Gå til innhold

Beskymret for 4 års aldersforskjell på søsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente på straks 3 år i mai. Har forsøkt å få søsken til henne lenge. Vi var ikke klare første året, halvannet.  Jeg har PCOS og div problemer som gjør at det kan være vanskeligere. Ikke gått på prevensjon siden fødsel, men min pcos har endret seg etter det første året etter fødsel. Fra i sommer til jul har vi nå kartlagt og vet hva som er problemet og hvilke medikamenter jeg trenger. 

Planen var å forsøke å bli gravid i januar og nå i vinter, men hele huset har jo vært syke med eller mindre sammenhengende siden nyttår. Jeg selv har hatt 3-4 ulike infeksjoner. Vi er ikke i nærheten av å prøve før hvertfall mars. 

Jeg frykter at vi plutselig har fått får stort aldersspenn mellom det som blir søsken. Hvordan er 4 års alderspenn? Kan de være nære hverandre selvom det er 4 år?

Anonymkode: 0aa65...066

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesten 4 år mellom våre gutter. Målet var maks 2 år, men vi fikk det ikke til. Jeg skulle ønsker de hadde vært nærmere i alder. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har 3.5 mellom mine to gutter og det er en så stor søskenkjærlighet❤️

Anonymkode: df8fa...85e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan de være nære hverandre selvom det er 4 år?

Veldig rart spørsmål.

Nærhet har jo ikke med alder å gjøre.

Anonymkode: b3aa8...0d3

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har også (ufrivillig) 4 år mellom våre (to jenter). De er nesten voksne nå da. Jeg ser de ikke er like nære som søsken rundt meg med mindre aldersforskjell og det synes jeg er leit, men det er ikke noe vi kunne styre. Skulle ønske de var tettere i alder. Ser også at andre søskenpar med større forskjell er mindre tette enn de som er nær i alder så det er ikke bare våre. Jeg har selv et veldig nært forhold til broren min som bare er to år eldre enn meg og et mindre nært forhold til søsteren min som er fem år eldre, så egen erfaring var noe av grunnen til at vi ønsket tette barn. Men naturen ville det ikke slik.

Anonymkode: f9c67...f03

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

ni år mellom mine og de er verdens beste søsken.. 

Anonymkode: 24444...68d

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har en jente på straks 3 år i mai. Har forsøkt å få søsken til henne lenge. Vi var ikke klare første året, halvannet.  Jeg har PCOS og div problemer som gjør at det kan være vanskeligere. Ikke gått på prevensjon siden fødsel, men min pcos har endret seg etter det første året etter fødsel. Fra i sommer til jul har vi nå kartlagt og vet hva som er problemet og hvilke medikamenter jeg trenger. 

Planen var å forsøke å bli gravid i januar og nå i vinter, men hele huset har jo vært syke med eller mindre sammenhengende siden nyttår. Jeg selv har hatt 3-4 ulike infeksjoner. Vi er ikke i nærheten av å prøve før hvertfall mars. 

Jeg frykter at vi plutselig har fått får stort aldersspenn mellom det som blir søsken. Hvordan er 4 års alderspenn? Kan de være nære hverandre selvom det er 4 år?

Selvsagt kan de bli nære hverandre, bare ikke i alder. Og fire, fem år er ikke mye. Husk at etter de passerer 20 år, jevner det seg ut. 

Min mann er tvilling, og de er svært ulike og lekte knapt sammen i oppveksten. Skulle ikke tro de var brødre en gang. 

Anonymkode: 5bd08...623

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig rart spørsmål.

Nei nei, men så hører man og leser mye om dette  med tett alder og lite om stor aldersforskjell. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har også (ufrivillig) 4 år mellom våre (to jenter). De er nesten voksne nå da. Jeg ser de ikke er like nære som søsken rundt meg med mindre aldersforskjell og det synes jeg er leit, men det er ikke noe vi kunne styre. Skulle ønske de var tettere i alder. Ser også at andre søskenpar med større forskjell er mindre tette enn de som er nær i alder så det er ikke bare våre. Jeg har selv et veldig nært forhold til broren min som bare er to år eldre enn meg og et mindre nært forhold til søsteren min som er fem år eldre, så egen erfaring var noe av grunnen til at vi ønsket tette barn. Men naturen ville det ikke slik.

Anonymkode: f9c67...f03

Takk! Ja det er sårt og skulle ønske vi klarte det før.. men slik det ikke. Ikke alle klarer å produsere unger på rappen desverre.

AnonymBruker
Skrevet

Har 4 år mellom mine jenter. Ja, i begynnelsen var aldersforskjellen litt stor og vi måtte ofte dele oss for at begge skulle få opplevelser tilpasset alderen deres. Men det gikk seg veldig fint til etterhvert. De er veldig nære og er mye sammen. Nr 2 blir jo ofte litt raskere «moden» siden de har noen å strekke seg etter. Er nå 13 og 9.

Anonymkode: be163...ffd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slett ikke sikkert de ville vært så nære selv om de var tett i alder, det har mye med personlighet å gjøre. Mine to eldste med under tre års aldersforskjell er absolutt ikke nære og har aldri vært særlig nære heller. Lillesøster har prøvd, men storebror vil ikke. Begge to er mye mer nær lillesøster som er henholdsvis åtte og elleve år yngre. Hun er bare tre år, men jeg tror de kommer til å fortsette å ha et godt forhold.

Anonymkode: c0ccf...ad0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ååh, nå er dette en stund siden men jeg og broren min har 5 års aldersforskjell. Og vi var bestevenner som små, og er bestevenner i dag (jeg er 40). Vi lekte mye sammen som barn, og vi hang sammen i ungdommen, og vi har vært hverandres store støttespillere gjennom hele livet egentlig. 

Men jeg husker mamma var veldig påpasselig med at selv om jeg var eldre, så skulle jeg aldri tvinges til å være barnevakt. Jeg skulle aldri prakkes på broren min når jeg lekte med venninner osv., så han føltes aldri som noen byrde og vi lekte sammen fordi vi ville leke sammen. Så tror det kan ha hjulpet 😊

Anonymkode: ecd5d...787

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Som noen sa tidligere i tråden; nærhet har da ingenting med alder å gjøre.

Søskenbarnet mitt fikk egne barn samme år som moren hennes fikk sitt fjerde. Hun er 21 år eldre enn søsteren sin, og de er ekstremt nær.

Anonymkode: 03964...e87

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er 5 år mellom mine og de har hatt ett supert forhold hele barndommen og også som voksne.

Anonymkode: 1b64b...908

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Selvsagt kan de bli nære hverandre, bare ikke i alder. Og fire, fem år er ikke mye. Husk at etter de passerer 20 år, jevner det seg ut. 

Min mann er tvilling, og de er svært ulike og lekte knapt sammen i oppveksten. Skulle ikke tro de var brødre en gang. 

Anonymkode: 5bd08...623

For oss ble vi faktisk godt oppe i 30-årene før det jevnet seg ut. 

Preget oss i mange år at jeg hadde vært eldre og tatt styringen, selv passet, i så mange år. Så var jo jeg student mens hun var tenåring, jeg var samboer så gift mens hun var ung og flakset rundt. Så var først da begge var godt etablert med egen familie vi var på "samme sted" i livet. Og det krevde litt jobbing fra begge å endre gammel dynamikk.

Men nå er jeg uendelig glad for å ha henne, særlig når vi står i en situasjon med eldre foreldre, og opplever at det er en annen person som forstår deg fullt ut, og to som drar lasset. 

Anonymkode: 8b374...488

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er 5 år mellom mine og de har hatt ett supert forhold hele barndommen og også som voksne.

Anonymkode: 1b64b...908

Det sier mamma om oss også 😅 

Anonymkode: 8b374...488

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det et 5 år mellom våre døtre. De er nå 33 igjen 28, og har et nært forhold.

Anonymkode: c517b...965

AnonymBruker
Skrevet

Tenker fire år er perfekt. 

Anonymkode: a390c...31c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

4/5 års mellomrom mellom mine og det er helt nydelig. Klart det er litt vanskelig å tilfredsstille alles behov når de er eldre, men det går fint det også. Ikke vær bekymret for aldersforskjellen❤️

Anonymkode: d4114...fe1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ansett ca 4 år som et ganske optimalt aldersspenn, egentlig. 
Da får begge være egne individer, og ikke bare pseudo-tvillinger. (Ser mange med aldersspenn på 2 år og mindre, der barna skal ha alt likt og gjøre stort sett bare de samme tingene. Noe som gjør at de oftere sees på som et par enn som to selvstendige individer.) 

Vi har 3,5 år mellom våre, og opplever at de har hatt stor glede av hverandre opp gjennom hele oppveksten. Men likevel har de hatt sine egne ting og  vært egne individer. 

Men nå vokste jeg opp med samme aldersforskjell mellom meg og mitt søsken, og syntes det var veldig bra. Vi er ikke hverandres bestevenner i dag, men vi er ganske nære, og tilbringer en god del tid sammen. Men vi hadde stor glede av hverandre gjennom oppveksten.

Min mann har en god del større aldersspenn til sitt søsken, men de er hverandres bestevenner som voksne. Men hadde ikke så stor glede av hverandre som barn.  

Om barna blir nære er også et spørsmål om personlighet. Ikke alle liker de samme tingene. 
Og ofte kan den eldste bli mye frustrert, om denne alltid må tilpasse seg den yngste.

Anonymkode: e1209...964

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Veldig rart spørsmål.

Dette. Nærhet i alder medfører gjerne mye krangling og sjalusi, spesielt hvis det er samme kjønn.

Anonymkode: 49909...d54

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...