Gå til innhold

Hvem skal betale for husmoren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts her. Det var egentlig mitt forslag, men han mener at han bør sitte igjen med litt mer, siden han vil jobbe 10-timers dager mens jeg har fri fra 8-16 mens barna er på skolen. 

Anonymkode: 9d6d4...416

Vi har gjort dette to ganger i løpet av oppveksten til barna. Én gang hadde vi et år i Washington og én gang var vi to år i Wien. Dette har vært veldig verdifulle år for barna og ingen av oss har tenkt på meg og mitt. De har vært vi og vårt. Har hatt privat pensjonssparing og betalt ekstra for å være medlemmer av folketrygden. Hvis man skal begynne å tenke penger og hvem som har krav på hva, så bør man bli hjemme.

Anonymkode: 36134...4c8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ts her. Det var egentlig mitt forslag, men han mener at han bør sitte igjen med litt mer, siden han vil jobbe 10-timers dager mens jeg har fri fra 8-16 mens barna er på skolen. 

Ehm, det er jo du som gjør det mulig for ham å være et år i utlandet, og som ofrer inntekt på det? Dere må ha delt økonomi, noe annet gir ingen mening i en slik situasjon. 

Anonymkode: 80024...5a4

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får 15 tusen til eget forbruk, setter du noe av pengene inn som privat pensjonssparing, også har du det gøy for resten.

Forstår ikke at det er en problemstilling engang. Hvordan kropp og sjel er når du er 70 vet du ingenting om. Det er nå du er ung og sprek.

Anonymkode: b8646...225

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I tillegg får han 30 % tillegg på lønna si. Han foreslår at vi leier ut huset vårt, og at det blir min inntekt.

Hva om dere ikke får leid ut huset da? Skal du sitte igjen med null da?

Jeg skulle hatt minst halvparten av de 30% + husleien. Uten deg, får han ikke gjort det året, med mindre han går fra deg. Du er en tilrettelegger for hans økte inntekt + pensjon + erfaring. Du mister ett år med inntekt + pensjon. Det er mye det!

Anonymkode: 5cb11...6fe

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exo skrev (17 minutter siden):

Ett år med mer tid til barna høres flott ut ! Hvem i alle dager bryr seg om pensjonspoeng når man er i midten av tredveårene? Dette er en fantastisk mulighet!

Jeg og mannen har også gjort det. Begge to, begge veier. Og jeg anbefaler det på det sterkeste. Fantastiske opplevelser. 

Men med felles økonomi, alt delt, alt likt, gjensidig respekt, tilrettelegging for begge, som et team.

Å bli avspist med 15 000/mnd for å være au-pair, hushjelp og elskerinne et år, på hans betingelser, samtidig som man blir satt mange steg tilbake i egen jobb. 

Nope. 

Anonymkode: 015cf...fbb

• Liker 3
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Min mann er spurt om å jobbe ett år i utlandet. Jobben dekker husleie, skole til barna og reise til og fra det landet. I tillegg får han 30 % tillegg på lønna si. Han foreslår at vi leier ut huset vårt, og at det blir min inntekt. Han betaler alt av mat til oss samt klær og div til barna når vi er der. Jobben dekker alt i det nye landet, så utgiftene våre er huslån, studielån, forsikringer på huset, renovasjon, eigedomsskatt her hjemme. Dette deler vi på to, slik at jeg vil da sitte igjen med ca 15.000 kr i «lommepenger» hver mnd.

Men, jeg får jo ikke feriepenger, taper pensjon, osv. 

Er dette en rettferdig løsning?

Om jeg går noe ned i pensjonsopptjening, er det jo likevel fint å ha et år uten jobb, mer overskudd til barna, tid til selvrealisering osv.. men redd for å gjøre noe økonomisk dumt. (Jeg er 36 år)

Din mann - din ektemann - har forsørgerplikt overfor deg. Dere er gift. At dere splitter økonomien på denne måten, er rett og slett barnslig. Hvorfor har dere ikke felles økonomi, når dere er gift og har felles barn?

Anonymkode: 81265...397

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exo skrev (8 minutter siden):

Tipper dette løser seg greit i et ekteskap preget av tillit.

Troller du, eller er du vant til å bli utnyttet av menn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skal ta risikoen for at dere får leid ut nåværende bolig i hele perioden? Dersom boligen ble stående tom i 2 måneder, vil du ikke få noen penger da? 

Hvem skal gjøre husarbeid, i og med at han må jobbe 10 timer i døgnet? Skal dere fortsatt dele det 50/50 eller forventer han at du gjør mer/alt? 

Hvorfor i alle dager har dere ikke felles økonomi når dere har skapt en familie sammen? 

Å tape et år med lønn, pensjon, erfaring og lønnsutvikling, for å gå inn i en rolle som hushjelp er noe som har en langt større kostnad for deg enn 15 000,- i måneden. Det er kanskje fint for deg med et år med fri fra lønnet arbeid, og kjipt for han å måtte jobbe 10-timers dager, men det er da HAN som ønsker dette, for sin egen erfaring og karrieremessige utvikling ? 

Anonymkode: 991ef...948

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo, er han helt fjern? Det ligger vel an til at du må dra et større lass i husholdningen for å gi han denne muligheten som jeg regner med er bra for hans karriere. Mens du står på stedet hvil. Klart dere skal komme like bra ut av det økonomisk, etter at du er kompensert for pensjon. Ja, du får kanskje litt mer fritid midt på dagen. Men du mister et år med dine kollegaer, flytter til en plass du ikke kjenner noen, mens han får nettverk via jobb. Og du må ta mer husarbeid og oppfølging av barn. Hvis ikke han vil gå med på en lik overskuddsdeling her, så er han bra egoistisk. 

Anonymkode: daad4...6f0

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du skal si fra deg 700 000 (eller hva du enn har i årslønn pluss pensjon minus leieinntektene) mens han skal øke sin inntekt med 30 prosent? 

du skal betale for at han skal tjene mer uten at du får økonomisk gevinst? 

Hadde sagt glemt det kjære. 

Det naturlige er fullstendig felles økonomi mens man er bortreist. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i liknende situasjon. Har permisjon fra jobben og er med som hjemmeværende. Vi er gift, men har ikke felles økonomi (separate boliglån etc). 

Jeg hadde et par absolutte krav til perioden ute. Ett av dem var at det skal spares til pensjon til meg. 

Vi har løst det slik at mannen min overfører en gitt sum til meg den første hver måned. Det er penger jeg bruker slik jeg har pleid å bruke lønningen min. Jeg betaler alle mine faste utgifter og resten er til sparing, shopping, spa, treningsavgift etc.

Det som gjør min situasjon annerledes enn din er at jeg har "gått opp i lønn". Og det har mannen min også... Han er opptatt av at jeg skal kompenseres for de ulempene det medfører for meg, så han sørger for at jeg har mulighet til en raus pensjonssparing og annen sparing i tillegg til å kunne nyte denne tiden og leve livet med alt dette landet har å tilby. Jeg har kunnet betale ned ekstra på boliglånet mitt, for eksempel. 

Hvis det ikke hadde vært rom for en slik løsning hadde jeg nok krevet felles økonomi. Så får dere heller bli enige om noen kjøreregler og sette opp budsjett... 

Anonymkode: 937d7...a51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exo skrev (8 minutter siden):

Jeg mener helt oppriktig at man må stole på hverandre når man er gift. Dersom man er bekymret for et år som husmor og mer tid til barna fordi pensjonspoeng så må man vurdere om man faktisk har en partner man er innstilt på å tilbringe resten av livet sammen med.

Og hvorfor ikke felles økonomi, og privat pensjonssparing som utjevner forskjeller, om man stoler på hverandre og vil det beste for hverandre? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er i liknende situasjon. Har permisjon fra jobben og er med som hjemmeværende. Vi er gift, men har ikke felles økonomi (separate boliglån etc). 

Jeg hadde et par absolutte krav til perioden ute. Ett av dem var at det skal spares til pensjon til meg. 

Vi har løst det slik at mannen min overfører en gitt sum til meg den første hver måned. Det er penger jeg bruker slik jeg har pleid å bruke lønningen min. Jeg betaler alle mine faste utgifter og resten er til sparing, shopping, spa, treningsavgift etc.

Det som gjør min situasjon annerledes enn din er at jeg har "gått opp i lønn". Og det har mannen min også... Han er opptatt av at jeg skal kompenseres for de ulempene det medfører for meg, så han sørger for at jeg har mulighet til en raus pensjonssparing og annen sparing i tillegg til å kunne nyte denne tiden og leve livet med alt dette landet har å tilby. Jeg har kunnet betale ned ekstra på boliglånet mitt, for eksempel. 

Hvis det ikke hadde vært rom for en slik løsning hadde jeg nok krevet felles økonomi. Så får dere heller bli enige om noen kjøreregler og sette opp budsjett... 

Og da håper jeg virkelig også skjevdeling av dette er regulert i ektepakt. Om ikke blir du lurt trill rundt. For om dere er gift har det null og niks å si om disse sparekontoene står i ditt navn, eller i hans navn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og da håper jeg virkelig også skjevdeling av dette er regulert i ektepakt. Om ikke blir du lurt trill rundt. For om dere er gift har det null og niks å si om disse sparekontoene står i ditt navn, eller i hans navn. 

Det der har vi kontroll på 😊

Felles økonomi frister ikke. Vi er omtrent likestilt sånn til vanlig, så det har ingenting å gjøre med at den ene tjener mer enn den andre. Det er bare det som føles naturlig for oss. Sånn hadde både mine og hans foreldre det også... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rettferdige er at dere tar den totale summen som kommer inn (hans økte lønn og feriepenger + inntekter på utleie), betaler inn til privat pensjonssparing for deg tilsvarende om du var i full jobb, deretter deler resterende. 

Anonymkode: 7bbb9...86e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det der har vi kontroll på 😊

Felles økonomi frister ikke. Vi er omtrent likestilt sånn til vanlig, så det har ingenting å gjøre med at den ene tjener mer enn den andre. Det er bare det som føles naturlig for oss. Sånn hadde både mine og hans foreldre det også... 

Hadde. Så hva fikk de til å komme på bedre tanker? Eller har alle falt fra i ung alder? Eller er vi bare ute etter litt enkel underholdning i dag? Det er i alle fall veldig trist 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde. Så hva fikk de til å komme på bedre tanker? Eller har alle falt fra i ung alder? Eller er vi bare ute etter litt enkel underholdning i dag? Det er i alle fall veldig trist 😅

Haha 🤣 

De er skilt nå, på begge sider. Ryddige brudd. Iallefall sånn rent juridisk og økonomisk 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15000 er jo en del i lommepenger i måneden. Hvis mannen din betaler alt av regninger mat osv så klarer du nok ikke å bruke så mye penger og kan jo spare opp en del dette året. 

Men hvis det er sånn at han sitter igjen med mye penger (du sier jobben betaler alt av utgifter) sånn at han sitter igjen med masse penger så hadde jeg forventet at dette gikk til dere som familie, eventuelt at han sparer noe til din pensjon. Jeg synes ikke det er riktig at han sitter igjen med 200000 på sparekontoen (sin) etter dette året for å si det sånn

jeg ville og tenkt på hvor lett du får jobben din tilbake, hva det vil bety for din karrierer og hvor eltt du tror dere får leid ut huste.

Jeg synes dette høres ut som et flott år for dere og tenker begge parter bør være rause i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, min svoger og svigerinne gjorde dette. Da var det jobben hans som dekket hennes pensjonssparing og også hennes videreutdanning. 

Anonymkode: 5a58c...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...