Gå til innhold

Jentedrama på skolen og i fritiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I min datters klasse er det en ganske sterk jentegruppe på 7stk som det stadig er konflikter i.  Her er alle like skyldige og det veksles mellom hvem som krangler/er uvenner. Men det er en av jentene som hvert år når hun skal feire bursdagen sin som ekskluderer en eller to jenter hvert år, alt ettersom hvem hun er i konflikt med. 

Hvert år ekskluderer hun en eller to jenter fra feiringen. Og så sendes det da snapper fra bursdagen til de som ikke er der.

Min datter  har selv sagt at hun ikke ønsker å invitere enkelte noen ganger, men jeg har alltid sagt at det er alle eller ingen av venninnegjengen.

Jeg synes ikke dette er greit. Alle de har hatt snapp år har min datter fått streng beskjed om at hun ikke får lov til å sende snaps/legge ut story fra bursdagen som de uinviterte får se.  Nå er det dags for ny feiring og nå vurderer jeg å boikotte/si til min datter at hun ikke får lov til å dra. 

Hva gjør andre i slike tilfeller? Tar jeg feil? Er det greit med sånn type ekskludering? 

Anonymkode: 374a6...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gamle er de?

Nei, det er ikke greit. Men det kommer litt an på alder hva man bør gjøre. Er det på barneskolen bør hvertfall foreldre sette ned foten og kreve at enten inviteres alle, eller så får man be 3 stk og legge fra seg mobilen. 

Er det på ungdomsskolen er det jo litt vanskeligere da man er blitt eldre. Det er jo ikke greit uansett, men kanskje ta en prat med datter om hva dette egentlig handler om. Og at denne venninnen kanskje ikke er en ekte venninne når hun holder på sånn. Så kan man bare droppe å dra for å unngå å bidra til dramaet. Kan gjerne si fra hvorfor man ikke kommer. Også prøve å tilbringe tid med andre venner. 

Anonymkode: dc60a...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er de?

Nei, det er ikke greit. Men det kommer litt an på alder hva man bør gjøre. Er det på barneskolen bør hvertfall foreldre sette ned foten og kreve at enten inviteres alle, eller så får man be 3 stk og legge fra seg mobilen. 

Er det på ungdomsskolen er det jo litt vanskeligere da man er blitt eldre. Det er jo ikke greit uansett, men kanskje ta en prat med datter om hva dette egentlig handler om. Og at denne venninnen kanskje ikke er en ekte venninne når hun holder på sånn. Så kan man bare droppe å dra for å unngå å bidra til dramaet. Kan gjerne si fra hvorfor man ikke kommer. Også prøve å tilbringe tid med andre venner. 

Anonymkode: dc60a...ec3

de går i sjuende nå.. har holdt på sånn i tre/fire år. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at det er så mange dårlige foreldre og dårlig oppdragelse. Mange foreldre bryr seg for lite og ofte vet de ikke nok. Blir desto vanskeligere for de som prøver å være gode foreldre. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jo foreldrene snakke sammen. Det er overhodet ikke greit.

Anonymkode: d3b4e...75a

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvor gamle di er. Det er uansett ikke greit å drive å sende snaps til di som ikke er invitert. Men du kan ikke tvinge en 12 åring til å invitere folk hun er uvenner med i bursdagen sin. Det er hennes dag og jeg hadde selv ikke invitert mine gode veninner i bursdagen min hvis vi på akkurat det tidspunktet var uvenner. Sånn er det bare. Selv om de blir venner igjen

Anonymkode: 7c135...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommuniserer ikke dere foreldrene, de går fortsatt på barneskolen selv om det er siste året.

Nå har jeg gutt. Men vi observerer at det er mye av det samme i jentegruppa som du forteller. Mye bedre sammarbeid i foreldregruppa til guttene hos oss.

Men hva med en mobilfri bursdag. Uting at dem har har snapchat i flere år, det er vel 12 års aldersgrense eller høyere?

Anonymkode: 0f7cd...0ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommuniserer ikke dere foreldrene, de går fortsatt på barneskolen selv om det er siste året.

Nå har jeg gutt. Men vi observerer at det er mye av det samme i jentegruppa som du forteller. Mye bedre sammarbeid i foreldregruppa til guttene hos oss.

Men hva med en mobilfri bursdag. Uting at dem har har snapchat i flere år, det er vel 12 års aldersgrense eller høyere?

Anonymkode: 0f7cd...0ef

Jeg har gitt opp enkelte foreldre da  barna deres ikke gjør noe galt, noen gang :) 

Helt enig angående snapchat. Min fikk det på tolvårsdagen sin.

Takk. skal foreslå mobilfrie bursdager i foreldremøtet som skla være snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har gitt opp enkelte foreldre da  barna deres ikke gjør noe galt, noen gang :) 

Helt enig angående snapchat. Min fikk det på tolvårsdagen sin.

Takk. skal foreslå mobilfrie bursdager i foreldremøtet som skla være snart :)

Du kan jo bare fortelle at i bursdager DU arrangerer fremover, vil det være mobilhotell, og si at det kan være smart for flere å gå for.. og begrunne hvorfor. 

Anonymkode: d016a...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å glede seg til ungdomsskolen. Og ikke minst russetiden.

Anonymkode: fae65...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker ærlig talt som et resultat av en slapp foreldregruppe. For det første slippes mindreårige løs på sosiale medier for tidlig, og uheldig bruk følges ikke opp. For det andre kommuniseres det tydeligvis ikke rundt felles kjøreregler og hva som rører seg i gruppen. Man lar selvsagt heller ikke barneskolebarn ekskludere noen få etter eget forgodtbefinnende, men lærer de å håndtere konflikter og uenigheter. Er det ingen voksne hjemme?

Anonymkode: cef18...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette virker ærlig talt som et resultat av en slapp foreldregruppe. For det første slippes mindreårige løs på sosiale medier for tidlig, og uheldig bruk følges ikke opp. For det andre kommuniseres det tydeligvis ikke rundt felles kjøreregler og hva som rører seg i gruppen. Man lar selvsagt heller ikke barneskolebarn ekskludere noen få etter eget forgodtbefinnende, men lærer de å håndtere konflikter og uenigheter. Er det ingen voksne hjemme?

Anonymkode: cef18...1dc

Enig! Hvorfor har disse jentene sosiale medier i det hele tatt? Det er jo tydelig at dette klarer de ikke håndtere og her er TS med på det siden hennes jente også har. Dette bør tas opp på foreldremøter, men jeg tror ærlig talt ikke det er lett å nå inn til slike foreldre. 

Anonymkode: 01479...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...