AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:50 #1 Del Skrevet onsdag kl 12:50 Hei, Min mann er spurt om å jobbe ett år i utlandet. Jobben dekker husleie, skole til barna og reise til og fra det landet. I tillegg får han 30 % tillegg på lønna si. Han foreslår at vi leier ut huset vårt, og at det blir min inntekt. Han betaler alt av mat til oss samt klær og div til barna når vi er der. Jobben dekker alt i det nye landet, så utgiftene våre er huslån, studielån, forsikringer på huset, renovasjon, eigedomsskatt her hjemme. Dette deler vi på to, slik at jeg vil da sitte igjen med ca 15.000 kr i «lommepenger» hver mnd. Men, jeg får jo ikke feriepenger, taper pensjon, osv. Er dette en rettferdig løsning? Om jeg går noe ned i pensjonsopptjening, er det jo likevel fint å ha et år uten jobb, mer overskudd til barna, tid til selvrealisering osv.. men redd for å gjøre noe økonomisk dumt. (Jeg er 36 år) Anonymkode: 9d6d4...416 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:52 #2 Del Skrevet onsdag kl 12:52 Feriepenger trenger du ikke, du har jo fri fra jobb hele tiden. Så da kan du spare det du får utbetalt i år til neste år. Anonymkode: 801e6...f7e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueturtle Skrevet onsdag kl 12:53 #3 Del Skrevet onsdag kl 12:53 Hvor enkelt er det for deg å finne en tilsvarende jobb du har nå, når dere flytter tilbake? Er det et trygt land med god levestandard hvor dere vil trives? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:54 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:54 Da sparer du halvparten av «lommepengene» til pensjon da. Anonymkode: 9c70e...6c8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:58 #5 Del Skrevet onsdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): jeg vil da sitte igjen med ca 15.000 kr i «lommepenger» hver mnd. Men, jeg får jo ikke feriepenger, taper pensjon, osv. Er dette en rettferdig løsning? Det er et år det dreier seg om, ikke resten av livet. Ett år med fri og noe som sikkert er en unik opplevelse, i tillegg får du 15000 i lommepenger. Dropp å pirk på alt, lev litt!!!! Anonymkode: d0040...85d 17 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:59 #6 Del Skrevet onsdag kl 12:59 Kan du ta permisjon fra jobben et år? Anonymkode: 70b9f...665 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:00 #7 Del Skrevet onsdag kl 13:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan du ta permisjon fra jobben et år? Anonymkode: 70b9f...665 Ja, har fått signaler om at det kan innvilges, siden jeg har barn under 10 år Anonymkode: 9d6d4...416 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet onsdag kl 13:00 #8 Del Skrevet onsdag kl 13:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er et år det dreier seg om, ikke resten av livet. Ett år med fri og noe som sikkert er en unik opplevelse, i tillegg får du 15000 i lommepenger. Dropp å pirk på alt, lev litt!!!! Anonymkode: d0040...85d Enig her, en unik mulighet der pirking i detaljer virkelig ikke betyr noen verdens ting. Det er bare penger. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:01 #9 Del Skrevet onsdag kl 13:01 Jeg fatter ikke folk som har splittet økonomi når man først har valgt livet sammen. Hadde dere også foreldre som stod og telte på krona hver gang dere ønsket softis på lekeplassen? Her trekker vi lasset sammen, tilpasser oss hverandre, må ofre ting i karrieren, ofre tid, frem og tilbake, hele tiden gjennom et langt liv. Da er det helt umulig å telle på krona hva som er rettferdig. Derfor deler vi alt. Så kan man heller regulere skjevdeling ved brudd i ektepakten, om det betyr mye. Anonymkode: 015cf...fbb 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:01 #10 Del Skrevet onsdag kl 13:01 Kan dere ikke sette av et rimelig beløp til pensjonssparing til deg, for deretter å kjøre fullt ut felles økonomi på det som er til overs etter utgiftene er betalt? Så sitte dere igjen med like mye til å bruke? Sjekk ut om/hvordan dere kan beholde medlemskap i folketrygden når dere er utenlands, og sjekk at dine jobbmuligheter når dere kommer hjem er slik at du enkelt kan få like bra/bedre jobb og ikke taper noe der. Anonymkode: daad4...6f0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet onsdag kl 13:04 #11 Del Skrevet onsdag kl 13:04 Det der er antagelig så godt tilbud at man bør takke ja. Ett års permisjon fra jobben er fint. Man kan jo spørre mannen om noen av de 30% burde gå til husmoren som vil være uten arbeid ett år. Det vil jo få konsekvenser for lønnsutvikling på arbeidsplassen, det blir mindre pensjon og det blir null feriepenger ut av året. Det er en økonomisk belastning som kan kompenseres. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet onsdag kl 13:09 #12 Del Skrevet onsdag kl 13:09 Da sparer du minimum 5000 av dine lommepenger, og opp til 10000 kr, alt etter utgiftsnivå i landet dere skal til. Det løser vel problemet. Om du har mulighet kan du også søke om hjemmekontor når du er der. Jeg har selv vært hemmafru ett år i noenlunde tilsvarende situasjon, og vi hadde ikke mulighet til at jeg sparte så mye, for når lån og alt hjemme var dekket av husleie sto det igjen 5000 kr mnd. Dette regnet vi ikke som mitt engang, men som vårt, og det inngikk i totaløkonomien vår, som gikk mye til å reise rundt i det landet når det var mulig, for å suge mest mulig opplevelser ut av det året. Et fantastisk år og fantastiske minner for hele familien, så jeg angrer på ingen måte at jeg gikk glipp av pensjonssparing ett år. Det året vi bodde i utlandet er minner for livet. 🥰 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:24 #13 Del Skrevet onsdag kl 13:24 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Kan dere ikke sette av et rimelig beløp til pensjonssparing til deg, for deretter å kjøre fullt ut felles økonomi på det som er til overs etter utgiftene er betalt? Så sitte dere igjen med like mye til å bruke? Sjekk ut om/hvordan dere kan beholde medlemskap i folketrygden når dere er utenlands, og sjekk at dine jobbmuligheter når dere kommer hjem er slik at du enkelt kan få like bra/bedre jobb og ikke taper noe der. Anonymkode: daad4...6f0 Ts her. Det var egentlig mitt forslag, men han mener at han bør sitte igjen med litt mer, siden han vil jobbe 10-timers dager mens jeg har fri fra 8-16 mens barna er på skolen. Anonymkode: 9d6d4...416 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:28 #14 Del Skrevet onsdag kl 13:28 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Det var egentlig mitt forslag, men han mener at han bør sitte igjen med litt mer, siden han vil jobbe 10-timers dager mens jeg har fri fra 8-16 mens barna er på skolen. Anonymkode: 9d6d4...416 tja da kan han jo dra alene? det handler ikke om at han fortjener å få mer, det handler om at dere som familie tilrettelegger for at alle som påvirkes får det best mulig i den tiden HAN får leve ut denne muligheten.. Anonymkode: 94aca...0f7 6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:29 #15 Del Skrevet onsdag kl 13:29 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Det var egentlig mitt forslag, men han mener at han bør sitte igjen med litt mer, siden han vil jobbe 10-timers dager mens jeg har fri fra 8-16 mens barna er på skolen. Anonymkode: 9d6d4...416 Men i alle dager. Hadde min mann uttalt noe slikt hadde jeg ønsket han lykke til i jobben, og at vi fikk komme tilbake til løsning for samvær når han var tilbake i Norge igjen. For jeg ville kommet bedre ut av å beholde egen jobb, og få barnebidrag for en nesten fullstendig fraværende far med god lønn på toppen. Anonymkode: 015cf...fbb 7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:33 #16 Del Skrevet onsdag kl 13:33 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Det var egentlig mitt forslag, men han mener at han bør sitte igjen med litt mer, siden han vil jobbe 10-timers dager mens jeg har fri fra 8-16 mens barna er på skolen. Anonymkode: 9d6d4...416 Er dere ikke gift og har felleseie? Så lenge man ikke har særeie så er jo alt dere har felles. Og dere har gjensidig forsørgerplikt for hverandre, typ hvis en er uten jobb. Anonymkode: 70b9f...665 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:35 #17 Del Skrevet onsdag kl 13:35 Er dere ikke en familie, som er sammen om et sånt prosjekt? Din mann høres ut som et egoistisk one-man show. Du skal gi opp alt og bli avspist med smuler, mens han tjener på det? Et sånt år hadde jeg krevd helt felles økonomi. Sikkert et flott opplevelse å få et friår i utlandet. Men ikke for enhver pris. Anonymkode: 151e1...75f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:40 #18 Del Skrevet onsdag kl 13:40 Men har han ikke deltatt tidligere, med barna, husarbeid, vedlikehold mm. Selv om du har fri, så er det mye som skal gjøres i et hjem, og med barna. Skal han også dra på foreldremøte, kjøre barn hit og dit? 10 timers dager er så klart mye, men du får da noen timer jobb du og vel-selv om det ikke er jobb med arbeidsgiver. Anonymkode: b7a33...570 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet onsdag kl 13:43 #19 Del Skrevet onsdag kl 13:43 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, har fått signaler om at det kan innvilges, siden jeg har barn under 10 år Anonymkode: 9d6d4...416 Sjekk om du kan få betale inn på pensjon. Pensjon er det store spørsmålet nå, og det er håpløse måter å sikre pensjon, spesielt i forhold til opptjeningsår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:50 #20 Del Skrevet onsdag kl 13:50 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men i alle dager. Hadde min mann uttalt noe slikt hadde jeg ønsket han lykke til i jobben, og at vi fikk komme tilbake til løsning for samvær når han var tilbake i Norge igjen. For jeg ville kommet bedre ut av å beholde egen jobb, og få barnebidrag for en nesten fullstendig fraværende far med god lønn på toppen. Anonymkode: 015cf...fbb Det hadde nok jeg og sagt, og vinket farvel om han ikke endret synspunkt. Anonymkode: 2f9c6...72b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå