AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #21 Skrevet 19. februar 2025 Pilleville skrev (6 minutter siden): Kjenner ei som røyker og er livredd for å få kreft. Ho går til legen og tar blodprøver for å betrygge seg selv. Noen verdier som er høyere eller noe sånt om man har kreft. Eg veit ikkje, men ho sa det. Hun tar nok og sjekker senkning (SR), men det er ingen garanti at du ikke har kreft selv om SR ikke er forhøyet. Kreft er mange ulike typer og ulike krefttyper krever ulik oppfølging og blodprøvesvar. Anonymkode: b9dbf...b02
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #22 Skrevet 19. februar 2025 Pilleville skrev (12 minutter siden): Kjenner ei som røyker og er livredd for å få kreft. Ho går til legen og tar blodprøver for å betrygge seg selv. Noen verdier som er høyere eller noe sånt om man har kreft. Eg veit ikkje, men ho sa det. Det er jo så utrolig selvmotsigende å røyke og være redd for kreft. Mye kreft oppdages ikke på blodprøver med det første, så det er jo ikke noen trygghet i seg selv. Redd for kreft, stump røyken, kutt ut ultraprosessert mat, ut og vær i aktivitet, stress ned, og håp på det beste. Anonymkode: 038c8...55f 3
Laraa Skrevet 19. februar 2025 #23 Skrevet 19. februar 2025 (endret) Det meste ekstreme jeg har hørt om er faren til en kompis av broren min. Ja perifert, men likefullt desverre sant. Han kom til legevakten med sterke smerter og det ble tatt all slags prøver for å finne ut av hva som feiler han. Han ble innlagt og resultatet kom samme dag eller tidlig dagen etterpå. Kreft med spredning. Han døde på sykehuset kvelden etterpå. Jeg har ikke hørt om noe lignende verken før eller siden, så det er nok ekstremt uvanlig Endret 19. februar 2025 av Laraa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #24 Skrevet 19. februar 2025 Søsteren min holdt det skjult for familien, men hadde selv fått beskjed om at tidligere kreft hadde blusset opp og spredd seg. Hun var sykemeldt i to uker, lå hjemme med «vondt i ryggen» og døde på tur inntil sykehuset da smertene ble for store. Vipps så var hun borte. Jeg har også hatt pasienter med glioblastom som døde etter kun få uker. Anonymkode: b0934...e34
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #25 Skrevet 19. februar 2025 Jeg kjenner også til en som hadde vært frisk hele livet, så følte seg influensasyk, gikk til legen, fikk påvist svulst på hjernen. Død noen få uker etterpå. Anonymkode: 14b39...f20
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #26 Skrevet 19. februar 2025 Pilleville skrev (1 time siden): Kjenner ei som røyker og er livredd for å få kreft. Ho går til legen og tar blodprøver for å betrygge seg selv. Noen verdier som er høyere eller noe sånt om man har kreft. Eg veit ikkje, men ho sa det. Ikke nødvendigvis. Har opplevd dødssyke mennesker med helt normale blodprøver. Anonymkode: 836b1...a56
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #27 Skrevet 19. februar 2025 De som blir diagnostisert med kreft får også alltid veldig raskt behandling. Og den er ikke nådig heller. Anonymkode: 967a6...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #28 Skrevet 19. februar 2025 Akutt (myelogen) leukemi eller en svært aggressiv type hjernesvulst, ville jeg tro. Vet selvfølgelig ikke sikkert, men det er det mest sannsynlige. Alternativt kan man jo bare rett og slett ha fått en spesielt uheldig metastase av en ellers mindre aggressiv kreftform. Noe som rett og slett er så uheldig plassert og innrettet at noe helt vitalt i f.eks. hjernen bukker under med en gang, selv om kreften "alt i alt" ikke er den aller mest aggressive eller langt fremskredne. Svaret her om bukspyttkjertelkreft er nok litt misforstått, selv om det jo kan gå fort det også. Det er helt riktig at bukspyttkjertelkreft (i hvert fall den varianten de fleste får) har helt elendig prognose. Den verste av alle litt mer utbredte kreftformer. Grunnen til det er at symptomene vanligvis først kommer når den har blitt uhelbredelig. Likevel er ikke "uhelbredelig" og "svært kort tid igjen å leve" heller helt synonymt. Det finnes folk som gis 50/50 som dør på noen uker og andre som har uhelbredelig kreft i skjelettet i ti år. Bukspyttkjertelkreft er på ingen måte lite aggressivt, men det er heller ikke av de som pleier å gå aller fortest fra diagnosetidspunktet. Den er vanligvis umulig å få bukt med idet den oppdages, men den har sjelden potensial til å gå fra ikke-merkbar til død på et par-tre uker. Dessverre har den likevel som regel kommet for langt til å gjøres noe med. Anonymkode: 6efec...aa6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2025 #29 Skrevet 19. februar 2025 Det kan være en god del ulike kreftformer, hvor en har vært uheldig ved at den har spredd seg uten å gi mye symptomer, som flere sier. En ganske ung bekjent av meg døde ca. to uker etter at han fikk diagnosen føflekk-kreft. Han hadde smerter han stusset på og var mer sliten enn vanlig, men jobbet mye og trente og var ikke inne på tanken at det kunne være kreft før han gikk til legen. Han hadde ikke sett noen skummel føflekk. Flere i familien min har hatt denne kreftformen, ingen har hatt spredning ved diagnosetidspunktet, føflekken har blitt fjernet, de har ikke fått tilbakefall og ikke trengt ytterligere behandling. Ellers har jeg noen nær meg som døde et par måneder etter at de fikk henholdsvis lungekreft (2 stk)- og blærekreftdiagnose. De var i god form, men hadde noen symptomer før de fikk diagnosen, men tolket dem ikke som farlige (evt. fortrengte eller ville ikke forholde seg til hva det kunne være). Anonymkode: ef17c...1bb
Grüner Skrevet 19. februar 2025 #30 Skrevet 19. februar 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Denne uken fikk jeg høre at jeg bekjent var gått bort. Han hadde fått en kreftdiagnose og litt over 14 dager senere var han død. Mannen var ung og tilsynelatende sprek og ved god helse, så for meg fremstår dette som helt utrolig at det går an. Jeg kjenner at det er skremmende at man kan få fra å være frisk (altså uten nevneverdige symptomer) til død i løpet av så kort tid, når det ikke skjer noe akutt som et slag, ulykke eller lignende. Personen det var snakk om her var på en lang skitur kun dager før diagnosen ble gitt, så han må jo ha vært i god form helt til det siste. Er det noen som har kunnskap om kreft som kan fortelle litt om hvor vanlig slikt er og hvilke krefttyper som kan gi slike utfall? Kreft og sykdom er jo alltid tragisk, men slike tilfeller som dette er jo helt forferdelige. Stakkars familie som sitter igjen. Anonymkode: 14327...c3b Uansett krefttype hvis det er spredning
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #31 Skrevet 20. februar 2025 Stor pike skrev (8 timer siden): Du må være klar over at kreft i hjernen ikke er en ting. Flere typer. Selv har jeg hjernekreft, hatt i flere år nå, og er "frisk som en fisk". Jeg har en type kreft man ikke dlr av, men med. Men visst finnes det dødelige, aggressive krefttyper i hjernen også. Vedkommende tenker nok på glioblastom. Anonymkode: e7c2e...356 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #32 Skrevet 20. februar 2025 Djungelvrål skrev (6 timer siden): Det som er det jævlige er at kreft ikke trenger å gjøre vondt eller føre til annet ubehag, derfor kan den ha hatt stor spredning innen det blir oppdaget. Skulle ønske det fantes en blodprøve som avdekket om man hadde kreft og at alle kunne ta den 2 g i året. Det finnes. Men, de bruker den ikke i Norge. Vi er alltid det siste landet som skal begynne med noe nytt innen medisin. Anonymkode: e7c2e...356
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2025 #33 Skrevet 20. februar 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akutt (myelogen) leukemi eller en svært aggressiv type hjernesvulst, ville jeg tro. Vet selvfølgelig ikke sikkert, men det er det mest sannsynlige. Alternativt kan man jo bare rett og slett ha fått en spesielt uheldig metastase av en ellers mindre aggressiv kreftform. Noe som rett og slett er så uheldig plassert og innrettet at noe helt vitalt i f.eks. hjernen bukker under med en gang, selv om kreften "alt i alt" ikke er den aller mest aggressive eller langt fremskredne. Svaret her om bukspyttkjertelkreft er nok litt misforstått, selv om det jo kan gå fort det også. Det er helt riktig at bukspyttkjertelkreft (i hvert fall den varianten de fleste får) har helt elendig prognose. Den verste av alle litt mer utbredte kreftformer. Grunnen til det er at symptomene vanligvis først kommer når den har blitt uhelbredelig. Likevel er ikke "uhelbredelig" og "svært kort tid igjen å leve" heller helt synonymt. Det finnes folk som gis 50/50 som dør på noen uker og andre som har uhelbredelig kreft i skjelettet i ti år. Bukspyttkjertelkreft er på ingen måte lite aggressivt, men det er heller ikke av de som pleier å gå aller fortest fra diagnosetidspunktet. Den er vanligvis umulig å få bukt med idet den oppdages, men den har sjelden potensial til å gå fra ikke-merkbar til død på et par-tre uker. Dessverre har den likevel som regel kommet for langt til å gjøres noe med. Anonymkode: 6efec...aa6 Bukspyttkjertelkreft er fult mulig bli helt kvitt så lenge den kun er i bukspyttkjertelen da den blir oppdaget. Dessverre så er det den kreftformen som sprer seg raskest og er stort sett både i lever,lunge, milt og buk ved diagnosetidspunktet, derfor er den så dødelig. Leser at det tar ca 1 år for kreft i bukspyttkjertelen å utvikle seg til å bli dødelig. Den er veldig lett og se på ct-abdomen. Jeg lurer derfor på hvorfor ikke vi har et screening program som gjør at man får tatt ct 1 gang pr år/9 mnd? Det samme med glioblastom også. Tar man ct av hodet en gang i året så kan man få tatt den ut mens denne ennå er liten. All kreft er i utgangspunktet 100% kurerbart så lenge den blir tatt tidlig nok. Er det så dyrt å bare få tatt disse bildene som en del av årlig helsesjekk? Har ikke Norge råd? Er det derfor det ikke blir gjort? 🤔 Anonymkode: e7c2e...356
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå