Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har bodd sammen i 5 år. Vi er ferdig med studier og nettopp fått fast jobb begge to. 
Plutselig for noen uker siden ble jeg overrasket med at samboer med hjelp av sin familie har kjøpt leilighet «til oss»

Leiligeten er fin den og slik sett er jeg fornøyd. 

Problemet er at han mener jeg skal betale halvparten av lån og renter uten at jeg skal få kjøpe meg inn. Planen var at begge skulle spare egenkapital og bo i samme leilighet ett år til før vi kjøpte noe sammen. Jeg har en del på bsu og ellers så vi kunne gått til innen nær fremtid å kjøpe noe sammen. 
Jeg sa at jeg ville gå inn med den egenkapitalen  jeg har og være med på kjøpet. Og kanskje kan det jeg betaler inn til å nedbetale på lån og renter gjøre at jeg får større eierandel etterhvert , en samtale med banken må til her jeg har ikke peiling, men syns i alle fall at dette er en dårlig deal for meg!? Låneavdrag er mer enn det vi betaler for å leie leilighet, vi bodde i en billig en nettopp for å spare penger. Så mine muligheter for å spare selv blir mindre.

Jeg får ikke lov til å kjøpe meg inn fordi familien ser på deg som en investering for familien og hvis vi vil flytte så vil de ha førsterett på å kjøpe leiligheten fra oss. 
Slik jeg har forstått det har familien gått inn med egenkapital sammen med det samboeren min har og er medlåntaker. 
Jeg og samboer er ansvarlig for nedbetaling av lån, og samboer får igjen sin egenkapital pluss det leiligheten har gått opp i verdi om han selger den. Tror jeg. 

Hadde dere gått med på dette? 

Anonymkode: f60b2...741

• Liker 1
  • Hjerte 19
AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde vært dumpe grunn for min del.

Helt uakseptabelt!

Anonymkode: 023eb...d0b

• Liker 25
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det der er et ekstremt tillitsbrudd. 

Hele situasjonen høres helt absurd ut. Ville vært "hard no" fra meg, og ville revurdert forholdet.

Anonymkode: 7d9c6...e9d

• Liker 34
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Økonomisk taper du på det, så nei jeg ville ikke gått med på det.

Ville heller stilt spørsmålet hvorfor familien ikke vil at dere skal eie likt. Er du egentlig ikke likt? Er det slik at samboeren din har sagt at du ikke er the one til familien sin?

Anonymkode: b8ea2...172

• Liker 38
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Problemet er at han mener jeg skal betale halvparten av lån og renter uten at jeg skal få kjøpe meg inn.

Så du skal være med å betale et lån på en bolig du ikke får kjøpe deg inn i?

Dette er hva man kaller en fryktelig dårlig deal. Helt håpløst av han å stille det spørsmålet i det hele tatt. 

Endret av Goodtimes
Manglet spørsmålstegn.
  • Liker 24
  • Nyttig 11
Skrevet

Dump. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gått med på en deal som gjorde at han ble "rik" på å holde meg nede, nei. 
Og særlig ikke når han tok avgjørelsen uten å snakke med meg. 

Han må gjerne kjøpe bolig med familien, men når han ikke involverer meg, så forteller han indirekte at familien er viktigere enn meg. 

Jeg hadde gått. Funnet meg noe billig, og kjøpt alene om et par år.

Anonymkode: d1c03...e02

• Liker 30
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Oi. Han der kunne fått lov til å være samboer med moren sin i stedet. Jeg hadde flyttet ut. Enig med Daria om at økonomi ikke er det viktigste spørsmålet her. 

Anonymkode: ddd92...b33

• Liker 34
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke, ikke når planen var at dere skulle kjøpe sammen og du har EK å skyte inn. I noen diskusjoner nevnes det at man må betale for å bo uansett, men det er når den ene parten uansett ikke kan kjøpe seg inn.

Enten lar de deg kjøpe deg inn, eller så betaler du en symbolsk leie og sparer opp EK videre for å kjøpe en liten leilighet du kan leie ut. Hvis ikke hadde jeg gjort det slutt, minimum ikke flyttet med.

Anonymkode: 17b32...11c

• Liker 13
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden skal du betale lån og renter på noe som ikke er ditt? Det er jo helt bak mål, og fullstendig uaktuelt. Du er ikke medlånetaker med mindre du har signert på at du er det (og det håper jeg da du ikke har når du ikke får kjøpe deg inn i leiligheten!)

Dette er bare et stort nei. I beste fall ubetenksomt av din samboer og familie (tenkt og gjort i beste mening, uten å tenke seg særlig om). I verste fall er det bare å utnytte deg så det holder. 

Dette går ikke bare på økonomi, det går på fellesskap man har som samboere og partnere. Her ville jeg revurdert det meste med mindre han ser hva han faktisk har gjort. Hva blir det neste?

Anonymkode: 563a4...3bf

• Liker 20
  • Nyttig 8
Skrevet

Først gå samboer bak din rygg og kjøper en leilighet du ikke vet noe om og så skal du være så "heldig" og betale for å bo dær. For en fjott og dårlig gjort av hannes familie. Ser jo ikke ut som han eller familien tror dere har en fremtid sammen.

• Liker 20
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er kvinnefella du holder på å gå rett inn i. Det var en skikkelig drittsekkoppførsel fra ham, der han med vilje gjør noe bak din rygg, bryter en avtale og plan dere hadde, og alt blir til å gjøre deg fattig og ham rik. NEI, det hadde jeg ikke gått med på, jeg hadde også revurdere forholdet. Eventuelt kjøp din egen leilighet og bo i den og så er dere særboere, men jeg vet ikke hvorfor du ville fortsette å være sammen med ham, han har jo bevist at han lyver og manipulerer og ikke er til å stole på. 

Anonymkode: 1004b...0df

• Liker 31
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Samboer...? Jeg håper du mener ekssamboer!

Anonymkode: 72d03...a77

• Liker 18
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...