AnonymBruker Skrevet 19. februar #21 Del Skrevet 19. februar 4 år er jo ikke mye engang... Anonymkode: 874ac...ab1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #22 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi har en jente på straks 3 år i mai. Har forsøkt å få søsken til henne lenge. Vi var ikke klare første året, halvannet. Jeg har PCOS og div problemer som gjør at det kan være vanskeligere. Ikke gått på prevensjon siden fødsel, men min pcos har endret seg etter det første året etter fødsel. Fra i sommer til jul har vi nå kartlagt og vet hva som er problemet og hvilke medikamenter jeg trenger. Planen var å forsøke å bli gravid i januar og nå i vinter, men hele huset har jo vært syke med eller mindre sammenhengende siden nyttår. Jeg selv har hatt 3-4 ulike infeksjoner. Vi er ikke i nærheten av å prøve før hvertfall mars. Jeg frykter at vi plutselig har fått får stort aldersspenn mellom det som blir søsken. Hvordan er 4 års alderspenn? Kan de være nære hverandre selvom det er 4 år? Anonymkode: 0aa65...066 Jeg har en bror som er 4 år eldre enn meg. Vi har et nært og godt forhold. Jeg har et nærere forhold med han enn søster som er to år yngre. Anonymkode: adf22...3b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #23 Del Skrevet 19. februar Fire år er da en veldig fin aldersforskjell! Jeg har en fire år eldre bror, vi er kjempenære. Anonymkode: cbf63...1a5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #24 Del Skrevet 19. februar Du har en alvorlig kronisk sykdom, dere har masse infeksjoner og er konstant syke, og du bekymrer deg for denne bagatellen? Dere har prøvd lenge, og for alt dere vet får dere bare det ene barnet. Få hodet over vannet, prioriter å få helsa på rett kjøl! Så kan du tenke på formering senere. Tenk om du hadde hatt et spedbarn oppi dette? Det kan fort ende med samlivsbrudd, når du er syk fra før kunne det vippet deg over i uførhet osv. Kroppen din sier klart ifra at du ikke er klar ennå. Anonymkode: ee18c...fe4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #25 Del Skrevet 19. februar Litt stor avstand mtp likeverdig relasjon, lek, behov, felles interesser osv. Jeg har tre barn og har erfaring med begge deler. De to eldste er det knappe 2 år mellom. Vi fikk nr 3 da de var 5 og 6,5 år. De to eldste er veldig knyttet til hverandre, liker mye av det samme og har ganske lik personlighet. Om det er pga aldersforskjell eller personlighet vet jeg ikke sikkert. Minsten får mye oppmerksomhet, men de er på helt forskjellige stadier og det blir en annen type søskenrelasjon. Det kan selvfølgelig endre seg etter hvert. Søsken er en berikelse uansett og 4 år er ikke så mye. Anonymkode: 88388...aa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #26 Del Skrevet 19. februar Mine er nesten 4 års aldersforskjell, begge er gutter. Kunne være litt utfordringer når de var yngre og hadde ulike behov. Nå er de voksne begge to og er kjempenære, hverandres beste venner ❤️ Anonymkode: a075d...f7b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #27 Del Skrevet 19. februar Høres helt fint ut. Barn med ett år i mellom kan være superulike som mennesker og aldri bli så nære som de ventes å bli, mens søsken med stor aldersforskjell kan trives godt sammen og være svært glad i hverandre. Anonymkode: 9485e...401 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #28 Del Skrevet 19. februar 4 år er ikke så mye... Selv om det er stor aldersforskjell så blir man uansett som regel nærmere når man blir voksen. Jeg har to tanter som har 16 års aldersforskjell mellom de, og er de veldig nære nå som voksne. Selv så er jeg 13 år eldre enn en av søsknene mine og 15 år eldre enn den andre og det går helt fint. Anonymkode: 45480...2b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #29 Del Skrevet 19. februar Har 4 år mellom mine som er 2 og 6 år. Eneste utfordring er at de ikke vil se det samme på Tv, ulike behov. Men yngste er så liten enda, så det kommer til å gå seg til. De krangler så og si aldri, og leker veldig fint sammen. Synes aldersforskjellen er veldig fin Anonymkode: 6f4fe...679 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #30 Del Skrevet 19. februar Bestevenninnen min har en søster som er 2 år eldre og en som er 10 år yngre. De to eldste kan ikke fordra hverandre, aldri gjort, men begge de eldste er veldig nære den yngste som er mer happy go lucky som person. Poenget er, personlighet spiller en større rolle enn aldersforskjell. Anonymkode: 8f222...2b4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #31 Del Skrevet 19. februar Er det fordi vi starter så seint med produksjonen at to tette liksom er blitt idealet? 4-5 års alderforskjell var da helt vanlig og ganske ideelt da vi vokste opp på 80-tallet? Hvor tette de blir kommer en på svært mange faktorer, og veldig stor alderforskjell kan selvsagt være en faktor, men ikke avgjørende alene. Åtte år mellom meg og min bror, det er litt mye, med tanke på at eldste også flyttet hjemmefra tidlig, men sånn ble det. Foreldrene våre ville ha to barn, den ene kom litt tidlig, og den andre litt seint, men kjenner andre ha tettere forhold med samme aldersforskjell. Er de veldig nære i alder blir konkurransen dem i mellom større, og jeg har sett dette prege forholdet helt opp i voksen alder, spesielt når de har samme kjønn. Anonymkode: 03984...3ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #32 Del Skrevet 19. februar 4.5år mellom mine. Førstefødte er jente, andrefødte er gutt. Det har vært peioder der det har gått veldig smidig (når lillebror ikke krevde så mye men var med på slep på alle eldste sine aktiviteter) og perioder der det har vært ekstremt slitsomt når eldste begynte å bygge opp samtidig som lillebror lærte å rive ned.. DET var noe herk og løsninger måtte til for å redde husfreden, og klart når eldste begynte å bli "kul" og ting begynte å bli "teit" og "barnslig" i den grad at hun nektet å delta i familietur som feks dyreparken "fordi det er for babyer" var en slitsom periode). Men det går i bølger, det at de er forskjellige kjønn og har forskjellige interesser itillegg til aldersforskjell har gjort det slitsomt i perioder, jeg kan ikke lyve. MEN det har alltid vært trygge på hverandre (selv om de kranglet) og de har alltid vært glad i hverandre. De beskytter hverandre og passer på hverandre. Faktisk kan de avslutte en uenighet brått for å forsvare hverandre overfor andre, de har tette bånd men det er viktig at de får både alenetid, alenetid med voksne OG alenetid bare dem to. Nå er de 12 og (snart) 17 og hun er avsted på skole. Han savner henne veldig og eller på henne når hun er hjemme, men nå bare smiler hun og er raus istedenfor å bli irritert for hun savner han også. De er vant til å være sammen og plutselig nå er de ifra hverandre og det er uvant på godt og vondt. Oppsummering: de tøffe tidene vil gå i perioder, men er grunnlaget godt (kjærlig) vil det gå seg til selv om de ikke deler interesser/alder/osv så vil de finne hverandre på sin måte likevel. Anonymkode: ee660...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #33 Del Skrevet 19. februar Jeg har 4 barn på 5-9-11-14, og bonusbarnet mitt på 16 har vært i livet vårt i 3 år. Alle har glede av hverandre på ulike måter. I helgene sitter de alle 5 å har filmkveld i sofaen. Vi har spillkvelder sammen. Det er deilig nå når yngste har blitt såpass stor at hun også kan bli med på familieaktiviteter. de 2 på 9 og 11 er gutter, de har hatt mest glede av hverandre siden de er såpass tette. Men det var også den mest hektiske tiden med 2 bleiebarn og minst søvn. jeg er glad jeg «spredte» småbarnstiden utover og ikke gjorde som mine søsken og fikk 3 barn på under 4 år😌 Anonymkode: d3fc3...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 19. februar #34 Del Skrevet 19. februar Dette med to tette et et overflodsfenomen og fordi vi starter barnefødsler sent. Jeg har 4,5 år mellom barna og det er helt perfekt. Begge har fått mye rom og oppmerksomhet. Eldste ble ikke truet av konkurransen fra et yngre søsken selv om han når hun var noen måneder lurte på om vi ikke kunne levere henne tilbake 😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #35 Del Skrevet 19. februar Akkurat 4 år mellom mine to eldste, de har vært nære venner hele tiden. Eldste har elsket å leke med mellomste. Nå er de 13 og 17, fortsatt gode venner. Spiller spill, ser på fotball sammen og har masse å snakke om. Mine 2 yngste, altså den i midten og minste er ikke gode venner. Det er 2 år mellom de, det er mye krangling mellom de og 5 min i samme lek er det full krig. Så dette handler ikke om aldersforskjell Anonymkode: 31d02...2b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #36 Del Skrevet 19. februar Jeg har en bror som er ett år yngre enn meg. Vi har aldri vært spesielt nære, veldig ulike. Da er jeg nærmere min søster som er fem år yngre, nå som vi er eldre. Anonymkode: 01452...dd2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjoheiii Skrevet 19. februar #37 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Litt stor avstand mtp likeverdig relasjon, lek, behov, felles interesser osv. Jeg har tre barn og har erfaring med begge deler. De to eldste er det knappe 2 år mellom. Vi fikk nr 3 da de var 5 og 6,5 år. De to eldste er veldig knyttet til hverandre, liker mye av det samme og har ganske lik personlighet. Om det er pga aldersforskjell eller personlighet vet jeg ikke sikkert. Minsten får mye oppmerksomhet, men de er på helt forskjellige stadier og det blir en annen type søskenrelasjon. Det kan selvfølgelig endre seg etter hvert. Søsken er en berikelse uansett og 4 år er ikke så mye. Anonymkode: 88388...aa7 Dette! Jeg er gravid med nummer tre og det kommer til å bli fire års aldersforskjell mellom nummer 1 og 3 (2 år mellom hver av de tre). Og tanken har slått meg, at det er litt stor aldersforskjell, av erfaring i min egen oppvekst hadde jeg en 4 år eldre bror og vi hadde veldig lite å gjøre med hverandre😅 men det er godt å høre at flere i tråden har andre erfaringer og opplever at søsken med større aldersforskjell også har et nært forhold🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #38 Del Skrevet 19. februar Men hva er alternativet ditt, sånn egentlig? Nå blir det kanskje, av grunner du ikke planla, lengre mellom barna enn du ønsket, men det er jo uansett (stort sett) en berikelse med søsken. Det er 4 år mellom meg og min søster, vi er født på 80-tallet. Det var jo perioder i barndommen hvor avstanden var for stor til at hun var med meg og lekte hele tiden, men vi hadde alltid selskap i ferier og hadde jo glede av hverandre uansett (når vi ikke krangla, haha). Fra hun ble 12 og jeg 16, så ble vi plutselig likeverdige venninner, og har etter det hatt et nært og godt venneforhold. Nå er vi begge i 40-åra, og har hatt et halvt voksenliv som venner, vært på mange ferier, rådgitt hverandre om leilighetskjøp og kjæresteliv, og er nære tanter til hverandres barn. Livet er mer enn de første 10 årene av barndommen! Anonymkode: 3e7a9...fd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #39 Del Skrevet 19. februar Broren min er ganske nøyaktig fire år yngre enn meg, og vi lekte mye sammen som små og har et godt og nært forhold med daglig kontakt i dag. Ja, det var noen år i ungdommen at vi ikke var på samme sted i livet og ikke hadde den hyppige kontakten, men vi har alltid hatt et godt forhold til hverandre likevel. Onkel er ganske nøyaktig fire år yngre enn mamma, og de har også et nært forhold og har hyppig kontakt - og er til hjelp og støtte for hverandre etter hvert som helsa skranter med alderdommen. Tante er 12 år yngre enn pappa og de har alltid hatt et godt og nært forhold. Alder er irrelevant for hva slags forhold man får til sine søsken. Personlighet, familiedynamikk og oppdragelse har mye mer å si. Anonymkode: 43962...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #40 Del Skrevet 19. februar Jeg er nærmere min 10 år yngre bror, enn min 18mnd yngre bror. Anonymkode: 3aea2...ffc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå