AnonymBruker Skrevet 20. februar #61 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg snakker om idealet, ikke hva som skjedde pga mangel på prevensjon osv. Gjennom størstedelene av 1900-tallet (hvor prevensjon begynte å bli allmenntilgjengelig) var mindre enn 3 år mellom søsken sett ned på som noe fattigfolk med dårlig selvkontroll drev med. Og denne holdningen varte godt ut på 80-tallet, sammenfallende med at kvinnene gikk ut o arbeidsstyrken. Men du har rett i at jordbruket var det som i det hele tatt gjorde det mulig å fø opp flere enn ett par per 3-4 år. Anonymkode: ee18c...fe4 Vel, du skrev "i så og si alle kulturer gjennom alle tider" i innlegget jeg kommenterte. Derfor rettet jeg på deg. Nå skriver du derimot "mesteparten av 1900-tallet". Er du i Norge nå da eller i så og si alle kulturer? Ja, ok, så snakker du om "idealet", og at det ble sett på som dårlig selvkontroll og sett ned på med mindre enn tre år mellom barna. Det sier jo mye om kunnskapsnivået og ideologien i den tiden de levde i. I dag har vi mer kunnskap og bør ikke se ned på folk som gjør ting på en annen måte og det er ikke noe som er universalt ideelt. I eldre tider så man ned på dem som måtte arbeide for å overleve også... og de som ikke drev med politikk ble sett på som idioter i antikken. Utviklingen har beveget seg litt framover heldigvis, men man ser at mange fortsatt er veldig opptatt av fasade og hva andre tenker og mener, kanskje mer i dag enn før? Anonymkode: e9ac9...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #62 Del Skrevet 20. februar Jeg har to søsken, hvorpå den ene er to år eldre og den andre er fire år yngre. Jeg er nærmest mitt yngste søsken. Først var det bare stas å være litt eldre, og så ble vi liksom ikke såå stor forskjell da vi ble eldre. Helt perfekt i grunn. Anonymkode: 9f174...e46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #63 Del Skrevet 20. februar AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 9.27): Vi har en jente på straks 3 år i mai. Har forsøkt å få søsken til henne lenge. Vi var ikke klare første året, halvannet. Jeg har PCOS og div problemer som gjør at det kan være vanskeligere. Ikke gått på prevensjon siden fødsel, men min pcos har endret seg etter det første året etter fødsel. Fra i sommer til jul har vi nå kartlagt og vet hva som er problemet og hvilke medikamenter jeg trenger. Planen var å forsøke å bli gravid i januar og nå i vinter, men hele huset har jo vært syke med eller mindre sammenhengende siden nyttår. Jeg selv har hatt 3-4 ulike infeksjoner. Vi er ikke i nærheten av å prøve før hvertfall mars. Jeg frykter at vi plutselig har fått får stort aldersspenn mellom det som blir søsken. Hvordan er 4 års alderspenn? Kan de være nære hverandre selvom det er 4 år? Anonymkode: 0aa65...066 5 år mellom tantebarna mine som er søsken, de er veldig nære hverandre ❤️ Anonymkode: 86877...397 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stoltskeiv Skrevet 20. februar #64 Del Skrevet 20. februar (endret) Det er 5 år forskjell på meg og min søster. Og vi har alltid hatt et veldig nært bånd!❤️ har også en bror som er 12 år eldre enn meg. Vi også har alltid hatt et supert bånd. Alltid sett opp til han. I dag er det han jeg går til om jeg vil ha de dypere samtalene om livet, det hørtes klisjé ut, men vi har veldig nært bånd❤️ Endret 20. februar av Stoltskeiv 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar #65 Del Skrevet 20. februar Klart det. Det er ingen selvfølgelighet at vi som er nær i alder, blir nære heller. Søsteren min og jeg er nære i alder, men har aldri kommet overens. Anonymkode: 6f398...d1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå