AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:26 #1 Del Skrevet onsdag kl 12:26 Denne uken fikk jeg høre at jeg bekjent var gått bort. Han hadde fått en kreftdiagnose og litt over 14 dager senere var han død. Mannen var ung og tilsynelatende sprek og ved god helse, så for meg fremstår dette som helt utrolig at det går an. Jeg kjenner at det er skremmende at man kan få fra å være frisk (altså uten nevneverdige symptomer) til død i løpet av så kort tid, når det ikke skjer noe akutt som et slag, ulykke eller lignende. Personen det var snakk om her var på en lang skitur kun dager før diagnosen ble gitt, så han må jo ha vært i god form helt til det siste. Er det noen som har kunnskap om kreft som kan fortelle litt om hvor vanlig slikt er og hvilke krefttyper som kan gi slike utfall? Kreft og sykdom er jo alltid tragisk, men slike tilfeller som dette er jo helt forferdelige. Stakkars familie som sitter igjen. Anonymkode: 14327...c3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:32 #2 Del Skrevet onsdag kl 12:32 Bukspyttkjertel er som regel dødsdom. Anonymkode: cc249...89b 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:33 #3 Del Skrevet onsdag kl 12:33 Jeg vet om tilfelle med kreft i hjernen hvor det gikk så fort. Frisk en dag, død få uker etterpå. Anonymkode: 038c8...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:37 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:37 Dessverre fungerer kreft slik at mange går med sykdommen i lang tid/år uten å merke noe, og når man begynner å merke symptomer har det ofte gått for langt og da går det nedover fort. Bukspyttkjertelkreft er skummel og går fort, men det kan også andre kreftformer gjøre og det er veldig individuelt. Anonymkode: 902cd...759 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:39 #5 Del Skrevet onsdag kl 12:39 Kreft med spredning kan gå kjempefort. Uansett hvor den oppstår først. Anonymkode: 75212...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:46 #6 Del Skrevet onsdag kl 16:46 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Denne uken fikk jeg høre at jeg bekjent var gått bort. Han hadde fått en kreftdiagnose og litt over 14 dager senere var han død. Mannen var ung og tilsynelatende sprek og ved god helse, så for meg fremstår dette som helt utrolig at det går an. Jeg kjenner at det er skremmende at man kan få fra å være frisk (altså uten nevneverdige symptomer) til død i løpet av så kort tid, når det ikke skjer noe akutt som et slag, ulykke eller lignende. Personen det var snakk om her var på en lang skitur kun dager før diagnosen ble gitt, så han må jo ha vært i god form helt til det siste. Er det noen som har kunnskap om kreft som kan fortelle litt om hvor vanlig slikt er og hvilke krefttyper som kan gi slike utfall? Kreft og sykdom er jo alltid tragisk, men slike tilfeller som dette er jo helt forferdelige. Stakkars familie som sitter igjen. Anonymkode: 14327...c3b Finnes flere kreftformer man kan leve med litt plager med, og så plutselig dø. At hen har gått lang skitur betyr ikke at personen har vært uten symptomer. Kreft i lever og hjerne har gjerne et galopperende forløp. Anonymkode: 71f92...c65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet onsdag kl 16:54 #7 Del Skrevet onsdag kl 16:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet om tilfelle med kreft i hjernen hvor det gikk så fort. Frisk en dag, død få uker etterpå. Anonymkode: 038c8...55f Du må være klar over at kreft i hjernen ikke er en ting. Flere typer. Selv har jeg hjernekreft, hatt i flere år nå, og er "frisk som en fisk". Jeg har en type kreft man ikke dlr av, men med. Men visst finnes det dødelige, aggressive krefttyper i hjernen også. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:16 #8 Del Skrevet onsdag kl 17:16 Stor pike skrev (19 minutter siden): Du må være klar over at kreft i hjernen ikke er en ting. Flere typer. Selv har jeg hjernekreft, hatt i flere år nå, og er "frisk som en fisk". Jeg har en type kreft man ikke dlr av, men med. Men visst finnes det dødelige, aggressive krefttyper i hjernen også. Jeg vet det, har venninne med hjernesvulst som lever mange år senere. Jeg bare nevnte at kreft i hjernen kan utvikle seg så fort som TS lurer på i innlegget sitt. Anonymkode: 038c8...55f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:09 #9 Del Skrevet onsdag kl 18:09 All uoppdaget/ubehandlet kreft vil jo før eller siden ta live av deg. Så spørsmålet blir ikke nødvendigvis kreft form men hvor langt den hadde utviklet seg. En av mine nære døde av kreften sin i løpet av få mnd, en kreft med helt ok odds sånn i utgangspunktet. Men kreften ble ikke oppdaget før den var i værste fase og fra man fikk startet behandling til kreften var blitt dødelig gikk det svær kort tid. Kreften ble i utgangspunktet oppdaget ved en tilfeldighet, ingen ante at noe var galt hverken av leger person gikk til eller pårørende, person levde som normalt før kreften ble oppdaget. Nettopp derfor man prøver så hardt å oppdage/behandle kreft i tidlig fase. Anonymkode: 9e081...d43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:14 #10 Del Skrevet onsdag kl 18:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): All uoppdaget/ubehandlet kreft vil jo før eller siden ta live av deg. Anonymkode: 9e081...d43 Visstnok dør mange eldre menn _med_ prostatekreft, men ikke _av_ det. De dør altså av noe helt annet før denne kreften rekker å ta livet av dem. Kreft i bukspyttkjertelen er ikke nødvendigvis så rask, men siden symptomene er diffuse og kommer sent i forløpet så oppdager man typisk slik kreft når man ikke har lenge igjen. Anonymkode: 5d687...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:22 #11 Del Skrevet onsdag kl 18:22 Akutt leukemi, glioblastom (mest aggressive hjernekreften) eller langtkommen tykktarmskreft kan gå så raskt som TS beskriver, men da er det ekstreme tilfeller. Husker selv en venninne som løp maraton før hun fikk påvist tykktarmskreft og døde 9 dager senere. Hun var i god form da hun løp maraton, men det gikk svært raskt da kreften ble avdekket. Dere som skriver kreft i bukspyttkjertelen tar ikke høyde for sykdomsforløpet ved den type kreft. Ja, det er en svært aggressiv krefttype som ofte går raskt, men det er sjelden man går fra å være helt oppegående og tilsynelatende symptomfri (ihvertfall for andre) til å dø i løpet av 14 dager. Man er dårlig lengre enn det og neppe i stand til å gå på ski eller løpe langt et par uker før man dør. Anonymkode: b9dbf...b02 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:23 #12 Del Skrevet onsdag kl 18:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Denne uken fikk jeg høre at jeg bekjent var gått bort. Han hadde fått en kreftdiagnose og litt over 14 dager senere var han død. Mannen var ung og tilsynelatende sprek og ved god helse, så for meg fremstår dette som helt utrolig at det går an. Jeg kjenner at det er skremmende at man kan få fra å være frisk (altså uten nevneverdige symptomer) til død i løpet av så kort tid, når det ikke skjer noe akutt som et slag, ulykke eller lignende. Personen det var snakk om her var på en lang skitur kun dager før diagnosen ble gitt, så han må jo ha vært i god form helt til det siste. Er det noen som har kunnskap om kreft som kan fortelle litt om hvor vanlig slikt er og hvilke krefttyper som kan gi slike utfall? Kreft og sykdom er jo alltid tragisk, men slike tilfeller som dette er jo helt forferdelige. Stakkars familie som sitter igjen. Anonymkode: 14327...c3b Dette er ingen spesifikk fasit på. Det kan være langtkommet kreft med spredning til mange organer. Det knyttes ikke til en spesifikk krefttype, det ligger mer i at det har vært uoppdaget over tid, og derfor rukket å spredt seg i omfang. Er mange organer angrepet vil det ende i multiorgansvikt Anonymkode: ae832...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:33 #13 Del Skrevet onsdag kl 18:33 Tanta til eksen min døde av akutt leukemi 2-3 uker etter diagnosen ble stilt. Anonymkode: b3a93...002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet onsdag kl 18:36 #14 Del Skrevet onsdag kl 18:36 Det som er det jævlige er at kreft ikke trenger å gjøre vondt eller føre til annet ubehag, derfor kan den ha hatt stor spredning innen det blir oppdaget. Skulle ønske det fantes en blodprøve som avdekket om man hadde kreft og at alle kunne ta den 2 g i året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:41 #15 Del Skrevet onsdag kl 18:41 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Akutt leukemi, glioblastom (mest aggressive hjernekreften) eller langtkommen tykktarmskreft kan gå så raskt som TS beskriver, men da er det ekstreme tilfeller. Husker selv en venninne som løp maraton før hun fikk påvist tykktarmskreft og døde 9 dager senere. Hun var i god form da hun løp maraton, men det gikk svært raskt da kreften ble avdekket. Dere som skriver kreft i bukspyttkjertelen tar ikke høyde for sykdomsforløpet ved den type kreft. Ja, det er en svært aggressiv krefttype som ofte går raskt, men det er sjelden man går fra å være helt oppegående og tilsynelatende symptomfri (ihvertfall for andre) til å dø i løpet av 14 dager. Man er dårlig lengre enn det og neppe i stand til å gå på ski eller løpe langt et par uker før man dør. Anonymkode: b9dbf...b02 Det trenger ikke være noe ekstremt tilfelle av leukemi for at det skal gå så fort. Det er sånn akutt leukemi fungerer. Jeg var superfrisk og i veldig god form, holdt på å dø av leukemi som jeg trodde var influensa noen uker senere. Anonymkode: 8b390...c75 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:45 #16 Del Skrevet onsdag kl 18:45 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tanta til eksen min døde av akutt leukemi 2-3 uker etter diagnosen ble stilt. Anonymkode: b3a93...002 Skjedde faktisk broren til en bekjent når jeg tenker meg om. Skjedde veldig fort. Anonymkode: 038c8...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:45 #17 Del Skrevet onsdag kl 18:45 Jeg kjenner til flere som har levd kun noen få måneder etter å ha fått påvist lungekreft. Anonymkode: 951f6...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet onsdag kl 18:46 #18 Del Skrevet onsdag kl 18:46 Djungelvrål skrev (8 minutter siden): Det som er det jævlige er at kreft ikke trenger å gjøre vondt eller føre til annet ubehag, derfor kan den ha hatt stor spredning innen det blir oppdaget. Skulle ønske det fantes en blodprøve som avdekket om man hadde kreft og at alle kunne ta den 2 g i året. Kjenner ei som røyker og er livredd for å få kreft. Ho går til legen og tar blodprøver for å betrygge seg selv. Noen verdier som er høyere eller noe sånt om man har kreft. Eg veit ikkje, men ho sa det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:48 #19 Del Skrevet onsdag kl 18:48 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Visstnok dør mange eldre menn _med_ prostatekreft, men ikke _av_ det. De dør altså av noe helt annet før denne kreften rekker å ta livet av dem. Kreft i bukspyttkjertelen er ikke nødvendigvis så rask, men siden symptomene er diffuse og kommer sent i forløpet så oppdager man typisk slik kreft når man ikke har lenge igjen. Anonymkode: 5d687...b4e Ja mange dør med kreft. Stikkordet jeg prøvde formidler er altså spredning - uoppdaget/ubehandlet kreft sprer seg gjerne. Anonymkode: 9e081...d43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:52 #20 Del Skrevet onsdag kl 18:52 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det trenger ikke være noe ekstremt tilfelle av leukemi for at det skal gå så fort. Det er sånn akutt leukemi fungerer. Jeg var superfrisk og i veldig god form, holdt på å dø av leukemi som jeg trodde var influensa noen uker senere. Anonymkode: 8b390...c75 Med ekstreme tilfeller mener jeg bare at det normalt ikke går så raskt som 14 dager eller mindre fra diagnostisering til inntruffet død. Det er faktisk ikke vanlig at det går så raskt, selv ikke med akutt leukemi. Men at det utvikler seg raskt med akutt leukemi er det ingen tvil om. Jeg mener ikke noe annet altså 😉 Godt det gikk bra i ditt tilfelle 😊 Anonymkode: b9dbf...b02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå