AnonymBruker Skrevet 22. februar #101 Del Skrevet 22. februar Cartman skrev (4 minutter siden): Maga er bygda som slår tilbake mot de store metropolene. Det er lett å tenke at MAGA er hvite mannlige rednecks på 50, men statistikken viser vel at han har fått 50% av velgerene ved å appellere til mange grupper og demografier. Også kvinner, ikke-hvite og urbane utdannede byfolk. Anonymkode: 15498...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 22. februar #102 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet heller ikke om han går inn i historien som en stor tenker, men jeg opplever at han kan sette ord på sine ståsteder mens du bare har personkarakteristikker å by på. Anonymkode: 15498...b63 Mannen klarer ikke artikulere selv de enkleste ideer, det er en vesentlig del av problemet... Når du spør om jeg kan sette ord på hvorfor jeg mener Peterson er en dilettant, ja da ber DU om en personkritikk, som jeg gladelig svarer på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #103 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er tanken at det ikke finnes noen maskulinitet eller femininitet? At det ikke finnes forskjeller mellom menn og kvinner? Anonymkode: 15498...b63 Maskulinitet og femininitet sier ingenting om forskjellen på menn og kvinner. Dette er egenskaper som tradisjonelt _karakteriserer_ mannlig og kvinnelig personlighet. De fleste av disse egenskapene er, når de blir kjønnet, uten empiriske bevis. Mask. Og fem. er heller ikke biologiske begreper. Dermed kan mask. og fem. egenskaper som evnt. stemmer overens med det man observerer fremdeles ha ulike grunner. Det er feks ikke egentlig et mer mannlig trekk å beskytte avkommet sitt. Det er ikke noe bevis for dette. Det er heller ikke bevis for at kvinner er mer følsomme enn menn. Anonymkode: 719b3...d00 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #104 Del Skrevet 22. februar K.B. skrev (15 minutter siden): Mannen klarer ikke artikulere selv de enkleste ideer, det er en vesentlig del av problemet... Når du spør om jeg kan sette ord på hvorfor jeg mener Peterson er en dilettant, ja da ber DU om en personkritikk, som jeg gladelig svarer på.. Det er bedre å spørre om beviser for at han er en pålitelig, fornuftig og god tenker. Har ennå ikke fått et godt argument for det. Det fantes flust med selvhjelpsbøker før Peterson, skrevet av bedre tenkere og uten politisk slagside. Peterson ble kjent fordi han er kjønnskriger, ikke fordi han er selvhjelpsguru. Anonymkode: 719b3...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 22. februar #105 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bedre å spørre om beviser for at han er en pålitelig, fornuftig og god tenker. Har ennå ikke fått et godt argument for det. Det fantes flust med selvhjelpsbøker før Peterson, skrevet av bedre tenkere og uten politisk slagside. Peterson ble kjent fordi han er kjønnskriger, ikke fordi han er selvhjelpsguru. Anonymkode: 719b3...d00 12 rules for life er en bok som ikke engang er nødvendig, den har ikke noen dype observasjoner å komme med. "kjønnskriger" for et latterlig begrep, Peterson er i stor grad kjent pga. Joe Rogan, som ikke bare er en tvers gjennom grifter, men også en elendig komiker. Peterson hadde ikke vært noe om han ikke kunne hekte seg på Rogan tåget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #106 Del Skrevet 22. februar K.B. skrev (21 minutter siden): Mannen klarer ikke artikulere selv de enkleste ideer, det er en vesentlig del av problemet... Når du spør om jeg kan sette ord på hvorfor jeg mener Peterson er en dilettant, ja da ber DU om en personkritikk, som jeg gladelig svarer på.. Jeg beklager hvis du har fått dårlig utdanning, men jeg hadde kanskje håpt på at du kunne vise til konkrete eksempler eksempler som viser at han er en dilettant? Anonymkode: 15498...b63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #107 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Peterson ble kjent fordi han er kjønnskriger, ikke fordi han er selvhjelpsguru. Anonymkode: 719b3...d00 Kan man si noe offentlig om kjønn uten å være «kjønnskriger»? Eller er det sånn at hvis man stemmer SV og snakker om kjønn så er man nøytral, mens hvis man stemmer Høyre og snakker om kjønn så er man kjønnskriger? Anonymkode: 15498...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #108 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): På 50-tallet var ingen av mine bestemødre yndige og gikk i kjole. Men de bestemte alt hjemme, og bestefedrene bestemte ute på gården. En utmerket deling som skaffet de et langt og harmonisk samliv hvor de var lykkelige og forelsket helt til det siste. Det er litt fascinerende at i tradisjonelle forhold og familier så vokser man sammen, mens nå for tiden vokser man fra hverandre. Anonymkode: 0f88d...543 Det er litt moro at du ser at dine besteforeldre var lykkelige på denne måten, samtidig som at det var ekstremt mange som led under dette «regimet». Mange levde med vold og mishandling uten mulighet til å komme seg unna. Og absolutt ingenting hindrer familier i å leve som dine besteforeldre i dagens samfunn? (Jeg har venner som lever i sånne forhold) Det du i praksis kjemper for er at de som blir mishandlet i ekteskapet sitt ikke skal klare å komme seg unna…. Anonymkode: 6d0a3...1b2 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #109 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det er lett å tenke at MAGA er hvite mannlige rednecks på 50, men statistikken viser vel at han har fått 50% av velgerene ved å appellere til mange grupper og demografier. Også kvinner, ikke-hvite og urbane utdannede byfolk. Anonymkode: 15498...b63 Trump har jo økt sin popularitet enormt gjennom sine første dager i presidentstolen. Så han tiltrekker seg jo stadig flere fra "den andre siden" også. Det er lett å se at norske kommentatorer ikke har filla peiling på hva som skjer der borte. De må jo få med seg dette? Eller er de helt blinde? Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #110 Del Skrevet 22. februar Interessant hvor vanvittig sterke meninger og interesse mange i Norge har om Trump og amerikansk politikk. Fokuset på dette her i USA, kan ikke måle seg med «hjemme i Norge». Det virker å være langt mer polariserende i Norge en her😅. På selve valgdagen feks, var det knapt noe fokus på det i det hele tatt. Hadde man ikke visst at det var presidentvalg, så ville man knapt merket det om man ikke så på nyhetssendinger på TV. Langt mer fokus på lokalpolitikk 😊 Anonymkode: 4547e...43c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #111 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er litt moro at du ser at dine besteforeldre var lykkelige på denne måten, samtidig som at det var ekstremt mange som led under dette «regimet». Mange levde med vold og mishandling uten mulighet til å komme seg unna. Og absolutt ingenting hindrer familier i å leve som dine besteforeldre i dagens samfunn? (Jeg har venner som lever i sånne forhold) Det du i praksis kjemper for er at de som blir mishandlet i ekteskapet sitt ikke skal klare å komme seg unna…. Anonymkode: 6d0a3...1b2 Nei, det var ikke ekstremt mange som levde med vold og mishandling. Du tar fullstendig feil. Du kjemper for å spre desinformasjon og feministisk propaganda. Vil du fortsette å diskutere på dette banale nivået du legger opp til? Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #112 Del Skrevet 22. februar Sinsiew skrev (2 timer siden): AnonymBruker skrev (9 timer siden): På 50-tallet var ingen av mine bestemødre yndige og gikk i kjole. Men de bestemte alt hjemme, og bestefedrene bestemte ute på gården. En utmerket deling som skaffet de et langt og harmonisk samliv hvor de var lykkelige og forelsket helt til det siste. Det er litt fascinerende at i tradisjonelle forhold og familier så vokser man sammen, mens nå for tiden vokser man fra hverandre. Anonymkode: 0f88d...543 Ekspander Snakk om naivitet Kan du utdype? Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #113 Del Skrevet 22. februar Sinsiew skrev (22 timer siden): Merkelig. Jeg er kvinne og jeg ser også dette. Gjør det meg maskulin? JEG ønsker også trygghet for min familie, på lik lengde som min mann. Gjør ikke meg til mann. Signerer denne. Jeg ser også verden på denne måten og ønsker å beskytte mine og meg selv. Hvorfor i all verden gjør det meg til en mann? Jeg ville også, uten å nøle, ha brukt meg selv som et menneskelig skjold mellom farer og barna mine. Hvorfor gjør det meg til en mann? Det gjør meg faktisk bare til en mor, et menneske. En kvinne ble knivdrept for noen få år siden fordi hun prøvde å gå imellom når en tenåring ble drept av en annen tenåring. Hvorfor gjør det henne til en mann? Anonymkode: ba64a...086 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #114 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trump har jo økt sin popularitet enormt gjennom sine første dager i presidentstolen. Så han tiltrekker seg jo stadig flere fra "den andre siden" også. Det er lett å se at norske kommentatorer ikke har filla peiling på hva som skjer der borte. De må jo få med seg dette? Eller er de helt blinde? Anonymkode: 0f88d...543 Det å forstå Amerikanere har jo vært en yndet øvelse siden 2016. Hva er det du har forstått da? Anonymkode: 15498...b63 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #115 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Trump har jo økt sin popularitet enormt gjennom sine første dager i presidentstolen. Så han tiltrekker seg jo stadig flere fra "den andre siden" også. Det er lett å se at norske kommentatorer ikke har filla peiling på hva som skjer der borte. De må jo få med seg dette? Eller er de helt blinde? Anonymkode: 0f88d...543 Hvor har du det fra at flere og flere støtter Trump? Anonymkode: ff37d...c9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #116 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): På 50-tallet var ingen av mine bestemødre yndige og gikk i kjole. Men de bestemte alt hjemme, og bestefedrene bestemte ute på gården. En utmerket deling som skaffet de et langt og harmonisk samliv hvor de var lykkelige og forelsket helt til det siste. Anonymkode: 0f88d...543 Mine besteforeldre drev også gård. Dvs, min bestefar hadde lønnet arbeid utenfor gården og hjalp til når han hadde fri. Min bestemor var sjef både inne og ute, og arbeidet hovedsakelig ute, sammen med svigerfar og tjenestefolket, og hun ble aldri noen stor husmor. Min far fikk ønske seg skolesekk og yttertøy i jentefarger og jeg fikk være guttejente og slippe kjoler og dukkeleker. De var også lykkelige sammen, til en av dem gikk bort, og de var veldig glad for å ha funnet og fått hverandre. Det er lite norsk å være så opptatt av kjønnet arbeid, landet er skrint, og alle har måtet dra lasset sammen. Anonymkode: ef1ed...af7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #117 Del Skrevet 22. februar K.B. skrev (2 timer siden): 12 rules for life er en bok som ikke engang er nødvendig, den har ikke noen dype observasjoner å komme med. "kjønnskriger" for et latterlig begrep, Peterson er i stor grad kjent pga. Joe Rogan, som ikke bare er en tvers gjennom grifter, men også en elendig komiker. Peterson hadde ikke vært noe om han ikke kunne hekte seg på Rogan tåget. Kjønnskriger er ikke et latterlig begrep. Det er et begrep som funker bra. Han er en selvhjelpsmann for menn, som kommer med pseudo-kunnskap om menn og kvinner, i menns favør. Skjønner ikke hvorfor du skal være så uenig i dette har bidratt massivt til populariteten hans. Anonymkode: 719b3...d00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #118 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trump har jo økt sin popularitet enormt gjennom sine første dager i presidentstolen. Så han tiltrekker seg jo stadig flere fra "den andre siden" også. Det er lett å se at norske kommentatorer ikke har filla peiling på hva som skjer der borte. De må jo få med seg dette? Eller er de helt blinde? Anonymkode: 0f88d...543 Norske kommentatorer har da skrevet om dette. Eller, det står nok av det i lengre artikler og er også portrettert i UXA. At han tiltrekker seg folk fra den andre siden er knapt nok noe mysterium. USA er mer konservativt, det gjelder damene også. Det er mer religiøst og det er ikke så vanskelig å høste stemmer fra damer for å innskrenke abortrettigheter i USA når det er så mange kristenkonservative. Og man kan ikke stemme på en rekke andre partier slik man kan i Norge. Det er mye mer fattigdom i USA også, og mediene er polarisert. At mange "på den andre siden" stemmer Trump er ikke bare fordi Trump er populær, men fordi alternativene er få, demokratene ikke har hatt noen sterk leder på en stund, og en del faktisk er fattige og desperate og assosierer dårligere råd med demokratisk politikk. Dessuten har de en kultur som er mye mer individualistisk. Selv mange folk på bunn skylder på seg selv. Hvor er klassepolitikken i USA? Uansett hvor mange som stemmer på Trump, så er han en dritt. Han blir selvfølgelig ikke mindre dritt av at flere stemmer på ham. Anonymkode: 719b3...d00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #119 Del Skrevet 22. februar Hvite menn har faen ikke lidd en dritt. For noe tullball! Anonymkode: 31a9d...b4d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar #120 Del Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å forstå Amerikanere har jo vært en yndet øvelse siden 2016. Hva er det du har forstått da? Anonymkode: 15498...b63 At USA er i deep shit, og at amerikanske skattebetalere har fått det bare verre og verre. Blant annet fordi de skal redde et søkkrikt Europa fra krig. De hadde en fullstendig dysfunksjonell president i forrige periode, noe som svingte pendelen i den andre retningen. Så har de valgt inn en frittalende bølle som har trykket "splitt og hersk" til sitt bryst og som går helt på tvers av det vi er vant med her på berget. Ufattelig nok ser det ut til å virke. Og så har jeg lært at vi sitter her på tronen vår og vet best, men vi er egentlig en liten fjert i verdenssammenheng når Trump, Putin, Jinping og Modi skal dele verden mellom seg. Lett å glemme når man bader i egen fortreffelighet. Anonymkode: 0f88d...543 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå