Lillesøster Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Denne tråden skal ikke ligge under bryllup, takk. Vi har tenkt å gifte oss. Jeg har lyst på en enkel affere på en kontor(Tinghus), mens samboer har lyst på kirke. OK, sier jeg - la oss gjøre begge deler. Av praktiske grunner skal vi vente med kirkebryllupet. Men da lurer samboer på om det er mulig å gjøre begge deler. Jeg mener jeg har hørt om at noen har gjort begge deler. Finnes det noen sted på nettet hvor jeg kan finne informasjon om dette? Evt. hvor mange steder kan vi velge i?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Dere kan få en velsignelse i kirken etter vielsen hos sorenskriveren/på rådhuset. Dere kan ikke ha både en kristen og en borgerlig vielse. Dere har også HEF som alternativ, hvis dere føler at det HEF står for er noe dere også kan stå for, og dere ønsker å gifte dere på et litt annet sted enn på rådhuset/i kirken. http://www.human.no
Lillesøster Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 8. mars 2006 Takk for info. Jeg er Human etiker, men står fortsatt i statskirken. Så da samboer ønsker dette, går det helt greit for meg. Men er det Tinghus man gifter seg ellers?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. mars 2006 #4 Skrevet 8. mars 2006 På Norge.no finner du alt du trenger, både skjemaer og kontaktinfo
Lillesøster Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2006 På Norge.no finner du alt du trenger, både skjemaer og kontaktinfo ← Takk Jeg har lett og lett, men langtfra lett på rett plass.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #6 Skrevet 9. mars 2006 Kjenner ei som giftet seg i tinghuset, 1 uke etter i kirka. Kun en av dere trenger å væra medlem i statskirka for å gifte seg der
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #7 Skrevet 9. mars 2006 Kjenner ei som giftet seg i tinghuset, 1 uke etter i kirka. Kun en av dere trenger å væra medlem i statskirka for å gifte seg der ← Det går ikkje an å gifte seg på nytt før ein er skilt. Men venninna di fekk kanskje velsigning i kyrkja?
Lillesøster Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2006 Det går ikkje an å gifte seg på nytt før ein er skilt. Men venninna di fekk kanskje velsigning i kyrkja? ← Hva? Så det er en skilsmisse som må til for at vi skal kunne gifte oss i kirken også? Høres merkelig ut. Tror jeg må ta noen telefoner.
Lassie Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Dere kan inngå giftemål kun ett av stedene, men dere kan få en velsignelse i kirken etter dere har inngått giftemål på tinghuset eller hos sorenskriveren. Det er iallfall sånn jeg har forstått det.
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Dere kan inngå giftemål kun ett av stedene, men dere kan få en velsignelse i kirken etter dere har inngått giftemål på tinghuset eller hos sorenskriveren. Det er iallfall sånn jeg har forstått det. ← Korrekt. En får bare ett vigselspapir, og for å kunne inngå ekteskap så må en, via prøvepapirene til folkeregisteret, erklære at en ikke er gift fra før. Og en får ikke gifte seg uten at disse papirene er i orden. Det går IKKE an å gifte seg BÅDE i kirken og i tinghuset. Sprett umulig! Mange velger derfor å gifte seg på tinghuset, og så få velsignelse i kirken i etterkant.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Hva? Så det er en skilsmisse som må til for at vi skal kunne gifte oss i kirken også? Høres merkelig ut. Tror jeg må ta noen telefoner. ← Det er vel ikkje merkeleg i det heile tatt det vel? Kvifor skal ein inngå ekteskap når ein allereie er gift? Ei velsigning i kyrkja, som kan foregå på omrent samme måte som ei vanleg vigsel, går an sjølv om ein er gift.
Lillesøster Skrevet 9. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. mars 2006 Det er vel ikkje merkeleg i det heile tatt det vel? Kvifor skal ein inngå ekteskap når ein allereie er gift? Ei velsigning i kyrkja, som kan foregå på omrent samme måte som ei vanleg vigsel, går an sjølv om ein er gift. ← Fordi jeg mener å ha hørt om det før. Det er jo forskjell på tinghuset og kirken, da kirken har med den kristne delen. Men takk alle for informasjon.
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 Fordi jeg mener å ha hørt om det før. Det er jo forskjell på tinghuset og kirken, da kirken har med den kristne delen. Men takk alle for informasjon. ← Ja, den kristne delen får du i velsigninga. Å oppdatere allereie registrerte opplysningar hos folkeregisteret går ikkje an!
Lillesøster Skrevet 10. mars 2006 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2006 Ja, den kristne delen får du i velsigninga. Å oppdatere allereie registrerte opplysningar hos folkeregisteret går ikkje an! ← Ok, da forstår jeg litt mer. Men du, kan du si hva en vigsel innebærer?
Elise_ Skrevet 10. mars 2006 #15 Skrevet 10. mars 2006 Skjønte ikke helt poenget med å dra på tinghuset hvis dere også skal i kirken å ha en seremoni...?? Broren min gifta seg i utlandet og hadde velsignelse i kirken etterpå. Det var en temmelig lik seremoni som en vanlig vielse, men uten papirarbedet, og litt annen ordlyd i det presten sa. Og hvorfor ville du ikke at dette skulle ligge under bryllup? Hvor mener du dette hører hjemme?
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #16 Skrevet 10. mars 2006 Skjønte ikke helt poenget med å dra på tinghuset hvis dere også skal i kirken å ha en seremoni...?? ← Det lurte jeg også på. Hvis du ønsker en rolig affære, hvorfor styre med "giftemål" to ganger? (Altså først vielse på Tinghus, for deretter å arrangere velsignelse i kirken?)
Lillesøster Skrevet 10. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 10. mars 2006 Av ulike grunner passer det ikke med kirke nå, men jeg har lovet samboer at vi skal ta det senere fordi han har lyst til det. Vi er to individer med to ønsker, og da må vi nesten møte hverandre sånn på halvveien. Det som er viktig nå er at vi får papirene i orden, og da er det greit å gå på tinghuset.
Gjest gjesta Skrevet 10. mars 2006 #18 Skrevet 10. mars 2006 Men det trenger jo ikke nødvendigvis være lang ventetid å gjøre alt i kirken. Man må jo ikke invitere en haug av folk. Jeg har et vennepar som giftet seg stille og rolig i kirken med bare de aller nærmeste tilstede. Hun var iført en pen kjole, ikke noe stort hvit brudekjole. Det var en nydelig vielse. (I følge bruden selv ) Og da får du jo papirene raskt i orden, og din mann får oppfulgt ønsket om kikrelig vielse, mens du får oppfylt ønsket om en rolig affære. Bare et forslag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå