Gå til innhold

Noen som alle tilsynelatende liker, men så får du plutselig høre dette om dem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en driftig dame i bygda vår, som driver sitt eget foretak, og som tilsynelatende er godt likt her. Jeg har inntrykk av at mange liker henne. Jeg kjenner henne ikke selv, men jeg vet hun er kjent for å være skarp og bestemt. Her forleden sa jeg til en venninne at denne dama måtte være veldig flink og effektiv, noe hun sa seg enig i. Men så sa hun videre at hun skjønte ikke helt hvorfor damen hadde fått dette ryktet på seg. Hvilket da spurte jeg, jo hun gikk for å være den største drittkjerringa i hele bygda. 

Så rart å framstå som populær og vellykket når man har et sånt rykte på seg? 

Anonymkode: 890a0...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du overrasket over at mennesker er mangefasetterte? 

Og driftige kvinner blir ofte stemplet som bitch. Driftige menn er bare ambisiøse 

Anonymkode: c5e25...28c

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, på hvilken måte er hun drittkjerring?
Man skal jo være ganske tøff og stå i ting som beslutninger, eventuelle konflikter i prosess og bemanning og slikt når man må drive eget. Mange menn er "gode forretningsmenn" når damer er "drittkjerringer" i så måte i folks øyne.
Den oppfatningen står den dag i dag, så hvis mange oppfatter henne som hard eller direkte så er det ikke nødvendigvis sant.

På den annen side, kjenner jeg også ei som ligner den beskrivelsen du gir. Hun driver eget og de gjør det tilsynelatende veldig bra, hun er alltid blid og omgjengelig og viser mye omsorg utad. Men jeg jobbet for henne, og så innenfra hvordan hun brukte hersketeknikker og manipulasjon mot enkelte ansatte, sosial dumping i flere tilfeller, nektet de hun ikke likte å få fri når de ønsket selv hvis det var helt greit ifht dekning og drev rovdrift på ansatte samt forsøkte seg stadig med lureri på kontrakter osv, regelrette lovbrudd med håp om at det ikke var vett nok i motparten.

Kanskje noen synes dette går under tøff/god i business, men jeg vet hun var involvert i hvertfall 2 søksmål fra tidligere ansatte den tiden jeg var der, og jeg søkte meg vekk fordi jeg absolutt ikke hadde tenkt til å bli den neste. Måten hun snakket til/om en del var svært foruroligende, og jeg tenker nå at hun er litt drittkjerring.

Så det kan jo være begge deler, kanskje hun er tøff, kanskje hun er en drittkjerring.

Anonymkode: 8a45c...fdf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tja, på hvilken måte er hun drittkjerring?
Man skal jo være ganske tøff og stå i ting som beslutninger, eventuelle konflikter i prosess og bemanning og slikt når man må drive eget. Mange menn er "gode forretningsmenn" når damer er "drittkjerringer" i så måte i folks øyne.
Den oppfatningen står den dag i dag, så hvis mange oppfatter henne som hard eller direkte så er det ikke nødvendigvis sant.

På den annen side, kjenner jeg også ei som ligner den beskrivelsen du gir. Hun driver eget og de gjør det tilsynelatende veldig bra, hun er alltid blid og omgjengelig og viser mye omsorg utad. Men jeg jobbet for henne, og så innenfra hvordan hun brukte hersketeknikker og manipulasjon mot enkelte ansatte, sosial dumping i flere tilfeller, nektet de hun ikke likte å få fri når de ønsket selv hvis det var helt greit ifht dekning og drev rovdrift på ansatte samt forsøkte seg stadig med lureri på kontrakter osv, regelrette lovbrudd med håp om at det ikke var vett nok i motparten.

Kanskje noen synes dette går under tøff/god i business, men jeg vet hun var involvert i hvertfall 2 søksmål fra tidligere ansatte den tiden jeg var der, og jeg søkte meg vekk fordi jeg absolutt ikke hadde tenkt til å bli den neste. Måten hun snakket til/om en del var svært foruroligende, og jeg tenker nå at hun er litt drittkjerring.

Så det kan jo være begge deler, kanskje hun er tøff, kanskje hun er en drittkjerring.

Anonymkode: 8a45c...fdf

Dette du beskriver her, er faktisk ikke uvanlig.

Anonymkode: cbcb1...6e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og driftige kvinner blir ofte stemplet som bitch. Driftige menn er bare ambisiøse 

Det er sikkert og visst!

Anonymkode: 2acdb...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en leder som utad var fantastisk smilende, alltid positiv og sa aldri nei, tilbydde seg å fikse alt. Vi som jobbet under henne så noe helt annet. Kjefting, rakket ned på oss, gjorde ikke oppgavene sine på avdelingen, saboterte våre oppgaver, gjorde ikke kontorarbeidet sitt, slang papirer rundt seg (konfidensielle papirer fant vi utenfor bygget), gjemte unna alvorlige saker så ikke vi eller kunder skulle se. Hun fikk sparken til slutt men det krevde så mye av oss på gulvet å få henne bort at vi sluttet alle sammen etterpå.

Anonymkode: 9ab64...2e6

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en slik kollega. Sjarmerer alle fra start og er alltid blid og sprudlende. På tomannshånd baksnakker og undergraver hun kolleger konsekvent. Hun har klart å karre seg opp til topps på denne måten og fått skviset ut et par kolleger på sin ferd. 

Anonymkode: 07556...46a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det minste rart. F.ex. når det gjelder narsissister gir de et godt inntrykk på overflaten, men lærer du dem å kjenne kan du få deg en overraskelse. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har en driftig dame i bygda vår, som driver sitt eget foretak, og som tilsynelatende er godt likt her. Jeg har inntrykk av at mange liker henne. Jeg kjenner henne ikke selv, men jeg vet hun er kjent for å være skarp og bestemt. Her forleden sa jeg til en venninne at denne dama måtte være veldig flink og effektiv, noe hun sa seg enig i. Men så sa hun videre at hun skjønte ikke helt hvorfor damen hadde fått dette ryktet på seg. Hvilket da spurte jeg, jo hun gikk for å være den største drittkjerringa i hele bygda. 

Jeg vil tenke at du her må se litt på hvilke kilder du har på hver av disse oppfatningene av damen. 

Hvor godt kjenner de som liker henne henne? Og i hvilken sammenheng møtes de? 
Og de som misliker henne, hvor godt kjenner de henne? Og i hvilken sammenheng? 

I mine øyne er det to forklaringer på det du hører. Og ingen av dem er særlig uvanlige. 

Den ene er at venninna di, og flere andre kjenner henne som "bygdekjerring". Og at de ikke liker henne fordi hun ikke er som dem, og ikke tilpasser seg de sosiale normene for denne bygda. 
Mens de som liker henne, er de som er litt like henne, og som synes det er bra at noen kjemper mot "bygdedyret". 
Jeg kan se for meg at dette kan være den ene moren som insisterer på at skolen må ha SFO tilbud på planleggingsdagen, for foreldrene må på jobb. Mens resten ser det som en selvfølge at de enten allerede er hjemme, eller at de tar seg fri for å passe barnet på alle dager skolen velger å ha fri.

Den andre løsningen her er nok den flere her har foreslått. At hun er av den typen som er veldig god til å snakke for seg, og som lett fremstår som vellykket og blir godt likt av de som ikke er så nære, eller som hun tenker hun kan oppnå noe fra. 
Mens de som kjenner henne eller møter henne i jobb, opplever en som ikke bidrar og som er ufin mot de hun mener "er under seg." 

Anonymkode: 60555...a5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke tro alt du hører…. Det kan ha noe med Kjemi å gjøre fra den personen som uttaler seg, misunnelse osv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg vil tenke at du her må se litt på hvilke kilder du har på hver av disse oppfatningene av damen. 

Hvor godt kjenner de som liker henne henne? Og i hvilken sammenheng møtes de? 
Og de som misliker henne, hvor godt kjenner de henne? Og i hvilken sammenheng? 

I mine øyne er det to forklaringer på det du hører. Og ingen av dem er særlig uvanlige. 

Den ene er at venninna di, og flere andre kjenner henne som "bygdekjerring". Og at de ikke liker henne fordi hun ikke er som dem, og ikke tilpasser seg de sosiale normene for denne bygda. 
Mens de som liker henne, er de som er litt like henne, og som synes det er bra at noen kjemper mot "bygdedyret". 
Jeg kan se for meg at dette kan være den ene moren som insisterer på at skolen må ha SFO tilbud på planleggingsdagen, for foreldrene må på jobb. Mens resten ser det som en selvfølge at de enten allerede er hjemme, eller at de tar seg fri for å passe barnet på alle dager skolen velger å ha fri.

Den andre løsningen her er nok den flere her har foreslått. At hun er av den typen som er veldig god til å snakke for seg, og som lett fremstår som vellykket og blir godt likt av de som ikke er så nære, eller som hun tenker hun kan oppnå noe fra. 
Mens de som kjenner henne eller møter henne i jobb, opplever en som ikke bidrar og som er ufin mot de hun mener "er under seg." 

Anonymkode: 60555...a5d

Jeg vet at hun er litt ufin og skarp mot ungdommer som har sommerjobb og sånt hos henne. Utover det så vet jeg ikke. Noen onde tunger mener hun er glad i fest og kalas sammen med unge menn som er halvparten så gamle som henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet at hun er litt ufin og skarp mot ungdommer som har sommerjobb og sånt hos henne. Utover det så vet jeg ikke. Noen onde tunger mener hun er glad i fest og kalas sammen med unge menn som er halvparten så gamle som henne. 

Jeg blir helt flau over å lese dette. Dette er bygdesladring på aller laveste nivå. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt flau over å lese dette. Dette er bygdesladring på aller laveste nivå. 

Vel bygdesladder og bygdesladder, nå har ganske mange sett dette så det er reelt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En skal vokte seg for å dømme et menneske på bakgrunn av noe EN person sier, i dette tilfellet har TS en venninne som hevder dette.

Det er mye sjalusi og bygdesladder som foregår, og det er lett å bli upopulær som sjef om en sier fra om ting. Har selv hørt praten om enkelte ledere som har tatt opp kritikkverdige ting, for noen tåler kritikk svært dårlig. Tror det er derfor mange ledere kvier seg for å ta et oppgjør med noen, de vet at den eller de personene vil legge sjefen for hat og gjerne snakke dritt om ham/henne.

Men jeg vet også om mange mennesker som er falske, og som manipulerer dem rundt seg. Kjenner flere i høye stillinger som ikke er gode mennesker, selv om de klistrer på seg et falskt smil og utad virker hyggelige. De har karret til seg diverse stillinger ved å tråkke på andre og smiske med de som de oppnår fordeler med.

En må være litt kritisk, for sladder kan ramme både den beste og den verste. Misunnelsen står sterkt.

Anonymkode: bec7c...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, kvinner prater ofte nedsettende om hverandre, mens menn er flinkere til å løfte hverandre opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (2 minutter siden):

Ja, kvinner prater ofte nedsettende om hverandre, mens menn er flinkere til å løfte hverandre opp. 

Nåja... Det er mye maktkamp og rivalisering blant menn, også. Jeg synes forskjellen mer består i at de tør å ta en konfrontasjon direkte, mens vi kvinner ofte klager til hverandre, surmuler, og lar det bli med det. Jeg har jobbet mye i mannsdominerte miljøer, og akkurat den forskjellen har jeg tenkt over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nåja... Det er mye maktkamp og rivalisering blant menn, også. Jeg synes forskjellen mer består i at de tør å ta en konfrontasjon direkte, mens vi kvinner ofte klager til hverandre, surmuler, og lar det bli med det. Jeg har jobbet mye i mannsdominerte miljøer, og akkurat den forskjellen har jeg tenkt over.

Jo, sier ikke det. Sier bare at menn er flinkere til å løfte hverandre opp, mens kvinner gjør motsatt. Bare gå på et mannsforum vs et kvinneforum så ser man forskjellen. Kvinner prater, men menn handler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (8 minutter siden):

Jo, sier ikke det. Sier bare at menn er flinkere til å løfte hverandre opp, mens kvinner gjør motsatt. Bare gå på et mannsforum vs et kvinneforum så ser man forskjellen. Kvinner prater, men menn handler. 

Jeg var medlem av et forum der 98 prosent er menn, så det kjenner jeg til. Det var mye kjekling, der også... Det er et forum som går mer på fag, men det oppsto mang en konflikt.

Du bidrar til å snakke ned oss kvinner, vi er ulike menn på enkelte områder, men samtidig er vi mye flinkere enn dem innen andre felt. Vi har en vei å gå med tanke på å "ta vår plass", men vi må huske å ta vare på omgivelsene våre samtidig, der er mange menn langt mer hensynsløse. Det å være ambisiøs og ønske seg frem og opp, det kan ha sin pris.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 15.38):

Er man drittkjærring om man liker fest og har yngre omgangskrets?

Men det er fint mulig være vellykket og drive ett firma bra til tross for rykter. Det er nemlig ikke alle som bryr seg om eller hører på rykter, og mange klarer også å skille på hvem en person er privat og i jobb...

Anonymkode: 22173...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...