Gå til innhold

Hvordan håndtere slike naboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Interessert i å høre andres synspunkter angående dette. Jeg bor i et hus som eies av en av mine foreldre og har bodd her i ca fire år. Til å begynne med gjorde vi etasjen jeg bor i, om til et kollektiv og bodde her med andre studenter som min forelder leide ut til. Under etasjen var leid ut til et gammelt par. Nå det siste året har jeg bodd her alene. 

Etter å ha bodd her noen år la jeg merke til at det var tilsynelatende tilfeldig at de under alltid fikk med seg hva vi gjorde oppe. Et tilfelle var at en av guttene jeg bodde med var frekk og jeg hadde lånt han en kontorstol, så jeg ville ha den tilbake og sa at det var min bror sin og at jeg skulle selge den for han (delvis sannhet). Litt bakgrunnsinfo: jeg ville hjelpe han her fyren jeg bodde med og gjorde det på ulike måter, gjennom å låne stol og tilbringe tid med han. Men han hadde en tendens til å ha et behov for å snakke meg ned i plenum når alle var samlet i kollektivet. Et eksempel, at det jeg studerte kunne jo alle studere og at han andre vi bodde med studerte noe så vanskelig og all ære til han. Eller andre indirekte stikk. Og jeg fikk rett og slett litt nok. Plutselig banket mannen på fra under etasjen og sa at han hadde en kontorstol til overs om noen tilfeldigvis hadde bruk for det (samme dag). 

Slike ting har skjedd over alle disse årene og tenkte ikke tanken de første årene at de var noen lyttere. Men det har vist seg etter vært. Tenkte ikke tanken før nå det siste året. Det skal sies at det også er litt lytt her. Og det får meg til å tenke over alt de måtte ha fått med seg. Jeg har vært litt uheldig med de jeg har bodd med i kollektiv og jeg er nok ikke det perfekte mennesket å bo med heller. Men jeg føler at de under dømmer meg litt på bakgrunn av dette. Eller at de bare ikke respekterer yngre/kvinner. Jeg vet ikke hva grunnen er. 

Mens jeg bodde med andre la jeg nesten ikke merke til de under at de bodde der. Etter at jeg har bodd her alene har de «vist» seg mer og tatt mer kontakt. Jeg har prøvd å ha en hyggelig tone, men etter at jeg fant ut at de lyttet og fulgte litt med fikk jeg bare lyst på avstand. I tillegg til at han gamle mannen hadde litt ekle tendenser og sendte «kyssemunn» på meldinger osv. 

Videre til problemet. Det snør ganske mye her jeg bor. Og min forelder har en snøfreser som vi låner dem innimellom fordi de har bil. Han mannen spør aldri pent om nøkkelen til å låne den, men krever det. Og jeg merker fort forskjell i hvordan mannen under behandler meg i forhold til min forelder. Slike ting plager meg ekstremt. Hvis jeg merker forskjell i hvordan jeg blir behandlet i forhold til andre, da blir jeg sur. Hvis min forelder var her på besøk og mannen i under etasjen skulle ha kontakt med han, var han så vidt borti døren når han banket på. Mens til meg, har han brukt skikkelig knyttneve når han banker på. Etter den bankingen ville jeg ikke låne han den snøfreseren. Og hans reaksjon på det var å måke igjen garasjeporten (der snøfreseren står). Jeg tenkte, at en voksen mann gjør noe sånt er så lavmål. Litt tragikomisk. Men skikkelig lavmål etter min mening. 

Så hva tenker dere, syns dere det er rettferdig av meg å ikke låne vekk nøkkelen til han som bor under meg med tanke på slik oppførsel? Eller tenker dere at man burde være overbærende ovenfor slike mennesker? Jeg har prøvd å være «overbærende» eller tenke at slike mennesker kanskje ikke har det så greit og hjulpet dem. Men det har virket mot sin hensikt. Det har nesten blitt verre, der de har «utnyttet» situasjonen mer og at jeg er snill. Jeg bryr meg mye om andre mennesker og vil gjerne være behjelpelig. Men syns ikke noe om å bli behandlet med frekkhet. Da mister jeg litt lysten til å være behjelpelig. 

Anonymkode: 5f438...8c5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi dere leier ut (eller din forelder da), så er dere ansvarlig for måking. Så den gamle kan bare slutte å låne freseren, men forvente at det alltid er fjernet snø av din forelder. Så her tror jeg at jeg hadde vært grei. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein-saks-papir skrev (2 minutter siden):

Fordi dere leier ut (eller din forelder da), så er dere ansvarlig for måking. Så den gamle kan bare slutte å låne freseren, men forvente at det alltid er fjernet snø av din forelder. Så her tror jeg at jeg hadde vært grei. 

Det kommer vel an på kontrakten det. 
Normalt når man leier en bolig som utleier ikke bor i, så tillegges snømåking oftest leier.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stein-saks-papir skrev (4 minutter siden):

Det er kun hvis det ikke er spesifisert i kontrakten. 

Anonymkode: 28ab2...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her synes jeg det var veldig mange vage tegn og potensialet for at du har konkludert feil ang. naboens oppførsel er stor. Helt ærlig får jeg litt snåle vibber av hele innlegget ditt. Har du en tendens til å havne litt på kant med folk generelt eller tenke at du blir utsatt for urett?

Anonymkode: 3606f...af1

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en seksjonert enebolig, ikke et leilighetskompleks med etasjeskiller. 

Husker jeg kunne ligge i senga i barndommen etter å ha lagt meg, og godt høre både hva mine foreldre så på TV, og hva de snakket om. 

Du skriver veldig ustrukturert, er det slik du kommuniserer også? 

Anonymkode: 32702...5e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Illuminatum skrev (13 minutter siden):

Normalt når man leier en bolig som utleier ikke bor i, så tillegges snømåking oftest leier.

Det stemmer. Eier av huset har ikke bodd her på flere år og leietakere står ansvarlig for snømåking (altså meg og de nede). Jeg måker innimellom. Vet ikke hvordan jeg bruker snøfreseren og har derfor ikke kunne brukt den selv. Har også spurt han om han kan vise meg hvordan den fungerer, men har ikke vært så interessert i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så lytt og dere snakker så høyt at naboen hører alt dere sier - og du blir snurt for det?

Og så vil du ikke at naboen skal bruke snøfreseren (som ikke er din en gang) fordi han banker litt hardt på døra? 

Du høres i grunn ut som den vanskelige naboen her. 

Anonymkode: 94772...1fa

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det stemmer. Eier av huset har ikke bodd her på flere år og leietakere står ansvarlig for snømåking (altså meg og de nede). Jeg måker innimellom. Vet ikke hvordan jeg bruker snøfreseren og har derfor ikke kunne brukt den selv. Har også spurt han om han kan vise meg hvordan den fungerer, men har ikke vært så interessert i det. 

Då svarer du berre: "Ja, du kan få låne den. Denne gangen. VISS du først viser meg korleis du brukar den"

Anonymkode: c5c47...b8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her synes jeg det var veldig mange vage tegn og potensialet for at du har konkludert feil ang. naboens oppførsel er stor. Helt ærlig får jeg litt snåle vibber av hele innlegget ditt. Har du en tendens til å havne litt på kant med folk generelt eller tenke at du blir utsatt for urett?

Anonymkode: 3606f...af1

Vi kan selvfølgelig drøfte hva sannheten er osv, men det vil vel ingen få svar på. Og om jeg oppfatter situasjoner riktig eller ikke. Etter å ha levd et liv, er jeg ganske sikker på mine egne vurderinger. Har vært utsatt for en del mobbing og er vel kanskje litt ekstra observant. Jeg er også en person som ikke går rundt grøten og er heller ikke redd (lengre) for å ikke følge den «vanlige» normen alltid. Hvordan du tolker meg har du full rett til, vil fremdeles ikke si at det er sannheten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Illuminatum skrev (38 minutter siden):

Da må det spesifiseres i kontrakten og bli enige på forhånd om, for regelen er at utleier står for måking og plenklipping. 

Anonymkode: 5d4d3...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Då svarer du berre: "Ja, du kan få låne den. Denne gangen. VISS du først viser meg korleis du brukar den"

Lurt, skal prøve på det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om jeg er villig til å vise dette til en som TS. Er nok en grunn til at faren ikke har gjort det, når den først er hans, og står der. 

Plutselig ligger hun der ute med en kvernet fot. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må det spesifiseres i kontrakten og bli enige på forhånd om, for regelen er at utleier står for måking og plenklipping. 

Anonymkode: 5d4d3...62d

Nå vet jeg ikke nøyaktig hvordan deres kontrakt er, med tanke på at jeg ikke leier ut til dem. Min forelder er ikke så streng på det, men har nok skrevet at måking og plenklipping er forventet i kontrakten. De under er veldig flinke til dette i utgangspunktet. Men står ikke at vi skal stille med verktøy til å utføre dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er litt usikker på om jeg er villig til å vise dette til en som TS. Er nok en grunn til at faren ikke har gjort det, når den først er hans, og står der. 

Plutselig ligger hun der ute med en kvernet fot. 

Haha ja, med å være såpass åpen som jeg er, så ber man nesten om å få slike folk som deg i kommentarfeltet. Litt victimblaming er vel noe man kan forvente her i kvinneguiden. 
Det er ikke min forelder som ikke vil vise meg, men han under 😉 slik at jeg kan delta. Min forelder bor ikke her og har kun vært her på besøk på sommertid og har glemt av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er så lytt og dere snakker så høyt at naboen hører alt dere sier - og du blir snurt for det?

Og så vil du ikke at naboen skal bruke snøfreseren (som ikke er din en gang) fordi han banker litt hardt på døra? 

Du høres i grunn ut som den vanskelige naboen her. 

Nå har jeg ikke nevnt alt, men noe av det jeg syns er et problem. Rett til privatliv og normal oppførsel. Nå eier verken jeg eller han snøfreseren, men det er jeg som bestemmer om han får låne den eller ikke. Ja, hvis jeg er vanskelig for å ikke ta imot dritt, så får det bare være. Jeg vet at altfor mange godtar dårlig oppførsel, men det orker ikke jeg. Hadde han eid dette her selv, så hadde jeg nok forstått det mer. Men med tanke på at jeg er datter til eierne, så syns jeg det blir for dumt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nå har jeg ikke nevnt alt, men noe av det jeg syns er et problem. Rett til privatliv og normal oppførsel. Nå eier verken jeg eller han snøfreseren, men det er jeg som bestemmer om han får låne den eller ikke. Ja, hvis jeg er vanskelig for å ikke ta imot dritt, så får det bare være. Jeg vet at altfor mange godtar dårlig oppførsel, men det orker ikke jeg. Hadde han eid dette her selv, så hadde jeg nok forstått det mer. Men med tanke på at jeg er datter til eierne, så syns jeg det blir for dumt

Men uavhengig av hvem du er datter til, så er du leietaker i boligen på lik linje med naboene. Da har dere likt ansvar for snømåking og plenklipping. Tar du din del av måkingen? Særlig med tanke på at du har snøfreser og naboen ikke, og du ikke har særlig lyst til å låne den bort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Haha ja, med å være såpass åpen som jeg er, så ber man nesten om å få slike folk som deg i kommentarfeltet. Litt victimblaming er vel noe man kan forvente her i kvinneguiden. 
Det er ikke min forelder som ikke vil vise meg, men han under 😉 slik at jeg kan delta. Min forelder bor ikke her og har kun vært her på besøk på sommertid og har glemt av det. 

Ikke bruk victimblaming som argument her da, du er ikke et offer for vold eller kriminalitet, du har bare en litt kjip nabo. 

Anonymkode: b7791...d8b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er det rareste jeg har lest på lenge. Du vil ikke låne bort (dine foreldres) snøfreser fordi naboen banket for hardt på døra? 

Anonymkode: 74a9e...373

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men uavhengig av hvem du er datter til, så er du leietaker i boligen på lik linje med naboene. Da har dere likt ansvar for snømåking og plenklipping. Tar du din del av måkingen? Særlig med tanke på at du har snøfreser og naboen ikke, og du ikke har særlig lyst til å låne den bort? 

Det er jeg helt enig i. Men hvis man ønsker eller har behov for noe, så oppfører man seg ikke slik. Jeg går ikke å krever. Men spørr pent. Det handler om normal folkeskikk og selvfølgelig uavhengig av hvem man er. Som tidligere nevnt, så deltar jeg. Men har ikke det samme behovet som dem ettersom jeg ikke har bil. De har ingen rett til å låne noen snøfreser bare fordi jeg har den. Men de kan få låne den om de oppfører seg. Dette gjelder vel det meste i samfunnet. De i kundeservice hjelper sjelden de som er ufin. Du får som du sår 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...