Gå til innhold

Hva gjør jeg med sofaen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt besøk av omgangssyke og selvfølgelig fikk vi oppkast i sofaen. Fikk dratt av trekket og vasket det på 90 grader, men fukta rakk å trekke igjennom. Noen tips til hva jeg kan gjøre med det? Holder det å spraye klorblanding på?

gode råd tas i mot med takk 🙏 

Anonymkode: 7506d...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leie en sånn damprensemaskin? Vil tro at det kan ha god effekt 😊

Anonymkode: 96fb2...2cb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leie en sånn damprensemaskin? Vil tro at det kan ha god effekt 😊

Anonymkode: 96fb2...2cb

Takk for svar. Det skal jeg sjekke ut ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bruke dampstrykejern med et håndkle mellom for å dampe sofaen. Viktig med høy temperatur for å drepe bakteriene.

Anonymkode: ab64d...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan bruke dampstrykejern med et håndkle mellom for å dampe sofaen. Viktig med høy temperatur for å drepe bakteriene.

Anonymkode: ab64d...231

Den var ikke så dum. Takk for tips 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenn den! 

Neida, bare tuller. Men utrolig kjipt når skjer. Jeg har vasket med blanding av klor og såpe. Dynket putene godt, presset kluten langt nedi skumgummien og tørket på varmekabler etterpå. Det har gått fint.

God bedring 

Anonymkode: 36c9e...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brenn den! 

Neida, bare tuller. Men utrolig kjipt når skjer. Jeg har vasket med blanding av klor og såpe. Dynket putene godt, presset kluten langt nedi skumgummien og tørket på varmekabler etterpå. Det har gått fint.

God bedring 

Jeg har faktisk sett på ny,  men det blir fort dyrt om man skal gjøre det hver gang 😅 jeg får bare prøve så godt jeg kan med både klorblanding og damping med strykejern 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde nylig her 😅  jeg vasket putene godt med såpeblanding, dynket putene. Tørket de først ute i sola og så inne på varmekabler på badet. Sprayet også putene med luktfjernerspray. 

Anonymkode: 47a9c...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjedde nylig her 😅  jeg vasket putene godt med såpeblanding, dynket putene. Tørket de først ute i sola og så inne på varmekabler på badet. Sprayet også putene med luktfjernerspray. 

Anonymkode: 47a9c...0a7

Jeg får prøve så godt jeg kan. Putene har sånn tynt papirlignende trekk, som jeg er usikker på om tåler så mye vann. Jeg er bare så redd for å bli resmittet av egne møbler 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan type pute der er men jeg har tidligere bare tatt hele puta inn i dusjen, sprayet den med møbelrens og spylt den. Eller brukt rensemaskin 

Anonymkode: d11a6...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei en møbelrensemaskin. Den dynker ikke bare ting nedi stoffet og skumgummien uten å fjerne noe, den SUGER OPP det som er nedi der. 

Møbelutsalg er muligens stedet som har slike maskiner å leie ut, eller et møbelrenserfirma. Det sistnevnte brukte jeg en gang da en venninne med menstruasjon blødde gjennom og etterlot seg en stor rød blodflekk midt i setet på en splitterny, lysegrå stol. Jeg hyrte en møbelrensermann som kom hit med maskineriet sitt og hele bøtteballetten av rensemidler, inkl en enzymløsende spray som løste opp blodet. Maskinen renset stolen og sugde ut og opp hver minste antydning til blod. Flekken ble helt borte, og stolen som ny, lysegrå og fin. Kostet 500 kr.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle! Ser kanskje ut som en sånn møbelrenser er tingen. Renser jeg bare med trekk og alt på, da eller?

i samme slengen tar jeg i mot med stor takk, tips til hvordan jeg kan desinfisere en iPad. Den ble utsatt for den samme runden som sofaen. Har tørket over med klorin, men føler det fortsatt ikke er trygt 😣

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lukt, forsøk med ozonmaskin. Klor skal ta norovirus. 

Anonymkode: 56398...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det er lukt, forsøk med ozonmaskin. Klor skal ta norovirus. 

Anonymkode: 56398...9b5

Tror ikke vi er plaget med så mye lukt, men takk for tips. 

Jeg har også lest det med klorin, men tør ikke helt å stole på det når man leser at noroviruset er så hardfør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for svar alle! Ser kanskje ut som en sånn møbelrenser er tingen. Renser jeg bare med trekk og alt på, da eller?

i samme slengen tar jeg i mot med stor takk, tips til hvordan jeg kan desinfisere en iPad. Den ble utsatt for den samme runden som sofaen. Har tørket over med klorin, men føler det fortsatt ikke er trygt 😣

TS

Klor skal jo ta det, om du ikke føler deg trygg kan du la den ligge urørt i fjorten dager da.

Anonymkode: 7059a...944

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 timer siden):

Lei en møbelrensemaskin. Den dynker ikke bare ting nedi stoffet og skumgummien uten å fjerne noe, den SUGER OPP det som er nedi der. 

Møbelutsalg er muligens stedet som har slike maskiner å leie ut, eller et møbelrenserfirma. Det sistnevnte brukte jeg en gang da en venninne med menstruasjon blødde gjennom og etterlot seg en stor rød blodflekk midt i setet på en splitterny, lysegrå stol. Jeg hyrte en møbelrensermann som kom hit med maskineriet sitt og hele bøtteballetten av rensemidler, inkl en enzymløsende spray som løste opp blodet. Maskinen renset stolen og sugde ut og opp hver minste antydning til blod. Flekken ble helt borte, og stolen som ny, lysegrå og fin. Kostet 500 kr.

Jernia leier ut slike. Det lokale biblioteket vårt har faktisk også til utlån. 

Anonymkode: 20971...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om dere allerede har hatt omgangssyken, så blir dere jo ikke resmittet av det samme viruset? Noen i husstanden som ikke har hatt enda, kan bli det, men har dere gjennomgått er dere immune mot virustypen i deres egne kroppsvæsker.

Virus overlever ikke mange timene nedi en sofa uansett, så vask og rens blir jo for å fjerne lukt og generell ekkelhet, ikke for smittevern.

Anonymkode: c0a80...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Om du kan rense uten trekk ville jeg gjort det. 

Rens ipaden med overflatesprit, da blir den desinfisert 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Brenn den! 

God bedring 

Man skal ALDRI blande klor med noe 😱 

Anonymkode: a05c9...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min, som er veldig glad i dingser av alle mulige slag, har kjøpt møbelrenser. Og jeg var oppgitt da han kom hjem med den, men akkurat i slike situasjoner, har jeg måttet innrømme at jeg elsker den likevel. Vi har lånt den bort til flere pga. nettopp omgangssyke og sofa. Man kan også leie på f.eks. Jernia. 

Anonymkode: 75fed...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...