FriggNord Skrevet 19. februar #1 Del Skrevet 19. februar Jeg skal kjøpe ut søskenbarna mine fra en fritidseiendom vi eier 50% av hver. Huset betyr mye for meg, de har gjort det tydelig at de hverken er interessert i huset eller eiendelene etter moren sin. Det har vært mye frem og tilbake ift pris, men jeg fikk til slutt gehør for å kjøpe til markedspris, minus det det vil koste å leie en container for å kaste søppel. Endelig så jeg en utvei! De ønsker at det skal stå en klausul i det nye skjøtet om forkjøpsrett. Jeg har ikke veldig lyst til det, men sa ja til det. Da jeg spurte litt om forkjøpsretten kom det frem at de mener at dersom jeg skal selge boligen skal de få kjøpe tilbake huset for samme pris som jeg gir i dag, dog indeksregulert. De mener at dette er det forkjøpsrett I slike tilfeller går ut på. Forkjøpsretten skal vare i 25 år. Jeg sa at jeg synes det er leit dersom jeg velger å pusse opp og gjøre forandringer at jeg ikke skal få tilbake noe av det jeg investerer og foreslo at markedspris er greit siden jeg jo kjøper til markedspris. Da stoppet de all kommunikasjon og skal kontakte advokat siden de ikke var enige i formuleringen jeg foreslo i skjøtet om 15 års varighet på forkjøpsrett og at de ved et evt salg kan få kjøpe til markedspris. Jeg foreslo at de kunne komme med en formulering, men det er helt stille fra dem. Jeg har nå skriftlig i en chat at vi er enige om pris, men kan de nå trekke seg fra salget? Kan de tvinge gjennom at en forkjøpsrett skal gjelde dagens pris, indeksregulert? Dersom de mener forkjøpsrett I slike tilfeller innebærer at prisen som ble gitt da skjøtet ble skrevet burde vel det også gjelde meg da det i det eksisterende skjøtet er en klausul om forkjøpsrett. Det vil i så tilfelle bety en vesentlig nedgang i pris for meg. Er jeg helt ute her? Er det ikke noe urimelig at de skal selge til markedspris, mens jeg eller mine etterkommere ikke får gjøre det? En indeksregulering tar vel ikke hensyn til oppgradering av boligen? Setter pris på deling av erfaringer og om noen kan dele dersom de kan noe om dette..på forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. februar #2 Del Skrevet 19. februar Det er ikke det som er forkjøpsrett. Forkjøpsrett er at etter en budrunde, så kan de gå inn og få kjøpt til det beløpet som var høyeste bud. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FriggNord Skrevet 19. februar Forfatter #3 Del Skrevet 19. februar Hulderen skrev (Akkurat nå): Det er ikke det som er forkjøpsrett. Forkjøpsrett er at etter en budrunde, så kan de gå inn og få kjøpt til det beløpet som var høyeste bud. Det mener jeg også, men fikk beskjed om at det kun gjaldt andelsbolig og ikke ved arv. Nå er dette arven de selger, så jeg foreslo at de kan få tilbud om å få kjøpe før det legges ut på markedet. Men de ønsker indeksregulert pris basert på dagens takst.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #4 Del Skrevet 19. februar Sikkert like lurt at de snakker med en advokat først som sist. Håper det ordner seg med kjøp for din del likevel. Forkjøpsrett er jo bare som personen over skriver, at man kan gå inn og kjøpe for det høyeste budgiver har bydd. Alternativer du tilbyr, om markedspris, tenker jeg de kunne sagt ja til… Tipper egentlig at når de først har solgt seg ut, så forsvinner lysten på å kjøpe det i retur med tid og stunder. De er bare sentimentale akkurat nå. Anonymkode: 63e61...001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FriggNord Skrevet 19. februar Forfatter #5 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sikkert like lurt at de snakker med en advokat først som sist. Håper det ordner seg med kjøp for din del likevel. Forkjøpsrett er jo bare som personen over skriver, at man kan gå inn og kjøpe for det høyeste budgiver har bydd. Alternativer du tilbyr, om markedspris, tenker jeg de kunne sagt ja til… Tipper egentlig at når de først har solgt seg ut, så forsvinner lysten på å kjøpe det i retur med tid og stunder. De er bare sentimentale akkurat nå. Anonymkode: 63e61...001 Ja, jeg håper vi kan bli enige. Det har vært så mye frem og tilbake, de har aldri vist noe interesse for huset og har gjort det tydelig at de hverken ønsker hus eller ting, så jeg forstår ikke helt hvorfor de skal "henge" med videre..men; jeg får bare høre hva advokaten sier, synes dog det er dumt å bruke penger på noe vi kunne blitt enige om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. februar #6 Del Skrevet 19. februar Hvis du melder deg inn i huseierne https://www.huseierne.no/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=20092421228&gad_source=1&gbraid=0AAAAADlR4xZh6Ldi6I2IwVRy3BOad1DK-&gclid=CjwKCAiAn9a9BhBtEiwAbKg6fmwCpj5Ya0cfnc7c-ZwxWGjB51v0h2cGVn5Z2XCM61pfSwnFkFx-yhoCOEAQAvD_BwE så kan du få juridisk bistand. Du må skaffe deg en advokat/jurist som er på din side. Hvis de skaffer seg advokat, så vil han jobbe for dem, han vil ikke være en nøytral part. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FriggNord Skrevet 19. februar Forfatter #7 Del Skrevet 19. februar Hulderen skrev (1 minutt siden): Hvis du melder deg inn i huseierne https://www.huseierne.no/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=20092421228&gad_source=1&gbraid=0AAAAADlR4xZh6Ldi6I2IwVRy3BOad1DK-&gclid=CjwKCAiAn9a9BhBtEiwAbKg6fmwCpj5Ya0cfnc7c-ZwxWGjB51v0h2cGVn5Z2XCM61pfSwnFkFx-yhoCOEAQAvD_BwE så kan du få juridisk bistand. Du må skaffe deg en advokat/jurist som er på din side. Hvis de skaffer seg advokat, så vil han jobbe for dem, han vil ikke være en nøytral part. Takk! Så langt har jeg ikke tenkt,- jeg er jo faktisk medlem der!🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. februar #8 Del Skrevet 19. februar FriggNord skrev (37 minutter siden): Takk! Så langt har jeg ikke tenkt,- jeg er jo faktisk medlem der!🙈 Da blir det til og med gratis for deg 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #9 Del Skrevet 19. februar FriggNord skrev (46 minutter siden): Ja, jeg håper vi kan bli enige. Det har vært så mye frem og tilbake, de har aldri vist noe interesse for huset og har gjort det tydelig at de hverken ønsker hus eller ting, så jeg forstår ikke helt hvorfor de skal "henge" med videre..men; jeg får bare høre hva advokaten sier, synes dog det er dumt å bruke penger på noe vi kunne blitt enige om. Min tanke er at de ser for seg muligheten til å kjøpe til indeksregulert pris og så selge videre for markedspris om den er gått opp. Jeg håper også at det ordner seg, det er mye enklere å eie og bestemme alene. Anonymkode: 9e014...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå