Gå til innhold

Usikker på flytting pga barnets ønsker, men finner ikke bolig her

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4-åringer skal få bestemme hvilken farge de vil ha på koppen og hvilken sko de skal ta på først. Ikke hvor de skal kjøpe bolig og gå på skolen! 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så før jobb skal jeg kjøre 25 min en vei for å la ene barnet gå på skole der, så 25 min tilbake for å dra på jobb. Så skal andre barnet gå på skolen nær jobb?

Anonymkode: 4bdfe...fe0

I HI så har du ett barn på 4 år, men nå har du plutselig 2 barn? 

Anonymkode: 29496...acb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 4 åring burde nå ikke være den som bestemmer hvor du ska bo. Ja få lov eks velge rom og farge ok

Men er du som er voksen som ska bestemme når de er ikke eldre. Trodde først det var snakk om ungdom, ikke at en 4 åring . En på 4 klarer ikke å kunne ta et slikt valg. Hva som er best slik sett. Så utviklet er nå ikke hjernen dems

Anonymkode: 86aed...649

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er slutt mellom meg og barnefar, han eier huset og jeg må flytte. Jeg kommer til å ha barna 80-90% av tiden pga hans jobb. Problemet er å finne bolig, her er det faktisk ingenting å finne. Vi kjenner flere som har ventet og lett etter bolig her i over 1 år uten hell. Da må jeg flyttet til nabokommunen 25-30 min unna, der er det lettere å finne bolig. 

Problemet er 4 åringen som absolutt vil gå på skolen her, selv om hn kommer til å kjenne ca 5 stk om vi flytter til nabokommunen. 

Om jeg flytter så har jeg jobben min, barnehage, skole og butikker 2 min hjemmefra. 

Det er ikke sikkert det er flere boliger her om 1 år heller, men jeg har da et år på å se om noe dukker opp. Eller burde jeg satse på å få tak i en flott leilighet og bli boende i nabokommune, til tross for 4 åringen ønsker? Familie bor midt i mellom dette stedet og andre kommunen, så akkurat den biten er det samme. 

Hva hadde andre gjort? 

Mulig å avtale med far at du tar over bolig litt billigere slik at han flytter. Tenker siden du skal uansett ha barna så mye.

Anonymkode: e0cab...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

I HI så har du ett barn på 4 år, men nå har du plutselig 2 barn? 

Problemet er 4 åringen, babyen har ingen meninger ennå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mulig å avtale med far at du tar over bolig litt billigere slik at han flytter. Tenker siden du skal uansett ha barna så mye.

Anonymkode: e0cab...992

Den boligen er overlesset med gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere spurt 4-åringen, siden du vet barnets mening?? Barnet er altfor lite til å forstå konsekvenser og spørsmålet i det hele tatt. Tenker at det er nå du «kan» ta denne beslutningen om å flytte. Det er mye vanskeligere når barnet har begynt på skole og virkelig etablerer seg i nabolaget osv. 

Anonymkode: 490ee...4ea

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du en fireåring ha bestemmelesrett i hvor dere skal bo? Barnet er for lite til å i det hele tatt ha kognitive evner til å forstå spørsmålet (i sin helehet)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bestemmer du. Ikke 4-åringen og ikke far. 

Ikke lag en stor greie ut av det, da skaper du problemer både for deg selv (ifht far) og ungen. Det er ikke farlig å flytte, verken for store eller små. At det i det hele tatt er et tema at 4-åringen ikke vil flytte sier meg at du involverer barnet altfor mye i noe hn ikke har forutsetninger for å forstå. Så ikke lag noe drama rundt, det, dette er noe som er sånn og det er det du som bestemmer. 

Du som skal være alene med barna store deler av tiden trenger å tenke praktisk. Dvs at du prioriterer dette hva gjelder bosted. Flytter du til nabokommunen og det betyr nærhet til både jobb, barnehage og etterhvert skole, så er det rett og slett en no-brainer. At det er 25-30 min kjøretid mellom der dere bor nå og nytt bosted betyr absolutt ingenting for samværet, særlig ikke når det skal være såpass lite. 

Begynn å se etter bolig nærme jobben din (og ny bhg) i dag og flytt så snart det er på plass. Må du leie så må du leie, sånn er det i perioder. Det går også helt fint når situasjonen er sånn at det er mest praktisk. Ikke diskuter dette med din nå eks, han har ingenting med ditt bosted å gjøre. Og når bolig er klar så legg det fram som noe positivt for barnet. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs??? Du har en eks mann som omtrent ikke skal se barna og en 4 åring som begge skal bestemme hvor du skal bo? Du skjønner selv at det beste i din situasjon er å flytte. Så hvis du ikke "tør" pga far og en 4 åring så må du nesten gro deg en ryggrad!

Anonymkode: 9b1fb...74d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha barna 90% av tiden så må du bo nær jobb, skole og barnehage. 

Du skulle ikke ha involvert barnet ditt i denne beslutningen, han har ikke forutsetninger for å forstå hva det innebærer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har dere spurt 4-åringen, siden du vet barnets mening?? Barnet er altfor lite til å forstå konsekvenser og spørsmålet i det hele tatt. Tenker at det er nå du «kan» ta denne beslutningen om å flytte. Det er mye vanskeligere når barnet har begynt på skole og virkelig etablerer seg i nabolaget osv. 

Anonymkode: 490ee...4ea

Far har veldig sterke meninger, det smitter nok over. 

Han vil ikke ha barna sine boende i byen (om enn så liten byen er), han mener de tilhører bygda. 

Og startlån får man vel bare ved å kjøpe i byen man bor i? Så da blir jeg litt låst uansett. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor lar du en fireåring ha bestemmelesrett i hvor dere skal bo? Barnet er for lite til å i det hele tatt ha kognitive evner til å forstå spørsmålet (i sin helehet)

Selvfølgelig ønsker en 4 åring å bli boende der vennene er. Jeg har ikke latt 4 åringen bestemme, det er ikke tatt en avgjørelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han vil ikke ha barna sine boende i byen (om enn så liten byen er), han mener de tilhører bygda. 

Og startlån får man vel bare ved å kjøpe i byen man bor i? Så da blir jeg litt låst uansett. 

Men far har faktisk ikke medbestemmelse her. Slutt å snakke med han om det, bare gjør det du må.

Startlån bør du undersøke, ikke tro. Mener det er kommunen som administrerer det, så sjekk heller med kommunen enn med KG. Her kan du få råd, men du kan ikke bruke dette forumet til faktainformasjon om noe som er såpass viktig at du vet hva som er riktig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufsla&Vifsla skrev (4 minutter siden):

Dette bestemmer du. Ikke 4-åringen og ikke far. 

Ikke lag en stor greie ut av det, da skaper du problemer både for deg selv (ifht far) og ungen. Det er ikke farlig å flytte, verken for store eller små. At det i det hele tatt er et tema at 4-åringen ikke vil flytte sier meg at du involverer barnet altfor mye i noe hn ikke har forutsetninger for å forstå. Så ikke lag noe drama rundt, det, dette er noe som er sånn og det er det du som bestemmer. 

Du som skal være alene med barna store deler av tiden trenger å tenke praktisk. Dvs at du prioriterer dette hva gjelder bosted. Flytter du til nabokommunen og det betyr nærhet til både jobb, barnehage og etterhvert skole, så er det rett og slett en no-brainer. At det er 25-30 min kjøretid mellom der dere bor nå og nytt bosted betyr absolutt ingenting for samværet, særlig ikke når det skal være såpass lite. 

Begynn å se etter bolig nærme jobben din (og ny bhg) i dag og flytt så snart det er på plass. Må du leie så må du leie, sånn er det i perioder. Det går også helt fint når situasjonen er sånn at det er mest praktisk. Ikke diskuter dette med din nå eks, han har ingenting med ditt bosted å gjøre. Og når bolig er klar så legg det fram som noe positivt for barnet. 

Far og 4 åring kom inn døren å sa at 4 åringen vil bare gå på skole her, så om jeg tar den leiligheten så må jeg finne tilbake igjen. Dette er ikke en prat jeg har gått inn for å ta med 4 åringen, jeg har hørt meningene. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fireårings meninger kan ikke vektlegges så høyt i en situasjon der det faktisk ikke er mulig å ikke flytte. Det er de voksnes avgjørelse. Det beste er jo så få endringer i barnas liv ved en skilsmisse, men det er ikke alltid det er mulig. Ikke ha dårlig samvittighet for det.

Anonymkode: ae0b9...31b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tufsla&Vifsla skrev (1 minutt siden):

Men far har faktisk ikke medbestemmelse her. Slutt å snakke med han om det, bare gjør det du må.

Startlån bør du undersøke, ikke tro. Mener det er kommunen som administrerer det, så sjekk heller med kommunen enn med KG. Her kan du få råd, men du kan ikke bruke dette forumet til faktainformasjon om noe som er såpass viktig at du vet hva som er riktig. 

Jeg har ikke 100% jobb og jeg har litt gjeld, så jeg regner ikke med å få noe med det første. Jeg har satt opp budsjett og ut fra det så blir det mye å eie bolig, betale med lån og ha råd til et fint liv med barna. Jeg har derimot budsjett for å leie 2 år til, så er jeg gjeldsfri og mest sannsynlig 100% jobb. Da ser ting veldig annerledes ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dritt i han. Nå gjør det som er det beste for deg og ungene, og det er å bo nært skole og jobb!

Startlån får man der man søker, noen krever at du bor i kommunen allerede, andre godtar at du kommer flyttende.

Anonymkode: 368f5...38e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men så lenge far kun skal ha barna 10-20%, så er ikke det noe han kan bestemme. Ikke gå inn i den diskusjonen. 

Anonymkode: ae0b9...31b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Far og 4 åring kom inn døren å sa at 4 åringen vil bare gå på skole her, så om jeg tar den leiligheten så må jeg finne tilbake igjen. Dette er ikke en prat jeg har gått inn for å ta med 4 åringen, jeg har hørt meningene. 

Ærlig talt, far bruker åpenlyst barnet som et våpen mot deg for å straffe deg! Kom dere i mekling, dette er 100 % ren idioti som skader 4-åringen kraftig psykisk!

Hvis far skal se ungen 2-3 dager per måned (og dermed gradvis miste kontakten og tilliten til barnet) så har ikke far noen verdens ting å si! Du snakker om å flytte 25 små minutter unna for å få livet som alenemamma til å fungere, det er det samme som flesteparten av oss har i reisevei til jobb!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...