg tror at sosiale medier har gjort noe med vår felles virkelighetsforståelse og kanskje verbale/sosiale evner * Når arbeidsplasser og yrker forsvinner eller flyttes ut av landet så blir det sosial uro. Trump har henvendt seg til disse. * Store deler av USA er langt mer konservativt enn Norge, og rasisme er i større grad gjeldende. Anonymkode: 15498...b63 Og hva har dette med menn mot kvinner å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #137 Del Skrevet 23. februar Phitta Phjong skrev (3 minutter siden): Jeg har nå alltid ment at man skal de som er best kvalifisert for oppgavene, uavhengig om det er kvinner eller menn. At man skal kvotere inn folk på grunnlag av kjønn eller etnisitet i stedet for egenskaper, blir helt feil. Vil du ha jobben, vær best. enkelt og greit. Vær den de ikke kan klare seg uten. I mange tilfeller må vi kvinner bare innse at vi er det svakeste kjønn. Er enig i at vi skal ha samme lønn om vi gjør sammen jobben. Men hva om vi ikke gjør den like kjapt og effektivt. Skal vi da ha samme lønn? Bør ikke de som er mest effektive få best betalt? Av egen erfaring fra mine jobber, ser jeg jo at kvinner tar mye mer kaffepauser enn mennene gjør. Mennene er mer målrettet og selvstendige. De trenger ikke diskutere alle mulig løsninger for de kan ta en avgjørelse. Jeg innrømmer glatt at jeg selv er en av disse usikre kvinnene, men jeg prøver å lære av de sterke mannfolka på jobb. Jeg beundrer dem og ønsker å ta til meg lærdom fra dem Det er nok store individuelle variasjoner her. Den jevne mann er nok omtrent like effektiv/lat som den jevne kvinne. Men endel menn er ekstremt drevet og "single minded" på en måte som muligens fortjener en diagnose. For noen av oss gjør det at vi bygger modelltog i hele kjelleren. For andre gjør det at man blir landets beste kirurg, forsker eller næringslivsleder. Disse mennene satser alt og ofte med store omkostninger for dem selv og de rundt dem. Anonymkode: 15498...b63 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar #138 Del Skrevet 23. februar Liebe skrev (2 minutter siden): Og hva har dette med menn mot kvinner å gjøre? Beklager, jeg leste posten din feil. Jeg trodde at du sa at MAGA består av menn som har det vanskelig, noe du slett ikke sa. Anonymkode: 15498...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phitta Phjong Skrevet 23. februar #139 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er nok store individuelle variasjoner her. Den jevne mann er nok omtrent like effektiv/lat som den jevne kvinne. Men endel menn er ekstremt drevet og "single minded" på en måte som muligens fortjener en diagnose. For noen av oss gjør det at vi bygger modelltog i hele kjelleren. For andre gjør det at man blir landets beste kirurg, forsker eller næringslivsleder. Disse mennene satser alt og ofte med store omkostninger for dem selv og de rundt dem. Anonymkode: 15498...b63 Tror du har veldig rett. Og disse mennene trenger vi til å styre de viktige oppgavene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phitta Phjong Skrevet 23. februar #140 Del Skrevet 23. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg ønsker å være med i forsvarsalliansen NATO men jeg er usikker på om USA under Trump ønsker å være med der. Det er generelt veldig vanskelig å forstå hva Trump egentlig vil og om det finnes en koherent plan eller bare gammel mann med dårlig impulskontroll. Det er ikke et svik å snakke med andre statsledere. Men det er et svik å selge ut Ukraina ved å gulpe opp Russisk propaganda før evt fredsforhandlinger, ved å stadig lyve om Ukrainas ledelse (til Russisk fordel), å lyve om USAs bidrag og ved å kreve helt urimelige konsesjoner fra Ukraina til USA. At Trump viser glødende støtte til verdens diktatorer mens han stadig langer ut mot demokratiske og liberale nasjoner og ledere er mildt sagt påfallende. At han truer Danmark med militære tiltak om de ikke gir opp landområder til USA er påfallende likt retorikken til Putin og vil brukes av Putin og det Russiske regimet lenge etter Trumps død eller avgang. Anonymkode: 15498...b63 Eneste måten å få en fredelig løsning på denne krigen, er at ikke Putin taper ansikt. Går Trump for hardt ut mot Putin, blir det ingen fred. Viser han forståelse og gir han litt rett, er sjansen for fred mye større. Om så Selensky må tape litt ansikt, så er det kanskje det som skal til for å redde liv og skape fred. Selv om alle vet at sannheten er en annen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå