Gå til innhold

Beskymret for 4 års aldersforskjell på søsken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har en jente på straks 3 år i mai. Har forsøkt å få søsken til henne lenge. Vi var ikke klare første året, halvannet.  Jeg har PCOS og div problemer som gjør at det kan være vanskeligere. Ikke gått på prevensjon siden fødsel, men min pcos har endret seg etter det første året etter fødsel. Fra i sommer til jul har vi nå kartlagt og vet hva som er problemet og hvilke medikamenter jeg trenger. 

Planen var å forsøke å bli gravid i januar og nå i vinter, men hele huset har jo vært syke med eller mindre sammenhengende siden nyttår. Jeg selv har hatt 3-4 ulike infeksjoner. Vi er ikke i nærheten av å prøve før hvertfall mars. 

Jeg frykter at vi plutselig har fått får stort aldersspenn mellom det som blir søsken. Hvordan er 4 års alderspenn? Kan de være nære hverandre selvom det er 4 år?

Anonymkode: 0aa65...066

Her har vi 4 år mellom eldste(jente) og yngste(gutt) - de har er veldig fint forhold😊

Anonymkode: ebc2d...aa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 3,5 år mellom (ønsket 3-4 år mellom). Vi syns det var perfekt mtp at eldste var blitt litt selvstendig, og syns ikke alderen har noe å si for nærheten.

Det er 4 og 10 år mellom meg og mine søsken, alle er like nære. Men det har man jo ingen garanti for uavhengig av aldersforskjell 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 4 år mellom de to eldste. De er ikke kjempenære og gode venner. Det er for stor aldersforskjell til at det ble realistisk. Men da lillesøster kom var storesøster i ekstase. Hun var helt seriøst verdens beste storesøster, og hjalp til med alt mulig; både mating, kle på, kle av, gi leker, hente bleie, underholde…Hun ble mye brukt😅 Også var det veldig deilig å slippe to bleiebarn! De har fremdeles et godt forhold, men er ikke gode venner. De har forskjellige vennegrupper og går på forskjellige trinn. Og det er helt ok.

Anonymkode: f02b5...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4,5 år mellom guttene mine, eldste snart 12 nå, og de har det helt supert sammen. Aldri vært noe problem selv om jeg også så for meg mindre aldersforskjell.

Har selv en bror som er 11 år eldre, og han var en super storebror som jeg så veldig opp til i oppveksten. Fortsatt et veldig godt forhold nå som vi har rundet midten av livet.

Anonymkode: bee20...4c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søsken trenger på ingen måte å komme godt overens bare fordi de er nære i alder. De kan være som hund og katt, og krangle og skrike og slåss dagen lang. Ingen garantier for noe, selv om de er søsken. Man er totalt forskjellige personligheter som regel, selv om man er søsken.

Fire år spiller ingen rolle i aldersforskjell når de blir eldre. Kanskje en 8 åring ikke vil leke med en 4 åring så mye, men når de blir eldre vil ikke forskjellen ha stort å si resten av livet. Og det er resten av livet som teller vel, ikke bare den tidlige barndommen?

Anonymkode: 74743...27e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart de kan ❤️ her var planen ca 3 års aldersforskjell, men det ble 6 år gitt. Ikke alt man kan styre. Det er klart det er noen ganger der hadde vært enklere med tettere alder, men det er jo vår familie og perfekt likevel ❤️ ikke tenk på det. Prøv når dere er klare, og ta det som det kommer. 

Anonymkode: 8a4da...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er fire år mellom min søster og meg. Vi var aldri nære som barn og ungdom, heller ikke som unge voksne. Men det har nok ikke noe med aldersforskjellen å gjøre, heller det at vi rett og slett er veldig forskjellige som personer. 

Nå i voksen alder møtes vi ca én gang i måneden, og har et fint, om ikke veldig inderlig søskenforhold. Jeg har mange venninner jeg er føler meg nærmere, men er selvsagt glad i min søster og trives i hennes selskap - selv om vi fremdeles er veldig ulike. Vi hadde nok ikke vært nærere om det hadde vært ett eller to år mellom oss. 

Anonymkode: eae00...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 2 søstre. Jeg er eldst, lillesøster er 2 år yngre, og siste er 5,5 år yngre enn meg. Vi har alle hatt et veldig godt forhold. Var nok meg og neste som kranglet mest og var ulike. Nå i voksen alder er vi alle veldig nære, men jeg er nærmest hun yngste. 

Anonymkode: 4101f...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla fire års aldersforskjell og slik ble det. Syns det har vært ypperlig; den eldste er ferdig med bleier og prater godt når minste kommer. Man kan gjøre andre aktiviteter med eldste, og barnet kan ha litt besøk av/besøke jevnaldrende. 

Vår eldste er gitt og yngste jente. De har hatt selskap av hverandre hele veien, selv om de ikke akkurat lekte tett sammen i alle år. De har alltid vært venner, det var imidlertid litt avstand mellom dem da eldste kom mot slutten av ungdomsskola. De kom nærmere igjen; da jenta kom i tenårene ble avstanden mindre. Kanskje også fordi hun ble tidlig "moden/litt voksen" . 

Ellers; godt for kroppen min med pause etter et tungt svangerskap+amming nesten ett år etterpå. Jeg jobbet 80-85% etter første fødselspermisjon, og økte til 100% før jeg ble gravid med yngste for å ha et greit økonomisk grunnlag for ny permisjon. 

For min del måtte jeg heller ikke skynde meg pga alder; var 27 og 31 da barna mine ble født.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ro deg ned og slapp av. Alt mulig stress folk putter på seg selv.

Søsken kommer når det kommer, om det kommer, det skal du ikke stresse med. Er dere en god og nær familie, blir søsknene nære uansett hvor stor aldersforskjell det er. Min eldre bror er 6 år eldre enn meg, mens jeg har en yngre bror som er 24 år yngre enn meg. Jeg er nær med og har et godt forhold til begge to.

Anonymkode: e9ac9...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vært mer bekymret over å skrive beskymret...

Anonymkode: 5e8ec...f69

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er større aldersforskjell enn fire år mellom meg og mitt eldste søsken. Det er tre ganger (!) så stor aldersforskjell mellom meg og mitt yngste søsken. Jeg har et nært forhold til begge to, og har hatt det i alle år.

Anonymkode: ea243...9c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ?

I alle dager har alder med nærhet å gjøre da?

Skjønner at det er mye samlivsproblemer og greier hos foreldre når man skal liksom stress pule for å få til at nr to kommer tett etter første. Herregud....

Anonymkode: 73d95...8af

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

3-4 år har så å si i alle kulturer gjennom alle tider vært idealet for mellomrom mellom søsken. Det er bare nå som vi har blitt så utgamle når vi får barn, at vi har måttet etterrasjonalisere at samlebåndsproduksjon er det eneste riktige.

Det er generelt dårlig for eldste som ikke er stor nok, dårlig for parforholdet, dårlig for kvinnekroppen og dårlig for psyken.

Jeg fikk barn tidlig, og jeg gikk aktivt inn for IKKE å ha mindre enn 3-4 års mellomrom.

Anonymkode: ee18c...fe4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har litt mer enn halvannet år mellom de to eldste, og 5 år mellom de to yngste. Begge deler har gått helt fint, og alle er knyttet sammen og glade i hverandre. Med de yngste er det kun i ungdomstiden da han eldste av dem ble myndig og nestemann var 5 år yngre og han synes det var kjedelig å være med oss på ferie når ingen andre søsken var med. 

Anonymkode: 31bd5...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To år mellom mine og de er ikke nære i det hele tatt. Ingen garanti uansett.

Anonymkode: a002b...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mine jenter har den aldersforskjellen. De er og har alltid vært veldig nære. I oppveksten ville de sove på samme rom selv om vi hadde masse plass så de kunne få eget ( me med unntak av noen år i den verste puberteten, da var det en del krangling).  Nå er de unge voksne og er mye sammen. Besøker hverandre, blir invitert til hverandres venner, drar på turer sammen, på ferier sammen (men også hver for seg, med sine respektive venner og kjæreste), spiser middag sammen, vil alltid ha den andre med på det meste de skal. Når de kommer hjem hit  sover de alltid på samme rom. De hjelper hverandre med oppussing, jobbsøking, osv og har mye omsorg for hverandre. 

Anonymkode: f0699...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

3,5 år imellom, og har vært perfekt for oss. De har vært nære siden lillesøster kom til verden, og er nå 2 og snart 6 år. Enorm glede av hverandre til tross for aldersforskjell! Jeg er selv 5 år eldre enn min søster. Vi var ikke supernære i barndommen, men som voksne er aldersforskjellen ubetydelig. Ikke bekymre deg♥️ 

Anonymkode: 3de74...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

3-4 år har så å si i alle kulturer gjennom alle tider vært idealet for mellomrom mellom søsken. Det er bare nå som vi har blitt så utgamle når vi får barn, at vi har måttet etterrasjonalisere at samlebåndsproduksjon er det eneste riktige.

Det er generelt dårlig for eldste som ikke er stor nok, dårlig for parforholdet, dårlig for kvinnekroppen og dårlig for psyken.

Jeg fikk barn tidlig, og jeg gikk aktivt inn for IKKE å ha mindre enn 3-4 års mellomrom.

Barna ble nok født mye nærmere hverandre enn det du skisserer her, men så var det en del som døde, så da ble det gjerne noen år mellom. Må tilbake til nomadetiden for å finne flere år mellom hvert barn. Når bosetningene ble mer varige, fikk de flere barn nærmere i alder. Det var nok heller ikke noe tanke i tidligere tider, for hvor mange år der var ideelt å ha mellom to barn. Det er i nyere tid vi tenker og har mulighet til å (til en viss grad) planlegge slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Barna ble nok født mye nærmere hverandre enn det du skisserer her, men så var det en del som døde, så da ble det gjerne noen år mellom. Må tilbake til nomadetiden for å finne flere år mellom hvert barn. Når bosetningene ble mer varige, fikk de flere barn nærmere i alder. Det var nok heller ikke noe tanke i tidligere tider, for hvor mange år der var ideelt å ha mellom to barn. Det er i nyere tid vi tenker og har mulighet til å (til en viss grad) planlegge slik. 

Jeg snakker om idealet, ikke hva som skjedde pga mangel på prevensjon osv. Gjennom størstedelene av 1900-tallet (hvor prevensjon begynte å bli allmenntilgjengelig) var mindre enn 3 år mellom søsken sett ned på som noe fattigfolk med dårlig selvkontroll drev med. Og denne holdningen varte godt ut på 80-tallet, sammenfallende med at kvinnene gikk ut o arbeidsstyrken. Men du har rett i at jordbruket var det som i det hele tatt gjorde det mulig å fø opp flere enn ett par per 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...