Gå til innhold

Burde jeg varsle familievernkontoret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ts her. 

Jeg snakket med gutten i går kveld og da kom det fram at problemet var hjemme. Han fortalte om mye krangling, fysisk som å holde hverandre fast og om ting som ble kastet mellom mor/stefar. Han sovnet ofte til krangling og det var ofte foran barna. 

Han ville at skolen skulle vite åssen han hadde det hjemme sa han. 

Jeg fortalte dette til mannen min i går og han ringte familievernkontoret i dag tidlig . Jeg var på familievernkontoret i samme omfang og terapeut sa saken kanskje måtte varsles. 

Jeg sa jeg ikke ønsket at denne informasjonen kom fra meg så nå venter jeg på tilbakemelding på hva som skjer. Mannen min venter også på tlf derfra fra sin terapeut.

Jeg vil at denne informasjonen skal komme fra far som tok kontakt på tlf og ikke meg som hadde time. For vi visste ikke hvor alvorlig det var før i går kveld og jeg kom han i forkjøpet ift raskere anonym time.

Datteren min kjenner halvsøsteren til bonusbarnet og sa senest i dag at søsteren ofte ser så lei seg ut. 

Jeg er så glad for at gutten åpnet seg og blir lei meg når jeg tenker på at gutten sliten også later mor som alt er greit hjemme. Veldig spent på hva som skjer videre. 

Anonymkode: 69845...061

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

...og far vurderer fremdeles ikke å foreta seg noe selv?

Anonymkode: 2662a...489

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. 

Jeg snakket med gutten i går kveld og da kom det fram at problemet var hjemme. Han fortalte om mye krangling, fysisk som å holde hverandre fast og om ting som ble kastet mellom mor/stefar. Han sovnet ofte til krangling og det var ofte foran barna. 

Jeg fortalte dette til mannen min i går og han ringte familievernkontoret i dag tidlig . Jeg var på familievernkontoret i samme omfang og terapeut sa saken kanskje måtte varsles. 

Jeg sa jeg ikke ønsket at denne informasjonen kom fra meg så nå venter jeg på tilbakemelding på hva som skjer. Mannen min venter også på tlf derfra fra sin terapeut.

Jeg vil at denne informasjonen skal komme fra far som tok kontakt på tlf og ikke meg som hadde time. For vi visste ikke hvor alvorlig det var før i går kveld og jeg kom han i forkjøpet ift raskere anonym time.

Datteren min kjenner halvsøsteren til bonusbarnet og sa senest i dag at søsteren ofte ser så lei seg ut. 

Jeg er så glad for at gutten åpnet seg og blir lei meg når jeg tenker på at gutten sliten også later mor som alt er greit hjemme. Veldig spent på hva som skjer videre. 

Dere må faktisk varsle BV. Å gutten må fortelle helsesøster hvordan det er hjemme! 

Anonymkode: a28ed...101

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.2.2025 den 9.55):

Ts her.

Gutten er 13 år og startet på ny ungdomsskole i høst da moren flyttet litt lenger vekk. 

Jeg tørr ikke å si til far at jeg vil ta kontakt med noen for hjelp. 

Jeg har lagret mld gutten han har sendt til meg. Og jeg vil ikke være den som blir 'tatt' for dette. Da kommer jo forholdet mitt til å gå i oppløsning. 

Du tørr ikke si det til mannen din? Hvorfor?

Anonymkode: 1f9ca...3c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tørr ikke si det til mannen din? Hvorfor?

Anonymkode: 1f9ca...3c0

Pga barnevernet var egentlig tanken og fordi jeg er stemor skal jeg trå forsiktig. For jeg hadde ikke mye info i går tidlig, det fikk jeg av gutten i går kveld. Men far og jeg snakket selvfølgelig sammen om dette i går. Jeg sa bare ikke at jeg skulle på familievernkontoret pga sønnen hans men pga samarbeid med min ex. Men jeg har fortalt han nå at vi snakket om oss som familie og at dette meg bonus ble et tema på timen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her. 

Fy faen så feige dere er. Her komme den tøffe gutten og forteller hvordan han har det hjemme og du/dere evner ikke en gang å sende en bekymringsmelding. Dere er ikke bedre en mor og stefar når dere hele tiden venter at andre skal gjøre grovarbeidet.

Anonymkode: 8688d...d6f

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her. 

Han forteller dette igår og dere lar han reise tilbake dit idag, mens dere selv lurer på hvordan dere kan la være å blande dere inn.. Fantastisk 👏👏👏

Dette er en gutt  (og søster) dere må ikke glemme henne selv om hun ikke er deres blod, som har det vondt. Da kontakter dere barnevernet og ber om et hurtig tiltak. Selv om han ikke blir slått setter slike boforhold psykiske arr. Det er helt jævelig å komme hjem til et slikt hjem.

Anonymkode: f043b...536

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så faren bryr seg heller ikke om ungen, men velger å bli sint på deg? Stakkars barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det virkelig mulig å svikte et barn så til de grader?

Ja, jeg snakker om deg, Ts, og mannen din.

Anonymkode: d0ed7...a08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bland det i. Snakk med faren først.

Høres ut som sverte kalpsnje

Anonymkode: 752c4...39b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

...og far vurderer fremdeles ikke å foreta seg noe selv?

Nei for han er jo vel ikke bekymret 

Anonymkode: 752c4...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her.

Familievernkontoret sa at situasjonen skulle ses an. At vi kunne fortsette å spørre gutten om dette var noe som skjedde ofte. Viste det seg å være tilfelle fikk saken en annen vinkel. 

Ble litt paff at de ikke tok tak eller veiledet oss videre for vi følte at det ikke var alvorlig nok. Far skal kontakte skolen og gi beskjed der hva gutten har sagt om forholdene hjemme. Forstår egentlig ingenting og vi ser alvorlig på dette men ikke familievernkontoret? Far skal som sagt ha møte med skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her.

Familievernkontoret sa at situasjonen skulle ses an. At vi kunne fortsette å spørre gutten om dette var noe som skjedde ofte. Viste det seg å være tilfelle fikk saken en annen vinkel. 

Ble litt paff at de ikke tok tak eller veiledet oss videre for vi følte at det ikke var alvorlig nok. Far skal kontakte skolen og gi beskjed der hva gutten har sagt om forholdene hjemme. Forstår egentlig ingenting og vi ser alvorlig på dette men ikke familievernkontoret? Far skal som sagt ha møte med skolen. 

Familievernkontoret skal være en nøytral part og de har ikke så mye de kan gjøre uansett. Ta en telefon (anonymt) til BV å hør med de hva de tenker… 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts her.

Ba de deg ikke melde til barnevernet da, som du ikke ville? Vil jo si de veiledet deg da?

Anonymkode: ef222...5f3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be gutten selv snakke med helsesøster på skolen. Om dere selv gjør det og kontakter barnevernet risikerer dere å ikke bli tatt på alvor, fordi det blir regnet som en foreldre konflikt 

Anonymkode: 4b1c8...142

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.

Men du svarer liksom aldri på det relevante spørsmålet her: HVA er grunnen til at far ikke selv tar ansvaret som først og fremst er hans og skjermer sønnen?

Det er verken familievern, skole eller barnevern som har det primære ansvaret for at barn får god omsorg. Det er foreldrene.  

Far bør ringe advokat, ikke skolen. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Som andre sier her så har familievernkontoret ingen myndighet til å gjøre noe annet enn å melde bekymring til bv de og.. 

Fint hvis gutten sier det til helsesykepleier, men det blir akkurat samme som gjelder der. De kan melde bekymring til bv og. 

Har ingen andre råd enn å ta en telefon til bv selv for å snakke med de. Høres ikke ut som forholdet mellom mor og stefar er helt bra. 

Anonymkode: 0333b...c06

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva holder dere egentlig på med? Hva er poenget med å involvere familievernkontoret og skolen? De er ikke rette instans når det kommer til omsorgssvikt i hjemmet. 

Nå slutter dere å feige ut, og opptrer som ansvarlige voksne. Ta den telefonen til barneverntjenesten. 

Anonymkode: 7fc03...ddf

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke klart å sove om natten om jeg visste at barnet mitt var hos noen som utsatte hen for vold. For det er vold Ts, når barn er vitne til krangling, rop, kasting av ting. Å sovne til det om kveldene, må være helt grusomt for et barn… 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her. 

Far har tatt kontakt med familievernkontoret og sagt hva sønnen har fortalt her. De ba oss prøve å snakke med han mer for å se om dette var noe som skjedde flere ganger. Far har også tatt kontakt med skolen og vil informere om det gutten har sagt. 

Hva mer får vi gjort? De ber oss om å avvente ift mer info. 

Problemet er jo at vi er familien hans og at det kan se ut som en konflikt der vi er ute etter å ta mamman hvis det ikke er nok på beina. Familievernkontoret vet oss jo om å vente. Det vi fortalte på familievernkontoret var ikke nok til at de ville sende bekymringsmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...