Gå til innhold

Hvordan best lære barnet mitt morsmål når barnet er stort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grunn av diverse omstendigheter har ikke mine barn lært morsmålet mitt. Vi har bodd i Norge siden de ble født, og jeg har svært lite familie i hjemlandet (kun foreldre). De hadde heller ingen venner som snakket dette språket - altså, ingen naturlig læringsarena for barn. Nå har jentungen på 16 uttrykt et stort ønske om å lære om mitt hjemlands språk og kultur. Jeg er litt usikker på hva som er den beste måten å hjelpe henne på? Duolingo blir litt for tamt og lite produktivt, har vi funnet ut. Vi har heller ingen naturlig språkmiljø i vennekretsen. Tar imot alle råd med takk!

Anonymkode: 169b3...b63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har jo deg trenger ikke Duolingo da. Begynn med å bruke enkle ord og setninger fra ditt morsmål når du snakker med henne.

Si ting på begge språk og la hun gjenta det. Hold deg gjerne til en utvalg av basis ord som du bruker ofte slik at hun lærer de, og så bygger du videre ved å legge til ett og ett ord og små setninger. 

Når hun har et bittelite grunnlag er det barne-tv som gjelder. Man lærer mase språk gjennom barneprogrammer.

Anonymkode: a9cee...4d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har jo deg trenger ikke Duolingo da. Begynn med å bruke enkle ord og setninger fra ditt morsmål når du snakker med henne.

Si ting på begge språk og la hun gjenta det. Hold deg gjerne til en utvalg av basis ord som du bruker ofte slik at hun lærer de, og så bygger du videre ved å legge til ett og ett ord og små setninger. 

Når hun har et bittelite grunnlag er det barne-tv som gjelder. Man lærer mase språk gjennom barneprogrammer.

Tviler på at 16-åringer har så mye utbytte av barne-tv altså... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se filmer på ditt morsmål, hvis det dubbes til ditt morsmål så sett på det språket. Det er jo slik de fleste nordmenn har lært engelsk. 

Anonymkode: b497f...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Se filmer på ditt morsmål, hvis det dubbes til ditt morsmål så sett på det språket. Det er jo slik de fleste nordmenn har lært engelsk. 

De fleste nordmenn har lært engelsk på skolen 

Anonymkode: ce59f...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt tilsvarende situasjon med mitt nå voksne barn. Jeg er selv tospråklig, men født og oppvokst i Norge. Det var liksom ikke naturlig for meg å bable i vei på det andre språket da han var liten, og mine foreldre snakker meget godt norsk, men noen ord plukket han opp.

I slutten av tenårene ble han mer interessert og vi kjøpte noen grammatikkbøker slik at han lærte seg grunnleggende grammatikk i språket (som har en ganske kompleks grammatikk sammenlignet med norsk). Han så filmer på engelsk med tekst på det andre språket. Nå som 22-åring forstår han 95% av det som blir sagt hvis jeg snakker med mine foreldre på morsmålet mitt, ser tv-programmer og leser romaner. Han har ikke så god selvtillit på å svare på annet enn norsk, men han har meget god uttale og grammatikk og kunne fint snakket språket om han måtte.

Anonymkode: 4ef9d...584

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De fleste nordmenn har lært engelsk på skolen 

Anonymkode: ce59f...cb1

Tull, vi lærte litt basiskunnskap, men mengdetreningen kom igjennom film og serier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (14 minutter siden):

Tviler på at 16-åringer har så mye utbytte av barne-tv altså... 

Men nå er det ikke fordi barneprogrammer er så vanvittig spennende at hun bør se dem, men fordi det er en super måte å øve på et nytt språk. Det er faktisk en vanlig måte å gjøre det på, barnebøker og barneprogram, da de bruker enklere språk som er lettere å følge med på og lære av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste yngre barn lærer språk nærmest automatisk gjennom innputt (at de hører språket) og mulighet for utputt (at de blir satt i situasjoner der det forventes å snakke. Når man blir eldre (etter puberteten) er mange av språkstrukturene i hjernen satt, det vil si at det kreves mer bevisst trening for å få på plass mange av funksjonene, men innputt og utputt må man altså ha. 

Vi flyttet til et tysktalende land da det eldste barnet mitt var tenåring. Jeg kunne (noe) tysk fra før av (ikke morsmålet mitt), for å forberede barnet fant vi frem sanger på det tyske språket, så noen TV-serier (første episodene med tekst) i tillegg til litt drilling i duolingo for å lære gloser og noe av grammatikken. 

Dette gjorde vi ikke intensivt, men la oss si at vi arbeidet med tysk 4-5 dager i uken, kort tid hver gang. Holdt på slik i 4-5 måneder, med gradvis intensivering. Barnesanger, rim og regler ble til lengre og mer voksne tekster, og en komiserie ble til å se på ganske store og "tunge" filmer uten tekst. Det gjorde veldig god forskjell. Selv om barnet ikke hadde noen morsmålsbrukere av tysk å konversere med før vi faktisk dro så tok det bare 1-2 uker før hun var i full gang med å ha samtaler på tysk uten å bruke engelsk som hjelpespråk. 

Anonymkode: 013b7...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men nå er det ikke fordi barneprogrammer er så vanvittig spennende at hun bør se dem, men fordi det er en super måte å øve på et nytt språk. Det er faktisk en vanlig måte å gjøre det på, barnebøker og barneprogram, da de bruker enklere språk som er lettere å følge med på og lære av.

Veldig enig. Finnes utrolig mye bra på youtube for f.eks. arabisk. 

Nå vet ikke jeg hva slags språk du snakker, ts, men jeg bruker faktisk preply som er en app hvor du kan betale for privatlærer. Min opplevelse er veldig god, jeg har time en gang i uken, betaler ca 75 /80 kr, og det er spesialtilpasset :) jeg lærer kjempemye. Mulig det er forskjellig priser fra språk til språk osv, men jeg har stort utbytte av det. Dette pluss serier og filmer.

Anonymkode: e3529...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...