AnonymBruker Skrevet 19. februar #1 Del Skrevet 19. februar Jeg ble voksen og begynte å betale regninger i år 2000. Da var det slik at regningene kom i posten, så kunne man betale det via telefon, brevgiro og så videre. Viktige regninger ble puttet i "husarkivet" for kontroll. Så begynte man å bruke nettbank - kjempebra! Faktura på e-post eller autogiro - også kjempebra! Men så har det gått over styr. Noen brev fra det offentlige med regning kommer i Digipost, andre kommer i Altinn. Noe kommer i posten. Forskjellige leverandører av tjenester har nå egne digitale portaler med "min side", der mange regninger blir lagt, uten at man får dem på e-post, i posten eller som autogiro. For å få se faktura, må man logge inn på den aktuelle appen/digitale løsningen med BankID. Man må hele tiden huske hvor man skal logge inn for å betale ditten og datten. Legekontoret har en ubrukelig automat som aldri har regningen klar når legetimen er ferdig, og man risikerer å sitte opptil en halvtime til og vente på regning - noe de aller fleste selvfølgelig ikke har tid til, all den tid man allerede har ventet lenge fordi legen var forsinket. Er det bare jeg som går i surr over alle "mine sider", portaler, digitale løsninger osv for faktura? Anonymkode: add41...3ce 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #2 Del Skrevet 19. februar Skaff deg avtalegiro og eFaktura der det går, det vil redusere endel. Anonymkode: d3647...27e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #3 Del Skrevet 19. februar Kan irritere meg over de ørten appene som kreves til ulike ting, f.eks er parkering en versting. Men akkurat å få regninger riktig sted, opplever jeg helt uproblematisk. Med unntak av Klarna og enkelte betalinger hos lege/tannlege via sms-lenke, får jeg alt i nettbanken eller påminnelse per e-post. Anonymkode: 96b39...ea3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 19. februar #4 Del Skrevet 19. februar Kjenner meg ikke direkte igjen i dette. Har noen vage minner om blå konvolutter og brevgiro, og ringe Kontofonen for å finne ut hvor mye penger man hadde på konto Men jeg får aldri fakturaer i Digipost, Altinn eller noen andre slike steder. Alt er e-faktura eller avtalegiro. Hvilke tjenester er det du driver med som til stadighet sender ut fakturaer? Legekontoret er greit nok, men der får man jo bare en SMS eller noe litt senere på dagen med informasjon om at en faktura er klar for betaling. Easypark, Onepark, Allpark, Autopark osv har man kundeforhold til allerede med skiltavlesning, så den lever sitt eget liv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #5 Del Skrevet 19. februar Jeg ble også 18 i 2000. Har aldri hatt problemer med regninger som kommer her og der. Elsker alt som er vi app, i den grad at jeg også har appstyring av ovner, varme, solskjerming, temperaturmåler, med mer. Anonymkode: ce3ce...cf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #6 Del Skrevet 19. februar newman01 skrev (12 minutter siden): Kjenner meg ikke direkte igjen i dette. Har noen vage minner om blå konvolutter og brevgiro, og ringe Kontofonen for å finne ut hvor mye penger man hadde på konto Men jeg får aldri fakturaer i Digipost, Altinn eller noen andre slike steder. Alt er e-faktura eller avtalegiro. Hvilke tjenester er det du driver med som til stadighet sender ut fakturaer? Legekontoret er greit nok, men der får man jo bare en SMS eller noe litt senere på dagen med informasjon om at en faktura er klar for betaling. Easypark, Onepark, Allpark, Autopark osv har man kundeforhold til allerede med skiltavlesning, så den lever sitt eget liv. Visste du at det er dyrere å betale via Easypark enn på automaten? De legger på en progressiv serviceavgift. Anonymkode: add41...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 19. februar #7 Del Skrevet 19. februar (endret) Jeg kjenner meg heller ikke igjen i måten du beskriver dagens regningsmottak? Jeg får alt på e-faktura i nettbanken. Kan ikke huske å noen gang ha fått en regning i Digipost eller Altinn. Hva slags regninger får du der? Den eneste papirfakturaen jeg får er når jeg har handlet hos Zalando.no. Den er unntaket fra de elektroniske fakturaene på alt annet. At legen er treg med å trykke ut regningen på maskinen i venterommet, kan du vel si i fra om før du går ut av legens kontor, når timen er ferdig? "Kan du sende faktura til automaten med det samme nå, er du snill?" Det er vel bare et par tastetrykk, skulle jeg tro. Og ja, jeg husker godt alle papirregningene man fikk i posten for 25+ år siden Brukte enten kontofon eller brevgiro til å betale. Det tok tid å sitte der og taste ett og ett siffer av kidnummer, bankkontonummer, beløp osv. Glad da vi slapp det og gikk over til nettbanken! Jeg fikk hjemme-pc i 1998 og tror det var da jeg begynte å betale pr nettbank på internett. Husker at hvis man glemte å signere på brevgiroens følgeseddel, så returnerte de hele bunken. Så måtte man signere den og sende den inn på nytt, sånn at alle regningene ble forsinket betalt... 😛 Endret 19. februar av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 19. februar #8 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Visste du at det er dyrere å betale via Easypark enn på automaten? De legger på en progressiv serviceavgift. Anonymkode: add41...3ce Den er vel ikke mer progressiv enn at det er 15% påslag. Men ja, veldig klar over den. Heldigvis parkerer jeg stort sett der det er gratis å parkere i en time eller tre. Gleden med Easypark er at det er lett å forlenge parkeringen, stoppe den når man skal dra og kun betale nøyaktig for den tiden man står parkert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #9 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan irritere meg over de ørten appene som kreves til ulike ting, f.eks er parkering en versting. Men akkurat å få regninger riktig sted, opplever jeg helt uproblematisk. Med unntak av Klarna og enkelte betalinger hos lege/tannlege via sms-lenke, får jeg alt i nettbanken eller påminnelse per e-post. Anonymkode: 96b39...ea3 Parkeringsappene nekter jeg å bruke. Det er dyrere parkering da enn om man betaler på automat. 15% er faktisk en del. Hvorfor skal jeg betale det når jeg heller bare kan bruke en automat. Greit å ikke ha for mange apper også. Men til ts, jeg har slettet masse apper i det siste. Regninger kommer på efaktura og avtalegiro, og jeg har et regnskap og budsjett hvir jeg holder oversikt over at alt er kommet og faktisk blir betalt. Se om du på din telefon også kan endre fargen på alt. Ungen har tatt alt i sort/hvitt. Jeg har kun varsling på sms, oppringing og ungens skole. Alt annet er avslått. (men satan så appene maser om å få lov å ha på varsling!!!) jeg husker da jeg måtte ringe inn til kontofoen og taste inn kontonr, kid og beløp og forfall på regningene, samt at vi sendte regninger med brevgiro 😛 Anonymkode: f802b...985 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #10 Del Skrevet 19. februar Har kun varsling på noen få apper, mine apper er også godt sortert og kun de appene/kategoriene jeg bruker ukentlig som ligger på førstesiden. Jeg er født midt på 70-tallet og har tatt imot all digitalisering med åpne armer, har hatt egen datamaskin siden 1992. Varsling kun på noen apper, og har ikke varsling på apper som epost, facebook, snap, insta osv. Får regninger i apper som Min Idrett (vsrsling epost) og Spond. Spond er min mest masete app, men med 2 tenåringer som trener og spiller kamp 3-6 dager pr uke så blir det mange aktiviteter som det skal varsles om. Parkeringsapper. Jeg har et par, ligger i egen mappe på telefonen. Bruker mest Easypark. Har ikke automatikk for jeg ble en gang registrert dobbelt ved at jeg kjørte inn et sted og videre og registrert begge steder og der var det dyrt…) Min Easypark er koblet til Paypal. Syntes det var greit å koble flere ting dit for da var det færre apper å bytte visakort på hvert annet år. Jeg bruker Vipps hyppig og har så klart Apple Pay, alt for å slippe å fylle inn info om visakortet. Det kan være litt jobb å rydde i varslingsrutinene og ha god orden på telefonen, men sånn er en gang livet, ingen rydder for deg hjemme heller. Anonymkode: 2f284...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 19. februar #11 Del Skrevet 19. februar Kjenner på litt av det samme og unngår de apper jeg kan (velger bort p-anlegg etc, bl.a.). Jeg misliker sterkt hvor app-styrt og nett-styrt samfunnet er blitt. Har skrudd av varsler på sosiale medier etc, og har sjelden lyd på tlf. Noen apper/funksjoner brukes masse, og jeg rydder opp i de ubrukelig (unyttige for meg) med ujevne mellomrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #12 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Parkeringsappene nekter jeg å bruke. Det er dyrere parkering da enn om man betaler på automat. 15% er faktisk en del. Hvorfor skal jeg betale det når jeg heller bare kan bruke en automat. Greit å ikke ha for mange apper også. Anonymkode: f802b...985 OK, fortsett gjerne med det. For mange av oss andre er det verdt et lite påslag for 1. Å ordne betaling før vi går ut av bilen, og dermed slippe å traske frem om tilbake mellom bil og automat i all slags vær. 2. Å ha mulighet til å forlenge parkeringstiden underveis. 3. Å avslutte parkeringen akkurat når vi vil, og kun betale for tiden vi har stått parkert. Vi slipper også dilemmaer rundt det å bestemme parkeringstid, og det å kanskje putte på litt ekstra på automaten "just in case". Alt i alt en super løsning for mange. Anonymkode: 79737...08d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #13 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): OK, fortsett gjerne med det. For mange av oss andre er det verdt et lite påslag for 1. Å ordne betaling før vi går ut av bilen, og dermed slippe å traske frem om tilbake mellom bil og automat i all slags vær. 2. Å ha mulighet til å forlenge parkeringstiden underveis. 3. Å avslutte parkeringen akkurat når vi vil, og kun betale for tiden vi har stått parkert. Vi slipper også dilemmaer rundt det å bestemme parkeringstid, og det å kanskje putte på litt ekstra på automaten "just in case". Alt i alt en super løsning for mange. Anonymkode: 79737...08d De fleste automater bruker "FairPark", og hvis du drar kortet før du kjører ut, så betaler du kun for tiden du har stått. Mange automater har også betaling når du kjører ut. Det er disse griske appselskapene som ønsker å få dere til å tro at gebyrene deres er et "gode". For øvrig, står du parkert i 5 timer, blir "det lille påslaget" på 30-40 kroner. Ikke akkurat lite. Anonymkode: add41...3ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #14 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste automater bruker "FairPark", og hvis du drar kortet før du kjører ut, så betaler du kun for tiden du har stått. Mange automater har også betaling når du kjører ut. Det er disse griske appselskapene som ønsker å få dere til å tro at gebyrene deres er et "gode". For øvrig, står du parkert i 5 timer, blir "det lille påslaget" på 30-40 kroner. Ikke akkurat lite. Anonymkode: add41...3ce Det er veldig mange steder, i hvert fall i stor byer, som ikke har dette. Det der gjelder vel mest parkeringshus og større parkeringsplasser. Anonymkode: d3647...27e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 19. februar #15 Del Skrevet 19. februar (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): De fleste automater bruker "FairPark", og hvis du drar kortet før du kjører ut, så betaler du kun for tiden du har stått. Mange automater har også betaling når du kjører ut. Det er disse griske appselskapene som ønsker å få dere til å tro at gebyrene deres er et "gode". For øvrig, står du parkert i 5 timer, blir "det lille påslaget" på 30-40 kroner. Ikke akkurat lite. Anonymkode: add41...3ce Betalingsautomaten på dropoff på Gardermoen har man ihvertfall ikke tid til å vente på om man er bekymret for kostnader. Der er det bare å kjøre inn, gjøre det man skal og komme seg avgårde. Å stå og surre foran betalingsautomaten ett og to og tre minutter unødvendig koster fort mye. Endret 19. februar av newman01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #16 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ble voksen og begynte å betale regninger i år 2000. Da var det slik at regningene kom i posten, så kunne man betale det via telefon, brevgiro og så videre. Viktige regninger ble puttet i "husarkivet" for kontroll. Så begynte man å bruke nettbank - kjempebra! Faktura på e-post eller autogiro - også kjempebra! Men så har det gått over styr. Noen brev fra det offentlige med regning kommer i Digipost, andre kommer i Altinn. Noe kommer i posten. Forskjellige leverandører av tjenester har nå egne digitale portaler med "min side", der mange regninger blir lagt, uten at man får dem på e-post, i posten eller som autogiro. For å få se faktura, må man logge inn på den aktuelle appen/digitale løsningen med BankID. Man må hele tiden huske hvor man skal logge inn for å betale ditten og datten. Legekontoret har en ubrukelig automat som aldri har regningen klar når legetimen er ferdig, og man risikerer å sitte opptil en halvtime til og vente på regning - noe de aller fleste selvfølgelig ikke har tid til, all den tid man allerede har ventet lenge fordi legen var forsinket. Er det bare jeg som går i surr over alle "mine sider", portaler, digitale løsninger osv for faktura? Anonymkode: add41...3ce Jeg begynte å betale regninger før 2000, da over telefon minnes jeg å huske. Et aldri så lite helvete med KID-numre og mer til som måtte dobbelt- og trippelsjekkes. Nå har jeg viktige regninger på avtalegiro, så de trekkes uten at jeg engang merker dem. Brev fra det offentlige får jeg SMS om at jeg har fått. Så om jeg får nytt brev i digipost -> jeg får SMS-varsel. Samme med altinn, samme med helsenorge og andre offentlige portaler. Så selv om det er en del portaler, så får jeg veldig klart opp hvilken portal jeg skal sjekke. Og innloggingen er jo lik - bankID hele veien. Første gang jeg abonnerer på noe hender det jeg får e-post-regning eller en på papir. Da står det som oftest en efaktura-referanse der, som jeg benytter til å videre få alle regninger fra den aktuelle tilbyderen som efaktura (som nevnt, det viktigste går på avtalegiro og krever dermed ingen interaksjon). Jeg tror enda ikke jeg har kommet over noen som ikke tilbyr efaktura, men gjør jeg det, så velger jeg en annen leverandør. Legekontoret er et kapittel for seg selv. Vi hører hele tiden at vi ikke skal trykke på lenker i SMS, men hva kommer etter et legebesøk? Jo, nettopp en lenke hvor du skal oppgi betalingsinformasjon. At legen ikke har gjort ferdig regningen når du kommer til automaten er bare slurv fra legens side etter min erfaring. Jeg går er kronisk syk og går ofte til legen, og hun gjør klar regningen før eller i det jeg går ut, så automaten har alltid regningen klar - når den funker - noe jeg føler den gjør ca. 50% av tiden.. Om den ikke fungerer, blir det sms, men jeg vet hvem som er avsender av SMS-en, og jeg har benyttet løsningen. Jeg har samtidig sendt klage på måten de sender lenke på SMS, da jeg jobber innen cybersikkerhet er det noe jeg spesielt bryr meg om. Så i ditt tilfelle så tror jeg du kan purre på legen før du går fra timen slik at vedkommende gjør klar din regning der og da. Enkelte fastleger har helt sinnsvake pasientantall på sine lister og gjør alt for å få dagen til å være så effektiv som mulig (tjener mest slik). Ikke finn deg i det! Du kan også velge at all post fra det offentlige kommer digitalt (eller motsatt). Det vil mulig gjøre det noe enklere å holde styr. Jeg tror at med litt hjelp fra en du stoler på, så vil du raskt lære deg rutinene som trengs for å håndtere problemene du beskriver i HI. Det blir som overgangen fra papirfaktura til nettbank/efaktura, noe som gikk fint den gang. Med den rette hjelpen håper jeg du kommer til å føle at alt relatert til økonomi og korrespondanse med det offentlige kommer til å være kjempebra, faktisk enda bedre enn noen gang! Anonymkode: a3a54...316 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå